vrijdag 6 november 2015

Licht.....mag het ietsjes meer zijn?

Verlichting

Regelmatig hoor of lees ik dat mensen
de standaardverlichting van een VM voldoende vinden.

Ik niet.


Bekijk de foto's. 

Op de foto's lijkt het echter alsof de lichtbundel niet of nauwelijks een overgang heeft. 
In werkelijkheid is daar wel degelijk sprake van. 
Dit zit 'm meer in de beperking van de camera dan dat dit aan de lamp licht  ;-)


Het Licht

 Standaardverlichting van QuestXS bouwjaar 01-2013

 Op bovenstaande foto staat de lamp iets hoger gericht. 
De bundel reikt verder, maar is ook minder fel.

 Standaardverlichting + aan de bovenkant afgeschermde Chinese lampjes.
De Chinese lampjes staan op 'standje 1'.
In deze configuratie fiets ik altijd. 

 Standaardverlichting + aan de bovenkant afgeschermde Chinese lampjes.
De Chinese lampjes staan op 'standje 3'.
Dit is echt te verblindend voor mijn medeweggebruikers.  
Niet doen dus.


Nog een paar voorbeeldfoto's.
 Standaard + Chinese lampjes stand 1
Duidelijk is te zien dat de lampjes als bermverlichting worden gebruikt. 

Standaard + Chinese lampjes stand 3



 De Verlichting

Zo ziet dat er aan de voorkant uit.


 En van opzij.


 Van voren bij daglicht.

 En nog een keer, maar dan iets lager.

 Op deze foto is duidelijk te zien dat het een pvc-afvoerbuisje is.



Tot de volgende keer maar weer.

16 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Die lampjes + ondertussen 2 nieuwe accu's hebben samen nog geen €100,- gekost.

      Vanwege het geld hoef je het dus niet te laten.

      Verwijderen
  2. Sinds ik in regen en duisternis in een bos naast het fietspad ben gezakt met 1 wiel en mijn kuip flink beschadigd raakte ben ik het met je eens :-))

    Een ruitenwisser had dat voorkomen, maar meer licht had denk ik ook bijgedragen zoiets te voorkomen.

    Overigens geeft een dubbele koplamp iets meer en breder licht, maar in de verste verte niet wat jij laat zien met extra licht aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dan ook echt niet meer zonder die lampjes willen fietsen.

      Ik zie zelf veel beter waar de overgang zit tussen asfalt en berm/gras.

      Ik word ook veel beter gezien en auto's passeren mij op een grotere afstand dan toen ik zonder deze lampjes reed.

      Verwijderen
  3. Denk dat het niet alleen aan de verlichting ligt, maar ook aan de ogen van de fietser. Ik rij al jaren met 1 koplamp in mijn Strada, woon/werk verkeer altijd voor het grootste stuk op het jaagpad langs het kanaal (onverlicht en zonder reflectoren/belijning) en ik heb nog nooit behoefte gehad aan méér licht ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik via een jaagpad naar mijn werk zou kunnen rijden, dan zou ik ook geen extra lampen nodig hebben. Ik fiets echter meestal tussen de auto's of op een fietspad waarbij ik flink verblind word door tegemoetkomende auto's. Het is dus bijna van levensbelang dat ik kan zien waar het asfalt ophoudt en het gras begint.

      Verwijderen
  4. Ik ben het eens met stradaatje. Ik heb ook maar 1 koplamp en kan alles prima zien. Behalve als ik verblind wordt door tegenliggers, dan moet ik erg goed oppassen om niet van de weg af te rijden. En dat gebeurd steeds vaker dat tegenliggers enorme bouwlampen op hun fiets of brommer hebben. Geef mij maar tegenliggers zonder licht. Die zie ik ook wel en wordt ik teminste niet verblind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn lampjes verblinden mijn tegenliggers niet. Ze zijn van boven keurig afgeschermd. Ik heb daarover al vaak reacties gehad, zodat ik zeker kan zeggen dat ik niemand verblind.
      Ik heb deze verlichting echt nodig om de verblinding van automobilisten op te heffen, zodat ik kan zien waar ik rijd en niet plotseling van de weg af raak.

      Verwijderen
  5. Je doet weer een poging maar mij is het niet gelukt. Ik bedoel om weer te geven wat mijn hoofdlampjes doen voor het zicht vastleggen met een camera. Zelfs met de dash-cam op de nachtstand (dus met cheat-infrarood er bij) lijkt het net of ik in het aardedonker aan het pedaleren ben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan te bedenken dat ik al die foto's gewoon met mijn HTC-tje maak. Een Desire 500. Wel uitgezocht en gekozen op de kwaliteit van de camera en de foto's.

      Verwijderen
    2. Ik kwam er achter dat filmen met weinig licht nog moeilijker is, en dat had ik me nu eenmaal in m'n hoofd gezet. Eén keer letterlijk met de (omgekeerde) dashcam op een hoofdband, de andere keer met het camerastatief aan de bagagedrager vd Cheetah en een Sony camera/fototoestel. Met genoemd resultaat...

      Verwijderen
  6. Wat voor achterverlichting voer jij dan Wim, ben daar ook wel benieuwd naar,
    Ben nu zelf bezig met de C Alleweder maar die begint ook al aardig te komen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gewone achterlicht van velomobiel.nl en dus ook een beetje de FibreFlair en uiteraard dat enorme oranje reflectievlak op de achterkant.

      Verwijderen
  7. Toch goede foto's voor de indruk hoor. Geeft een prima beeld. Toch is er het een en ander veranderd in techniek (m.n. de reflexie spiegel van de B&M IQ) Jij hebt waarschijnlijk de 40 lux versie nog. De nieuwste fietsen hebben een 80 Lux (Premium) versie.

    Het gaat niet alleen om meer licht produceren, dat kunnen de Chinezen prima. Het op op de plek komen waar je wat wilt zien. Dat is niet naar boven in elk geval. Dat licht is weg. Dus veel licht bij de bron is mooi, maar licht op de weg is beter.
    Dan is het ook nog zaak dat licht mooi gelijkmatig te verdelen, zonder vlekken en gaten. Daar komt de spiegel in beeld. De Chinezen bulken hun LUMEN(!) meestal recht vooruit het donker in. Met alle bijbehorende verblinding. Prettig voor de sterren en vogels in de bomen. (Mountainbike lampen voor in het bos zijn het dus)
    Een goede lamp zoals de B&M IQ (die jij dus ook hebt maar dan anders) spiegelt die lumen via de spiegel op de weg en dat zijn daar gemeten heet het LUX. Dat zegt veel meer. De nieuwst IQ Premium werpt wel het dubbele aan LUX op de weg, maar is even fel als jou 40 LUX IQ. De Premium verdeeld de overige 40 LUX over een veel breder lichtbeeld. Dat is wat jij wilt en hebt bereikt met je Chinezen erbij.
    Die ene B&M IQ Premium van mij in mijn DF is dus voldoende. Hij doet hetzelfde wat ziet. Maar dan standaard.

    In zijn "full-blast" geeft hij voldoende schijnsel om de rand van het fietspad met tegenlichtverblinding nog te kunnen onderscheiden. Ik heb nog een extra optie van Intercitybike meegkregen dat je hem kunt dimmen tot iets van 20 LUX, zeg een verbruik van 0,5 Watt. 20 Lux is ongeveer wat een 'oude' Inoled lamp (waar nog veel Questen mee zijn uitgerust) Daarmee kun je uitstekend in het buitengebied met weinig verkeer fietsen.
    Dus licht zat!

    Toch voel ik af en toe ook de behoefte de contouren van mijn fiets aan te geven. Een klein lampje bij de spiegel. Gewoon om aan te geven dat ik breder ben dat die ene koplamp. Volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht met een meersporen fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie reactie, dankjewel. Ook informatief.

      De collega vm-rijders die tevreden zijn over hun verlichting rijden toch vaak in een oudere fiets dan de mijne. Hun verlichting is dus hetzelfde of nog minder goed.

      Het naar boven bulken van de lumen heb ik dus een beetje beteugeld met de afvoerpijpjes. Dat licht wordt ook weer een beetje teruggekaatst en verstrooid.

      Mocht ik dus toch nog meer licht willen, dan moet ik dus de nieuwere versie van mijn lamp hebben. Duidelijk.

      Lampjes bij de spiegel is wel slim. Sinds ik die lampjes heb, gaan automobilisten pas echt aan de kant. Voor die tijd te vaak niet.

      Verwijderen
    2. Vergat de link erbij te plaatsen. Werd afgeleid hier. :-)
      http://www.bumm.de/produkte/akku-scheinwerfer/ixon-iq.html
      Op de foto's goed te zien wat de Premium voor en beeld geeft. In werkelijkheid iets minder fel. Die foto's van jou zijn meer realistisch.

      Verwijderen