zaterdag 13 september 2014

snelheidsbevorderende maatregelen

Maar eerst hadden we 7 september wederom een LOL-toertocht.

De vrijdag ervoor had ik een tocht met de Roeifiets gemaakt van zo'n 50km en die tocht viel niet mee. Na 3 weken weinig of niet roeien, moest het lijf weer even wennen. Vandaar dat ik deze zondagochtend met de XS ging meerijden.

Een aantal 'harde kern'-leden zat al op het terras van Het Koffiehuis. Ik zag later op Twitter dat Edwin er  al om 10 over 9 zat :)

Daarna kwamen uit alle hoeken en gaten Velomobielrijders en zelfs een Lage Racer had de weg naar Zutphen gevonden. De M5CHR stond ook al tegen een lantaarnpaal te wachten.


Wie gingen er dit keer mee op pad:
  • Open Ligger: Marc dus op de M5CHR en Jeroen met zijn zelfbouw Carbon Lage Racer
  • Quest: Casper, Lorenz, Nico, Arjen, Pieter Jan, Herman en Frans
  • Strada: Edwin
  • QuestXS: Christian en ik





















Herman en Christian hebben al eens vaker meegereden. Zij komen uit de buurt van Arnhem.
Ik heb wel een tip voor ze:
Misschien moeten ze niet (bijna) de hele route naast elkaar fietsen en al pratend keer op keer de snelheid 'eruit laten lopen'. Een beetje 'mengen' is nooit verkeerd en dan voel je je ook het snelste thuis bij een andere club.
Trots opmerkingen maken over 'het kapot rijden van open liggers' bij de ligfietsclub in Arnhem valt trouwens ook niet echt goed bij iemand die normaal gesproken op een Roeifiets meerijdt. Ik wilde dit toch niet onvermeld laten.

Jeroen komt ons ook (on)regelmatig met een bezoek verblijden.
Voor de allereerste keer bij LOL: Frans.
Tijdens de vorige tocht kwamen we hem onderaan de Holterberg tegen. Zie: Klik hier


De tocht ging dit keer naar Het Hoge Noorden. Via Bathmen en allerlei binnendoor-weggetjes kwamen we uiteindelijk in Wijhe terecht. Daar dronken we koffie en aten appeltaart in een oude molen.
Er was niemand jarig geweest; dus moesten we zelf afrekenen ;)
Ik heb trouwens onderweg zelden zoveel verschillende soorten wegdek gezien. Ik was wel blij dat ik deze tocht niet met de Roeifiets meereed, want dat was niet echt prettig meer geweest. Door los grind fietsen met een Roeifiets is namelijk echt geen pretje.


Bij Wijhe staken we de IJssel over en we kwamen ongeveer bij Veessen weer 'aan de goede kant van de IJssel' uit. Daarna ging het gas erop en reden we meestal rond de 33km/u naar Deventer. Via de Wilpse en de Voorster klei kwamen we uiteindelijk in Voorst terecht.
Na 85km was ik weer thuis.

Een mooie rit. Mannen bedankt.



Vrijdag 5 september
Rondje met de Roeifiets. 50km.
Via Deventer, Epse, Laren en Zutphen.



Vrijdag 12 september
Rondje met de Roeifiets: 60km.
Via Apeldoorn, Vaassen, Beemte, Terwolde, Twello en Deventer.


Als je goed kijkt..............parachutespringers.



En dan nu die snelheidsbevorderende maatregelen:

Ben ik dan toch 'gevallen' voor de ovale tandwielen.........nee, nog niet.

Of heb ik net als Lorenz ovale binnenbanden ;) gemonteerd........nee, ook nog niet.

Speciale Jan van Steeg wielkappen misschien........nee, ook niet.


Maar wat dan wel, hoor ik sommigen nu bijna uitroepen, want wie wil er nou geen snelheidsbevorderende maatregelen?

Tadatadatadaaaaaaam

Ik fiets tegenwoordig met oordoppen :)

Geloof het of niet, maar ik ga nu regelmatig een stuk harder. Terwijl ik over die ene drempel 'vloog', vond ik het trouwens toch even iets minder leuk.
Blijkbaar heeft lawaai een soort van snelheidsbeperkende werking op mij. De absolute topsnelheid is niet echt verhoogd, maar in de stad en op slecht wegdek fiets ik opeens zo'n 3 á 4 km per uur harder.

Maar waarom ben ik met oordoppen begonnen? Na de LOL-toertocht had ik echt last van oorsuizen. Dit heb ik nog nooit eerder gehad en ik vond het echt niet prettig. Ik weet dat Edwin altijd met oordoppen rijdt en ook Frans vertelde dat hij altijd met gehoorbescherming fietst.

Ik had ooit een keer de ALPINE Hearing Protection MotoSafe gekocht. Van die dopjes met groene en gele staafjes. Ik heb nu de groene erin zitten. Als ik het goed begrepen heb, dan houden de gele het meeste geluid tegen. Klik hier.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer Velomobielrijders zijn die met gehoorbescherming rondrijden.
Graag een reactie en vermeld dan ook even met wat voor een bescherming je fietst.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de op maat gemaakte oordoppen.

15 opmerkingen:

  1. Ja, ik rijd ook met oordoppen. Stop vaak de dopjes van mijn MP3 speler in mijn oren, de muziek laat ik dan uit. Op langere tochten heb ik op maat gemaakte doppen, nog uit mijn tijd als motorrijden, die gaan overigens wel irriteren als je ze lang in hebt. De MP3 dopjes reduceren het windgeruis minstens net zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Rob. Van die dure op maat gemaakte oordoppen is dus waarschijnlijk niet eens nodig. Duidelijk.

      Verwijderen
  2. Ik fiets in woonwerk ook met de gele Alpine dopjes. Bevalt goed. Heb er ver schillende stukjes over geschreven....

    Gr. Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb jij de groene ook wel eens geprobeerd? Of heb je alleen de gele? Verschil gemerkt?

      Verwijderen
    2. Ik vond de groene wat te veel dempen...

      Verwijderen
  3. Ik rijdt meestal met mijn race/toerkap. Dan ook veel minder windegeruis. Met minivizier is er toch nog wel redelijk wat windgeruis. MP3 oordopjes helpen dan redelijk.

    gr. Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn veel Wimmen in de ligfietswereld, maar volgens mij ook veel Robben. :)
      Met welke racekap rijd jij rond?

      Ik vind het lawaai met het Botter-mini-schermpje al veel minder dan zonder.

      Verwijderen
  4. Niet op m'n open ligfietsen maar wel in m'n overdekte turbodiesel draag ik de Bose Quiet Comfort 15 noise cancelling ear phones. Het motorgeluid valt dan zo goed als volledig weg. De koptelefoon reduceert het geluid veel beter dan oordoppen, zelfs als deze op maat gemaakt zijn (eigen ervaring). Inmiddels heb ik ontdekt dat deze koptelefoon ook heel goed werkt achter de accugrasmaaier.
    De Bose kwam ik bij toeval tegen in München, tijdens ons gebruikelijk nazomerverblijf in het 5-meren gebied :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De goedkoopste versie die ik kan vinden kost €299,- :(

      Bedoel je die? Zo ja, dan laat ik 'deze kans' aan mij voorbij gaan.
      Dit vind ik echt te veel geld.

      Verwijderen
  5. Onder het motto "Een mens wil wel 'ns wat nieuws zien" graag de volgende tocht een foto van Jeroen met zijn zelfbouw Carbon Lage Racer.
    J. Koeleman bewijst dat dan misschien 'snelheidsbevorderende maatregelen' niet eens nodig zijn (-: !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mick: :-)


      Op de eerste foto staat de LaRa helemaal links.

      Ik weet niet of deze Jeroen 'Koeleman' heet.....?

      Verwijderen
  6. Ik rijd ook altijd met mijn MP3-doppen in mijn oren. Radio aan en genieten.
    Het voordeel van (mijn) MP3 doppen is dat ze ook aan de buitenkant goed glad zijn. Die andere doppen die genoemd worden ken ik niet, maar ze moeten wel glad zijn van buiten om niet juist meer windraas te genereren.

    Oorspoilers werken ook, maar die moeten wel ergens aan vast. Aan mijn fietsbril blijven ze niet goed zitten en een helm zet ik niet op (als het niet vanwege een of andere race verplicht is).

    Ik heb nog wel wat ideetjes over oirspoilers die wel goed aan mijn bril zouden zitten, maar de MP3 doppen doen al zo goed hun best dat dat voorlopig nog bij ideetjes blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik doodnormale schuimdopjes die je overal kunt krijgen, iets van ~15 db(a) reductie wat genoeg is (sluipende) gehoorschade te voorkomen in omgevingen van ~90 db(a) In de machinistencabine gebruik ik ook nog een motorzaag gehoorbeschermer van 21 db(a) maar die is te groot voor in de Quest.

    Let wel, oordoppen hebben een keerzijde. Draag je ze langdurig of hoor je nooit meer lawaai kunnen je hersenen gaan compenseren door de oren gevoeliger te maken en kun je tonen gaan oppikken die anderen wel horen maar niet registreren. Lijkt mooi maar kan knap hinderlijk zijn.

    In de romp van de Quest kan het lawaai oplopen tot 91 db(a) heb ik gemeten met een ECHTE decibel meter - dus niet een voor die gevoelige taak ongeschikte Smartphone (app) of dergelijk - en onder de racekap ook. Daar heb je net als bij motorrijden echt gehoorbescherming nodig anders zul je zeker je oren langzaam aan beschadigen. Open rijden kwam bij mij op oorhoogte aan 30 km/u tot 87 db(a) wat ook teveel is.

    Een verstandige velomobiel rijder gebruikt oordoppen die zeker 15 db(a) geluid wegnemen. Geen oordoppen die nog meer lawaai ( muziek ) produceren om het lawaai te overstemmen. Het is een serieuze zaak, maar net als met roken merk je de gevolgen pas na jaren, maar ze zijn wel onomkeerbaar en levenskwaliteit beinvloedend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik gebruik een setje degelijke oortjes die ook voor muziek bruikbaar zijn (Creative EP630). Dat maakt een enorm verschil een keer je wat sneller rijdt. Zowel aandrijfgeluiden als gebulder van de wind verminderen heel veel. Ergens ligt nog zo'n setje Alpine dopjes uit de motortijd. Die zou ik ook eens kunnen proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Na enig zoekwerk kwam ik hier terecht, http://numrush.nl/2014/04/29/dit-zijn-de-6-beste-oordopjes-voor-tijdens-het-sporten/
    Ik denk dat ik tzt ook wel iets ga doen met oordoppen als ik in mijn net aangeschafte Q217 rijd.

    BeantwoordenVerwijderen