donderdag 7 mei 2015

XS verlaagd - Durano+ - Rammeltje - Onderhoud XS

Woensdag 6 mei

Vorige week heb ik met velomobiel.nl een afspraak gemaakt en het werd dus 6 mei.


'To-do-list':
- Lagere en/of stuggere vering
- Controle van de remmen + reinigen
- Spanning van de spaken controleren
- Nieuwe bel aanschaffen en monteren
- Durano+ banden aanschaffen en eventueel monteren
- Het Rammeltje zoeken en bij voorkeur ook vinden, want ik word er zo langzamerhand wel een beetje gek van.

In de mailwisseling heb ik gevraagd hoe ik de wegligging van de XS zou kunnen verbeteren. Ik wilde vooral het 'overhellen' verminderen. Volgens Casper is mijn XS al behoorlijk stijf geveerd, maar ik had op de site van velomobiel gezien dat ze verschillende soorten veren kunnen monteren.


Reactie Allert:
"Als je de wegligging wilt verbeteren en met wat minder bodemvrijheid 
toe kunt is het verlagen van de vering ook een goede optie, al dan niet 
gecombineerd met stuggere vering."

Op 3 mei zag ik dat ik niet de enige ben, die over dit onderwerp aan het nadenken is. WillemV blijkt dit ook bij zijn Quest te hebben toegepast. Moet ik nou Willem als bron gaan vermelden? ;-) Klik hier.



De Heenweg:
Om kwart voor 8 vertrok ik en na iets meer dan 2 uur reed ik bij velomobiel.nl het terrein op. Precies op tijd voor de koffie. Op de heenweg was het heerlijk weer en ik heb echt genoten van deze vakantiedag.




Binnen heerste een rust die zich het best laat omschrijven als sereen. Na de koffie en een bespreking over wat er nou eigenlijk precies aan en met mijn fiets moest gebeuren, ging Eva als eerste de veerpoten en de wielen demonteren, de banden eraf halen, de spaken spannen en mij uitleg geven over de verschillende soorten veren en opties.

Hieronder een afbeelding van de verschillende soorten veren.

veren_voor
Bron: velomobiel.nl/onderdelen

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de verlaagde en stijve veren. Ze zijn 15mm korter en aangezien de Durano+ ook al 12mm smaller/minder hoog zijn, gaat de XS op deze manier ruim 2,5cm zakken. Dat lijkt erg weinig, maar als ik nu met mijn ingeklikte schoen op het laagste punt de hak extreem naar beneden laat hangen, dan raak ik net het wegdek. Dat was eerst niet zo ;-)

Ik kan het, naast de fiets staand, zelfs zien/voelen dat ze nu iets lager is dan eerst.

Als de veerpoten en de wielen verwijderd en/of gedemonteerd zijn, dan kun je natuurlijk net ze goed even de remmen controleren en schoonmaken. Heel soms bleef de rem namelijk iets hangen na een keer hard remmen en dat is blijkbaar wel een signaal om onderhoud te gaan plegen.
Echt goed schoonmaken had ik nog nooit gedaan; dus ik heb goed afgekeken hoe het moet.
En nu maar hopen dat ik het de volgende keer nog weet of wordt dit gewoon een jaarlijks puntje van de 'Grote Beurt' van mijn XS bij velomobiel.nl?
Het schoonmaken van de remmen was blijkbaar wel nodig, want er was toch al sprake van een beetje oxidatie op het asje waar de remschoenen aan draaien of wat ze daar dan ook doen.

Nadat Eva ontdekte dat er nog maar 1 Durano+ band was, ging Theo even bij de buren (Gerrit en Ymte) een bandje halen. Later bleek er in één van de banden een hoogteslag  te zitten; dus ging Allert met de vierwieler nog een paar bandjes halen.
Toch wel makkelijk als de 'concurrent' zo dichtbij zit, want de mannen van Flevobike kwamen ook nog even een aluminium buisje halen met een doorsnede die ze zelf niet (meer) hadden liggen.

De Vierwieler

Ondertussen heb ik nog even een nieuwe bel gemonteerd. Ja, ja, iedereen werkt naar zijn of haar kunnen, zeg ik altijd maar. En ik gaf natuurlijk ook mijn ogen goed de kost:



Het Rammeltje
Nou vergeet ik toch nog het rammeltje.
Ik zag Theo al met zo'n blik kijken van "Nee hè, daar heb je weer zo iemand met een geluidjes-tik." toen ik over Het Rammeltje begon. Maar ook hij moest toegeven dat het wel een raar geluidje was, toen ik de XS ging kantelen. Echt zo'n metalig 'kloink-geluidje'. Na 2x wiebelen en even heen en weer rollen wist hij het al. Serieus.......ik loop echt al een paar weken te zoeken, de mannen van LOL hebben er op hun knieën met het volle verstand naar zitten/liggen kijken en luisteren.....en Theo weet het al na een minuut.
Wat het nou was? Een kapot trapasbeugeltje. Volgens Allert hebben ze gewoon een tijd lang beugeltjes gehad die gemaakt zijn van een minder goede kwaliteit aluminium. Jarenlang hebben ze geen last gehad van brekende beugeltjes, opeens gingen bij veel mensen die dingen kapot en de laatste tijd nemen de klachten weer af. Je bent en blijft als producent/fabrikant toch altijd ook afhankelijk van de kwaliteit van producten die door anderen geleverd worden.

De Terugweg
Over de terugweg kan ik kort zijn: Regen, regen, soms een beetje minder regen, heel soms iets zon, regen en nog veel meer regen. Best kort toch?

 
 

Durano+ en kortere/stuggere veren
En hoe rijdt dat nou met die andere veren en die andere banden?
Tja, dankzij al die regen heb ik nog niet echt een objectieve vergelijking kunnen maken. Ik had wel het idee dat ik (nog) iets minder last had van zijwind dan anders. In de polder heb je veel van die fietspaden die ter hoogte van een zijweg even van de hoofdweg afbuigen, daarna moet je als fietser voorrang geven aan de bestuurders op de zijweg en daarna buigt het fietspad weer terug naar de hoofdweg. Ik had wel het idee dat door en in die bochten het stuurgedrag van de XS iets stabieler aanvoelde dan op de heenweg. Maar ja, zit dat op zo'n moment tussen je oren of is het echt zo?

Volgende week ga ik eerst op kamp, daarna hebben we weer een paar dagen vrij.....erg hè.
In de week daarna ga ik weer beginnen met mijn woon-werk-verkeer-ritten en kan ik het beter vergelijken.

Eén voordeel van de 28mm brede Durano+ banden heb ik al wel gemerkt. Ik kan weer bochten nemen zonder het geluid van aanlopende banden. Ook best leuk.

Tot de volgende keer maar weer.

12 opmerkingen:

  1. Laag, lager, laagste, een nieuwe trend? Mijn Quest is direct afgeleverd met verlaagde en stijve veren. Dat rijdt heel stevig en de Shredda's en Almotion vangen het iets mindere veercomfort prima op. De Shredda's zijn iets te breed voor de XS denk ik, maar zijn echt een aanrader voor wielkasten met meer ruimte. Na 3000 km zien ze er nog als nieuw uit en geen enkele keer lek gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook erg getwijfeld tussen de Durano+ en de Shredda's. Op papier zijn de plusjes natuurlijk veel beter lekbestendiger, maar ik hoor/lees ook veel positieve geluiden over de Shredda's.

      Mijn XS is met gewone Durano's afgeleverd, maar daarmee had ik in de eerste paar honderd kilometer al 4x een lekke band. Die banden en ik worden geen vriendjes meer, terwijl ik wel een Durano als voorband op de Roeifiets heb en daar ben ik dan wel zeer tevreden over. ;-)

      Daarna heb ik GreenGuards (ook 40mm) gemonteerd en daarvan zijn de wangen nu aan de buitenkant behoorlijk afgesleten. Ik weet niet of de Shredda's daar tegen kunnen?

      De GreenGuards lagen er nu ruim 10.000km onder --> 0 lekke banden.

      De kleinere draaicirkel van de XS met de plusjes vind ik toch wel een heel duidelijk pluspunt.

      Verwijderen
  2. Zojuist de Shredda's na 1200km van de Quest gehaald, niet omdat de band versleten is. De band heeft nog genoeg profiel. Bij elke bui heb ik een lekke band, steentjes blijven in het profiel plakken. In de periode dat ik met de Shredda heb gereden heb ik min 4 lek gereden. Dat geeft mij geen prettig gevoel als ik een langere afstand rij.

    Herman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ben ik extra blij dat ik voor de plusjes heb gekozen :-)

      Ik heb namelijk een hekel aan lekke banden tijdens een woon-werk-verkeer-rit.

      Verwijderen
    2. een opmerkelijk verschil. Ik rijd minder in de regen, maar wel vanaf januari met de Shredda's, dus ook op natte wegen. Mijn ervaring is juist dat de Shredda's niet veel steentjes "pakken", wat ik met de F-Lites wel heb. Ik pomp er niet meer in dan 5 bar.

      Verwijderen
    3. Mijn ww route heeft veel polderwegen waar door de wegbeheerder in de berm fijn puin is gestort. Hierdoor liggen er zeer veel grote en kleine steentjes op de rijbaan. Dat is waarschijnlijk de oorzaak, ik rij nu met greenguard.

      Verwijderen
  3. Als je nog wat hoort,check dan ook je andere trapasbeugel. Ik had ze allebei tegelijkertijd gebroken. Veel mensen rijden nu rond met een reservebeugel. Ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allert gaf aan dat de nieuwe beugeltjes kwalitatief veel beter zijn. Ik heb natuurlijk nog wel één zo'n kwalitatief slecht beugeltje. Oei, had ik die nou maar meteen laten vervangen. Die dingen kosten namelijk bijna niets :-( of het is garantie.

      Verwijderen
  4. Hallo Wim,

    Ik rijd ook al een maandje of 2 met de verlaagde stugge veren. Bevalt me goed! Drempels gaan nog steeds met hetzelfde gemak en snelheid en de bochten iets vlotter. Eigenlijk wil ik de quest achter ook iets lager hebben........

    Wel rijd ik dan met de Shredda's. Deze zijn een blijvertje. Heb er nu 3800 km mee gefietst en ze kunnen nog wel even mee. Heb er 1 lek mee gehad tot nu en heb ook aardig wat natte ritten gehad. De gewone durano's zijn bij mij met 3000 km echt op. Weet niet of de durano plus het wat dat betreft beter doet?

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      Goed om te horen dat jou de verlaagde stugge veren goed bevallen.
      Welke banden geschikt zijn is toch erg afhankelijk van route, rijstijl en ik weet niet wat allemaal nog meer. Het blijft toch voor een groot deel een gevoelskwestie.

      Verwijderen
  5. Hoi Wim,

    Je mag de bron vermelden hoor, maar volgens mij was er hier sprake van twee personen met hetzelfde idee. Waar het bij mij om ging is dat indien iets commercieel uitgebaat gaat worden, dat het dan netjes is om een bron te vermelden.

    Die correctie heeft inmiddels plaatsgevonden.

    Groeten, Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staat ook een knipoogje achter Wilco. Echt bedoeld als een plaagstootje dus.

      Verwijderen