Na ruim 60 berichtjes (iedereen 'bemoeide' zich ermee) was alles in kannen en kruiken.
Zaterdag 16 mei om 08:15uur verzamelen bij het Station Voorst-Empe.
Ik had eerst als verzamelpunt het tankstation genoemd en daar reed ik vanochtend dan ook in eerste instantie vrolijk naar toe. Daardoor was ik 1 minuut te laat. Nogmaals sorry, jongens.
Mijn doel van vandaag: een reserve trapasbeugeltje.
Na de tochten van vorige week en de 3 dagen Schoolkamp met 42 kinderen van 12/13 jaar was ik namelijk wel een beetje moe. We hadden een goed gevuld programma en net zoals vorig jaar hebben we gedurende het gehele kamp het kampvuur brandende weten te houden. Om een vuur drie dagen continue te laten branden, heb je veel hout nodig. Heel veel hout. Uiteindelijk had ik door al dat gesjouw een aantal spieren flink op hun donder gegeven. Ik had dus weer behoorlijk last van mijn monnikskapspier. Leuk hoor...kamp.
Aangezien ik mij meestal beter ga voelen na een stukje fietsen, besloot ik dus om mij aan te sluiten bij dit tochtje.
Afstand van vandaag: 134km. Vorige week woensdag was dat nog 129km. De terugweg gingen we via Terwolde, dat is dus toch iets verder.
Na het bezoek aan velomobiel.nl moest Casper nog even een bandje bij 'de buren' ophalen en dus kon ik nog gauw even de DF bekijken.
Op de heenweg hadden we regen en op de terugweg ook. En koffie en appeltaart, want Casper trakteerde. Casper, nogmaals bedankt.
De route naar Dronten kan ik ondertussen wel dromen en er zijn verschillende stukken (vooral in de bebouwde kom) waar ik liever op de rijbaan ga rijden dan op het fietspad.
De reden hiervoor is simpel: veiliger en overzichtelijker.
Ik vind het echt niet fijn om langs al die uitritten, parkeerplaatsen bij winkels, enz. enz. te moeten fietsen.
Dan rijd ik liever in een iets hoger tempo op de rijbaan.
Na gesproken te hebben met o.a. motorrijders, een rijschoolhouder en een politieagent die ik hierover toevallig een vraag stelde, heb ik de conclusie getrokken dat tegen het midden van de weg de veiligste plek is om te rijden. Voor meer info: klik hier en hier.
Uiteraard is het één en ander afhankelijk van de verkeerssituatie, het gedrag van de andere verkeersdeelnemers, de inrichting van de weg en nog veel meer andere zaken en aspecten.
Meestal fiets ik ongeveer op 2/3 deel van mijn eigen weghelft. Ik heb gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat dit de plek is waar automobilisten het eerste kijken als ze bijvoorbeeld een weg willen oprijden of willen oversteken. Dit is namelijk de positie waar ze een auto verwachten en dus is de kans groter dat ze mij in de VM ook beter waarnemen als ik op die plek rijd.
Uiteindelijk moet natuurlijk iedereen zelf bepalen waar hij/zij zich het veiligst voelt en wil gaan fietsen.
Tot de volgende keer maar weer.
Ik rij amper op de rijbaan voor auto's, maar in delen van Dronten : ja ook.
BeantwoordenVerwijderenEn ik neem altijd de plaats in van de autobestuurder. ( waar je als autobestuurder zou zitten op de weg ) en dat is ook de plaats van de motorrijder. Je wordt dan vrijwel automatisch behandeld als een mini-autootje en ze kunnen ook niet langs je heen anders dan een normale en volledige inhaal manoeuvre over de andere weghelft.
Toch blijf ik me altijd ervan bewust dat in een velomobiel je al flink gewond kunt raken van een botsing met een fietser.....laat staan van hard metalen gemotoriseerd verkeer van ~ 150-40.000 kg x snelheid !
Dan rijd jij dus ook op ongeveer 2/3 van je eigen weghelft.
VerwijderenBewust zijn van je eigen kwetsbaarheid is natuurlijk sowieso een goede eigenschap in dit leven :-) Maar zonder gekheid, ik probeer ook altijd geconcentreerd te rijden.
Ik heb echter wel geleerd dat een iets assertievere houding er vaak voor zorgt dat ik beter wordt gezien, dan met een defensieve rijstijl.
Als motorrijder is mij deze plaats op de weg niet vreemd en moet zeggen toen ik mijn velomobiel nog had (snif) reed ik ook stukken over de openbare weg welke zich hier erg goed voor leent. Met de M5 gebeurd dit niet behalve in de polder als er geen fietspad is.
BeantwoordenVerwijderenMet de velomobiel kan het toch zijn voordelen hebben in het kader van zichtbaarheid.
Een van de grootste gevaren in het verkeer is tegenwoordig de "smartphonefiel" die "gedwongen" wordt continu naar het beeldscherm te kijken om geen bericht te missen. De kans dat je door zo iemand omver wordt gereden lijkt mij een stuk groter dan door iemand met teveel alcohol op.
BeantwoordenVerwijderen