One
Afgelopen woensdag ging ik met Nico en Henk naar Dronten. Ik ging voor nieuwe voorbanden, Nico en Henk gingen voor de gezelligheid (mee).
Nico rijdt met Kojaks; dus hadden we onderweg een leuke en iets langere pauze. Lek + een band die niet netjes rond wilde gaan liggen.
Waarom neem jij geen Kojaks Wim? Het zijn hele fijne banden en ze hebben een mooie maat; 35mm.
Ik vind 40mm namelijk net iets te breed onder een XS. Mwaaahmmmm, nee toch maar niet.
Ik ging dus voor de Schwalbe One. Nou ja, eigenlijk 2 natuurlijk.
28mm breed en in de binnenbanden uiteraard van dat Bike-On spul. Klik hier.
Anders durf ik echt niet met dit soort bandjes te rijden. #tedunvoorwoorden
Het is altijd weer mooi bij velomobiel.nl
Op de terugweg: Het is ook heel erg mooi in de polder.
De Senseo was kapot bij velomobiel.nl. We waren dus wel toe aan een kopje koffie.
Bovenste foto tegen het licht in.
Onderste foto 'met het licht mee' gemaakt.
En hoe zien die One-bandjes er dan uit?
Zo dus.
Hoe rijdt dat nou?
Die One bandjes?
Op de terugweg reed ik een stuk makkelijker 32km/u dan op de heenweg.
Op de heenweg hadden we wind tegen, maar zoveel scheelt dat normaal gesproken niet.
Op de terugweg hadden we de wind mee, maar was ik niet meer zo fit als op de heenweg.
Ik ga het de komende weken op mijn ww-verkeer-ritten wel merken.
Hoeven
Soms doe ik ook nog iets anders dan fietsen. Hoeven bekappen bijvoorbeeld.
Voorbenen
Achterbenen (let op de staart)
Sadiq (mijn Quarab*) met keurig geknipte nageltjes.
Een mooie natuurlijke voet/hoef.
(Ik ben nog niet helemaal klaar!)
"Zijn we nou klaar......?"
Tot de volgende keer maar weer.
* Quarab = een kruising tussen een Quarterhorse en een Arabische Volbloed (dit zijn paardenrassen)
Jij reed hiervoor met Continental Sportcontact? dan verwacht ik een aanzienlijk snelheidsverschil met de One's. En niet remmen met blokkerende wielen, dan zijn ze kapot (geldt ook voor de F-Lites is mijn ervaring)
BeantwoordenVerwijderenZonder de Sport. Contact II heten ze. Die had ik er weer afgehaald. Te vaak lek.
VerwijderenIk reed ondertussen weer met mijn oude GreenGuards.
Het sturen met de Ones is in ieder geval een stuk lichter.
Het accelereren gaat een stuk makkelijker.
Ik had sowieso het gevoel dat ik een hogere snelheid makkelijker kon vasthouden.
Vond ik wel prettig.
Ik weet nog wel wat Shredda's te koop... Prima band!
BeantwoordenVerwijderenMooie bandjes Wim, schijnen lekker te lopen ook, dat horen we dan wel als je wat woon-werk gereden hebt.
BeantwoordenVerwijderenEn bedankt voor de foto's van binnen bij Velomobiel.nl, want wat ziet mijn oog daar in de achtergrond? Een rood/zwarte Quattrovelo met rode spiegelkapjes! Dat lijkt verdacht veel op de fiets die ik besteld heb.........Mooi, het aftellen kan nu echt beginnen!
Mooi paard trouwens!
Groeten, Adri.
Dankjewel.
VerwijderenDie rood/zwarte.......? Daar hebben Nico en ik echt verlekkerd naar staan kijken.
Echt een prachtige kleurcombinatie.
Ik dacht dat die combinatie wel mooi zou zijn, daarom die keuze......En als er de volgende keer mensen verlekkerd naar staan kijken maken ze hopelijk een foto waar de fiets wat beter in beeld komt, kan ik ook alvast wat genieten............;-))
VerwijderenIk had de One's onder mijn DF, hele jaar door, zonder antilek vloeistof en rijd nooit lek. Mijn buurman heeft ze onder zijn racebukker en zelfde verhaal. Dus voor zover ik ervaren heb, zit de lekbestendigheid best wel goed bij dit bandje, wat ik zelf vooraf niet verwacht had. En ze zijn erg snel.
BeantwoordenVerwijderenJe moet er inderdaad geen noodstop mee maken, want zodra ze blokkeren ga je door het canvas heen. Afgelopen week daarom de Ones in de vuilbak kunnen gooien en vervangen door Pro-Ones.
Nadelen aan de Ones:
-niet goedkoop.
-grip in natte omstandigheden is wat minder (vooral met remmen).
Groet,
Johan
Ik heb de stelling (maar voldoende praktijkervaring ontbreekt bij mij nog) dat die antilekvloeistof meer effectief helpt bij stuggere banden die met wat lagere druk gereden worden. Dus bij banden die, als ze lek gaan, dan minder snel leeglopen. Daar heb ik wel meervoudige ervaring mee, namelijk met Durano Plus banden op 6 à 6,5 bar.
BeantwoordenVerwijderenMet de soepele en dunne One's onder mijn DF XL heb ik nu ca 3.000km gereden, voornamelijk bij goed weer. Ik rij ze op 7 à 8 bar, zonder vloeistof.
Ik heb daar nu één keer lek mee gereden, op halfnat wegdek; zoals bekend is dat de meest ongustige omstandigheid, want het vormt een grote plakkans voor steentjes/glasscherfjes die zich dan door de band kunnen laten drukken bij elke omwenteling. Het leeglopen ging erg snel, binnen enkele tientallen meters. Het gaatje was desondanks maar klein.
Afgelopen donderdag liet een One-band van een andere DF-rijder tijdens de Oranjetocht van de NIJL een duidelijke "pfieuw" horen, en was vrijwel meteen leeg. Er zat wel antilekvloeistof in de band, maar het gaatje was al te groot, en de druk was - althans dat is mijn stelling - te hoog om de vloeistof zijn werk te laten doen.
Leeglopers bij de Durano Plus banden (die ik net als de One's in de 28-406 maat gebruik) verlopen meestal in vertraagde vorm. Vaak kan ik er nog kilometers mee fietsen en soms kom ik er zelfs mee thuis. Daar zou antilekvloeistof mij dus veel meer mee helpen, als die daar effectief zou zijn.
Wie kan mijn beperkte praktijkervaring aanvullen en daarmee de stelling onderschrijven? Of juist onderuit halen met feitelijke argumenten? :-)
@Wim: veel plezier met je One's, ik hoop dat lekrijden je zo lang mogelijk bespaard blijft, maar ben dus wel benieuwd naar je ervaring daarmee ;-)
Groet,
Marc
Bij Joe's No flat heb je 2 versies. Voor hoge druk racebanden en voor lage druk mtb-banden. Theo gebruikt de Ride-On in de dunne Michelin banden en daar zit volgens mij 4 Bar in. Ymte gebruikt het volgens mij in de One banden. Theo gaf aan dat als je een stukje glas of een steentje in je band hebt, dat je die dan wel moet verwijderen. Dat Ride-On spul dicht wel een gat in het rubber af, maar niet als er glas/steen in zit. Misschien was dat het geval bij dat 'Pfiiieuw-lek'.
VerwijderenIk heb mij laten vertellen dat antilek vloeistof het beste werkt in tubeless banden, daarna in latex binnenbanden en als laatste in butyleen binnenbanden. En hoe lager de druk hoe beter. Niettemin kunnen kleine gaatjes in butyleen binnenbanden op hoge druk worden gedicht. Met de F-Lites heb ik al weer 4000 km zonder lek gereden met latex binnenbanden en Joe's Sealant (ik ga hierna Ride-On gebruiken) en vaak genoeg nat wegdek met steentjes e.d.
BeantwoordenVerwijderen"Lang werkende antilek vloeistof (tot 2 jaar) Het maakt gaten tot 3,5mm dicht."
VerwijderenBovenstaande tekst heb ik gekopieerd van de website van velomobiel.nl
3,5mm vind ik toch echt geen klein gaatje meer. Ik ga het wel ontdekken, ik heb dat Bike-On spul er gewoon voor de zekerheid in gedaan.
Ik heb van Theo ook begrepen dat gewone biba's minder lucht gaan doorlaten als je er Bike-On in hebt. Biba's zijn in principe niet meer luchtdicht, maar met Bike-On worden ze dat dus wel bijna.
Oei, na één woonwerkverkeerrit wil ik al niet meer anders.
BeantwoordenVerwijderenOngeveer 5km/u snelheidswinst.
Waar ik normaal gesproken 32 rijd, staat nu de teller op 37.
Ik heb een leuk stukje waarbij de weg iets afloopt. Met echt flink trappen haalde ik daar 45, nu 51.
De XS acceleert makkelijker, snelheid is hoger en ik kan de snelheid makkelijker vasthouden.
De omstandigheden waren niet gunstig. Afgelopen woensdag de rit naar Dronten en terug (145km en dat is voor mij best wel veel), vrijdag heb ik een rondje van 30km met de Roeifiets gereden met een gemiddelde van 30km/u en gisteren heb ik met Nico en Edwin een rondje geroeid van ruim 70km. Normaal gesproken heb ik dan op maandag vermoeide/zware benen en gaat het niet zo lekker. Ik was vanoch
Ik was vanochtend ook best moe en ik ging er eigenlijk vanuit dat het fietsen niet zo goed zou gaan. Dat viel dus heel erg mee.
VerwijderenNou begrijp ik ook wel dat die F-lite-jongens zo hard gaan, ze moeten er alleen iets minder stoer over doen ;-) Die banden doen het werk :-)
5 km sneller? Dat is veel! Ik neem aan dat je wel je computer hebt aangepast aan de nieuwe (kleinere) wielomtrek? Anders kloppen de cijfers op je teller niet helemaal....;-))
VerwijderenComputer is aangepast. Theo weet de omtrek uit zijn hoofd. Dat is makkelijk.
VerwijderenEr moet nog wel rekening gehouden worden met de Euforie-factor ;-)
Maar het scheelt sowieso 10% met de GreenGuards.
GreenGuard: 1540
VerwijderenOne: 1465
(Durano+: 1460?)
Geen idee waarom daar nou 5mm verschil in zit, is waarschijnlijk die plus ;-)
Nou ja, misschien weet ik het ook wel.
VerwijderenTheo zei dat de omtrek 146,5 was. Volgens hem voeren positieve mensen dan 147 in. Ik heb echter in de XS een computertje waar je mm moet invoeren. Dus 1465.
Op ligfiets.net staat bij de Durano echter 146, is dat dan ingevoerd door een negatief mens? ;-)