Hoe het begon
Afgelopen zomer bedacht ik mij dat ik ooit, als ik met pensioen ben, wel een Milan zou willen hebben. Waarom dan pas? Nou ja, die dingen zijn nou niet echt gebruiksvriendelijk. Toch? Geen onderhoudsluik, geen open wielkasten, geen voetengaten.
Toen bleek, nadat ik op de site ging kijken, dat er allerlei wijzigingen aan en bij de Milan waren doorgevoerd. Er is nu wel een onderhoudsluik in de neus en ook eentje bij de derailleur. Klik hier
Ook is er nu een Inspectie handleiding. Klik hier
Op het Nederlandse Ligfietsforum stelde Peter de Rond voor dat ik wel in zijn Milan SL MK4 mocht proefrijden. Dat heb ik gedaan op 14 augustus en dat werd een zeer positieve ervaring. Ik miste bij deze SL echter toch te veel de verbeteringen die nu zijn doorgevoerd bij de MK7 en qua prijs scheelde het dan te weinig. Dus besloot ik niet deze MK4 te kopen, maar voor een nieuwe te gaan.
Oh nee, nog niet. Ik ging eerst nog een week later op 21 augustus in de Snoek proefrijden.
Echt een prachtige vm. In één woord schitterend.
In één zin: Ik pas er niet in.
Hoe kan dat dan? Te brede schouders. Als ik ademhaalde moest de body van de
Snoek iets groter worden. Te grote voeten: maat 44 links en 43 rechts. Valt
toch nog wel mee, maar ik raakte de bovenkant en de bodemplaat en ik reed met
140mm cranks. Ik vond ook dat ik ver boven de body uitstak met mijn
bovenlichaam. Conclusie: vet mooie vm, maar niet voor mij.
Tja, de tijd begon nu wel een beetje krap te worden en uitstellen is nooit verstandig. Dus heb ik op 24-08-2021 om 22:22 uur de Milan SL MK7 besteld. Op 31 augustus werd de bestelling definitief ingevoerd bij velomobileworld.com. Vanwaar deze toch enigszins haastige beslissing? Op 1 september werd er namelijk een prijsverhoging van kracht en dan zou de Milan inclusief alle extra's €1000,- duurder zijn geworden.
De DF besloot ik in te ruilen bij Intercitybike, want Ymte is een dealer van de Milan en bij hem heb ik dus ook deze Milan gekocht. Hij bood mij een keurige prijs voor de DF.
De racekap heb ik wel zelf verkocht en de koper daarvan besloot na mijn verhaal over de Milan om ook te gaan testrijden en hij heeft daarna een GT besteld.
De Bestelling
| ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||
Bagagevak | links | €94,- |
Bidonhouder | rechts | €16,- |
Cassette | 2x11 11-32T | - |
Cat Eye Enduro Computer | - | €29,- |
Cranks | 140mm | - |
Elleboogsteunen | (zijn niet te koop) | €35,- |
Front Frame Versteviging | - | €150,- |
Glijsloffen/-stroken | ABS-plaat | - |
Kettingbladen | 53/33T | - |
Lampsteuntjes | POM C staf Ø 30 mm | - |
Luchtinlaat | - | €25,- |
Mini-vizier DF | aangepast | - |
Reflectie | Reflexite ECE R104 WIT | - |
Remmen | 90mm | - |
Schouderpads | - | - |
Spiegels | links en rechts + kapjes | €76,- |
Tiloog | (is een gat) | €88,- (DF €15,-) |
Ventisit | 2-laags | €99,- |
Verlichting | 7,2V - 6,9Ah | €35,- |
Wielen | 406/559 | - |
En toen moest ik wachten...
Milan SL MK7 060 |
|
Order Placed |
2021-08-24 |
Planning |
2021-08-31 |
Composite |
2021-10-04 |
Assembly |
2021-11-16 |
Test |
2021-11-19 |
Ready to ship |
2021-11-24 |
Deliverd |
2021-12-01 |
Opgehaald |
2021-12-04 |
En toen was het zover
De SL staat nu hier in de garage.
Opgehaald met een aanhanger. Helaas weer even last van de ondertussen oude blessure. Ik kreeg van die speciale zooltjes aangemeten en die heb ik de eerste keer ruim een uur gedragen. Maximaal 2 uur was mij gezegd. Daarna had ik een helse pijn op de plaats die juist ontlast moet worden door de zooltjes. We gaan er dus maar mee terug. De heenweg naar Dronten (65km) was nog wel gelukt, maar ja....je moet ook weer terug.
Nu de SL.
Zwart-wit is de kleur geworden.
Maar het wit is geen wit, maar opaal. Als er licht
op schijnt, dan zie je afwisselend alle kleuren van de regenboog. Maar niet
meer dan een zweem en kijk je nog een keer, dan zie je opeens een iets andere
kleur.
Het heet: Opal Charizma Ral 9010
Het zwart is echter ook geen zwart, maar heel
donkergrijs met eveneens een glinstering erin.
Het heet: Opel Adam Gray
Graffiti GK3
155mm cranks passen ook niet in de Milan. Dus toch 140mm, daar had
ik ook de testrit bij Peter mee gereden. Er zaten helaas te grote kettingbladen op. Ik had
53/33T besteld en er zat 56/36T op.
Vanwege de 140mm cranks is er nu 50/33T opgezet.
Reflectie is geplakt, zit namelijk niet meer standaard op een Milan.
Lampensteuntjes zijn gemonteerd, net voor de spiegels.
Glijsloffen zitten nu onder de voetenbulten. Of het nodig is weet ik niet, want de SL is 1cm hoger op de pootjes gezet en ik heb nog geen drempel geraakt.
Het mini-vizier is op maat gemaakt.
Nieuwe schoenplaatjes onder de schoenen zijn bevestigd.
Na 1 week woon-werk-verkeer te hebben gereden kan ik zeggen dat het een goede keuze is geweest. Ik ben blij.
En dan nu uiteraard:
Het Vergelijkend Warenonderzoek
Ooit ook geschreven voor de DF en de XS en nu dus voor de DF en de SL.
(Namen zet ik altijd op alfabetische volgorde)
In het rood staat een aanpassing. Ik reed vandaag zonder oordopjes :-(
|
|
DF |
SL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oh ja, bijna vergeten. Gelukkig hebben we ook de foto's nog.
Heel duidelijk is te zien dat het wit echt niet gewoon wit is.
Front Frame Versteviging
Vragen? Stel ze hieronder!
Hij is mooi geworden Wim, Ga je vast veel plezier aan beleven!
BeantwoordenVerwijderenDankjewel, gaat zeker lukken.
VerwijderenGefeliciteerd met je aanwinst, Wim!
BeantwoordenVerwijderenVeel snelle en fijne kilometers gewenst.
Dankjewel, ik ben benieuwd of de GT jou nog gaat bevallen tijdens de volgende testrit.
VerwijderenMooi Wim! Fijn dat de nieuwe aanwinst goed bevalt! Veel geluk ermee!
BeantwoordenVerwijderenHelemaal mee eens. Het is toch altijd beetje een gok.
VerwijderenHoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDe 'bulten in de bovenkant' zijn bij jou zwart (of iets in die trant zoals je schrijft), dat ziet er acceptabeler uit vind ik.
Die dichte wielkasten zijn aerodynamisch welliswaar een voordeel maar er blijft ook veel meer vuil in hangen. En fin alstie vol zijn bestel je weer gewoon een andere hé? :-)
Ik begreep dat je de nieuwe DF wielophanging maar ''zo-zo''vond, heeft je bestelling daar ook niet iets mee te maken?
Ik weet niet helemaal waar je hebt gelezen dat ik die nieuwe stuurplaten niet oké zou vinden. Het heeft in ieder geval niets met de wielophanging te maken.
VerwijderenIk heb wel de oude stuurplaten vorig jaar laten vervangen door de nieuwere versie. Bij de nieuwe DF-en wordt ook nog alleen maar de nieuwere variant gebruikt.
Kun je iets nauwkeuriger aangeven wat je precies bedoelt.
De bulten zwart geeft wel een ander beeld. Dat ben ik helemaal met je eens. Alles in het wit vind ik dan ook echt niet mooi.
Ik zag echter ook een compleet donkerrode en die vond ik wel weer heel mooi.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-rustiger-stuurgedrag-voor-de-df
VerwijderenDeze aanpassing heb ik vorig jaar laten doen bij mijn DF.
VerwijderenDaardoor stuurt de DF inderdaad iets rustiger.
Het belangrijkste nadeel van de DF vind ik de zijwindgevoeligheid.
De gebruikte kogelkoppen daarvoor ga ik zelf niet gebruiken maar blog daar binnenkort nog wel over.
VerwijderenJa ik ben ook een keer omgewaaid, in een bocht bij lage snelheid zelfs. Dat is de reden ook dat hoger op de wielen zetten me tegen staat. Ga momenteel aardig naar de eerste rit met de neusrol onder mijn DF :-)
VerwijderenProficiat met je aankoop. Ik weet je nu te wonen. Mooie reden om hem eens in het echt te bewonderen. Veel veilige km gewenst Wim!
BeantwoordenVerwijderenJe bent welkom.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenEen Milan is zo laag dat je gewoon de vm achteruit kunt duwen met een hand op de weg.
VerwijderenDoet Ymte ook zo in zijn DF.
Volgens een Amerikaanse blogger zitten er wel iets van voetensleuven in om achteruit te rijden. Klopt dat Wim?
BeantwoordenVerwijderenDat was alleen bij de hele oude Milans zo. Vaak zat er dan één voetensleuf in aan de voorkeurskant van de bestuurder. Die sleuf was meestal ook smaller dan de voetensleuven van de modellen van velomobiel.nl.
VerwijderenHoi Wim, ik ben ook wel nieuwsgierig naar jouw ervaringsonderzoek sl-df-xs-(en snoek?). veel plezier met je mooie aanwinst!
BeantwoordenVerwijderenTja, de Snoek kan ik echt niet veel over zeggen. Ik heb er een proefrit van een uur mee gereden en ik pas er gewoon niet goed in. Ik kon mijn snelheid er ook niet in kwijt. Met de SL haalde ik wel 50km/u met de proefrit, maar met de Snoek niet. Terwijl de Snoek in principe sneller zou moeten zijn.
VerwijderenDe XS heb ik 9 jaar geleden gekocht en 5 jaar mee gereden, ik vind de SL wel heel vergelijkbaar. Qua stabiliteit en ook niet zijwindgevoelig. De XS heeft echter voetengaten en die wil ik nooit meer. Ook vind ik de deuk in de DF en de ruimte tussen de voetenbulten van de SL heel prettig. Je ziet gewoon veel beter wat er voor je op de weg gebeurt. Daarom begrijp ik die A9 en M9 ook niet, daarin moet je over zo'n giga 'motorkap' kijken.
Dag Wim, mooie fiets!
BeantwoordenVerwijderenIs de fiets met de koplampsteunen nu >75cm breed? Het lijkt alsof ze de fiets breder maken.
Dit is de SL en die is 70cm breed. De GT is wel 75cm.
VerwijderenDe SL is het kleine zusje van de GT en daar pas ik dus precies in.