woensdag 4 september 2013

To Bont or not to Bont en #LOL

Schoenen --> Het blijft lastig.

Vrijdag 26/07 was ik nog erg blij met mijn SIDI Spider SRS mountainbike schoen black/black Vernice maat EUR 46, US 11,5, CM 28.

Ondertussen hebben deze schoenen via Marktplaats alweer een nieuw baasje gevonden.

QXS009 voorspelde trouwens al dat ik er met alleen nieuwe schoenen misschien niet zou zijn:
Het hele verhaal klinkt bekend. Ik heb niet alleen andere schoenen, maar ook andere pedalen en zooltjes. Ik ben toen overgestapt op Look pedalen (Shimano sl had ook gekund, maar Look is kunststof en minder koud 's winters) omdat die een breder raakvlak hebben en de druk dus beter verdelen. Deze in combinatie met Sidi raceschoenen van dezelfde soort die jij nu hebt en zooltjes van de podotherapeut hebben het probleem zo goed als opgelost. Op de roets heb ik de schoenen die jij nu hebt, maar daar heb ik geen last. Dus misschien ben je er nog niet met alleen deze schoenen :-(

Ze had dus gelijk :)

Ik heb nu niet alleen nieuwe schoenen, maar dus ook nieuwe pedalen. Het vergroten van het contactoppervlak moet er dus voor gaan zorgen dat ik minder problemen heb tijdens het fietsen.


Om precies te zijn heb ik nu: de Look pedalen Keo 2 Max.
Gekocht bij Rose.nl voor €51,83. Speciale dagaanbieding ;) Normaal kosten ze €86,38 Soms moet je gewoon een keer geluk hebben. Oh ja, inclusief de Grijze Keo Grip schoenplaatjes met slijtage-indicator (± 2,25° zijwaartse speling) ter waarde van €16,22 :)


Nieuwe pedalen dus. Maar ik heb toch echt eerst nieuwe schoenen gekocht.  
Marc (van #LOL) had het tijdens de vorige tocht over een merk dat ook schoenen leverde in breedtematen. Toen bleek dat de Sidi's toch niet breed genoeg waren, schoot mij dat verhaal van Marc weer te binnen. Maar ja, wat was nou het merk? Een mailtje naar Marc was voldoende --> BONT



Als je LOOK pedalen gaat kopen, dan moet je natuurlijk ook Race-schoenen aanschaffen. Met MTB-schoenen gaat het dan dus niet meer lukken.

Het moest dus één van deze schoenen worden:
http://www.bont.com/cycling/products/road.html

Maar ja, ze zitten wel in Australië :(
Dus een bedrijf zoeken die het merk Bont verkopen.
Uiteindelijk kwam ik uit op http://www.speedwareshop.de/Rennrad-Schuhe-3-Loch

En toen had ik gewoon echt geluk.
De Bont CTT 3 Cervélo Testteam weiss 46 breit stond bij de SALE.


Online schoenen kopen blijft een gok en eigenlijk heb ik geen maat 46, maar ja....we zien wel.
Veel modellen van Bont zijn niet te koop in breedtematen, maar deze dus wel.
Veel modellen van Bont hebben een levertijd van 10 weken, maar deze dus niet.


Een paar dagen later werden ze keurig door DHL (op tijd) bezorgd.

Waarom zijn deze schoenen nou zo bijzonder?
Door ze in de oven!!! te zetten, kun je ze nog meer op maat 'maken'.
Niet cool, maar erg warm.
This cycling shoe is the most heat moldable shoe on the market today. Bont's resin is developed in house and has been perfected over 36 years to be an extremely stiff resin that becomes pliable at relatively low temperatures. The base of the shoe is moldable which means all stiff areas of the shoe can be molded in a standard oven. You do not need to mold your shoes if they fit you straight out of the box. To mold your shoes, remove any cleats, laces or cleat mounting screws and innersole before molding. Failure to remove the innersole can result in it becoming deformed by the heat. Pre heat the oven to 70C/160F. Place the shoe in the oven for 20 minutes. Higher temperatures will void your warranty and may damage your boot. Caution: Do not place your feet in the hot shoes or you may burn your feet. Let them cool a little and test the shoe temperature with your hand before placing your feet in the shoes. Tighten the straps and allow to cool. If you have any lumps or bunions on your feet or if there are any areas causing discomfort, while the shoe is hot you can use the round end of a screwdriver to press out any part of the boot. You can heat mold the shoes as many times as you like.

Ik heb ze allebei 2x in de oven gezet en tot nu toe passen ze goed. Het is wel wennen, want deze schoenen zijn echt van carbon en dat zul je merken ook. Er valt niet mee te lopen. Er zit echt geen millimeter beweging in.

Blijkbaar zijn veel schoenen van Carbon helemaal niet van Carbon: 
Industry Misrepresentation
In the old days, if you bought a plastic or nylon based shoe, you knew what you were getting. But now-a-days, with all these modern expensive materials, it's getting tougher, so here are some ways that manufacturers use materials that you need to watch out for.

  • One layer of carbon: When you buy a shoe and you see that it has a carbon base, chances are that only the outer single layer is carbon. Under that carbon layer can be an injection molded plastic or nylon base or a fiberglass base.
  • Unidirectional carbon: You see unidirectional carbon printed on a variety of shoes, however, many of them use injection molded carbon in the plastic and call this unidirectional carbon. We feel that this is a misuse of the terminology. For us, unidirectional carbon means carbon fiber material where all the strands travel in the same direction.
  • Silver fiberglass: A number of shoes use a plastic injection molded base, with some carbon particles in it and a single layer of silver fiberglass for the outer layer. They are allowed to print ‘carbon’ on the base because there is carbon dust in the plastic mold under the fiberglass but the fiberglass woven material on the outside is certainly not carbon. Carbon fiber is always black.
  • 100% composite: This term covers anything basically… The question you need to ask is… a composite of what? Usually it is a nylon fiberglass composite that you will find in shoes.
  • Monocoque: A monocoque shoe is one where the carbon has been directly laminated onto the liner. Some companies are jumping on the monocoque band wagon and calling a carbon shell with integrated heel cup a monocoque shoe. It isn’t.
Zijn dit nou DE schoenen en DE pedalen? 
Ik weet het echt niet. Ik ga het maar gewoon proberen.


En dan was er natuurlijk ook nog de #LOL-nazomertocht van september.

Met 8 man en 1 dame gingen we op pad.

Quest: Casper, Nico, Pieter Jan, Lorenz en Ans
Quest XS: Hendrie
Strada: Edwin
M5 Carbon Highracer: Marc
Carbon Thys 209 Rowingbike: Ik

Langs de IJssel, tegen de wind in. Mooie tocht, fijn gezelschap en lekkere appeltaart.
Sommige mensen vonden het nodig om zich aan een Tsjechische Walnotentaart te wagen.
Ach ja, verandering van spijs doet blijkbaar eten.

De route ging door een gebied waar ik al vele malen gefietst heb, maar het was Casper gelukt om een route te bedenken die ik nog niet gefietst had.

 
Casper, Ans en de mannen, weer bedankt.

5 opmerkingen:

  1. Ben heel benieuwd hoe deze combinatie van schoenen, pedalen en plaatjes je gaat bevallen de komende tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marc:
    Ik ben ook zeer benieuwd. Tot nu toe gaat het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Wim,

    Zelf ben ik op de roets met een ander experiment bezig. M'n look keo compatible Exustars pedalen hebben plaatsgemaakt voor Keywin CRM pedalen. Ze zitten nu één maandje op m'n fiets en heb er zo'n 1000 km mee gefietst. Linkje: http://www.keywin.com/crmclipless.php

    De pedalen hebben een enorm groot oppervlak, zelfs nog groter dan de look keo pedalen. De grap is dat bij deze pedalen de float in het pedaal zit in niet in de verbinding van je schoen met het pedaal. In de praktijk voelt het heel natuurlijk. Het is wel even wennen dat als je veel kracht zet je je voeten nog kunt draaien. Het inklikken gaat ietsje anders, want je moet je voet naar binnen draaien om hem vast te klikken. Ik ben benieuwd of de pedalen en plaatjes minder snel slijten als ik gewend ben met de exustar E-PR100PP, van € 39,95 met plaatjes, die ik hiervoor gebruikte.

    Ik ben heel benieuwd naar je ervaring met de Bont schoenen. Zelf ben ik al een tijdje met een schuin oog naar de sub-9 triathlon schoen van hun aan het kijken... maar inderdaad ze zijn moeilijk verkrijgbaar in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, ik heb ook naar die Keywin gekeken. Uiteindelijk toch voor de eenvoudiger verkrijgbare LOOK gekozen.

    De Bont schoenen. Tja, het is echt wel even wennen. Maar tot nu toe geen zere tenen meer. De schoenen zijn echt knoerthard en er zit geen enkele beweging in. Dat is wel even wennen. Ook deed de linkerschoen pijn aan mijn achillespees. Ik heb nu een stukje zacht klittenband aan de binnenkant geplakt en dat hielp voldoende. Ik plaats binnenkort wel een uitgebreid stukje met ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Look vind je inderdaad op iedere straathoek. Uiteindelijk bleken ze in Nederland verkrijgbaar bij een wielerploeg die ze zelf gebruiken. http://www.ruiterdakkapellen-wielerteam.nl. Plaatjes en alle losse onderdelen zijn daar verkrijgbaar. Mij is verteld dat de plaatjes langer meegaan dan bij andere merken, maar dat is nog even afwachten.

    Op dit moment rijdt ik met sidi's. Eigenlijk ben ik daar heel tevreden over.

    BeantwoordenVerwijderen