zondag 3 november 2013

Specialized #LOL

Vreemde titel? Nee hoor.

Vandaag heb ik voor het eerst een LOL-tocht gereden met mijn nieuwe Specialized S-Works Road schoenen met rode Look-schoenplaatjes.

Maar ik vertrok vandaag met de Roeifiets en op die fiets draag ik mijn Bont-schoenen met grijze Look-schoenplaatjes.

Toen ik mij gisteravond namelijk inschreef, waren er 6 inschrijvingen. 5x een VM en 1 open ligger. Tja, ik twijfelde wel vanwege de harde wind, maar ik kan Gerrit toch moeilijk alleen met de Fujin tegen al dat VM-geweld laten opboksen :)
Dus vanochtend de Roeifiets uit de stal gehaald en samen met Ed in de Strada reden we in een heerlijk zonnetje naar Zutphen. Wat een heerlijk weer.
 
Tijdens het kopje thee/koffie in Het Volkshuis bleek echter dat Gerrit zich had afgemeld bij Casper. Helaas niet op Ligfiets.net :( Tip voor de volgende keer, Gerrit.

Daarop besloot ik, na overleg met de mannen, om de route via mijn huis te laten lopen, zodat ik van fiets kon wisselen. Om mijzelf nou tegen de wind in te gaan lopen afbeulen, terwijl de rest relaxt met de VM rondtoert, dat vond ik toch net iets te gek worden. Feit is dat ik vanochtend al twijfelde of ik wel/niet zou gaan roeien, omdat ik mij niet helemaal fit voelde. Dus was de beslissing om van fiets te wisselen snel genomen.

Met de Roeifiets moest ik mijn best doen om 28km/u tegen de wind in te fietsen, met de XS is dat dus een makkie. Dat is dus toch echt wel het enorm grote voordeel van een VM.



Maar nou nog even over die schoenen. Ik heb ze gekocht bij Stappenbelt in Apeldoorn. In mijn vorige bericht heb ik al verteld over mijn eerste bezoek aan deze zaak.
Ik had afgesproken om op vrijdagavond de schoenen nog een keer te komen passen. Zoveel geduld had ik echter niet en ik ben er op woensdag naartoe gegaan.
Nu werd ik geholpen door de eigenaresse. Net zo geduldig als haar man en ook duidelijk met een eigen mening. Ze vond de door mij gepaste en uitgezochte maat 45 te groot. Ik moest en ik zou een 44,5 passen. Vreemd genoeg pasten die dus ook, eigenlijk nog beter. Vanwege mijn brede voeten koop ik meestal te grote schoenen, maar deze schoenen zitten dus 'eng' aangesloten. Dat ben ik gewoon niet meer gewend en het voelde dan ook heel onwennig. Daarop stelde zij voor dat ik ze zou uitproberen. Als ze niet zouden bevallen kon ik ze gewoon terugbrengen en mijn geld weer terugkrijgen.........! Dat heb ik dus echt nog nooit meegemaakt bij (fiets)schoenen.
Ze bevestigde zelfs nog gratis nieuwe Look-schoenplaatjes eronder.
Ik heb de schoenen 2 dagen lang uitgeprobeerd. Uiteraard moest ik er wel voorzichtig mee doen en er in ieder geval zo weinig mogelijk mee lopen.
Vrijdags ben ik weer naar Apeldoorn gereden en heb daar voor de zekerheid toch ook nog een maat 44 en toch ook nog weer een keer de 45 gepast. Het was echter niet nodig, ik had de goede maat al. 44,5 is het dus geworden.
Als je dan toch andere schoenen gaat kopen, dan ook maar meteen schoenen die bij de fiets passen ;)





De LOL-tocht ging van mijn huis via Loenen naar Doesburg. Bij De Waag trakteerde Edwin op thee/koffie met (appel)gebak vanwege zijn aanstaande verjaardag. Het was weer heerlijk. Nogmaals bedankt Ed.
Het is trouwens altijd weer gezellig al die gesprekken over StradaDF-en, Velo-Tilten, vm.nl-bezoekjes en een bijna nieuwe gele Quest waarop een optie is genomen.

Van Doesburg ging het halverwege toch weer via een weggetje dat ik nog niet kende. Leuk. Hoe Casper dat toch altijd weer voor elkaar krijgt, is mij een raadsel. Hij kent volgens mij echt overal de weg. Ik ben meer van de lange rechte wegen en fiets daarom meestal gewoon langs de doorgaande wegen. Ook met de Roeifiets heb ik een hekel aan remmen en schakelen :)

Iets voor Zutphen afscheid genomen van Casper en Marc. Daarna gingen Nico en Pieter-Jan rechtdoor en Ed en ik gingen via de Nieuwe Brug naar huis. Bij Huis Voorstonden nam ik afscheid van Ed. Net voor de bui was ik binnen.

Mannen, weer bedankt en tot de volgende LOL.

Toch nog een pijnpuntje op deze tocht. Ik heb in de XS een Ventisit-matje van één laag. Dat gaat dus niet goed met één van mijn rugwervels. Die is nu flink beurs en er zit ook het nodige vocht omheen. Het is rondom de wervel in ieder geval dik en opgezet.
Ik had er soms al wel eens last van, maar vandaag 'besloot' de wervel om te gaan protesteren. AU, het doet dus flink zeer.
Gelukkig heb ik nog een matje van 2 lagen hier liggen. Niet het goede model, maar gewoon een recht matje. Daar ga ik de komende tijd eens mee fietsen. Ik heb ooit voor het matje van één laag gekozen, omdat ik anders niet in de XS pas. Enige tijd geleden heb ik de stoel echter iets lager gezet en nu pas ik misschien wel in de fiets met een iets dikker matje. Ik hoop het eigenlijk wel, want dit kan dus ook niet langer zo.

Update van de matjes problematiek.
Een matje van twee lagen bleek niet te lukken. Ik kom dan toch met mijn knieën tegen de bovenkant van de fiets aan.
Het matje van de Roeifiets is ook te dik :(

Tijdelijke oplossing:
Ik heb een stuk van ongeveer 30cm van een tuinstoelkussen geknipt. Dat is van dat zachte spul. Daar heb ik een gat in gemaakt en aan de boven- en de onderkant heb ik de randen schuin geknipt, zodat de overgangen zo minimaal mogelijk zijn. Dit heb ik onder mijn Ventisitmatje gelegd en daar blijft het keurig liggen. Ik moest het alleen even uitproberen, zodat het gat ter hoogte van de pijnlijke wervel zou komen. Eigenlijk lag het ding meteen goed en nu fiets ik toch een stuk prettiger rond.

9 opmerkingen:

  1. mooie schoenen , Wim
    jammer dat je ze niet ziet als je in de fiets zit , lexan neus misschien ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Gerrit,
    Daarom staan ze ook op dit blog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het laatste punt van je bericht komt me bekend voor. Ik heb dit ook, maar dan met een spanzitting op mijn trike. In de winter valt het mee, dan heb ik genoeg kleding aan, maar in de zomer met enkel een shirtje aan komt het nooit goed. Daarom ligt er in mijn zitting een stukje van een slaapmat (voor in de tent). Dan heb ik er geen last van,
    natuurlijk wordt het zweet niet meer afgevoerd, maar als ik moet kiezen tussen de 2 dan weet ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bijzonder mooie Quest is tot daar aan toe, maar die schoenen zeggen alles : je bent een ijdele man :-))))

    Misschien kun je 2 repen van buisisolatieschuim ( of ander zacht dun schuimspul ) onder je dunne ventisit plakken, ~3 cm van elkaar af zodat je rugwervel net niet te hard tegen de zetel aan komt.

    Vaak kun je met goedkope en verbijsterend eenvoudige middeltjes rare lichamelijke ongemakken tegengaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kleur......ach ja........dit waren de enige in maat 44,5. Als ik maat 45 had genomen, dan waren ze rood-wit geworden en maat 44 was matzwart.
      Het was mij niet eens opgevallen. Eén van onze dochters merkte op dat de schoenen qua kleur hetzelfde zijn als de XS. Ik vond het uiteindelijk wel grappig.

      Verwijderen
  5. ^^ ik bedoelde natuurlijk die buisisolatie snijden in delen van 1/4 en daar 2 van op je stoeltje plakken achter je dunne ventisit. Dan heb je 2 iets bolle schuimrepen die je ruggengraat weghouden van contact met je harde zetel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Wim,

    Fantastische dat je zo solidair met mij als open ligger bent. En het spijt ik me alleen rechtstreeks bij Casper (SMS) heb afgemeld. Als ik me ooit nog eens last minute afmeld, dan zal ik dat ook via www.igfiets.net doen.

    En je hebt inderdaad prachtige schoenen. Ik heb zelf op mijn open ligger een meerlaags ventisit. Als zo'n ding past (op het verlaagde stoeltje) zou ik dat zeker overwegen. In die prachtige Quest met bijpassende schoenen, wil zo'n ijdele man toch geen compromis met buisisolatieschuim of stukken slaapmat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meerlaags Ventisit gaat helaas echt niet passen. Ik heb vandaag met een dubbellaagse versie gefietst. Geen succes, ik kom met de knieën tegen de bovenkant van de fiets aan.
      Op de roeifiets zit ter hoogte van de ruggegraat een uitsparing in het stoeltje; een soort geultje. En bij het matje is ter hoogte van de ruggegraat aan de achterkant materiaal weggehaald. Op die manier is er ruimte gecreëerd voor de rugwervels. Misschien een ideetje voor VM.nl?

      Verwijderen
    2. Word ik toch op mijn eigen blog al voor de tweede keer 'uitgescholden' als ijdel. Ik heb al veel naar mijn hoofd gekregen, maar 'ijdel' ben ik echt nog nooit genoemd. Grappig.
      Zoals met alles zal ik ook deze opmerkingen als compliment beschouwen. Blijkbaar vinden jullie mijn schoenen een goede keuze die uitstekend bij mijn fiets passen.

      Verwijderen