Een reserve velomobiel!
Een reserve velomobiel?
Eind november had de MilanSL een kapotte rem en toen ben ik gaan nadenken over het velomobiel rijden.
Ik heb toen namelijk twee dagen woon-werk-verkeer met de M5 CHR gereden.
Dat viel echt flink tegen.
Automobilisten die veel minder afstand houden.
Slecht zicht door de toch behoorlijk liggende houding.
Dat is bij daglicht en als het lekker weer is geen probleem.
In het donker, in de regen, met veel blad op de weg en van die varkensruggen, tussen het fiets- en autogedeelte van de weg, wordt het opeens best precair allemaal.
Wat ga ik doen, als de velomobiel een keer echt stuk is of als ik schade rijd?
Hoe overbrug ik een langere tijd zonder velomobiel?
Dan is er nog dat andere 'probleem'.
Ik ben wel aan het sparen voor een nieuwe velomobiel.
Maar op dit moment worden er geen velomobielen gebouwd waarin ik goed pas.
- MilanSL wordt niet meer gebouwd
- DF wordt niet meer gebouwd
- Snoek is te klein
- Snoek-L is te groot
- Tuna is te groot
- QV is te groot
- Quest 3.0 is te groot
- AMW9 wil ik niet
Nou had Ymte een z.g.a.n. DF te koop staan die van Jan Wijnen is geweest.
Tekst op de website:
Deze DF heeft Jan Wijnen in 2021 voor zichzelf gemaakt en heeft minder dan 10.000 km gereden, eigenlijk nog zo goed als nieuw.
De aandrijving geschiedt met een 2x11: voorbladen 61/46 en achter 11-36 cassette.
De fiets heeft naast de standaarduitrusting een vanuit de cockpit in hoogte verstelbare B&M IQ-x koplamp en een tweede achteruitkijkspiegel.
Het nadeel van mijn vorige DF vond ik de zijwindgevoeligheid en dat deze velomobiel niet lekker blijft doorrollen als je stopt met trappen.
Een oplossing zou zijn een DF met Hosen, want die is niet meer zo zijwindgevoelig én blijft beter doorrollen.
Overweging:
Op het Duitse Forum staat zo nu en dan nog een DF te koop, ergens anders bijna nooit.
Ymte wil de Hosen erbij doen en nog wat andere wensen inwilligen voor een keurige prijs.
Dan heb ik dus een reserve velomobiel: een DF + Hosen
De plussen en minnen:
+ Het geld staat op de rekening.
+ Doe ik niets mee.
+ Was namelijk bedoeld voor een nieuwe.
+ In mijn 'maat' worden er dus geen nieuwe velomobielen meer gemaakt.
+ De kleuren-combi is heel erg mooi.
+ Was eerst van Jan Wijnen, toen van een oudere heer (echt waar).
+ Heeft nog geen 10.000km gereden.
- Misschien had ik liever een witte of groene bovenkant gehad.
- Met de Hosen eraan wordt het wel een behoorlijk zwarte fiets.
- Dat wordt dus veel reflectie plakken.
+ Ik kan deze DF voor een keurige prijs van Ymte kopen inclusief Hosen.
+ Ik heb dan een reserve velomobiel voor de helft van een nieuwe.
+ Die Hosen zitten trouwens met één boutje en twee elastiekjes vast.
+ Net zoals de wieldeksels van de Tuna. Heeft Peter Haan zo bedacht.
+ Dan kan ik dus een wiel verwisselen, als ik een lekke band heb.
Afgesproken:
Cranks vervangen door 150 mm
61/46T - vervangen door 53/33T
Zefal spin spiegels vervangen door twee B&M spiegels cycle star
Lamp hoger plaatsen in nieuwe opening
Bel plaatsen in opening lamp
Vizier plaatsen
Hosen met boutjes en elastiekjes bevestigen
Continental Contact Urban 32-406 voorbanden
Continental Grand Prix 5000 28-584 achterband
Conclusie:
Op 06-12-2024 heb ik de DF 282 gekocht.
Deze DF is van 01-02-2022 en is dus 2 maanden jonger dan mijn MilanSL.
Op 21-12-24 heb ik de DF opgehaald.
Een nieuwe DF zou €9800,- hebben gekost toen ze nog gebouwd werden.
Inclusief extra's + Hosen zou dat dan €11.000,- zijn geworden.
Ik heb een goede koop gedaan en ik heb nu dus 'een reserve velomobiel'.
Mooi Wim! Veel plezier ermee en veel veilige kilometers!
BeantwoordenVerwijderenDankjewel.
VerwijderenProficiat Wim! Mooie fiets die er inderdaad nieuw uitziet, en houdt zeker zijn waarde nog jaren vast als je de fiets over enkele jaren toch weer zou willen verkopen.
BeantwoordenVerwijderenDankjewel. Er zijn links en rechts uiteraard wel wat plekjes en krasjes te vinden, maar een stuk minder dan bij mijn Milan ;-)
Verwijderen