Na ruim 500km kan het wel.
Vergelijkend Warenonderzoek
|
DF + Hosen | SL |
L: 260 - B: 78 - H: 88 - G: 25kg
| L: 273 - B: 70 - H: 82 - G: 24kg
|
Accelereert makkelijker
Bolt/Rolt makkelijk
| Accelereert rustiger
Bolt/Rolt makkelijk |
Heel stabiel in bochten
| Zeer stabiel in bochten
|
Stuurt licht en daarna iets zwaarder
Stuurt goed en makkelijk
| Stuurt licht en daarna nog steeds
Wil graag rechtuit en stuurt strak |
Nauwelijks zijwindgevoelig
| Nauwelijks zijwindgevoelig
|
Iets kleinere draaicirkel
| Kleine draaicirkel
|
Zithoek is meer rechtop
| Zithoek is meer liggend
|
Uitstappen gaat makkelijk door op het zitje te gaan staan
| Uitstappen gaat makkelijk, want de opening is eenvoudig groter te maken
|
Klein instapgat: minder snel last van 'inregenen'
| Groot instapgat, met de lange deksel kleiner te maken
|
Zitje is aan de body bevestigd
| Zitje is gemakkelijk te verstellen
|
Zitje is bovenaan smal genoeg om makkelijk op te klappen
| Zitje is bovenaan breed genoeg om heel comfortabel op te liggen
|
Goed zicht naar voren en over de schouder kijken gaat gemakkelijk
| Goed zicht naar voren en heel goed zicht schuin naar achteren
|
Breed genoeg om met Hosen gemakkelijk te manoeuvreren en legaal op de weg te rijden
| Breed genoeg om met dichte wielkasten gemakkelijk te kunnen manoeuvreren
|
Hosen: voorwielen zijn gemakkelijk bereikbaar om te vervangen
| Dichte wielkasten: banden oppompen gaat iets makkelijker
|
Maakt lawaai (naderend onweer), wordt daardoor snel opgemerkt
| Is relatief stil op goed asfalt, op klinkers rammelt deze vm flink
|
Ruimte bij de benen, schouders en armen is oké
Met 150mm cranks is er meer dan genoeg ruimte voor de schoenen
| Is overal echt smaller, maar het is net geen probleem
Met 140mm cranks is er net voldoende ruimte voor de schoenen |
Er komt veel lucht binnen op je onderlichaam via de luchtinlaat
| Er komt veel lucht binnen in de gehele vm via de luchtinlaat
|
Je zit redelijk goed uit de wind
| Met de lange kap zit je goed uit de wind
|
Een snel sprintende vm met iets meer ruimte die met de Hosen ook goed 'bolt'
| Een lange afstanden vm met een fijne lighouding die ook goed 'bolt'
|
Nog een paar foto's.
Uiteindelijk ben ik toch wel erg blij dat de DF + Hosen zo goed presteert.
Ik zou iedereen met een DF dan ook adviseren om die dingen aan te schaffen.
Je hebt er nauwelijks last van, maar wel heel veel gemak.
Tot de volgende keer maar weer.
Dag Wim
BeantwoordenVerwijderenAls je door omstandigheden een velomobiel zou moeten verkopen, welke zou je als eerste verkopen?
Met vriendelijke groet
Hans Martens
Dat is een hele lastige. Allebei de vm-en hebben hun voor- en nadelen. Als ik een DF zou hebben, dan zou ik geen SL erbij kopen maar wel een paar Hosen.
VerwijderenDie Hosen maken er wel een mooiere fiets van.
BeantwoordenVerwijderenDat vind ik dus ook.
VerwijderenTja, het zijn allebei wel echte hebbedingen, en daarnaast prima gebruiksfietsen ook. Het zijn ook mooie fietsen om te zien, het oog wil ook wat nietwaar?
BeantwoordenVerwijderenEen Tuna lijkt me daarom ook heel makkelijk met het oog op onderhoud, die verwijderbare wieldeksels en grote toegangsluiken zorgen daarvoor, terwijl het toch een "dichte" stroomlijn geeft. Dat de Tuna een DF XL basis heeft is dan weer minder gunstig voor de wat minder grote mensen onder ons, ik weet nog dat ik tijdens de proefrit in de DF als het ware de fiets "aantrok", alles paste als een handschoen, en een proefzit in de fiets van Ymte leerde me dat die veel te groot aanvoelde........
Ik heb ook ooit in de DFxl gezeten van iemand die veel groter is dan ik. Ik had hetzelfde gevoel: veel te groot. Ik heb echter ook in de Tuna van Peter (die bij ICB werkt) gezeten en die voelde minder groot. Peter en ik zijn even groot en het maakt dus ook heel veel uit of de vm goed op je lichaamslengte is ingesteld. Misschien wordt mijn volgende vm wel een Tuna :-)
Verwijderen