136.64km met een gemiddelde van 26km/u.
Op mijn allereerste vakantiedag wilde ik met de XS naar vm.nl in Dronten. Even een check-up van mijn nog zo goed als nieuwe fiets.
De vorige keer bleek er van alles los te zitten en los gezeten te hebben en daardoor wilde ik heel graag dat daar nog even naar gekeken zou worden. --> Alles zat nog goed vast.
Ook vroeg ik mij af of de stoel nog lager geplaatst zou kunnen worden, omdat ik toch nog regelmatig met mijn knieën de top raak. --> Ja, dat kon en ik raak nu de top niet meer.
Op de zijkanten van mijn GreenGuard zijn een paar kleine bobbels ontstaan en ook daar wilde ik even een paar professionele ogen naar laten kijken. --> Kon volgens Theo geen kwaad.
Uiteraard kon dan ook meteen de afstelling van de voor- en achterderailleur plaatsvinden. --> Is gebeurd.
Linksom heb ik een iets kleinere draaicirkel dan rechtsom en ook daar kon Theo iets aan verbeteren. --> Ook weer klaar.
Toen ik bij vm.nl het terrein opdraaide was het kwart voor 10. Op één van de hefbruggen stond een enorme hoeveelheid broodjes, bananen, tomaten, enz. klaar. Nou had ik wel zin in een broodje en de service van de mannen staat goed bekend, maar dit was toch wel heel extreem.
Een Milan |
Meer info over de EuroTour 2013: klik hier
Een Milan en een Leitra. De EvoK was al weg :( |
Theo nam mijn fiets onder handen en zoals hierboven al beschreven, ging dat lekker vlot en gemakkelijk.
Na een proefritje bleek de stoel de bodem van de XS toch te raken. Allert en Theo waren echter nog even aan het lunchen en in gesprek met de deelnemers.
Theo wilde zijn broodje al weg leggen om mij weer te gaan helpen, maar dat vond ik toch echt te gek. Ik had geen haast en ik vond het prima om nog een tijdje te moeten wachten.
Na de lunch waren de mannen nog even druk met het uitvoeren van allerlei kleine reparaties aan de VM'en van de deelnemers. Allert was bezig om een draadje aan een knipperlicht te solderen. Theo had gezien dat een achterwiel van een Strada rechts van het midden in de wielkast stond. Tja....dat moest natuurlijk wel even verholpen worden. Leuk, heb ik nu ook een keer gezien hoe de achteras eruit moet :) Uiteindelijk bleek er niets krom te zijn, maar zat de achterbrug gewoon niet echt goed vast. Blijkbaar loopt er wel vaker iets los bij zo'n VM ;)
Hieronder nog een bijzonder projectje. Twee velgen met twee banden, maar gespaakt als één wiel. Op de plek waar geen spaken zitten, waren in de spaakgaten dwarsverbindingen aangebracht zodat de twee velgen goed aan elkaar vast zouden blijven zitten. Mocht je een klapband krijgen, dan heb je nog een band over ;) aldus Theo. Of zou dit toch stiekem iets zijn voor tijdens een race....?
Volgens Johan Vrielink zaten de velgen te dicht bij elkaar en dan zouden de wangen van de banden juist kunnen beschadigen door de wrijving die daar dan zou kunnen ontstaan.
Op de foto hierboven is te zien dat ik niet de enige geïnteresseerde was.
Het blijft toch een soort snoepwinkel daar bij vm.nl.
Nadat de EuroTour rijders onder luid getoeter waren weggereden, ging ik ook maar eens de XS klaarmaken voor vertrek.
De heenreis van ruim 65km was mij reuze meegevallen. Ik had mij voorgenomen om met een gemiddelde van 25km/u te fietsen en dat viel nog niet mee. Bijna de gehele weg reed ik met weinig inspanning rond de 30km/u en dan wordt het gemiddelde blijkbaar net iets hoger. 25.8km/u stond er na de heenreis op de teller.
Op de terugreis was de temperatuur wel even iets hoger. Ik ging om ongeveer 13:00uur weg en toen was het zelfs in de XS 30 graden. Op de heenweg was dat maar 23. De snelheid lag nu regelmatig toch iets hoger, zo rond de 32km/u. Toen ik bijna thuis was, begonnen mijn voeten heel erg te gloeien. Dit was echt niet prettig. Na thuis een paar keer heen en weer te hebben gelopen ging dat nare gevoel gelukkig snel weer weg. Ik heb al eens eerder overwogen om met Shimano Sandalen te gaan fietsen. Iemand goede ervaringen?
Even pauzeren |
22-07-2013: Mijn nieuwe PAR met de XS |
Even onthouden voor volgend jaar: op de eerste vakantiedag op bezoek gaan bij vm.nl.
Leuk dat je de Eurotour bent tegengekomen. Morgen passeren ze hier midden door de polder. Op nog geen 500 m van huis. Helaas zit ik op kantoor, zou het wel willen zien.
BeantwoordenVerwijderenDe afstand en snelheid zijn voor een moderne velomobiel als de jouwe niet bijzonder....
BeantwoordenVerwijderenMaar de hitte waarmee je gereden hebt wel !!
Foei, als velomobielrijder van niks rijd ik niet in sneeuw en ook al niet met zulke temperaturen, ik ben blij dat mijn auto airco heeft !!
Misschien moet ik nog eens serieus kijken of ik wat kan met een of meerdere groter model low noise 12 volt PC ventilator(en) om meer luchtstroom te genereren in de Quest. Geen airco maar de koeling van transpireren wordt dan wel iets efficienter. Ik vind rijden na 10 uur werkelijk niet te doen in een Quest nu.
Ook die eurotour rijders, ik vind het maar knap met zulke temperaturen in een velomobiel te rijden....
Overigens, van wie was die Quest met dubbele achterband eigenlijk ?
BeantwoordenVerwijderenHet zou met gebruik van 2 snelle lichte banden sneller kunnen zijn dan een enkele echte anti-lek band als de Marathon plus met het voordeel door te kunnen rijden met 1 lekke band idd, maar ook nog met dezelfde voordelen van minder bandendruk ( vervorming ) zoals bij een brede ballonband zonder anti-lek voorziening als de Super Moto of Furious Fred waarbij de kans op lekrijden natuurlijk wel groter is.
Een soort hybride keus die voordelen van gebruik van andere banden combineert, en maar een klein nadeel ( luchtweerstand ) er voor in de plaats geeft...dat is wel slim bedacht ;-))
Wat betreft je stoeltje lager : dat zal de stabiliteit ook ten goede gekomen zijn, maar pas wel op dat de ketting niet ongemerkt door de beschermkap en in het stoeltje gaat zagen. Schijnt iedereen toch te verassen die het overkomen is, hoewel je zou zeggen dat dat toch opvallend lawaai moet maken....
@Jumped:
BeantwoordenVerwijderenHet was niet de gehele EuroTour, het was meer een afvaardiging.
@Quezzzt:
Afstand en tijd zijn misschien niet bijzonder voor anderen, maar voor mij wel.
Die hitte viel echt reuze mee. Ik had verwacht er op de terugweg veel last van te hebben, maar dat bleek niet zo te zijn.
Die Quest lag op de bovenste stellage; dus ik neem aan dat hij van vm.nl is.
Ik heb niet zelf de stoel verplaatst, dat heeft Theo gedaan. Hij heeft uitgebreid gecontroleerd of de stoel nog ergens de body raakte.
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenHet gaat er niet om wat een ander er van denkt, als je het zelf maar naar je zin had, dan is het goed. Rijden met deze warmte gaat wel, het is nu hier ook rond een graad of 26, fietst prima open dan wel uiteraard. Die afstand heb ik ook nog niet gedaan met de Strada, maar zal ook geen probleem zijn, met de racer kan ik dat, dus moet met de Strada zeker kunnen.
Mooi verslagje en foto's van de Eurotour trouwens!
Prettige vakantie!
Groeten, Adri.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk fiets al jaren naar volle tevredenheid met de Shimano fietssandalen. Ik gebruik ze op de open fiets dus de grootte is geen probleem. In de Quest kan het afhankelijk van je maat te krap zijn, maar op de roeifiets is het heerlijk roetsen met sandalen.
groets
Piet
Hoi Wim , heb je m,n oude Mango nog even gedag gezegd , hij staat daar zo zielig op de foto.
BeantwoordenVerwijderenDie afstanden , ik doe ze wel maar van tevoren kijk ik er altijd nog een beetje tegenop , geen idee waarom.
Nou Adri, ik werk nu in temperaturen van 32-36 graden buiten en dat is ronduit uitputtend. Een kilometertje rustig over het terrein lopen en je hebt geen droge draad kleding meer aan je lijf.
BeantwoordenVerwijderenIk zag dat het in het binnenland van Spanje gewoon net zo heet is....geen wonder dus.
Geen haar op mijn hoofd die er nu aan denkt in een velomobiel te gaan fietsen zonder aanpassingen. Nooit over nagedacht eigenlijk, maar als dit wat langer gaat duren ga ik echt met ventilators experimenteren. Al hebben die weinig nut als zelfs de wind gloeiend heet is....
Hoi Quezzzt,
BeantwoordenVerwijderenKlopt dat het uitputtend is, extra voor jou, omdat je ook nog wat overgewicht hebt. Ik werk op een smelterij, waar we ook 's zomers verplicht met lang wollen ondergoed onder de brandwerende kleding moeten lopen. De temperaturen kunnen tijdens een tap oplopen tot 50 graden, wat inderdaad erg warm is. Sommigen kunnen daar slecht tegen, en kunnen daar niet werken. Als je controlekamer werk hebt kan het gebeuren dat je een gat in het ovendak moet repareren, dan sta je ook op 3 meter boven een produkt dan tussen de 1500 en 1900 graden warm is, dan moet je er echt rekening mee houden dat je 5 minuten werkt, en een kwartier eraf gaat, anders val je gewoon om na een tijdje. Je voelt dan je benen als het ware opzwellen. Onnodig te zeggen dat de snelheid van fietsen naar huis iets lager ligt na zulke dagen...
Groeten, Adri.
@Adri:
BeantwoordenVerwijderen26 graden is zeer zeker prima te doen. Gisteren was het soms echt wel 32 graden of meer, maar het viel mij echt mee. Nou ben ik natuurlijk gewend om met de Roeifiets grote afstanden te fietsen en dan zit je echt in de bandende zon. In de Quest zit je lijf toch voor een groot deel in de schaduw. Scheelt echt een heel stuk.
@Piet:
Dankjewel voor de info. Mag ik vragen welke maat schoenen jij normaal gesproken hebt en welke maat Shimano Sandalen je hebt aangeschaft?
@Gerrit:
Ik heb inderdaad je oude Mango+ nog even over de neus geaaid.
@Quezzzt:
Dan heb je een 365 dagen fiets waarmee je onder alle weersomstandigheden kan fietsen en dan ga je 'm met sneeuw en warmte niet gebruiken. Kijk, dat vind ik nou weer een beetje raar ;)
@Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk leef op grote voet, maar vind dat Shimano schoenen klein uitvallen. Mijn normale schoenmaat is 45, maar dichte Shimano schoenen koop ik in maat 47. Echter voor sandalen is dat te groot en heb ik maat 45/46 (bij sandalen is dat gecombineerd)
Succes!
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenLeuk verslag!
Ik fiets al tijden met niets anders dan de Shimano sandalen, zowel in Quest als op RaptoBike. Maat 45-46, mijn normale schoenmaat is 43-44. Gepast en gekocht bij Rose Biketown in Bocholt (D).
Groet,
Marc
He wat is dit nu?
VerwijderenIk heb deze blog van je gemist Wim. Kom er nu pas op via een link van Ligfiets.net over de Eurotoer. Vast iets mis mijn RSS.
Fietsen met warmte is net zoiets als klimmen van een berg of hele lange afstand overbruggen. Het zit meer in je hoofd en tussen je oren. Je lichaam schreeuwt: Nee niet doen! Wat heet.
Je omgeving die dit al helemaal niet gewoon is, zal dit beamen of je adviseren er beslist niet aan te beginnen of kalm aan te doen. Gekkenwerk!
Onzin. Het wiel is al eerder uitgevonden. Het is niet onmogelijk. Je gaat niet dood aan zo'n ongemak of inspanning. Vele gingen je voor en konden het navertellen.
Of je het leuk vind? Dat mag je zelf bepalen.
Ik vind hitte ook niet prettig, maar als je geen keus hebt wordt het er minder heet van als je steeds maar roept dat het zo heet is?
De Shimano sandalen heb ik ook 5 jaar gehad. Zij waren o.a. de oorzaak van mijn knieproblemen.
Ik zeg niet de hoofdoorzaak, maar in mijn geval medeveroorzaker.
De tijd dat ik ze had heb ik er enorm veel plezier van gehad totdat het mis ging. De binnenzool liet los waar de SPD clip op zit. Zonder te merken schoof dat heen en weer. Dus verliep de afstelling steeds, wat weerslag had op verkeerde belasting van mijn knieen.
Ik wilde nieuwe sandalen. Eigenlijk toch dezelfde weer. Ik liep er bijna dag en nacht op.
Bij Rose Versand liep ik tegen hun eigen merk op. Deze hebben 3 verstelriemen. Bij de teen, op de wreef en achter de hiel. Vooral die laatste is essentieel gebleken. Die heeft Shimano nl niet.
Je kunt er simpel de lengte van je sandaal mee verstellen. tot wel 5 cm. Het maakt nl uit of je wel of geen sokken draagt. 2 paar sokken of een zooltje, danwel verwarmings element erin.
In de winter fiets ik met andere afstelling (clip meer op midden voet) dan 's zomers (Met de clip op dicht bij de teen.
De SPD verstel ik eigen nooit. Wel speel ik heel veel met de hielband. Daarmee varieer ik naar wens. De sandaal mag eigenlijk nooit te vast zitten voor recreatie gebruik. Alleen met wedstrijden. Anders hinder je de bloeddoorstroming en krijg je slapende of koude voeten.
Tevens wil ik waarschuwen voor je brandende voeten. Ik hoop niet dat je te veel druk op je pedalen zet. Daarmee kun je of knieproblemen krijgen of beschadigingen onder je voetzool. Dat kan tot blijvende blessure leiden.
Wees niet ongerust hierdoor, maar wel alert daarop. Anders misschien een (hard)zooltje of bredere klips. Look of zo. Vraag Marloes hier maar over. Of Hans Huigen
Goeie tips Theo.
VerwijderenDie van fietsen met hitte (met sandalen ;)) kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Vrijdag 2 aug heb ik 150km met de RaptoBike gefietst bij 36 gr C. Gewoon, om te zien hoe dat gaat. Het bleek te gaan, maar mijn hartslagmeter gaf aan dat het hart dan heel hard moet werken, ook al fietste ik maar licht. Waar ik normaal 130 bpm draai bij ca 30 kmu op de RaptoBike, liep dat in de hitte op tot 160-170 bpm. Interessant om eens meegemaakt te hebben.
Trouwens, als het lezen van je RSS-feeds via Google Reader liep, weet dan dat deze service niet meer bestaat sinds begin juli. Maar dat wist je vast ook al :-)