Een reserve velomobiel!
Een reserve velomobiel?
Eind november had de MilanSL een kapotte rem en toen ben ik gaan nadenken over het velomobiel rijden.
Ik heb toen namelijk twee dagen woon-werk-verkeer met de M5 CHR gereden.
Dat viel echt flink tegen.
Automobilisten die veel minder afstand houden.
Slecht zicht door de toch behoorlijk liggende houding.
Dat is bij daglicht en als het lekker weer is geen probleem.
In het donker, in de regen, met veel blad op de weg en van die varkensruggen, tussen het fiets- en autogedeelte van de weg, wordt het opeens best precair allemaal.
Wat ga ik doen, als de velomobiel een keer echt stuk is of als ik schade rijd?
Hoe overbrug ik een langere tijd zonder velomobiel?
Dan is er nog dat andere 'probleem'.
Ik ben wel aan het sparen voor een nieuwe velomobiel.
Maar op dit moment worden er geen velomobielen gebouwd waarin ik goed pas.
- MilanSL wordt niet meer gebouwd
- DF wordt niet meer gebouwd
- Snoek is te klein
- Snoek-L is te groot
- Tuna is te groot
- QV is te groot
- Quest 3.0 is te groot
- AMW9 wil ik niet
Nou had Ymte een z.g.a.n. DF te koop staan die van Jan Wijnen is geweest.
Tekst op de website:
Deze DF heeft Jan Wijnen in 2021 voor zichzelf gemaakt en heeft minder dan 10.000 km gereden, eigenlijk nog zo goed als nieuw.
De aandrijving geschiedt met een 2x11: voorbladen 61/46 en achter 11-36 cassette.
De fiets heeft naast de standaarduitrusting een vanuit de cockpit in hoogte verstelbare B&M IQ-x koplamp en een tweede achteruitkijkspiegel.
Het nadeel van mijn vorige DF vond ik de zijwindgevoeligheid en dat deze velomobiel niet lekker blijft doorrollen als je stopt met trappen.
Een oplossing zou zijn een DF met Zwitserse Hosen, want die is niet meer zo zijwindgevoelig én blijft beter doorrollen. De DF heeft dan gewone wielen en ook een gewone stuuruitslag.
Overweging:
Op het Duitse Forum staat zo nu en dan nog een DF te koop, ergens anders bijna nooit.
Ymte wil de Hosen erbij doen en mijn andere wensen inwilligen voor de vraagprijs.
Dan heb ik dus een reserve velomobiel: een DF + Zwitserse Hosen ('Wide Pants')
De plussen en minnen:
+ Het geld staat op de rekening.
+ Doe ik niets mee.
+ Was namelijk bedoeld voor een nieuwe.
+ In mijn 'maat' worden er dus geen nieuwe velomobielen meer gemaakt.
+ De kleuren-combi is heel erg mooi.
+ Was eerst van Jan Wijnen, toen van een oudere heer (echt waar).
+ Heeft nog geen 10.000km gereden.
- Misschien had ik liever een witte of groene bovenkant gehad.
- Met de Hosen eraan wordt het wel een behoorlijk zwarte fiets.
- Dat wordt dus veel reflectie plakken.
+ Ik kan deze DF voor een keurige prijs van Ymte kopen inclusief Zwitserse Hosen.
+ Ik heb dan een reserve velomobiel voor de helft van een nieuwe.
+ Die Zwitserse Hosen zitten trouwens met één boutje en twee elastiekjes vast.
+ Net zoals de wieldeksels van de Tuna. Heeft Peter Haan zo bedacht.
+ Dan kan ik dus een wiel verwisselen, als ik een lekke band heb.
Afgesproken (oftewel mijn andere wensen):
Cranks 155mm vervangen door 150mm
61/46T vervangen door 53/33T
Zefal spin spiegels vervangen door twee B&M spiegels cycle star
Lamp hoger plaatsen in nieuwe opening (was een voorstel van Ymte)
Bel plaatsen in opening lamp
Vizier plaatsen
Zwitserse Hosen met boutjes en elastiekjes bevestigen
Continental Contact Urban 32-406 voorbanden
Continental Grand Prix 5000 28-584 achterband
Conclusie:
Op 06-12-2024 heb ik de DF 282 gekocht.
Deze DF is van 01-02-2022 en is dus 2 maanden jonger dan mijn MilanSL.
Op 21-12-24 heb ik de DF + Wide Pants opgehaald.
Een nieuwe DF zou €9800,- hebben gekost toen ze nog gebouwd werden.
Inclusief extra's + Hosen zou dat dan €11.000,- zijn geworden.
Ik heb een goede koop gedaan en ik heb nu dus 'een reserve velomobiel'.
Mooi Wim! Veel plezier ermee en veel veilige kilometers!
BeantwoordenVerwijderenDankjewel.
VerwijderenProficiat Wim! Mooie fiets die er inderdaad nieuw uitziet, en houdt zeker zijn waarde nog jaren vast als je de fiets over enkele jaren toch weer zou willen verkopen.
BeantwoordenVerwijderenDankjewel. Er zijn links en rechts uiteraard wel wat plekjes en krasjes te vinden, maar een stuk minder dan bij mijn Milan ;-)
VerwijderenEen hele mooie fiets Wim. Veel plezier en veilige kilometers gewenst. Als ik in de buurt ben kom ik keer kijken en vart wel een keer met mooi Twente. Hartelijke groeten Fietsbennie
BeantwoordenVerwijderenDankjewel Bennie. Ik bun d'r hel blie met.
VerwijderenDag Wim
BeantwoordenVerwijderenGaat het wel goed met je?
Met vriendelijke groet
Eric-Jan
Want?
VerwijderenDag Wim,
BeantwoordenVerwijderenHele mooie velomobiel veel veilige km toe gewenst.
hartelijke groeten
Bert
Dankjewel. Ik ken meer Berten, waar kennen wij elkaar van?
VerwijderenNiet ligfietsen zeggen, want dat helpt nog niet ;-)
Mooie fiets, Wim. Wel verrassend.
BeantwoordenVerwijderenVind ik niet ;-) En jij bent?
VerwijderenCasper, hoewel ik inlog, komt ie toch als anoniem te staan. Doe nu op IPad, zal eens via laptop proberen
VerwijderenEr staat nog steeds anoniem. De nadelen (volgens mij althans) van de DF zijn opgelost met Hosen. Als die er 3 jaar geleden waren geweest, dan had ik waarschijnlijk geen Milan gekocht. Ymte gaf aan dat hij het wel fijn vond dat die er toen nog niet waren en dat begrijp ik wel ;-)
Verwijderenzo, chrome geïnstalleerd, dus niet meer anoniem. waarom vindt Ymte dat fijn? begrijp ik niet. Dan had de DF toch in productie kunnen blijven en met hosen een snelle concurrent van Snoek etc?
VerwijderenIn algemene zin heb jij gelijk.
VerwijderenSpecifiek wat betreft mijn situatie was hij blij. Ik verkocht mijn vorige DF aan hem, die kon hij dus verkopen. Ik kocht de Milan bij hem en nu dus deze DF.
Anders had ik alleen maar Hosen bij hem gekocht ;-)
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenEr staat bij jou, voor € 30.000,- aan ligfietsen in de garage.
Nu alle ligfietsen verkopen en bitcoins kopen.
Krijg je geen spijt van.
Met vriendelijke groet
Eric-Jan
Dit is dezelfde Eric-Jan die aan mij vroeg of het wel goed met mij ging, neem ik aan? Jammer dat je niet op mijn reactie op dat bericht heb gereageerd. Ten eerste staat er niet voor €30.000,- aan ligfietsen. Als je dat ervoor wilt geven, dan ben je van harte welkom. Ten tweede: Doe je dit voorstel ook aan iedereen die een auto van dat bedrag in de garage heeft staan? Dat zullen al gauw een flink aantal miljoenen huishoudens zijn. Succes met mailen. Graag een uitleg over wie je bent en waarom je deze reacties stuurt. Ik vind ze namelijk een beetje zuur. Waarom moet er bij mijn fietsen een bedrag genoemd worden? Doe je dat ook bij iedereen die een auto heeft? Ik rijd hoegenaamd geen auto, doe bijna al mijn bewegingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer. En jij?
VerwijderenWie zegt trouwens dat ik geen 'kistje' vol met bitcoins heb?
VerwijderenGekocht toen ze nog €3,22 per stuk waren :-) En jij?
VerwijderenHoe denk je dat ik anders die ligfietsen kan betalen. Die zwart/groene is trouwens tweedehands.
VerwijderenDag Wim
BeantwoordenVerwijderenGoede investering van je, in de bitcoins!
Fijne feestdagen!
Met vriendelijke groet
Eric-Jan
Dankjewel. Waren ze ook zo goedkoop toen jij ze kocht?
VerwijderenMooie fiets Wim, ik ben ook weer bijna in de markt voor een nieuwe VM maar ben er achter dat de DF niet meer gemaakt wordt. Deze zou mij wel gepast hebben.
BeantwoordenVerwijderenDan was ik dus precies op tijd. En wie ben je, als ik vragen mag?
VerwijderenIk heb ook een reserve velomobiel toen redelijk goedkoop tweede hands op de kop getikt. Nog steeds super blij mee.
BeantwoordenVerwijderenBegrijp ik. In mijn geval was het ook nog wel een kwestie van wanneer komt er ooit nog weer een velomobiel voorbij waarin ik goed pas. Het voelde een beetje als 'een laatste kans' om nog een fijne en goed passende vm te kunnen kopen.
VerwijderenIk denk dat na slechte ervaringen met het uitzicht op de ligfiets de DF inderdaad weer als een uitkomst zal worden ervaren! Je zit weer wat rechter op dan met een Milan wat meer ontspannen is voor je ogen.
BeantwoordenVerwijderenWat ik alleen wel merkte naast Ymte op de Afsluitdijk (destijds) dat zijn draaicirkel echt wel een stuk groter was met de Hosen. Dat kan een groepstocht behoorlijk ophouden (naast de haast onvermijdbare lekke banden van deze en gene).
Simpelweg de wielkastdeksels verwijderen helpt niet dan helaas want de wielen voor gebruik in die kasten zijn excentrisch gespaakt (vandaar de Tuna ook).
Iets rechter op klopt.
VerwijderenDe draaicirkel is echter identiek aan een DF zonder Hosen. Ik heb de 'Wide Pants' oftewel de Wijde Hosen.
De wielen zijn dus ook gewoon origineel en niet excentrisch gespaakt.
Het is gewoon een originele DF + Hosen (wijd).
Zie hier: https://www.intercitybike.nl/nl/blogs/racen-met-de-tuna-op-de-wielerbaan-in-apeldoorn/zwitserse-hosen/
Aha, dan zou ik waarschijnlijk ook tot aankoop over gegaan zijn Wim!
VerwijderenExcentrisch is een beetje ongelukkige term hier, dan krijg je een circusfiets die hobbelt ;) Ik ken het als 'paraplu spaken'.
BeantwoordenVerwijderenMaar, gefeliciteerd Wim! Lijkt me een goede keuze voor je. Heel benieuwd hoe het op langere termijn voor je uitpakt; of de SL nog wel de primaire fiets blijft. Groeten, A-twee vm's is fijn!-J
'Excentrisch' was ook niet mijn woord. Mick begon erover en ik heb het niet gegoogeld ofzo. Paraplu gespaakt ken ik wel. Het achterwiel van mijn GreenSpeed AERO was zo gespaakt.
VerwijderenWelke de primaire fiets blijft vind ik ook wel een leuke vraag. Ik vind de meer liggende houding van de SL erg prettig én uiteraard de grote instapopening.
Nu ik de zitpositie in de DF weer veranderd heb, ben ik benieuwd hoe dat op de langere termijn bevalt.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenHet effect van Arent-Jan noem ik dan weer "een wiel dat eiert" of te wel een eierend wiel! (-: Wij hier op Eigenfiets.nl.
BeantwoordenVerwijderenNu ik er over nadenk, als ik onderweg naar Monnickendam veel wind opmerk waardoor ik nauwelijks de dijk aan het Markermeer durf op te rijden vanwege de windvlagen, dan gebruik ik het schuimdeksel altijd.
En dat doet voor mij ook de truc i.v.m. de zijwindgevoeligheid.
Heb namelijk weinig ruimte voor de DF in de centrale hal van m'n benedenwoning. Het bovendeksel heb ik standaard bij me maar wielkastdeksels zouden er iedere keer op- en af moeten....
De achtervork van je roeifiets is bijvoorbeeld ook excentrisch gebouwd Wim. Om meer ruimte te bieden aan de snek. En het achterwiel is dus ook excentrisch gespaakt, erg slim.
BeantwoordenVerwijderenOm nu te zeggen dat een 209 rond rijdt "op een paraplu"...