dinsdag 19 oktober 2021

Nieuws

 Maar eerst foto's van diverse roeifietstochtjes.

 Dit is echt één van mij favoriete weggetjes geworden. Langs het Overijssels Kanaal.

Deventer


Lochem

Holterberg



Thuis
 
 
 
 
 
Nieuw
 
Op 24/08 besteld, 25/08 ingevoerd door Ymte en de order staat gedateerd op 31 augustus
Precies op tijd, oftewel geen dag te laat.

Per 1 september werden de prijzen namelijk met 8% verhoogd. 
Om die €800,- te besparen was er dus haast.

Maar wat heb ik nou besteld? 
 
Eerst even terug in de tijd. 


Op 31 juli meldde Peter de Rond op het Nederlandse Forum dat ik in zijn MilanSL MK4 zou kunnen proefrijden. 
Dit was een reactie van hem op mijn volgende bericht:
Ik ben ook aan het nadenken over een MilanSL, maar twijfel over de praktische inzetbaarheid.
Zoals de draaicirkel, de bodemvrijheid en ik vraag mij ook af of het frame van deze Milan ondertussen echt stijf is geworden. Een proefrit is lastig. Of kan dat ook bij jou?

Zaterdag 14 augustus heb ik een mooie proefrit gemaakt in Peter zijn Milan. Wow, dat loopt lekker. 
Ik pas er goed in en raak niets en zit niet klem. In deze SL zitten 140mm cranks, maar 155mm zou ook moeten kunnen, want ik hield aan alle kanten nog ruimte over. De 'Euforie-factor' was groot.

De SL lijkt op foto's best een grote VM, maar dat is het niet. 
Ze is klein, want ja de SL is een meisje ;-) 
De XS was ook een meisjesfiets en de DF is wat mij betreft onzijdig.


Ik ga niet zo snel over éénnachtsijs en de week daarna was ik op zaterdag 21 augustus in Dronten om een proefrit te maken in de Snoek. Is trouwens ook een meisjesfiets en speciaal voor Eva gemaakt.



Wat een schitterende VM. Echt prachtig gemaakt. Ook met de Snoek heb ik een lange en mooie proefrit gemaakt. Er is echter één probleem met mij, niet met de Snoek. Ik pas er namelijk niet in. Ik kan wel instappen en ik kan er ook wel mee fietsen, maar het voelt aan alle kanten veel te klein. Niet een klein beetje, maar gewoon te veel. Ik zit klem met mijn schouders (48cm) en ik raak met mijn knieën de bovenkant van de body (ik ben 1.76m). Ook raak ik met mijn schoenen de bovenkant van de neus en de vloerplaat (maat: links 43 en rechts 44). Helaas.



Besteld

Dus 3 dagen later heb ik een MilanSL MK7 besteld bij velomobileworld via Ymte van InterCityBike.
 
 
 
Het wordt de MilanSL MK7 060.
 
 
 
Sinds maandag 4/10 staat er 'Composite' achter de Milan. 
Eerst stond er 'Planning'.
Na de Composite komt Painting, dan Assembly en Test en als laatste Delivered.



Ymte heeft voor de DF een mooie inruilprijs geboden en ik had geen zin in 120 mailtjes via Marktplaats. De racekap heb ik wel via Marktplaats verkocht. Voor de grap had ik geschreven dat de kap ook inclusief de DF te koop zou zijn. Dat deed ik omdat ik ook foto's had gebruikt waarop de racekap op de DF te zien was. Ik vermoedde al dat ik dan sowieso mailtjes zou krijgen of de DF ook te koop was. Ik had de 'vraagprijs' echter expres heel hoog ingevuld, maar zelfs toen kreeg ik nog veel mailtjes over de DF zelf. Ik was echter al meteen wel blij met het bod van Ymte en na de verkoop van de kap heb ik de advertentie weer verwijderd. De DF zal dus straks te koop komen via InterCityBike.

Op de site stond eerst 05/11/21 als verwachte afleverdatum, maar sinds vandaag staat er 12/11/21.

Is wel een veel mooiere datum ;-)

Mensen die trouwens een GT besteld hebben, moeten iets meer geduld hebben. Van de GT is maar 1 mal en ze zijn een paar maanden later begonnen met produceren. Voor de productie van de SL hebben ze 2 mallen.

Oh ja, de SL wordt straks door Ymte iets hoger op z'n pootjes gezet, zodat ik geen last van drempels zal hebben. Niet meer dan met de DF in ieder geval.
 
 
 
Waarom een MilanSL in plaats van de DF hoor ik nu mensen vragen?
 
Tja......
 
 
De voordelen die doorslaggevend zijn geweest:
  • Veel minder zijwindgevoelig dan de DF
  • De meer liggende houding, in de DF krijg ik soms een houten kont.
  • Bolt veel beter (=Vlaams voor beter doorrollen als je niet meer trapt)
  • Groot instapgat (we worden er niet jonger op)
  • Het Combi-deksel
  • Zeer schoon (=ook Vlaams)
  • De proefrit bij Peter de Rond was een extreem positieve ervaring.
  • Een tijdje terug zei ik dat ik na mijn pensioen wel een Milan zou willen. Dat is dom, niet wachten gewoon nu doen.
  • Iets hoger op de pootjes en ik raak dezelfde drempels als met de DF of nog minder. 
 
 Nadelen zijn er uiteraard ook, maar die negeer ik zolang ik nog in de Euforie-fase zit ;-)
 
 
 
Zo, dat was het weer voor deze keer. 
Misschien dat er na 12/11 weer wat meer berichten worden geschreven.
 
 
 
 Tot de volgende keer maar weer.
 
 
 
 
 
 

9 opmerkingen:

  1. Proficiat Wim! Ben natuurlijk nu al benieuwd naar je eerste ervaringen als je het "beestje" thuis hebt en goed afgesteld....Maar dat gaat vast komen na een paar weken gefietst te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor. Ik heb min of meer dezelfde overwegingen gemaakt en had een zeer positieve ervaring met een Milan GT in Ottersberg. Mijn Milan GT in mei al besteld…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ben jij in Ottersberg geweest. Die zijn volgens mij echt flink gespecialiseerd in de Milan. Hoe was het daar?

      Verwijderen
  3. Henning Tesch heeft een eenmansbedrijf in Ottersberg, maar timmert flink aan de weg volgens mij. Heel deskundig, vriendelijk en hij neemt veel tijd om alles uit te leggen. Ik denk dat Jan van VW, Velomobileworld :) erg blij met hem is. Hij promoot de Milan erg goed en levert maatwerk met mooie opties. In Nederland wordt de Milan niet echt gepromoot en altijd dat gezeur over die "bulten". Maakt mij verder niet uit, ik vond de Milan verreweg het fijnst rijden van alle velomobielen waarin ik heb gereden (Quest, Quatrovelo en DF). En ja, ik houd van lange rechte winderige stukken, dus alles met open wielkasten valt af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die bulten vind ik juist de charme van de Milan.

      Misschien dat er iets gaat veranderen als jij en ik positieve ervaringen gaan krijgen met de Milan.

      De vorige versies van de Milan waren nog niet doordacht genoeg. Jan Wijnen heeft heel slim de bewezen techniek van de DF in deze laatste versie verwerkt.

      Is nu echt een volwaardige en technisch hoogstaande vm.

      Verwijderen
  4. De Milan heeft zeker potentieel in Nederland. En Peter de Rond is inmiddels ook overtuigd Milan velonaut en maakt natuurlijk "reclame". Velomobileworld heeft een flinke orderlijst, maar het aantal bestellingen in Nederland is niet zo groot, ook niet van andere velomobielen. Dat is vroeger wel anders geweest ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na jouw bestelling van 21/5 zijn er 20 GT's besteld.
      Na mijn bestelling van 31/8 zijn er 13 SL's besteld.

      Sinds 1/9 zijn er 45 vm-en besteld. Ik ben benieuwd hoeveel er daarvan naar Nederland komen.

      Verwijderen
  5. Tip om op Paul.v.R. te lijken: Begin je verhaal in de derde persoon enkelvoud...

    BeantwoordenVerwijderen