zaterdag 20 december 2014

Pinlock Visor, Ovalen en een aangepaste demper

Tja, waar zal ik eens mee beginnen? Er is zoveel gebeurd de afgelopen weken en geen tijd om te schrijven!

Mijn laatste aanschaf. Laat ik daar maar eens iets over vertellen. Ik ben er namelijk erg blij mee.


Het is een Sinner Toerkap/Racekap. Klik hier.

Gekocht van Tristan die de voorkeur gaf aan de kap van Velomobielonderdelen.nl (klik hier) en juist de Sinner Toer-/Racekap wilde verkopen.
Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik heb namelijk al een Velomobielonderdelen.nl deelbare Carbon Racekap (vorige model) en ik wilde juist graag een Sinner Toer-/Racekap.

De Deelbare Carbon Racekap staat nog te koop. Nu voor €300,-  Klik hier.

De Sinner kap heeft trouwens een fantastische feature, er kan een Pinlock Original Visor op gemonteerd worden. Voor informatie over de Pinlock Original Visor: Klik hier.
Tristan heeft de pinlock lens gelukkig op het vizier laten zitten.

Tristan schreef daarover:
One other advantage of the Sinner Cap is also that you can install 
a pinlock visor as the visor is 2mm thick and sturdy enough for this 
installation.
A big plus with this visor is you have more fully closed driving as 
there is no need to open the visor due to ventilate it.

Dit is echt ongelooflijk. Motorrijders kennen de pinlock visor meestal wel, maar ik heb er nog nooit iets over gelezen in combinatie met een racekapvizier.

Je kunt gewoon al zwetend en hete lucht uitademend voor het verkeerslicht staan te wachten met een gesloten vizier.

Stilstaand met gesloten vizier.
 Na even flink uitademen tegen het koude vizier beslaat het gewone vizier wel, maar de pinlock visor niet.


Tristan had als extra verstelmogelijkheid voor het vizier een paar lexan stripjes met klittenband gemaakt om daarmee het vizier te kunnen verstellen en vastzetten.
Dit vind ik echter geen prettige manier van verstellen. Als je in een situatie terechtkomt waarbij je snel moet reageren, dan heb je echt geen tijd om die twee stripjes met klittenband om de beurt los te trekken om het vizier te openen. Dit weet ik ondertussen door persoonlijke ervaring.
Die stripjes zitten ook nog eens in het gezichtsveld en dat vind ik ook niet prettig.

Eén van de voordelen van de Sinner kap vind ik juist dat het openen en sluiten zo eenvoudig, simpel en vooral snel gaat. Die lexan stripjes heb ik dus verwijderd.

Nadeel van de Sinner kap is echter wel dat de stelschroefjes van het vizier soms 'loslopen' en als het regent dan zakt het vizier na een flinke hobbel.

Harry Lieben heeft hier gelukkig een oplossing voor gevonden en hij stuurt mij dan ook geheel gratis (service bestaat dus echt nog) witte kunststof ringen met langere boutjes en extra moertjes om het vizier goed stabiel vast te kunnen zetten. Zie zijn blogbericht hierover: klik hier




















Een ander nadeel van de Sinner kap zou 'het in het zicht zittende gedeelte tussen de "oorgaten" en de opening van het vizier' zijn. Ik had al aan andere gebruikers gevraagd of dit ook echt zo is.
Eigenlijk vond niemand dat het zicht beperkt werd. Ik was wel benieuwd, want dit leek mij wel een serieus nadeel.
Op de foto's hierboven ligt de kap op een tafel en de positie van de camera is veel verder naar achteren dan waar je hoofd zich normaliter bevindt.

Mijn conclusie tot nu toe: Het valt echt mee. Eigenlijk heb je er helemaal geen last van. Het lijkt wel alsof je met je ene oog door het 'oorgat' kijkt en met je andere oog door het vizier/de vizieropening. Het zit ook heel dicht naast je hoofd en ik zie dus eigenlijk gewoon alles, als ik naast mij kijk.
Het grote voordeel van de 'oorgaten' is toch echt het contact met de rest van het verkeer.
Ik rijd tegenwoordig altijd met oordoppen in, maar ik wil toch wel graag horen wat er om mij heen gebeurt. Met het vizier dicht vind ik dat ik zonder de 'oorgaten' te weinig zou horen van het overige verkeer.

De Sinner kap heeft trouwens nog één nadeel: hij is 100gram zwaarder :-)

Ik hoop dat ik nog lang van deze kap mag gaan genieten.


Zaterdag 13 december

Om 7 uur 's ochtends stond Ed hier op de stoep. Ik had namelijk een afspraak gemaakt met Peter 'de Ovaal'. Hij krijgt tegenwoordig al postpakketjes met deze naam ;-) Dus mag ik hem ook wel zo noemen.

Na alle positieve verhalen op internet en van mede-LOLlers had ik besloten om ook bij de 'club van de Ovalen' te willen horen.

Met een gemiddelde van 27km/u hebben we de 84km afgelegd. Met de routeplanner van de Fietsersbond had ik de route 'gemaakt' en dit keer had ik gekozen voor de 'racefiets-optie'.
Het begin was erg klungelig, maar dat is mij al vaker opgevallen :-( Zo werden we op een belachelijke manier door Warnsveld gestuurd, terwijl we ook gewoon via de meest logische weg hadden kunnen rijden. Namelijk via de Warnsveldseweg. It's all in the name.....!

Keurig op tijd reden we Lattrop binnen en konden we gaan beginnen met koffiedrinken.
Is toch wel erg lekker na 3 uur fietsen. Daarna ging Peter het één en ander opmeten en berekenen. Het hele tandwiel zit vol met gaatjes en je kunt het dus op ontzettend veel (foute) manieren bevestigen. Door ervaring rijker geworden heeft Peter de juiste manier van plaatsen bedacht en uitgerekend. De eerste kettingbladen had hij namelijk per ongeluk gespiegeld geplaatst.

Na het plaatsen van de kettingbladen moest de derailleur aangepast en opnieuw afgesteld worden.

Peter had gevraagd of er nog meer onderhoud aan mijn XS moest plaatsvinden, maar nog niet zo lang geleden ben ik bij vm.nl geweest dus dat hoefde niet.
De sporing van de voorwielen controleren is natuurlijk wel altijd handig om even te doen.
Je raadt het al..........ik heb er nu zo'n handig 'Peter de Rond-hulpmiddeltje' met rechtse en linkse draad in-/op-/aanzitten. Voor meer info: Klik hier.
Maar zonder gekkigheid, het werkt wel. Even twee borgmoertjes losdraaien en afstellen maar. Zo kan ik het zelfs :-) Een richtbok heb ik namelijk ook al.

Naast de ovale kettingbladen wilde ik ook graag de door Peter aangepaste achtervering in mijn XS.
Ik houd van simpele oplossingen en daarom kies ik voor deze oplossing om de vering van mijn fiets te verbeteren.
Mochten er mensen zijn die niet weten wat deze aanpassing betekent? Klik hier.

Na een paar uren gezelligheid (Grytsje, nog bedankt voor de koffie en het lekkers erbij) en ook nog kennis te hebben gemaakt met Douwe B. en Gerrit S. namen Ed en ik afscheid van 'Ovalen Peter'.
Na nogmaals 84km was ik weer thuis. Ed moest nog iets verder. Ik vond vooral het recht toe recht aan gedeelte langs het Kanaal Almelo-Nordhorn heerlijk om te fietsen. Mooie omgeving daar in Twente.


Afgelopen donderdag

's Ochtends vroeg opeens een enorme knal. Een klapband......dat is wel even schrikken zeg.
Even een zwabberende fiets, hard remmen, uit de fiets, onder een afdak met verlichting, band verwisselen. 12 minuten later zat ik weer in de fiets.


Oliebollentocht

Morgen over een week gaat het gebeuren: mijn eerste Oliebollentocht. Ik heb er zin in. We vertrekken met de LOL-groep om half negen bij Paul in Dieren. Tot nu toe staan er negen namen.
Op Ligfiets.net staan nu 90 aanmeldingen. Ik ben benieuwd of we de 100 gaan halen.

15 opmerkingen:

  1. Ha Wim,
    Is die kap van Wim S echt alleen passend op de XS?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas wel. Ik heb WimS nog gemaild om te vragen of de bovenkant misschien op een onderkant van een Quest-kap past, maar ook dat is helaas niet het geval.
      Ik denk dat een handig iemand de bovenkant van mijn kap wel passend kan krijgen op de standaard schuimkap van een gewone Quest. De tunnel van een XS is groter; dus daar heb je dan geen last van.

      Verwijderen
  2. OH ja, en waar koop je die Pinlock, dat staat niet op hun site vermeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal Tristan eens een mailtje sturen, want dit weet ik zelf ook niet.
    Ik heb je gemaild hierover.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom wordt de kap dan niet standaard met Pinlock Visor geleverd, heeft toch alleen maar voordelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n pinlock is een accessoire en niet iedereen zal dat op zijn/haar vizier willen.
      Er zijn motorrijders die niet zonder willen rijden en ik ken ook motorrijders die er nog nooit van gehoord hadden of er niet mee willen rijden of het niet nodig vinden. Het kost toch weer geld :-)

      Verwijderen
  5. Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Pinlock in de regen. Maar mocht dit tegen vallen is er ook nog een optie (die zelfs ík niet geprobeerd heb): ProVsion Rain Clear. Daar was Wim Schermer erg positief over.
    En anders mijn Bright Sight Roller... Alles beter dan ongelukken of in de remmen moeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De regendruppels zitten aan de buitenkant, daar helpt een pinlock visor niet tegen. Maar het scheelt wel enorm dat het vizier aan de binnenkant niet beslaat.
      Zonder tegenliggers kun je in de regen gewoon met het vizier gesloten fietsen. Als er tegenliggers aankomen druk je het vizier even iets omhoog, daarna kun je het weer direct sluiten. Werkt prima.

      Verwijderen
  6. Ha Wim,

    Vorig jaar oktober hadden we het erover (http://vmquest78.blogspot.nl/2013/10/quest-kap.html) en toen heb je zelf (ik dacht dat jij het was) er nog op gereageerd. Wellicht is toen niet helemaal bezonken wat het effect van Pinlock kan zijn, nu weet je wel beter....

    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb uiteindelijk jouw reactie over de pinlock niet gezien.
      Ik meldde toen dat vm.nl kappen maakt met een motorvizier.
      Mijn kap heeft geen motorvizier, maar het Sinner-vizier is wel stevig genoeg voor een pinlock visor.

      Verwijderen
  7. Op de Pinlock site moet je kiezen welke helm je hebt om de juiste maat visor te bestellen. Welke maat is geschikt voor de Sinner kap voor Quest XS? Komt de visor in plaats van het oorspronkelijke vizier? Of is het iets dat er opgeplakt wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De visor komt op je vizier. Het wordt bevestigd met twee pinnetjes. Je moet wel twee gaatjes in je vizier boren. Harry van Sinner heeft er ook net één gekocht. Hij gaat vast wel vertellen/laten zien hoe het werkt. Er zit een siliconen randje aan de binnenkant, zodat het luchtdicht tegen je eigen vizier zit.

    Hieronder het antwoord dat ik kreeg van Pinlock:
    Hartelijk bedankt voor uw bericht. Goed om te horen dat Pinlock goed bevalt voor uw racekap!
    Zover ik kan zien, is de lens die in uw kap bevestigd is, zeer waarschijnlijk een DKS 050 Small, voor een Schuberth C3 Small motorhelm.
    Deze zijn verkrijgbaar via lokale Schuberth dealers, of online via: https://www.pinlock-shop.nl/n2/23307/63326/C3.htm. Tevens is er een donker getinte versie verkrijgbaar via onze UK dealer Racevisors: http://www.racevisors.co.uk/product/schuberth-C3-Flip-Up-visor-pinlock-inserts.

    Hopelijk heeft u hiermee weer een heldere blik op de toekomst. Fijne feestdagen gewenst!

    Best regards,

    Leon Haar
    Customer Services

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van Tristan, de vorige eigenaar van de kap, had ik ook een mail gekregen:
    Unfortunately I did not remember exactly but I think it is the pinlock visor for the Helmet Schuberth S2, bought by Polo the PINLOCK-SCHEIBE C3/ C3 PRO/ S2 KLAR / 52 - 59.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tristan heeft het dus ook over een C3, hij noemt echter ook nog S2. Precies weet ik het dus ook niet. Hij had het er ook nog over dat ik de kleine versie heb. Dat klopt dus weer met het verhaal van de Pinlock-man.

    BeantwoordenVerwijderen