ICB-toerkap
- De vorm sluit erg mooi aan op de DF
- Kapconstructie is erg stevig en zeer vormvast
- Erg veel ruimte in de kap
- De prijs: €650,-
- Gewicht: 888 gram
- Krasvast Motorvizier !!!
- Erg goed zicht, als het vizier gesloten/geopend is
- Vizier is erg stabiel en kan in één beweging verzet worden
- Mogelijkheid tot het plaatsen van een Pinlock-visor: €30,-
- Harde wind heeft geen enkele invloed op de vorm van het vizier
- Gaten naast de oren: je hoort het verkeer om je heen + goede ventilatie
- Geen last van invallend zonlicht, doordat de kap ver naar voren doorloopt
- Muurvaste bevestiging met 2 klemmetjes en stukjes Roeifiets-elastiek ;-)
Ik heb 3 jaar geleden al eens 2 kappen met elkaar vergeleken ;-)
klik hier en klik hier Dat ga ik nu dus niet nog een keer doen :-)
En dan.....misschien dat er al mensen op zaten te wachten.
De Vergelijking
DF vs XS *
(* namen staan op alfabetische volgorde)
Deze 2 prachtige velomobielen zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.
Ze zijn zichzelf en ze passen wel of niet bij je.
Ik heb voor de DF gekozen heb, omdat ik er beter in pas.
En omdat deze DF op dit moment te koop stond, anders had ik nog heerlijk in mijn XS gereden.
Toch vallen mij een aantal zaken op en die staan hieronder.
DF
|
XS
|
Accelereert
en klimt makkelijker
|
Bolt/Rolt
makkelijker
|
Stabieler
in bochten
|
Nauwelijks
gevoelig voor zijwind
|
Meer
ruimte voor de knieën
|
Meer
ruimte voor de armen
|
Geen
voetengaten; dus warmer
|
Wel
voetengaten; dus meer ventilatie
|
Uitstappen
gaat makkelijk door op
het zitje te gaan staan
|
Uitstappen kan zonder op het zitje te gaan staan
|
Kleiner
instapgat; minder last van 'inregenen'
|
Groter
instapgat: knieën hebben meer ruimte met in-/uitstappen
|
Zitje
met lendensteun en iets meer welving (onderrug)
|
Zitje
is minder nadrukkelijk 'aanwezig'
|
Goed
zicht naar voren, ondanks diepe zit, door deuk in de neus
|
Goed
zicht schuin naar achteren door iets minder diepe zit
|
Smal
genoeg om gemakkelijk te kunnen manoeuvreren
|
Breed
genoeg om met dichte wielkasten voldoende spoorbreedte te hebben
|
Open
wielkasten: voorwielen/-banden en de wielkasten zijn gemakkelijk bereikbaar
|
Dichte
wielkasten: body blijft schoon en de bestuurder ook ;-)
|
Maakt
lawaai (naderend onweer), wordt daardoor snel opgemerkt
|
Is
relatief stil, prettig voor de omgeving
|
Conclusie: Maak je eigen keuze
De bedoeling van dit lijstje is enkel en alleen om voor mijzelf de zaken op een rijtje te zetten.
Mocht er iemand zijn die hier aanstoot aan neemt, dan wil ik bij deze zeer nadrukkelijk benadrukken dat ik extreem veel respect heb voor de bouwers/bedenkers/ontwikkelaars van deze twee prachtige velomobielen.
Als je nu nog verwijderd wordt van een of andere bloglijst, weet ik het ook niet meer hoor :D
BeantwoordenVerwijderenWant.......? Ik kan niet helemaal inschatten wat je bedoelt. (Pos./neg.?)
VerwijderenMmmmmm ja van sommige mensen wordt feedback als kritiek ervaren of ontvangen maar ik vindt dt je een leuk ervaringslijstje gemaakt hebt, komt overeen met mijn gevoel echter ik ben na twee Questen in DF gestapt en heb dus nooit met Qxs gereden.
VerwijderenNet zoals de DF geen kleine Strada is, is de XS ook geen kleine Quest.
VerwijderenBij de XS zou je dus het woord Quest eigenlijk weg kunnen/moeten halen.
De XS is namelijk nog minder gevoelig voor zijwind dan de Quest en er zijn vast nog wel veel meer verschillen. Dat lijstje mag echter iemand anders maken ;-)
DF: een Darth Vader-achtige uitstraling...
BeantwoordenVerwijderenBest interessant eigenlijk, wel oppassen voor types met lichtzwaarden!
Zal ik doen ;-)
VerwijderenMisschien is 'Dark Feather' wel een goede variatie op de betekenis van DF.
Ach, het zijn gewoon allebei fietsen die hun plekje in de Top 15 dubbel en dwars waard zijn! ;-)
BeantwoordenVerwijderenKlopt, maar wat mij betreft staan deze 2 in de top 1 naast elkaar :-)
VerwijderenMijn ervaring ook, dit is de stabielste combinatie van kap en vizier, zelfs het pinlock vizier werkt nu eindelijk na twee jaar afdoende in de koude nattigheid, ik denk dat er al die tijd een lek gezeten heeft bij het knopje langs de O-ring waar je het vizier mee omhoog drukt. Ook bij halve wind, windkracht 9Bft. blijft de kap goed op zijn plek en dit zonder klittenband.
BeantwoordenVerwijderenDie extreem goede bevestiging die was ik nog vergeten. Ga ik toevoegen, dankjewel.
VerwijderenWim, heel netjes! De meest positief verwoorde vergelijking van velomobielen die ik tot nu toe gelezen heb!
BeantwoordenVerwijderenEn je hebt gelijk natuurlijk, de fietsen hebben elk hun eigen karakter en specifieke voor- en ook nadelen. Je koos ervoor om het positieve naar voren te halen, en dat is een goed uitgangspunt.
Dankjewel Adri. Fijn dat ook wordt opgemerkt wat mijn uitgangspunt was en is.
VerwijderenIk vind het dan ook niet fair dat vm-rijders soms na de aanschaf van een nieuwe vm de oude (inclusief de bouwer/ontwerper) een trap 'in de rug' nageven.
Toen de DF net verkocht werd, zag je dat de 'Euforie-factor' tot erg grote hoogte was gestegen bij sommige rijders. Daar heb ik dus duidelijk geen last van.
Elke vm heeft sterke en iets minder sterke kanten. Prachtig toch, dat er iets te kiezen valt.
Helemaal met je eens, ik vond en vindt nog steeds dat de Strada een hele fijne fiets was/is, het feit dat ik voor een nog stabielere fiets gekozen heb doet daar niets aan af! Als er namelijk geen QV op de markt geweest was had ik gekozen voor een carbon Strada..........
VerwijderenIk heb ook de toerkap overwogen bij aanschaf natuurlijk. Jammer vind ik dat ik die niet meenemen kan zonder hem te gebruiken. Als het even kan zet ik een kap NIET op namelijk. De enige mogelijkheid om dat te doen is hem voorop op de fiets te zetten en da's 'geen pan' populair gezegd.
BeantwoordenVerwijderenHet schuimdeksel in combinatie met het de laskap-eigenbouw-kap kan ik zelfs in de DF opbergen (-:
Ik vind het een mooi vergelijk en zie daadwereklijk niets aanstootgevends. En duidelijk wordt ook dat een XS ook weer eigenschappen heeft die grotere Questen niet per definitie ook hebben. Ik heb meestal ook geen aankondiging nodig, op ~ 30 meter draaien veel mensen zich om om te kijken wat daar aan komt. Nu wist ik al dat in de romp het lawaai kan oplopen tot 90 db en ik draag oordopjes dus 'stil' zal ik het nooit noemen :-))
BeantwoordenVerwijderenIk kan best de "euforie" begrijpen als je een merkbaar lichtere velomobiel rijdt die meer met je voortbewegingsenergie doet. Vooral voor de snelle forens zal dat belangrijk zijn.
Maar er blijft overduidelijk ook een plaats voor een velomobiel waar je veel meer in kan stouwen. Wat dat betreft blijft het voor mij verbazingwekkend hoeveel volume/massa je mee kunt nemen ( in een grote Quest ) en dan nog ruim boven de 40 km/u kunt komen.....het blijft een fiets en met een andere fiets zou je met de wieltassen, fietstassen achterop en rugzak om hetzelfde te vervoeren ernstig in snelheid worden beperkt.... Dat kunnen ook kwaliteiten van een velomobiel zijn.....als je die gebruikt/nodig hebt ! :-))
Nu was jij al van het "maatpak" qua velomobiel en heb je veel baat bij zo licht mogelijk. Niemand zal zeggen dat je iets doms of onnavolgbaars hebt gedaan :-)))
Dankjewel Quezzzt. In de winter draag ik een 'dubbele' Buff over mijn oren en draag ik meestal geen oordoppen. In het voorjaar, zomer en herfst eigenlijk altijd wel.
VerwijderenDe XS en de DF voelen inderdaad allebei als een maatpak.
En de kap....die vind ik een grote stap voortwaarts van waar kappen vandaan komen. In 2012 toen ik begon met de Strada trokken ze bij vm.nl de weknbrouwen nog hoog op toen ik geen velomobiel wou kopen die niet dicht kon voor de regen....want kappen waren toen nog niet makkelijk verkrijgbaar en er was maar 1 model....
BeantwoordenVerwijderenVooral het gebruik van een (krasvast) motorvizier is een belangrijke verbetering en dat minder bewegelijke materiaal/model is ook erg fijn tov een kap die rammelt en vervormt. Het einige wat mij niet bevalt zijn "tochtgaten" bij de oren. Nergens voor nodig ( verkeer hoor je ook wel zonder gaten en zelfs met 15 db oordopjes zoals ik ) en oncomfortabel bij slagregen of harde wind van opzij.
Maar het kan natuurlijk zijn dat de maker niet verkeersgeluid maar ventilatie bij lveren hoge prestaties als doel had....250 W trapenergie schijnt 1000 W restwarmte en een heleboel vocht te produceren. :-)))))
Die was ik nog vergeten: het motorvizier. Dat vind ik juist de allerbeste stap die ICB heeft gezet. Wat stom dat ik die ben vergeten. Ga ik zo dadelijk toevoegen.
Verwijderen