Om met het eerste te beginnen. Ik heb 2 potjes Joe's Super Sealant in de aanbieding oftewel gratis af te halen.
Alhoewel ik dit eigenlijk ook helemaal niet zou adviseren. Wat er aan de hand is of gebeurd?
De vorige keer had ik al het gevoel dat er iets mis was met de achterband van de Roeifiets. Het oppompen lukte maar zeer moeizaam. Wel heel veel druk in de pomp en in de slang, maar niet in de band. Na veel hangen en wurgen lukte het toen uiteindelijk toch nog met een andere pomp.
Nu dus echt niet meer.
In deze achterband heb ik vorig jaar Joe's Super Sealant gedaan. Had ik het maar nooit gedaan.
Het lijkt wel alsof dat spul het ventiel aan de binnenkant heeft laten oxideren. Dit heb ik echt nog nooit eerder meegemaakt. Het ventiel was in ieder geval niet meer in staat om te doen wat een ventiel eigenlijk behoort te doen.
Dus eerst even terugschakelen naar het lichtste verzet, daarna de Roeifets op de kop, elastiek even loskoppelen, de dyneema aandrijfkabel van de snek laten afrollen, achterwiel uit de fiets halen, buitenband eraf (dat gaat echt heel simpel met een Racer vouwband), binnenband eruit, nieuwe binnenband even insmeren met talkpoeder en iets oppompen, in de buitenband plaatsen, buitenband weer op z'n plek duwen, oppompen en klaar is Wim.
Het door Joe's geruïneerde ventieltje |
Rondje
Met de nieuwe en goed opgepompte binnen- en buitenband ging ik vandaag een klein rondje roeien.
Via Zutphen naar Almen, daarna naar Vorden (zie foto hieronder) en met een heerlijk najaarszonnetje in het gezicht roeide ik via allerlei kleine binnenweggetjes weer terug naar huis. Afstand: 40km.
LOL
Vorige week waren we met z'n vijven. Dat is bij LOL wel vaker gebeurd, maar nu waren Arjen, Edwin en Casper afwezig. Of aan het bijkomen of aan het uitslapen van de RIJStafette.
Marc had ook deelgenomen aan de RIJS en hij had zelfs de meeste kilometers van alle deelnemers achter de kiezen of de pedalen. Hij was er echter afgelopen zondag wel. Evenals Pieter Jan, Nico, Paul en ik.
Nico had het met mij er al over gehad om met deze LOL-rit naar Doesburg/De Waag te rijden. Vervolgens opperde ik dit idee als zijnde de mijne in de whatsappgroep van LOL. Soms hoor je ergens iets en later denk je dat het je eigen idee was. Maar goed: het was wel een erg goed idee.
Zo gezegd/geschreven, zo gedaan. Op naar Doesburg dus. Altijd weer mooi via dat heerlijke dijkweggetje.
Sinds kort zijn er op die dijkweg een aantal van die ongelooflijk irritante hekjes, die geplaatst zijn om vm-rijders het leven zuur te maken, verwijderd. Nog niet allemaal, maar het scheelt een stuk.
Altijd weer mooi zo'n rijtje. Wit is toch wel een extreem originele kleur zo te zien ;-)
Na de koffie en de appeltaart reden we onder aanvoering van Marc een prachtige route, regelmatig kwamen we over voor mij onbekende wegen en weggetjes. Telkens passeerden we kruisingen en plaatsen die ik wel kende, maar deze route was echt nieuw voor mij. Leuk, Marc bedankt.
25km/u toertocht?
Ik was deze LOL-tocht met de XS gekomen, omdat ik toch steeds meer merk dat ik het LOL-toertempo met de Roeifiets aan de hoge kant vind. Met de XS is een tempo van rond de 30km/u een lachertje, maar met de Roeifiets is dat echt flink door buffelen.
Misschien moeten we bijvoorbeeld op de 3e zondag van de maand een LOL-toertocht gaan houden voor fietsers die 25km/u ook goed genoeg vinden. Het is maar een gedachtekronkel, maar ik merk wel dat ik aan het zoeken ben naar een 'oplossing'.
De meest simpele oplossing is natuurlijk het LOL-tempo terugschroeven, maar of dat nog mogelijk is...
Er rijden veel velomobielen mee en dan is 25km/u gewoon langzaam.
Als iemand een goede suggestie heeft, dan houd ik mij aanbevolen.
Kap-watje
Zoals jullie zien, ben ik de enige met een kap erop. Ja, ja, ik weet het. Ik ben een Kap-watje. Maar sinds kort is er bij LOL nog weer een Kap-watje bijgekomen :-) Wat mij betreft wel met eentje die ik minder gebruiksvriendelijk vind, maar ja. Ik heb het al eens eerder geschreven: Zoveel hoofden, zoveel kappen.
We kregen, tijdens deze LOL-tocht, een paar keer een flinke bui over ons heen. Ik was dus wel blij met mijn kapje. Toen ik thuis weg reed, regende het. Ik heb na de aanschaf van de Sinner-kap besloten dat als het bij vertrek regent, dat ik dan de tocht met kap ga rijden. En uiteraard als de voorspellingen slecht zijn, dan gaat de kap er ook op. Zelfs als op dat moment de zon schijnt.
Als ik eerlijk ben, dan vind ik trouwens de DF-kap echt de allermooiste. Nou ja, eigenlijk de kap van Theo van velomobiel.nl, maar die kap is (nog) niet in productie genomen. Zou de DF-kap trouwens op de onderkant van een Sinner-kap of op een passende deksel voor een XS te lamineren zijn?
De DF-kap en ook de kap van een EVO-K zijn voor mij trouwens wel het bewijs dat zo'n A-stijl totaal niet problematisch is en juist zorgt voor kwalitatief veel betere en sterkere kappen. Onder andere door het gebruik van een motorvizier. Optisch veel beter dan de vizieren van velomobielonderdelen.nl en ook beter dan het Sinner-vizier. En........er kan een pinlock-visor op gemonteerd worden ;-)
Ach ja, wie weet......
Tot de volgende keer maar weer.
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenHad je er niet gewoon een nieuw ventiel in kunnen draaien? Dan was je nog wat sneller klaar geweest.........
Dat de DF kap de mooiste is ben ik helemaal met je eens, lekker ruim binnenin, en een sublieme pasvorm!
Groeten, Adri.
Dat het ventiel in zo'n slechte staat was zag ik pas later. Toen zat de nieuwe biba er al in.
VerwijderenEn ik bedacht me later dat er in die band nog steeds van die Joe's rotzooi zit en dus heb ik de biba zelfs weggegooid. Ik kreeg dat spul er namelijk niet allemaal uit.
VerwijderenHoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk vind het een uitstekende suggestie om naast de befaamde normale LOL-tochten op de 1e zondag van elke maand en de - in opkomst zijnde - "Mega LOL"-tochten (1 à 2 keer per jaar), op de 3e zondag van elke maand een "limited edition" LOL-tocht te houden. Met de snelheidsbegrenzer aan. Dus laat je velomobiel maar thuis als je ook iets minder snels van stal kunt halen ;-)
Is er een mogelijkheid om dit op de kalender te zetten? Ik ben erbij!
Groet,
Marc
In de tijd dat Quemo nog actief over Joe's sealing blogte had ik daar al sterk m'n bedenkingen bij. Extra gewicht in je banden dure lichtgewicht banden brengen die dan bovendien nog uithardt in het loopvlak / wangen waardoor de rolweerstand steeds groter wordt...Zeker niet nodig bij een tweewieler!
BeantwoordenVerwijderenGoed idee trouwens van Marc. Jammer genoeg te weinig ALF-rijders om dat mee te organiseren hier...
overal het zelfde sneller en sneller fietsen ,
BeantwoordenVerwijderengenieten dat is niet meer van deze zeker
Snel fietsend kun je natuurlijk ook genieten :-)
VerwijderenMaar ik ben het wel met je eens. De snelheden liggen beduidend hoger dan in de beginjaren van LOL en ook de afstanden worden steeds groter.
Geen problemen met een 'slow edition' ;-). Snelheid boeit mij sowieso niet erg dus zoiets geeft mij de keuze om op de 1e of de 3e mee te rijden. Of allebei :-)
BeantwoordenVerwijderenMaar let op: ik heb nu al verschillende keren gehoord dat ligfietsclubs uitelkaar vallen door een te groot verschil tussen velonauten die willen doorjagen en open liggers die dat gewoonweg niet bij kunnen benen.
groet
Paul
Dat laatste is een duidelijke constatering. Maar hoe voorkom je dat? Moet de velonaut inhouden of moet de open ligger harder gaan rijden?
VerwijderenHet is niet mijn bedoeling om ergens de schuld neer te leggen of een schuldige aan te wijzen. Ik heb beschreven hoe ik mij voel en ik ben op zoek naar 'oplossingen'.
Daar is tenslotte een persoonlijk weblog voor om te beschrijven hoe je als persoon bepaalde zaken hebt ervaren.
Er is mij nu al een aantal malen verweten dat ik dat soort zaken niet op een publiek blog moet zetten, maar ooit heeft Belle daar een mooie uitspraak over gedaan: "Hell, het gaat hier om blogs, per definitie dus om persoonlijke meningen en ervaringen en geen onafhankelijke journalistiek. Dient ook zo gelezen te worden: het is ook maar een mening, om met de koning te spreken."
Het uitgangspunt "Samen uit, samen thuis" en "de langzaamste rijder bepaalt het tempo" zijn wat mij betreft onverminderd belangrijk voor een geslaagde fietstocht in groepsverband (= een persoonlijke menig ;-).
VerwijderenOok dit ben ik wederom voor de volle 100% met je eens.
VerwijderenWat blijft is dat ik ik eigenlijk altijd de langzaamste rijder ben. Tenminste als ik met de Roeifiets rijd. Daardoor voel ik mij toch enigszins bezwaard om altijd de veroorzaker te zijn van het lage tempo. Als ik met de XS zou zijn gekomen, dan hadden we niet zo langzaam hoeven te rijden. Dat is waar ik last van heb en daardoor wordt het steeds lastiger om nog met de Roeifiets aan de LOL-tochten deel te nemen.
Wim, maar.....als jij nu telkens de XS pakt dan ben ik (meestal) de langzaamste rijder en dan heb ik datzelfde probleem ;-). En dan? Moet ik dan maar een DF gaan kopen? En ook nog eens flink trainen? (= persoonlijke mening met een dikke knipoog)
VerwijderenPaul, ik ook van jou :-)
VerwijderenIs ook een persoonlijke mening (is dit nou een pleonasme of tautologie) met een dikke knipoog.
Een extra fietstocht op de derde zondag van de maand is wat mij betreft altijd goed, en maximaal 25km/u vind ik prima. (Bij Mooi Bennekom rijden ze max 22km/u en dat is me ook goed bevallen)
VerwijderenZo'n snelheid zal je trouwens ook aan moeten houden als er nieuwe rijders zijn, want dan is 25km/u waarschijnlijk ook te snel. Wat uiteen vallen van LOL betreft, daar hoef je wat mij betreft niet bang voor te zijn Paul, de eerste zondag van de maand blijf ik sowieso vrij houden voor de reguliere LOL-tocht, en daar komt dan eventueel deze derde zondag extra bij. In beide gevallen laat ik het van het weer afhangen met welke fiets ik kom.
Groeten, Edwin.
De oplettende lezer ziet in de agenda dat de maandelijkse LOL tocht een TOERtocht is, geen wedstrijd.
BeantwoordenVerwijderenIk stel voor dar de snelle jongens een alternatief bedenken en de eerste van de maand LOL blijft, om lol te maken. Desnoods kom ik demonstratief op mijn bukker om het tempo laag te houden.
Wie is dat nieuwe kapwatje trouwens?
Beter dan Joe's sperma werkt Antiplatt. Nooit meer lek sinds ik dat gebruik.
Mooie reactie Casper. Dat geeft 'een langzame roeier' weer moed.
VerwijderenWat mij betreft is 'Kap-watje' trouwens al een Geuzennaam. Ik voel mij er wel goed bij.
Antiplatt. Goede tip.
Maar, wie is nu dat Kapwatje??
VerwijderenAls je belooft de titel met ere te dragen, dan mag je 'm hebben :-)
VerwijderenDus Casper, dan is vanaf nu 25km/u de maximale snelheid tijdens LOL-tochten en eventueel langzamer als er nieuwe rijders bij zijn? Wat mij betreft zet je het er maar bij op Ligfiets.net, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
BeantwoordenVerwijderenOverigens kunnen we nog steeds ook wel op de derde zondag van de maand een stukje fietsen :-)
Ik houd niet zo van dogma's, Edwin. Kruissnelheid lijkt me al mooi, 25. want, wat als we de Posbank afdalen? dan moeten we allemaal onze remmen vernieuwen naderhand.:)
VerwijderenOok heb ik weleens achter Wim gefietst, hij op zijn Thijs, met 28 km/u en dan niet 20 meter, maar een paar kilometer.......
Ik zou zeggen: in principe rijden we 25, tenzij.......maar dat tenzij is dan wel door iedereen aanvaardbaar. En als iemand roept: rustig aan, dan doen we rustig aan.
We zijn het eens Casper. :-) Maar uiteraard ging het de hele tijd al over de kruissnelheid.
Verwijderen