donderdag 17 januari 2013

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet........

De Quest XS 45 is afgeleverd met de volgende verlichting: een B&M Lumotec IQ Cyo (van binnenuit verstelbaar).

Is dat voldoende?

Op de Rans' had ik op mijn ww-verkeer altijd zo'n extra "illegale-niet-aan-de-bovenkant-afgeschermde-koplamp". Die zit nu dus ook op de XS.

Bij de spiegel en extreem naar beneden gericht. Ik heb nog geen geknipper van boze automobilisten meegemaakt en ook tegemoetkomende fietsers hebben nog niet geklaagd.

Het zal dus wel meevallen.......hoop/denk ik.

De reden/functie van deze lamp is:  Mocht ik verblind worden door een tegenligger, dan kan ik tenminste zien waar de weg "eindigt" en waar de berm "begint".

[Aanvulling n.a.v. de reactie van Mark:
In principe heb ik de lamp alleen in het buitengebied aan. Als ik daar fiets, dan kom ik bijna geen verkeer tegen. De fietsers, scooters en automobilisten die ik wel ben tegengekomen, hebben niet negatief gereageerd. Ik heb zelf ook eens gekeken op zo'n 50m afstand en van verblinding is niet echt sprake.]



Foto's zeggen altijd meer dan woorden:

Achter ons huis. Recht naar voren gefotografeerd.
 
Iets meer naar rechts.
 Ik vind dat ik zo alles wel goed kan zien ;)

Zonder flits: Het lampje

Met flits. Reflectie op de spiegel valt ook wel op :)




5 opmerkingen:

  1. Die lamp had ik ook op de fiets, zelfs op dezelfde plaats maar gebruikte ik alleen als 'grootlicht' want op de openbare weg is die echt véél te verblindend voor tegenliggers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je een 6V of 12 V installatie Wim ?

    In de 1 pit 6V Strada vond ik dat ik ver genoeg kon kijken op een onverlicht fietspad bij volstrekte duisternis ( bospad zonder maan of omgevingslicht ) om 25 km/u te kachelen zonder verassingen waarvoor ik niet meer kan stoppen. Enige beperking dus maar niet echt.

    De 2 pits 12V Quest geeft echter zo'n bak licht dat tegenliggers de handen voor de ogen slaan en eruitzien als hazen in een lichtbundel hoe laag ik ze ook richt, en ik echt niet weet waarom er nog meer licht op zou moeten. Toch zie ik hel veel Blogs met extra lampen op de Strada/Quest/Mango. Gaat het hier dan om markeringslicht ( hoogte/breedte ) ?

    In het donker rijdt ik met remlicht permanent aan ( knopje ) ook daar moet ik zeggen dat je wel blind moet zijn die felle LED's niet van 100 M of verder duidelijk te zien ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb "gewoon" 6V. De extra lamp had ik toch al liggen, daarom heb ik niet echt serieus nagedacht over 12V.

    De extra lamp is vooral bedoeld als lamp om de berm/stoep goed te kunnen zien.
    Als markeringslicht werkt het natuurlijk ook. Daarom heb ik ook reflectiemateriaal op de spiegel geplakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op de Mango had ik ook een extra lamp op de linker spiegel (de zware maar om zijn licht alom geprezen Philips) omdat ik ook zonder tegenliggers niet genoeg kon zien met de Inoled in de neus. Maar in de QXS zie ik met de Cyo echt meer dan voldoende en heb nog geen behoefte gehad aan iets extra's. De Philips is dus verhuisd naar de roets. Ik weet niet of het alleen aan de lichtsterkte van de lamp ligt of ook aan de andere zitpositie in de fiets waardoor het zicht op de weg veel beter is dan in de Mango.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er strak uit Wim , wat is dat voor reflectiemateriaal wat je op de spiegel hebt ?
    Dat werkt prima als markering.

    BeantwoordenVerwijderen