'Hardtail' betekent dus kennelijk 'geen vering'? Dan is die bagagedrager bij mijn 'hardtail' 222 sterker bevestigd. Met verticale pootjes naar de achterpadden...
Mick, je gaat zo'n prachtige fiets toch niet vernaggelen met 'verticale pootjes naar de achterpadden'. Oei, waar is je gevoel voor schoonheid gebleven ;-)
Het is maar een bagagedrager voor spulletjes, het ding hoeft geen boiler te dragen :-)
Ik zag ook meteen een trike, op de vierde foto. Wat een groot tandblad. Is die kopsteun origineel? Op mijn Fujin zat een kleinere. Persoonlijk vind ik een Fujin mooier qua lijnen. De 'hardtail' (heeft ie voorvering dan?) wordt nog leuk op van die bruggetjes met houten planken.
De wielbasis is groter, omdat er een 559 achterwiel in zit. De diameter is15,3 cm groter. De helft daarvan + 113 is ongveer 121. De zithoek van de Fujin is groter, ook weer vanwege dat grote achterwiel. De zithoogte van de Fujin is groter en dat komt ook door dat 559 achterwiel. Het gewicht van de Fujin is 2kg meer. Is zo'n achterwiel zoveel zwaarder?
Conclusie: De Fujin is een Taifun met een 559 achterwiel i.p.v. een 406.
Het frame is bijna een kopie of het is zelfs een kopie. Hoezo, mooiere lijnen?
Proficiat Wim! Het frame ziet er stevig uit. Ik zag al een garantie van 10 jaar voorbijkomen. Dan zijn ze toch best wel zeker van hun zaak denk ik dan. Veel fietsplezier!
Ik ben verknocht aan mijn Quest..... maar feit blijft dat er hele mooie open liggers zijn en jij hebt er één van. Mooie fiets en hele mooie lijnen. LOL
The Taifun was originally developed as a Hardtail Semi-Lowracer with 20” wheels front and rear for quick handling and blistering acceleration. It has always had far more potential than out and out speed. So we developed a complimentary suspension system that still retains the beautifully clean lines of the track version yet transforms the bike into a truly versatile all rounder. Race the Taifun or take it touring for a few months…. the choice is yours.
"we developed a complimentary suspension system" Er zit dus suspension (vering) in, maar niet bij het achterwiel, dan kan het inderdaad hardtail heten. Maar als er nergens vering is, dan is het een rigid bike.
Op de derde foto lijkt het net een trike..
BeantwoordenVerwijderenJij ziet duidelijk iets dat ik niet zie. Hoe dan?
Verwijderenik zie 't ook. Het kettingblad lijkt wel het derde wiel....
VerwijderenJullie hebben duidelijk meer fantasie dan ik. Of het ligt aan de leeftijd ;-)
VerwijderenEen wiel staat op de grond, een kettingblad 'zweeft' daar een heel stuk boven.
Ik zie het echt niet.
Oké, even voor de duidelijkheid. Hebben jullie het misschien over de VIERDE foto.
VerwijderenMet het kettingblad naar voren wijzend op de foto.
ja sorry de 4e ('t is de leeftijd ;-)
VerwijderenOp die manier wordt het wel een beetje een Escher-foto/afbeelding.
VerwijderenMaar waar gaat die buis dan naartoe.......?
Ik vond inderdaad de vierde foto een fascinerende foto ..
Verwijderen'Hardtail' betekent dus kennelijk 'geen vering'?
BeantwoordenVerwijderenDan is die bagagedrager bij mijn 'hardtail' 222 sterker bevestigd. Met verticale pootjes naar de achterpadden...
Mick, je gaat zo'n prachtige fiets toch niet vernaggelen met 'verticale pootjes naar de achterpadden'. Oei, waar is je gevoel voor schoonheid gebleven ;-)
VerwijderenHet is maar een bagagedrager voor spulletjes, het ding hoeft geen boiler te dragen :-)
Maar die boiler werkt anders wel erg goed nu Wim ;-)
VerwijderenHoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenHij ziet er inderdaad schitterend uit maar........ waar het om gaat is hoe rijd 'ie?
Groeten Berend.
Echt super.
VerwijderenFrame is extreem stijf. Dit ding accelereert als 'een dolle'.
Stuurt verschrikkelijk strak en ik kan bijna met losse handen rijden.
Ik zag ook meteen een trike, op de vierde foto. Wat een groot tandblad. Is die kopsteun origineel? Op mijn Fujin zat een kleinere. Persoonlijk vind ik een Fujin mooier qua lijnen. De 'hardtail' (heeft ie voorvering dan?) wordt nog leuk op van die bruggetjes met houten planken.
BeantwoordenVerwijderenMet een 20" achterwiel heb je wel een groot 'zaag'blad nodig.
VerwijderenDe hoofdsteun is van carbon en van M5.
Een Taifun zonder vering wordt een Hardtail genoemd. Uiteraard heeft de fiets geen voorvering. Geen idee wat ik daarmee zou moeten.
Mijn 209 Roeifiets heeft ook geen vering. Ben ik wel gewend. Dus bruggetjes met houten planken maken mij niet bang.
Wat een kritische vragen/opmerkingen. Prima hoor, maar het viel mij toevallig op.
VerwijderenOh ja Belle, waar denk je dat de Fujin trouwens van is afgeleid ;-)
VerwijderenEn je weet 't toch wel hè: Het origineel is altijd beter ;-)
Ik heb ze nog een even vergeleken.
VerwijderenFujin: zithoogte 38, trapas 59, wielbasis 121, zithoek 26-32 graden, 17kg
Taifun: zithoogte 35, trapas 58, wielbasis 113, zithoek 23-29 graden, 15kg
De wielbasis is groter, omdat er een 559 achterwiel in zit. De diameter is15,3 cm groter. De helft daarvan + 113 is ongveer 121.
De zithoek van de Fujin is groter, ook weer vanwege dat grote achterwiel.
De zithoogte van de Fujin is groter en dat komt ook door dat 559 achterwiel.
Het gewicht van de Fujin is 2kg meer. Is zo'n achterwiel zoveel zwaarder?
Conclusie:
De Fujin is een Taifun met een 559 achterwiel i.p.v. een 406.
Het frame is bijna een kopie of het is zelfs een kopie. Hoezo, mooiere lijnen?
Proficiat Wim! Het frame ziet er stevig uit. Ik zag al een garantie van 10 jaar voorbijkomen. Dan zijn ze toch best wel zeker van hun zaak denk ik dan. Veel fietsplezier!
VerwijderenJe kan het als kritisch opvatten of als geïnteresseerd... ik zal niks meer zeggen.
VerwijderenIk zal het als geïnteresseerd opvatten :-)
VerwijderenBlijf vooral reageren, doe ik tenslotte ook.
Ik ben verknocht aan mijn Quest..... maar feit blijft dat er hele mooie open liggers zijn en jij hebt er één van.
BeantwoordenVerwijderenMooie fiets en hele mooie lijnen. LOL
Hardtail is een term voor een MTB die voorvering heeft, anders spreek je van rigid.
BeantwoordenVerwijderenThe Taifun was originally developed as a Hardtail Semi-Lowracer with 20” wheels front and rear for quick handling and blistering acceleration. It has always had far more potential than out and out speed. So we developed a complimentary suspension system that still retains the beautifully clean lines of the track version yet transforms the bike into a truly versatile all rounder. Race the Taifun or take it touring for a few months…. the choice is yours.
BeantwoordenVerwijderenBron: http://www.challengebikes.com/pdfs/bap/folder2005.pdf
"we developed a complimentary suspension system" Er zit dus suspension (vering) in, maar niet bij het achterwiel, dan kan het inderdaad hardtail heten. Maar als er nergens vering is, dan is het een rigid bike.
VerwijderenDe Taifun werd in het begin door Challenge een 'Hardtail' genoemd.
BeantwoordenVerwijderenLater werd er een vering ontwikkeld. Voor en achter.
Ik weet ook wel dat een Mountainbike zonder vering 'riged' heet en met alleen voorvering 'hardtail'.
De Taifun werd echter niet een riged genoemd maar een hardtail.
Geen idee waarom, maar ik vond het leuk om het zo over te nemen.
1 + 1 is eigenlijk altijd 2, maar soms is het leuk als het ook een keer 3 mag zijn.
VerwijderenNot riged but rigid. Not complimentary but complementary.
BeantwoordenVerwijderenThank you !
VerwijderenRiged was een typefout :-( Ik weet dat het RIGID is.
De andere tekst komt uit een folder van Challenge. Heb ik dus niet gecontroleerd.