dinsdag 20 oktober 2015

As good as new


Derk Thijs
Gisteren ben ik met de 209 in de auto naar Middelburg gereden. Derk heeft de fiets weer even helemaal nagelopen. Altijd gezellig, leerzaam en leuk.

 Prachtig eigen Zeeuws ontwerp. Derk kan er ook echt mee fietsen.


Zowel de XS als de Roeifiets laat ik 1x per jaar door de experts in Dronten en Middelburg bekijken.
Met de XS fiets ik gewoon naar Dronten, naar Zeeland vind ik met de 209 net te ver.

De wereldberoemde voordeur die door iedere Roeifietser onmiddellijk wordt herkend.


Moest er veel aan gebeuren? Nee hoor, ik ben erg zuinig op mijn fietsjes.

Ik voel mij altijd verschrikkelijk thuis en op mijn gemak bij Derk.
Zou dat misschien komen, omdat zijn werkplaats net zo opgeruimd is als de smederij van mijn vader?

Derk had wel weer iets nieuws bedacht/ontwikkeld. In theorie en heel soms in de praktijk kan het asje (dat onder de voetenslee het schakelsysteem (de ring) ver- en ontgrendeld) kantelen, waardoor schakelen onmogelijk wordt. Nu zit er in de 'koker', waarin dat asje heen en weer schuift, een sleufje en in het asje zit nu een boutje geschroefd dat door het sleufje naar buiten steekt, zodat het asje niet meer kan kantelen.
Ik ben benieuwd wie dit heeft kunnen volgen ;-) "Als je het ziet, dan begrijp je het", zou Johan zeggen.

De wiellagers waren nog goed en de lagers van de voetenslee ook. De remblokken zijn blijkbaar ook nog ze goed als nieuw. Ach ja, ik rem ook bijna nooit. Derk heeft nog wel een klein slagje uit het voorwiel gehaald.

De machine die Derk nodig had om het vergrendelingsasje te verwijderen ;-)
Ik vind zo'n grote machine altijd geweldig om te zien, ondanks het feit dat ik geen idee heb 
hoe je met zo'n draaibank (volgens mij heet het zo) zou moeten werken.

Aangezien hij de schakel/versnellingskabels moest loshalen om bij het vergrendelingsasje te kunnen, hebben we er maar meteen twee nieuwe opgezet. Kost bijna niets en de boel lag toch los.
In het elastiek zat een soort breuk; dus vervangen. Het aandrijfkoord (de dyneema-kabel) lag er nu zo'n anderhalf jaar op en begon ook al flinke slijtage te vertonen; dus vervangen. De vorige lag er ruim 5000km op. Klik hier. Van deze weet ik het niet precies. Ook zoiets volgens mij, want ik roei ongeveer 4000km per jaar.


De Abdij
Ik parkeer de auto altijd aan de andere kant van de Abdij, zodat ik eerst over dat fantastische plein kan wandelen.





Weer zo goed als nieuw
Zo ziet het er weer netjes uit met de nieuwe kabels.

 



En weer terug naar huis
Dit dorpje is voor mij, symbolisch gezien, het begin van Zeeland, het ligt trouwens nog net in Brabant :-)


8 opmerkingen:

  1. Mooi zo'n werkplaats. Helaas is het voor mij 360 km enkele reis en dat vind ik met de auto al heel ver.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is het 250km en dat vind ik al te ver.
      We kunnen wat mij betreft ook best iets afspreken, dan kom je eerst hier en dan rijd je met mij mee naar Middelburg. Daarna blijf je hier slapen en dan ga je de volgende dag weer naar het hoge noorden.

      Verwijderen
    2. Dat is een genereus aanbod Wim! Mocht je volgend jaar weer naar Middelburg rijden, dan heb ik daar zeker belangstelling voor. Of misschien het roeifiets jubileum in juni?

      Verwijderen
  2. Ik zou de sfeer daar ook wel eens willen 'opsnuiven' :-)
    Bij mijn revolver kan het asje van het slothuis ook niet verdraaien doordat het boutje dat de schakelkabel vastklemt geleid wordt door een sleufje in de onderkant van het (6-kantige) huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, bij mijn oude 222 was dat ook zo. Voor de 209 had Derk een iets andere constructie bedacht en toen is dat sleufje komen te vervallen. Is dus nu weer terug :-)

      Verwijderen
  3. Welkom in Zeeland :-)
    Het dorpje daar boven is Hoogerheide en inderdaad het begin van Brabant. Ik kom er wel eens daar mijn zusje daar woont. Tja Middelburg is voor veel mensen een eind weg andersom ook :-(
    Middelburg is voor mij de dichtstbijzijnde stad.
    De machine betreft inderdaad een draaibank superhandig alleen nemen ze net te veel ruimte in voor het schuurtje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik Goes op de borden zag staan, heb ik de hele tijd uitgekeken naar een Milan :-)

      Op de foto lijkt Derk zijn werkplaats misschien een beetje vol, maar in werkelijkheid is het nog erger ;-)

      Verwijderen
    2. Na die 4000 km.heeft die mij ook groot onderhoud nodig. Derk stuurde al bericht, maar ik combineer het met weekend in juni volgend jaar. Een paar dagen eerder er heen en wellicht na de tocht via rondje Nederland weer naar huis....?

      Verwijderen