vrijdag 10 december 2021

MILAN SL MK7 060 --> DF vs SL

Hoe het begon

Afgelopen zomer bedacht ik mij dat ik ooit, als ik met pensioen ben, wel een Milan zou willen hebben. Waarom dan pas? Nou ja, die dingen zijn nou niet echt gebruiksvriendelijk. Toch? Geen onderhoudsluik, geen open wielkasten, geen voetengaten.

Toen bleek, nadat ik op de site ging kijken, dat er allerlei wijzigingen aan en bij de Milan waren doorgevoerd. Er is nu wel een onderhoudsluik in de neus en ook eentje bij de derailleur. Klik hier

Ook is er nu een Inspectie handleiding. Klik hier 

Op het Nederlandse Ligfietsforum stelde Peter de Rond voor dat ik wel in zijn Milan SL MK4 mocht proefrijden. Dat heb ik gedaan op 14 augustus en dat werd een zeer positieve ervaring. Ik miste bij deze SL echter toch te veel de verbeteringen die nu zijn doorgevoerd bij de MK7 en qua prijs scheelde het dan te weinig. Dus besloot ik niet deze MK4 te kopen, maar voor een nieuwe te gaan.

Oh nee, nog niet. Ik ging eerst nog een week later op 21 augustus in de Snoek proefrijden.

Echt een prachtige vm. In één woord schitterend. In één zin: Ik pas er niet in.
Hoe kan dat dan? Te brede schouders. Als ik ademhaalde moest de body van de Snoek iets groter worden. Te grote voeten: maat 44 links en 43 rechts. Valt toch nog wel mee, maar ik raakte de bovenkant en de bodemplaat en ik reed met 140mm cranks. Ik vond ook dat ik ver boven de body uitstak met mijn bovenlichaam. Conclusie: vet mooie vm, maar niet voor mij.

Tja, de tijd begon nu wel een beetje krap te worden en uitstellen is nooit verstandig. Dus heb ik op 24-08-2021 om 22:22 uur de Milan SL MK7 besteld. Op 31 augustus werd de bestelling definitief ingevoerd bij velomobileworld.com. Vanwaar deze toch enigszins haastige beslissing? Op 1 september werd er namelijk een prijsverhoging van kracht en dan zou de Milan inclusief alle extra's €1000,- duurder zijn geworden.

De DF besloot ik in te ruilen bij Intercitybike, want Ymte is een dealer van de Milan en bij hem heb ik dus ook deze Milan gekocht. Hij bood mij een keurige prijs voor de DF.
De racekap heb ik wel zelf verkocht en de koper daarvan besloot na mijn verhaal over de Milan om ook te gaan testrijden en hij heeft daarna een GT besteld.

 


De Bestelling 


KLEUREN


Bovenkant


Opal Charizma Ral 9010


€150,-


Onderkant + spiegels + onderhoudsluik + Combi lid


Opel Adam Gray Graffiti GK3


€150,- + €7,50 + €?? + €55,-


Derailleur-kapje


Zicht-Carbon


-


EXTRA’S

Bagagevak

links

€94,-

Bidonhouder

rechts

€16,-

Cassette

2x11 11-32T

-

Cat Eye Enduro Computer

-

€29,-

Cranks

140mm

-

Elleboogsteunen

(zijn te koop)

€35,-

Front Frame Versteviging

-

€150,-

Glijsloffen/-stroken

ABS-plaat

-

Kettingbladen

50/33T

-

Lampsteuntjes

POM C staf Ø 30 mm

-

Luchtinlaat

-

€25,-

Mini-vizier DF

aangepast

-

Reflectie

Reflexite ECE R104 WIT

-

Remmen

70mm

-

Schouderpads

-

-

Spiegels

links en rechts + kapjes

€76,-

Tiloog

(is een gat)

€88,- (DF €15,-)

Ventisit

2-laags

€99,-

Verlichting

7,2V - 6,9Ah

€35,-

Wielen

406/559

-

 

En toen moest ik wachten...

Milan SL MK7 060

Order Placed

2021-08-24

Planning

2021-08-31

Composite

2021-10-04

Assembly

2021-11-16

Test

2021-11-19

Ready to ship

2021-11-24

Deliverd

2021-12-01

Opgehaald

2021-12-04

 

En toen was het zover

De SL staat nu hier in de garage.

Opgehaald met een aanhanger. Helaas weer even last van de ondertussen oude blessure. Ik kreeg van die speciale zooltjes aangemeten en die heb ik de eerste keer ruim een uur gedragen. Maximaal 2 uur was mij gezegd. Daarna had ik een helse pijn op de plaats die juist ontlast moet worden door de zooltjes. We gaan er dus maar mee terug. De heenweg naar Dronten (65km) was nog wel gelukt, maar ja....je moet ook weer terug.


Nu de SL.

Zwart-wit is de kleur geworden.

Maar het wit is geen wit, maar opaal. Als er licht op schijnt, dan zie je afwisselend alle kleuren van de regenboog. Maar niet meer dan een zweem en kijk je nog een keer, dan zie je opeens een iets andere kleur.
Het heet: Opal Charizma Ral 9010

Het zwart is echter ook geen zwart, maar heel donkergrijs met eveneens een glinstering erin.
Het heet: Opel Adam Gray Graffiti GK3

155mm cranks passen ook niet in de Milan. Dus toch 140mm, daar had ik ook de testrit bij Peter mee gereden. Er zaten helaas te grote kettingbladen op. Ik had 53/33T besteld en er zat 56/36T op.
Vanwege de 140mm cranks is er nu 50/33T opgezet.

Reflectie is geplakt, zit namelijk niet meer standaard op een Milan.

Lampensteuntjes zijn gemonteerd, net voor de spiegels.

Glijsloffen zitten nu onder de voetenbulten. Of het nodig is weet ik niet, want de SL is 1cm hoger op de pootjes gezet en ik heb nog geen drempel geraakt.

Het mini-vizier is op maat gemaakt.

Nieuwe schoenplaatjes onder de schoenen zijn bevestigd.

 

Na 1 week woon-werk-verkeer te hebben gereden kan ik zeggen dat het een goede keuze is geweest. Ik ben blij.

 

En dan nu uiteraard:

 

Het Vergelijkend Warenonderzoek

Ooit ook geschreven voor de DF en de XS en nu dus voor de DF en de SL. 

Klik hier

 
(Namen zet ik altijd op alfabetische volgorde)

 

In het rood staat een aanpassing. Ik reed vandaag zonder oordopjes :-( 


Vergelijkend Warenonderzoek

DF

SL


L: 260 - B: 69 - H: 88 - G: 25kg


L: 273 - B: 70 - H: 82 - G: 24kg


Accelereert iets makkelijker


Bolt/Rolt een stuk makkelijker


Heel stabiel in bochten


Zeer stabiel in bochten


Stuurt goed en makkelijk


Wil graag rechtuit en stuurt heel strak


Wel zijwindgevoelig


Nauwelijks zijwindgevoelig


Redelijke draaicirkel, helt enigszins over


Dezelfde draaicirkel en helt niet over


Zithoek is meer rechtop


Zithoek is meer liggend


Uitstappen gaat makkelijk door op het zitje te gaan staan


Uitstappen gaat makkelijk, want de opening is eenvoudig groter te maken


Klein instapgat: minder snel last van 'inregenen'


Groot instapgat, met het combi-deksel kleiner te maken


Zitje is aan de body bevestigd


Zitje is gemakkelijk te verstellen


Zitje is bovenaan smal genoeg om makkelijk op te klappen


Zitje is bovenaan breed genoeg om heel comfortabel op te liggen


Goed zicht naar voren en redelijk zicht schuin naar achteren


Goed zicht naar voren en heel goed zicht schuin naar achteren


Smal genoeg om met open wielkasten gemakkelijk te kunnen manoeuvreren


Breed genoeg om met dichte wielkasten gemakkelijk te kunnen manoeuvreren


Open wielkasten: voorwielen/-banden zijn gemakkelijk bereikbaar


Dichte wielkasten: body blijft schoon en de bestuurder ook ;-)


Maakt lawaai (naderend onweer), wordt daardoor snel opgemerkt


Is relatief stil op goed asfalt, op klinkers rammelt deze vm flink


Ruimte bij de benen, schouders en armen is oké


Is overal iets smaller, maar dat is geen probleem


Er komt veel lucht binnen op je onderlichaam via de luchtinlaat


Er komt veel lucht binnen in de gehele vm via de luchtinlaat


Je zit redelijk uit de wind


Er 'valt' iets meer lucht in de vm


Een hele mooie en erg praktische vm


Een hele ‘schone en goed bollende’ vm

 

 Oh ja, bijna vergeten. Gelukkig hebben we ook de foto's nog.








Heel duidelijk is te zien dat het wit echt niet gewoon wit is.



Front Frame Versteviging





Vragen? Stel ze hieronder!

 

 

22 opmerkingen:

  1. Hij is mooi geworden Wim, Ga je vast veel plezier aan beleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je aanwinst, Wim!
    Veel snelle en fijne kilometers gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, ik ben benieuwd of de GT jou nog gaat bevallen tijdens de volgende testrit.

      Verwijderen
  3. Mooi Wim! Fijn dat de nieuwe aanwinst goed bevalt! Veel geluk ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Het is toch altijd beetje een gok.

      Verwijderen
  4. Hoi Wim,
    De 'bulten in de bovenkant' zijn bij jou zwart (of iets in die trant zoals je schrijft), dat ziet er acceptabeler uit vind ik.
    Die dichte wielkasten zijn aerodynamisch welliswaar een voordeel maar er blijft ook veel meer vuil in hangen. En fin alstie vol zijn bestel je weer gewoon een andere hé? :-)
    Ik begreep dat je de nieuwe DF wielophanging maar ''zo-zo''vond, heeft je bestelling daar ook niet iets mee te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet helemaal waar je hebt gelezen dat ik die nieuwe stuurplaten niet oké zou vinden. Het heeft in ieder geval niets met de wielophanging te maken.
      Ik heb wel de oude stuurplaten vorig jaar laten vervangen door de nieuwere versie. Bij de nieuwe DF-en wordt ook nog alleen maar de nieuwere variant gebruikt.

      Kun je iets nauwkeuriger aangeven wat je precies bedoelt.

      De bulten zwart geeft wel een ander beeld. Dat ben ik helemaal met je eens. Alles in het wit vind ik dan ook echt niet mooi.
      Ik zag echter ook een compleet donkerrode en die vond ik wel weer heel mooi.

      Verwijderen
    2. https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-rustiger-stuurgedrag-voor-de-df

      Verwijderen
    3. Deze aanpassing heb ik vorig jaar laten doen bij mijn DF.

      Daardoor stuurt de DF inderdaad iets rustiger.

      Het belangrijkste nadeel van de DF vind ik de zijwindgevoeligheid.

      Verwijderen
    4. De gebruikte kogelkoppen daarvoor ga ik zelf niet gebruiken maar blog daar binnenkort nog wel over.

      Verwijderen
    5. Ja ik ben ook een keer omgewaaid, in een bocht bij lage snelheid zelfs. Dat is de reden ook dat hoger op de wielen zetten me tegen staat. Ga momenteel aardig naar de eerste rit met de neusrol onder mijn DF :-)

      Verwijderen
  5. Proficiat met je aankoop. Ik weet je nu te wonen. Mooie reden om hem eens in het echt te bewonderen. Veel veilige km gewenst Wim!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Milan is zo laag dat je gewoon de vm achteruit kunt duwen met een hand op de weg.

      Doet Ymte ook zo in zijn DF.

      Verwijderen
  7. Volgens een Amerikaanse blogger zitten er wel iets van voetensleuven in om achteruit te rijden. Klopt dat Wim?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was alleen bij de hele oude Milans zo. Vaak zat er dan één voetensleuf in aan de voorkeurskant van de bestuurder. Die sleuf was meestal ook smaller dan de voetensleuven van de modellen van velomobiel.nl.

      Verwijderen
  8. Hoi Wim, ik ben ook wel nieuwsgierig naar jouw ervaringsonderzoek sl-df-xs-(en snoek?). veel plezier met je mooie aanwinst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, de Snoek kan ik echt niet veel over zeggen. Ik heb er een proefrit van een uur mee gereden en ik pas er gewoon niet goed in. Ik kon mijn snelheid er ook niet in kwijt. Met de SL haalde ik wel 50km/u met de proefrit, maar met de Snoek niet. Terwijl de Snoek in principe sneller zou moeten zijn.
      De XS heb ik 9 jaar geleden gekocht en 5 jaar mee gereden, ik vind de SL wel heel vergelijkbaar. Qua stabiliteit en ook niet zijwindgevoelig. De XS heeft echter voetengaten en die wil ik nooit meer. Ook vind ik de deuk in de DF en de ruimte tussen de voetenbulten van de SL heel prettig. Je ziet gewoon veel beter wat er voor je op de weg gebeurt. Daarom begrijp ik die A9 en M9 ook niet, daarin moet je over zo'n giga 'motorkap' kijken.

      Verwijderen
  9. Dag Wim, mooie fiets!
    Is de fiets met de koplampsteunen nu >75cm breed? Het lijkt alsof ze de fiets breder maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is de SL en die is 70cm breed. De GT is wel 75cm.

      De SL is het kleine zusje van de GT en daar pas ik dus precies in.

      Verwijderen