Maar eerst een fotoreportage van de Sinner Toer-/Racekap.
Mijn vmo-racekap is deelbaar, maar in de praktijk heb ik nog nooit gebruik gemaakt
van dat principe.
De Sinner-kap is één geheel en ik heb nu deze oplossing bedacht.
Stel dat ik de kap even 'kwijt wil', dan kan ik de kap met twee stukken Velcro vastzetten.
Door de schuimstukken die aan de binnenkant van de kap zitten, blijft de kap zo heel stevig zitten.
Ik heb er nog niet mee gefietst, maar buiten in de harde wind gebeurde er niet veel.
Behalve dan dat de XS wegrolde ;-)
Sinds 13-12-14 rijd ik nu rond met de Ovalen.
Mijn eerste indruk is positief. Om het maar eens vreemd uit te drukken: Ik heb er in ieder geval geen last van. Er zijn geen negatieve bijwerkingen. Daar was ik namelijk nog wel een beetje bang voor. Je weet tenslotte wat je hebt, maar wat je ervoor terug krijgt is altijd maar weer afwachten.
Ik had gewoon een standaard setje ronde kettingbladen van vm.nl. Te weten: 30-42-53T.
Ik heb nu laten monteren: 30-41-53T.
Waarom geen 42T in het midden? Die bestaat blijkbaar niet, daarom een 41T.
Een aantal aspecten vallen mij op:
- Ik heb het gevoel dat ik sneller accelereer.
- Ik ben in staat om met een iets hogere cadans te rijden.
- Als je begint met fietsen voel je een tijdje dat het anders fietst, dit gevoel verdwijnt na een aantal kilometers.
- Het anders voelen zit 'm vooral in het gevoel dat je voet 'naar beneden valt' als het kettingblad kleiner wordt.
Het meest positieve vind ik eigenlijk wel dat ik op de terugweg van Lattrop weer naar huis nergens last van heb gehad. Dat waren toch 84km met ovale bladen, waar ik nog nooit eerder mee gefietst had.
Met de hogere cadans ben ik ook erg blij, want ik merkte dat ik soms 'te zwaar' aan het rondfietsen was.
Wat dat betreft is het doel al bereikt en ben ik dus blij met deze aanschaf.
De afgelopen week merkte ik dat de ketting op het middelste kettingblad meer geluid maakt dan met het ronde blad. Op het grote en het kleine blad is de ketting trouwens keurig stil. Dat was met de ronde bladen dan weer niet het geval.
Aangezien ik toch het meeste op het middelste blad rijd, wilde ik het graag opgelost hebben. Peter en ik hebben over en weer gemaild, maar we kwamen er helaas niet uit.
Afgelopen zaterdag ben ik met de XS in de auto maar naar Peter gereden om uit te zoeken wat er aan de hand is. Met de XS op de rollerbank hebben we uiteindelijk allebei 'een paar kilometer' gefietst en helemaal begrijpen doen we het nog niet. Op de één of andere manier raakt de ketting het grootste blad. Dat is op zich vreemd, want het ovale kettingblad is niet dikker dan het ronde.
Om uit te sluiten dat het aan het grote blad zelf ligt, heeft Peter een nieuw groot blad gemonteerd. Hij had geen 53T meer liggen en nu fiets ik dus met een 54T rond. De derailleur moest daarna ook weer opnieuw afgesteld worden, maar het had helaas niet het gewenste gevolg.
We hebben wel ontdekt dat door de kettingbuis iets naar links te drukken het geluid bijna helemaal verdwijnt. Met een tiewrap hebben we het nu 'opgelost'. Peter was hier volgens mij niet helemaal blij mee, want volgens hem is dit symptoom-bestrijding.
De volgende dag kreeg ik een mailtje van Peter dat een 10-speed ketting het probleem misschien zou kunnen oplossen. Die ketting is namelijk iets smaller.
Hij gaat in ieder geval shim's/plaatjes van 1mm bestellen die dan 'onder' het middelste blad gelegd kunnen worden. Daardoor verschuift het middelste blad iets richting het kleine blad, waardoor er ruimte ontstaat tussen het middelste en grote blad. Op de plek waar de ketting ligt, is namelijk tussen het kleine en middelste blad nu iets meer ruimte dan tussen het middelste en het grote blad.
We gaan het zien/horen.
Tot de volgende keer maar weer.
(Waarschijnlijk bij de Oliebollentocht)
Interessant concept zo'n kap achterop. Geeft de quest een heel ander aanzien.
BeantwoordenVerwijderenBeetje een 'Darth Vader-effect' ;-)
BeantwoordenVerwijderenDat van dat kettinggeluid lijkt me toch wel logisch. Zeker als je schrijft dat je met de ketting op de andere bladen geen last hebt en eerder wel, en dat weer andersom met de middelste. Volgens mij zit het in de dikte van de bladen, die niet precies hetzelfde zal zijn. en/of bij het losmaken van het cranckstel en weer vastzetten komt het ook nooit precies op dezelfde plek. Met als gevolg dat je ketting iets anders loopt.
BeantwoordenVerwijderenDe ovale bladen waren zelfs nog een fractie dunner dan de ronde.
VerwijderenWat bedoel je met: "en/of bij het losmaken van het cranckstel en weer vastzetten komt het ook nooit precies op dezelfde plek"?
Wat komt er dan niet meer precies op dezelfde plek?
Hallo Casper, het geluid komt niet van het aanlopen van de kooi, als je het crankstel goed vastzet, komt hij weer op dezelfde plek, omdat de as een borst heeft waar de crank tegen aankomt, dat is met de vierkante astap anders die is conisch. De ketting tikt tegen het grote blad, als er weinig belasting op de ketting staat, ketting waggelt een beetje dan, trap je door met vermogen is het geluid weg, Omdat Wim met minder vermogen fietst heeft hij hier last van, we gaan shim's monteren zodat het blad iets opschuift, is het probleem opgelost, ketting kan ook maar is duurder.
VerwijderenOh ja, dat was het: de ketting gaat een beetje waggelen. Dat was ik vergeten te melden.
VerwijderenTe weinig kettingspanning veroorzaakt dus het ketting-geluid.
Maar ja, ik heb ook al een kwalitatief goede derailleur; dus een duurdere derailleur die meer kettingspanning veroorzaakt, behoort ook niet tot de oplossingen.
Merk je niks ? Wellicht is zelfs je velomobiel er lichter van geworden, omdat je nu een minder zware portemonee bij je hebt :-)))
BeantwoordenVerwijderenTechnologie die al is uitgeprobeerd en verdwenen is heeft vast niet overtuigend gewerkt, en als het dat nu ineens wel doet is het waarschijnlijk op basis van het krachtigste psychologisch middel dat er is : placebo effect. Als je denkt dat het echt werkt, ga je daadwerkelijk sneller/heb je meer vermogen.
Je moet toch wat he, als je als topwielrenner geen doping meer kunt gebruiken.....maar de rotsvaste overtuiging dat je superieure technologie onder je bips hebt, is minstens even werkzaam.
Ik heb via internet bankieren betaald ;-)
VerwijderenJij 'weet' dat de technologie niet overtuigend heeft gewerkt......! Ik niet.
Ik lees erover, ik luister naar mensen die er verstand van hebben, ik verdiep mij in het onderwerp en ik probeer geen voorbarige conclusies te trekken.
Mijn doel was o.a. een hogere cadans. Dat is gelukt.
Ik ben gelukkig geen topwielrenner, ik heb echter wel jarenlang doping gebruikt. In het begin 1x per week, later 1x per 2 weken en zo afbouwend naar 1x per maand heb ik minstens 5 jaar EPO gespoten.
De Epo had trouwens minder effect dan de ovale kettingbladen :-) en daar is niets 'placebo-achtigs' aan.
Ik ga vooral lekker fietsen en ik heb mij voorgenomen om niet (meer) negatief te reageren op in mijn ogen negatieve reacties.
Sorry dat kwam inderdaad veel negatiever eruit dan nodig was en dat doping verhaal had geen betrekking op jou. Toch is het wel waar dat als je beter moet zijn dan een ander die net zo hard traint als jij met enorme belangen op het spel, je "iets" moet hebben om in te geloven. En dat kan echt verschil maken, het lichaam wordt bestuurd door de wil van de geest.
VerwijderenIk denk dat dat de les is die ik heb geleerd van "prestatie veranderende" dingen. Het is de persoon die het verschil maakt, niet de middelen ( mits vergelijkbaar met andere middelen ) Maar als niet prof atleet verdien je niks met je eigen prestaties. Kun je maar beter net doen alsof het middel wat je gebruikt wonder eigenschappen heeft. Daar verdien je wel aan. Dat is op zich niet erg, de halve wereld verdiend geld op zo'n manier. Het is misschien ook niet leuk dat te benadrukken. Maar ik ben niet zo iemand van de roze bril....als je die afdoet, valt de wereld anders zo tegen.
Fraaie foto's en goed zichtbaar is hoe de Pinlock Visor is bevestigd. Ik heb begrepen dat je de kap ook met magneten op de neus kan vastzetten, maar hoe stevig dat is...? De zwarte Sinner kap past erg mooi bij jouw fiets. Ik ga het eerst zonder kap proberen, maar de ruimtelijkheid en binnenruimte van de Sinner lijkt mij prettiger dan de VO-kap. Ik wil natuurlijk wel mijn choco-energiedrank uit de thermosfles binnen de kap kunnen drinken.
BeantwoordenVerwijderenAls de magneten sterk genoeg zijn, dan kun je alles vastzetten. Ik heb 2 magneten met een trekkracht van ruim 50kg, die krijg je dus echt niet van elkaar als ze per ongeluk aan elkaar vastzitten. Als er materiaal tussen zit, dan kun je ze los krijgen door te schuiven.
VerwijderenIk kan onder de vmo-kap niet op een gewone manier uit mijn bidon drinken. Ik moet dan de bidon vlak voor mijn gezicht houden, het mondstuk in mijn mond stoppen en dan de bidon kantelen.
Onder de Sinner-kap heb ik wel ruimte genoeg om op een gewone manier te drinken.
je fiets ziet er erg mooi uit, Wimpie !!
BeantwoordenVerwijderenDankjewel Lorenz. En ik had de XS nog niet eens gewassen. Dat moet nog 😜
VerwijderenHet transport van een VM-kap op de smurfenmuts is een oude beproefde. Blijf echter waakzaam op doorschuren van de gelcoat. Een handdoek ertussen oid.
BeantwoordenVerwijderenBevestiging van met iridium magneten heb ik vaker gezien. Oervast!
Ze kunnen in de velcrolussen maar ook onzichtbaar langs de rand van de kap gemonteerd worden. Hiermee vastzetten (Velcro of met magneten) voor op de motorkap kan ook.
Nadeel vind ik dat na verloop van tijd zich vuil verzameld op de 'kleef'plekken. Dat kunnen ook heel makkelijk slijtplekken worden in de gelcoat. Ik doe het toch liever niet om die rede.
Trouwens, als ik kies voor rijden met de kap dan blijft hij er gewoon op. Van -10 tot >25 graden kun je met een VM-kap blijven fietsen. (nou ja....)
Corn Dolly, leuk om je weer te 'zien'. De kap achterop is echt als noodmaatregel bedoeld, voor het geval dat. Over de magneten twijfel ik nog, vooral het bevestigen/lijmen is blijkbaar nog niet zo heel simpel.
BeantwoordenVerwijderenDe kap vastzetten met velcro valt eigenlijk best mee. De achterste twee heb ik 'dubbel geklapt', want daar kan ik bijna niet bijkomen. In de harde wind van gisteren bleek dit ook geen problemen op te leveren.
De twee aan de zijkant heb ik verlengd met een extra stukje velcro, zodat ik ze snel kan lostrekken en makkelijker vastmaken.
Aan de voorkant gaat het prima, daar kun je gewoon heel gemakkelijk bij.
HarryL. heeft aan de binnenkant van de kap zacht velcro geplakt i.p.v. de rubberen rand en hij heeft hard velcro op de instaprand geplakt. Dat is ook nog een oplossing. De gewone velcro's heeft hij er trouwens ook nog aanzitten.
Velcro op de 'motorkap' ga ik niet doen, dat vind ik echt zonde.
Zien? Haha! Ben nooit weg geweest. Heb mij ingehouden of simpel weg geen tijd (voor over) om in de 'media' te duiken. Maar niet actief op de media wil niet zeggen dat ik niet fiets of leef. Ik deel het alleen niet meer. Maar dat is een andere discussie.
VerwijderenNu een paar dagen de tijd en in de mood voor de OBT. Dus ga ik even los.
Over het lostrekken en niet bereikbaar zijn v/d velcro's heb ik voor Marloes een simpele oplossing gemaakt. Met een rood-hete breinaald gaatjes in het midden van alle velcro flappen gesmolten. Daar doorheen een touw die losjes vrij hangt.
Een ruk aan dat touw en alle velcro's zijn los. Bijkomend voordeel is dat ze, als de VM-kap op de motorkap ligt, ze de touwtjes over de beide spiegels hangt. Kan de kap niet wegglijden. Kijk maar bij haar met de OBT.
Ik weet dat je nooit bent weggeweest, want ik zie links en rechts regelmatig bijdragen van jouw hand. Ik bedoelde hier op mijn blog.
VerwijderenZo'n touwtje door de velcro's had ik al eens eerder ergens gelezen. Ik heb het nog nooit gezien. Hoe lang is het touw ongeveer, dan heb ik een idee?
Over de Q-ringen. Ik zit nu toch op mijn praatstoel.
BeantwoordenVerwijderenDaar heb ik op diverse plekken mijn mening over gegeven. Maar die ene reactie hier....
Het gaat niet direct om snelheidswinst. Al helemaal niet over mind over matter.
De feiten die je al benoemd: gelijkmatige inspanning, minder belasting. Soepele tred met makkelijk verhogen van draaitoerental. Daarmee spaar je lijf en leden en ben je dus alleen maar gezond bezig. Heeft niets te maken met of het 'bewezen' werkt of alleen maar tussen de oren zit.
Nog twee dingetjes:
- Je kunt evengoed 'stoempen' met ovale tandwielen. Zeker met 155 mm cranks. Toch is de inwerking op pezen en spieren minder door de werking van ovalen. Waakzaamheid blijft evengoed geboden.
- Je hebt nu 41T ovaal als middenblad zeg je. Dat is niet helemaal waar. Het blad heeft wel 41 tanden maar 'schakelt' 2 keer per omwenteling traploos van een 41T naar een kleinere diameter. Dat maakt ovalen zo bijzonder. Op dat ene moment dat je sterk bent (net voor het bovenste dode punt) staat hij op 41T als je door dat punt heen bent schakelt hij even een beetje terug om je spieren en pezen te ontlasten. Prachtig toch? boerenverstand logica noem ik dat. Geen bewijzen voor nodig, gewoon een feit wat je kunt waarnemen. :-)
Misschien voel jij het ook zo als mij. Mijn krachten nemen af, dus ik vind het zelfs vreemd weer met ronde bladen te fietsen. Wat een nodeloos extra weerstand voel je dan ineens....
Tot slot: Dat extra geluid is normaal volgens mij. De derailleur achter gaat bij ovalen steeds een beetje heen en weer door de wisselde diameter van het voorblad. Een goede derailleur kan daar tegen. De derailleur aan de voorkant verschild in afstelling per fiets. Bij Marloes moest er een door Peter aangepaste versie op. Met een extra verdikking. Bij mij schakelde hij zonder die modificatie. Peter gaat dat vast voor je oplossen. Vertrouwen.
Vertrouwen in Peter is er zeker. Hij heeft bij mij ook zo'n verdikking op de derailleur aangebracht. Het geluid komt echter niet door de voor- en/of achterderailleur. De ketting raakt gewoonweg domweg het grote blad. Dit was te zien op het blad dat Peter eraf gehaald heeft. Daar waren minimale beschadigingen te zien op plekken waar ze logischerwijs niet horen te zitten. Door het schakelen krijg je sowieso beschadigingen, maar deze krasjes zaten over het gehele blad.
BeantwoordenVerwijderenDat een ovaal blad 2x 'schakelt' wist ik uiteraard, daarom heb ik er ook voor gekozen. Om aan te kunnen geven welke bladen er nu op mijn fiets zitten, heb ik het aantal tanden genoemd. Peter doet dat ook zo, dan doe ik dat ook maar gewoon.
Dat de ovalen zorgen voor gelijkmatiger fietsen was iets waar ik ook op gehoopt had.
Stoempen doe ik nooit, daar heb ik gewoon de kracht niet voor :-)
Hoi Wim, heb jij dien gaatjes voor je pinlock er zelf ingeboord?
BeantwoordenVerwijderenNee, de pinlock-visor zat er al op toen ik de kap kocht van Tristan.
BeantwoordenVerwijderenHarry van Sinner heeft vorige week ook een pinlock-visor gekocht. Hij kan er straks waarschijnlijk meer over vertellen.