Keurig op tijd, ruim voor half 10, rijd ik de Markt in Zutphen op om daar te constateren dat de rest nog keuriger op tijd is ;)
Op Ligfiets.net had Casper wederom de oproep geplaatst om op de open ligger te verschijnen. Tja, daar moest ik deze zondagochtend zowaar over nadenken. Zal ik het al wagen met de M5. Nee, toch maar niet. Ik heb de fiets eigenlijk nog niet echt goed op maat staan. Eerst maar eens wat kleine tochtjes rijden en de afstelling optimaliseren.
Dus toch 'die-goeie-ouwe-Roets' van stal gehaald. Daar staan bij ons trouwens alle fietsen...op stal. De koeienstal om precies te zijn. Oftewel: de Dêle.
Maar goed. Casper had wel de oproep gedaan, maar zag het zelf na een 165km lange bukfietstocht op zaterdag toch niet zitten om de dag erna met de Taifun te komen.
Pieter Jan was er wel met de Baron. Volgens mij was dit voor het eerst in de #LOL-geschiedenis dat hij met de Baron mee reed.
Marc was er met de RaptoBike. Net zoals de vorige keer. En Bert met de M5 HighRacer.
Dan een heel zooitje Questen: Arjen, Hendrie, Ans, Lorenz, Nico en Casper. Jacky reed mee met de RastaMango en ik uiteraard met de Roets.
Hendrie verraste ons met zijn nieuwe XS. Zijn vrouw 'mag' nu in de 'oude' Quest haar rondjes gaan rijden. Volgens Hendrie een hele goeie beginnersfiets :)
Met een leuke Noordenwind gingen we via de Oude Brug, de Voorster Klei en de Wilpse Klei richting Deventer. Daarna richting Terwolde en ter hoogte van Olst gingen we aan de koffie en het appelgebak.
Rechts: Hendrie met de nieuwe XS |
Als je dan zo'n 30km tegen de wind in gefietst en/of geroetst hebt, dan wil je er toch eigenlijk op de terugweg ook wel van genieten. Dus....voor het eerst in de #LOL-geschiedenis rijden we dezelfde weg terug. Heerlijk, dat windje in de rug. Op de heenweg bleven we een beetje hangen op de 23km/u, nu komen we toch op een iets mooier tempo terecht. Zo rond de 27km/u.
Dan was er deze tocht nog iets nieuws: Casper introduceerde de 'Groene Zone'. Vanaf een bepaald punt tot een vooraf afgesproken punt mag iedereen op eigen snelheid gaan fietsen. Dit zal waarschijnlijk synoniem zijn aan 'zo hard mogelijk'. Zou dit voorstel misschien nog iets te maken hebben met de aanwezigheid van de dames...? ;)
In ieder geval kwam ik heerlijk roetsend, samen met Nico, als laatste op de afgesproken plek aan. Ik ben niet zo van dat soort woeste sprintjes. Dat doe ik liever als ik alleen ben, want dan kan ik de rest van de route en het tempo tenminste ook nog zelf bepalen.
Na 67km was ik weer thuis. Het gemiddelde was een keurige 22,4km/u. Niets mis mee.
Thuis ging ik uiteraard weer snel aan de slag met de M5. Ik heb, op aanraden van Lorenz, de stoel iets verder naar voren geplaatst. Even 4 gaatjes boren, dat viel nog wel mee. Zo zit ik en dichterbij de trapas en ik kom iets mooier in de zitting te liggen.
Tja, toen moest natuurlijk de trapas weer iets naar voren. Gisteren had ik met veel pijn en moeite de neuspijp ver genoeg in het frame geschoven. Nu moest die buis er weer iets uit en dat ging nog niet zo gemakkelijk. Even nijdig worden helpt soms toch echt ;)
Voordeel van het iets verder uitschuiven van de neuspijp is dat de trappers iets verder van het voorwiel af komen te staan. Ze raken het voorwiel niet, maar het scheelt niet heel erg veel. Nu toch weer 2cm meer.
Terwijl ik zo met de M5 bezig was, kwam onze oudste dochter thuis en die heeft toevallig ook een fiets met 2 x 26" wielen. Ik heb ze even naast elkaar gezet.
Wat is zo'n ligfiets laag hè.................!
Ja Wim,
BeantwoordenVerwijderenZo'n ding is echt veel te laag, daar kan je niet mee in het verkeer, dat is echt levensgevaarlijk!!
Groeten, Adri.