zaterdag 18 januari 2025

DF + Hosen vs Milan SL MK7

 



Na ruim 500km kan het wel.


Vergelijkend Warenonderzoek

DF + Hosen

SL


L: 260 - B: 78 - H: 88 - G: 25kg


L: 273 - B: 70 - H: 82 - G: 24kg


Accelereert makkelijker

Bolt/Rolt makkelijk


Accelereert rustiger

Bolt/Rolt makkelijk


Heel stabiel in bochten


Zeer stabiel in bochten


Stuurt licht en daarna iets zwaarder

Stuurt goed en makkelijk


Stuurt licht en daarna nog steeds

Wil graag rechtuit en stuurt strak


Nauwelijks zijwindgevoelig


Nauwelijks zijwindgevoelig


Iets kleinere draaicirkel


Kleine draaicirkel


Zithoek is meer rechtop


Zithoek is meer liggend


Uitstappen gaat makkelijk door op het zitje te gaan staan


Uitstappen gaat makkelijk, want de opening is eenvoudig groter te maken


Klein instapgat: minder snel last van 'inregenen'


Groot instapgat, met de lange deksel kleiner te maken


Zitje is aan de body bevestigd


Zitje is gemakkelijk te verstellen


Zitje is bovenaan smal genoeg om makkelijk op te klappen


Zitje is bovenaan breed genoeg om heel comfortabel op te liggen


Goed zicht naar voren en over de schouder kijken gaat gemakkelijk


Goed zicht naar voren en heel goed zicht schuin naar achteren


Breed genoeg om met Hosen gemakkelijk te manoeuvreren en legaal op de weg te rijden


Breed genoeg om met dichte wielkasten gemakkelijk te kunnen manoeuvreren


Hosen: voorwielen zijn gemakkelijk bereikbaar om te vervangen


Dichte wielkasten: banden oppompen gaat iets makkelijker


Maakt lawaai (naderend onweer), wordt daardoor snel opgemerkt


Is relatief stil op goed asfalt, op klinkers rammelt deze vm flink


Ruimte bij de benen, schouders en armen is oké

Met 150mm cranks is er meer dan genoeg ruimte voor de schoenen


Is overal echt smaller, maar het is net geen probleem

Met 140mm cranks is er net voldoende ruimte voor de schoenen


Er komt veel lucht binnen op je onderlichaam via de luchtinlaat


Er komt veel lucht binnen in de gehele vm via de luchtinlaat


Je zit redelijk goed uit de wind


Met de lange kap zit je goed uit de wind


Een snel sprintende vm met iets meer ruimte die met de Hosen ook goed 'bolt'


Een lange afstanden vm met een fijne lighouding die ook goed 'bolt'

 

 

Nog een paar foto's.




Uiteindelijk ben ik toch wel erg blij dat de DF + Hosen zo goed presteert.



Ik zou iedereen met een DF dan ook adviseren om die dingen aan te schaffen.


Je hebt er nauwelijks last van, maar wel heel veel gemak.



Tot de volgende keer maar weer.

6 opmerkingen:

  1. Dag Wim

    Als je door omstandigheden een velomobiel zou moeten verkopen, welke zou je als eerste verkopen?

    Met vriendelijke groet
    Hans Martens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een hele lastige. Allebei de vm-en hebben hun voor- en nadelen. Als ik een DF zou hebben, dan zou ik geen SL erbij kopen maar wel een paar Hosen.

      Verwijderen
  2. Die Hosen maken er wel een mooiere fiets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, het zijn allebei wel echte hebbedingen, en daarnaast prima gebruiksfietsen ook. Het zijn ook mooie fietsen om te zien, het oog wil ook wat nietwaar?
    Een Tuna lijkt me daarom ook heel makkelijk met het oog op onderhoud, die verwijderbare wieldeksels en grote toegangsluiken zorgen daarvoor, terwijl het toch een "dichte" stroomlijn geeft. Dat de Tuna een DF XL basis heeft is dan weer minder gunstig voor de wat minder grote mensen onder ons, ik weet nog dat ik tijdens de proefrit in de DF als het ware de fiets "aantrok", alles paste als een handschoen, en een proefzit in de fiets van Ymte leerde me dat die veel te groot aanvoelde........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook ooit in de DFxl gezeten van iemand die veel groter is dan ik. Ik had hetzelfde gevoel: veel te groot. Ik heb echter ook in de Tuna van Peter (die bij ICB werkt) gezeten en die voelde minder groot. Peter en ik zijn even groot en het maakt dus ook heel veel uit of de vm goed op je lichaamslengte is ingesteld. Misschien wordt mijn volgende vm wel een Tuna :-)

      Verwijderen