vrijdag 17 december 2021

Mijn Milan is eigenlijk een WOUW

300km

Dit is nu ongeveer de kilometerstand. Morgen met MooiTwente mee, dan komen er nog een paar bij.

De SL bevalt erg goed. De iets meer liggende houding vind ik echt ideaal. Met één beweging voeg ik een MK7 seat support pad toe of ik haal er eentje af. Ik kan dus tijdens een rit heel simpel de lighouding aanpassen. Daarvoor moet ik wel even stoppen en uitstappen. Dit is extreem eenvoudig en dus geniaal.

Het nadeel van deze stoel en de constructie is, want die is er ook, dat ik al een paar keer de stoel niet helemaal goed in de steuntjes op de bodemplaat heb gelegd en dan ligt je stoel dus op de bodemplaat.
De stoel ligt dan scheef en ik dus ook. Ik merkte het niet meteen.

Op slechte en hobbelige ondergrond rammelt de SL meer dan de DF. De DF rommelde ;-) 

Hoe grotere mensen in deze SL passen begrijp ik niet, want ik raak net niets. Kantel ik mijn voeten iets naar mij toe of van mij af, dan raak ik al heel snel de top of de bodem. En dat met 140mm cranks en maar maat 44/43. 

Velomobielen hebben bijna geen draaishifters meer. Het nieuwe systeem schakelt perfect. Nadeel is dat ik met mijn bovenbenen soms net de kabels raak.



Blokjes

Naar aanleiding van vragen: 

Ik heb de reflectie-blokjes per 3 of 4 geplakt. Telkens zat er een blokje tussen met tekst erop gedrukt. Die wilde ik niet en heb ik er dus 'tussenuit' geknipt. Meer blokjes per keer plakken kon trouwens ook niet, want ik moest ook de scheidingslijn van de twee kleuren volgen. 

Op de foto van de rol zie je op het linker blokje de gedrukte tekst: klik hier  

Info over deze reflecterende tape:
Deze Reflexite VC104+ reflecterende contourmarkering is ECE R104 gecertificeerd als voertuigmarkering. Deze reflecterende tape is geschikt voor zachte ondergronden zoals een schuifzeil, daarnaast kan je met deze blokjes makkelijk een markering maken in een bocht, denk aan bijvoorbeeld aan wielkasten of spatborden. Deze reflecterende tape heeft een lange levensduur en kan ook gereinigd worden. De Reflexite tape bestaat uit blokjes van 5 x 5 cm. Deze reflecterende tape bestaat uit 18 blokjes per meter en is voorzien van een aplicatiestrip aan de voorkant van de blokjes, hierdoor kan je de blokjes altijd recht naast elkaar plakken. Deze reflecterende tape wordt geleverd in de kleur WIT.

In eerste instantie vond ik blokjes in het midden onder het instapgat te druk worden. Afgelopen zondag had ik ze er met tape even tijdelijk op geplakt en vond ik het direct veel mooier. Gewoon een mooie lange lijn die de vorm van de Milan goed en mooi ondersteunt.







 

Euro's --> mijn verhaal

Veel mensen geven veel geld uit aan een auto. Ik niet.
Veel mensen geven veel geld uit aan kleding. Ik niet.
Veel mensen geven veel geld uit aan eten buiten de deur. Ik niet.
Veel mensen geven veel geld uit aan gadgets. Ik niet.

Veel mensen vragen zich ook af hoe ik zo'n dure fiets kan betalen. Ik niet ;-)

Hoe het begon:
Bijna 9 jaar geleden besloot ik mijn autootje weg te doen. Die bleek €100,- per maand te kosten aan belasting, verzekering, brandstof, enz. Bij verkoop bleek er ook nog sprake te zijn van €100,- afschrijving per maand. Tja, dat was ik nog even vergeten.
Dus dat autootje, waar ik nog maar zo'n 100km per maand mee reed, kostte €200,- per maand.
Dat is best veel per gereden kilometer. Dat geld zet ik sinds de verkoop van dat autootje op een aparte spaarrekening. Qua onderhoud van al mijn fietsen ben ik maximaal €400,- per jaar kwijt. Dan zou ik dus €2000,- per jaar over moeten houden. Nou ja niet echt natuurlijk, want ik koop ook fietskleding, banden, een racekap, lampjes, reflectiemateriaal, gereedschap, een open ligfiets, een Trike, 2 steppen, enz. enz.

Hoe ging het dan tot nu toe?:
De XS verkocht ik na 5 jaar voor €5.500,- Dat was dus een afschrijving van €2000,- en dat is dus €400,- per jaar. Probeer dat maar eens met een nieuwe auto voor elkaar te krijgen.

De DF had na 4 jaar een afschrijving van €1600,- en dat is dus ook €400,- per jaar. Ik heb geen idee of dit in de velomobielwereld veel of weinig is, maar ik vind het heel acceptabel.
Voor de volledigheid: ik kocht de DF tweedehands.

En nu?: En nu heb ik dus een Milan die ik nog voor de oude prijs en inclusief alle extra's voor ongeveer €10.000,- kon kopen.

Zie bovenstaande:
Als ik nu uitga van een afschrijving van €800,- per jaar (dat is dus 100% meer dan tot nu toe), dan is er na 5 jaar nog een restwaarde van sowieso €6000,-
In die 5 jaar heb ik dan minimaal 5x €1200,- gespaard. Dat is dus ook €6000,- en dat betekent dat ik inclusief de restwaarde voldoende heb om weer een nieuwe vm te kopen.



En dit kan en lukt dus allemaal, doordat ik een heel oud autootje heb verkocht (waar ik nog maar 100km per maand mee reed) en door het geld (€100,-), dat ik daaraan sowieso per maand uitgaf, op een aparte spaarrekening te zetten.

 

Moraal van dit verhaal: verkoop je auto en ga toch lekker fietsen ;-)



 

Een zwart/witte WOUW

In het begin vroeg ik mij af waarom er op oude Milans vaak een sticker met een zwarte vogel zit.

Toen las ik dat een Milaan of Milan een Wouw is. Die zijn er in het zwart en in het rood. Die van mij is dus zwart/wit. Of eigenlijk Opel Adam Gray Graffiti GK3/Opal Charizma Ral 9010  ;-)

Info: klik hier en/of hier

 

Tot morgen of tot een volgende keer maar weer.

 

4 opmerkingen:

  1. Er zijn mensen van mijn lengte 1.93 die in een SL rijden... Ik heb het niet eens overwogen. Als je niet spaart, kan je nooit eens iets groots kopen. En als je niet kan sparen, houd dan eens een privé boekhouding bij. Veel uitgaven zijn keuzes..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je verhaal over sparen klopt helemaal Wim, helaas zijn er heel veel mensen die de discipline niet hebben of kunnen opbrengen om geld te reserveren, en dan maar lenen om duurdere spullen gelijk aan te kunnen schaffen. Met als gevolg dat ze door de te betalen rente het aanschafbedrag zowat 1,5 keer betalen moeten.........
    Piet heeft ook gelijk, veel uitgaven zijn keuzes, en kan je makkelijk aanpassen als je wilt.
    Wij hebben ook altijd gespaard om iets te kunnen aanschaffen, enige uitzondering waar we een lening voor hadden was een huis......




















































































    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel mensen willen voor een vergelijkbaar aanschafbedrag ook vlot ( 100 km/u ) en heerlijk droog en comfortabel ( koel indien het buiten heet is, warm indien het buiten koud is ) reizen. En vaak met 2 of meer personen. Vanzelfsprekend heeft men niet per definitie een douche nodig op plaats van bestemming.

    Daarom gaat een vergelijk met een velomobiel meteen mank en is ie altijd duur omdat je er in direct vergelijk er zo weinig mee kan.

    Fietsen vergelijk je het beste met andere fietsen. Dan is ie in vergelijk nog steeds extreem duur en extravagant, maar is dan ook sneller dan andere fietsen en wat comfortabeler bij langere ritten.

    Ik kan een hele rits nadelen noemen maar ik wil dingen niet op de spits drijven : voor mijn vrouw geldt dat ze de velomobiel ongezellig vind als ik naast haar rijdt, het was lange tijd mijn enige fiets. Nu ik een Cargo bike heb gekocht voor de boodschappen ritjes is dat in ieder geval een stuk gezelliger....maar heeft De velomobiel nog minder te doen gekregen.....









    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel mensen reizen liever in een auto, zeg jij. Helaas klopt dit. Onze kinderen en kleinkinderen zullen hier in de toekomst echter niet zo blij meer mee zijn.
      Toch klopt er ook iets niet, want ik zie dat in veel te veel van die loodzware voertuigen met extreem veel vermogen meestal maar 1 persoon zit.

      Een douche op het werk zou wel prettig zijn. Scheelt ook kosten thuis ;-)

      Jij vindt het vergelijk met een auto mank gaan. Dat komt m.i. echter omdat jij met een automobilistenblik kijkt. Achteraf gezien heb je dit eigenlijk altijd gedaan realiseer ik mij nu.
      Mijn uitgangspunt is gezondheid. Naast het rijden in een auto zul je toch iedere dag minimaal 2x een half uur intensief moeten bewegen. Veel mensen gaan daarvoor naar een sportschool, in de auto :-( Die kosten heb ik nog niet eens meegerekend in bovenstaand verhaal.
      Bij mij gaat het vergelijk namelijk niet mank. Ik had een autootje en die kostte €200,- per maand. Autootje weg --> Wim heeft iedere maand €200,- om iets leuks mee te doen.
      In mijn geval: sparen voor een vm. De rest waarde van zo'n vm blijkt nog heel hoog te zijn en de afschrijving is in vergelijking met een auto een ongelooflijk lachertje. Veel auto's hebben een afschrijving per maand wat mijn vm per jaar kost. Ook heb ik verder nauwelijks kosten per jaar. Iedere autobezitter van een iets oudere auto weet dat €1000,- voor een Grote Beurt helaas wel eens de realiteit is.

      Als je een vm met een fiets wilt vergelijken, dan moet je toch echt een SpeedPedelec kiezen. Die kosten ook al gauw hetzelfde als mijn Milan. Helaas heeft een SP wel een heftige afschrijving. En een nieuwe accu kost een godsvermogen.

      Mijn vouw zou het heel ongezellig vinden als ik op hoge rechtopfiets ga zitten, want dan moet ze de hele tijd zo omhoog kijken, terwijl ze op haar Trike zit.

      Quezzzt, achteraf gezien had je gewoon nooit een vm moeten kopen. Hoeveel km heb je er nou eigenlijk mee gereden? Volgens mij verhoudingsgewijs heel weinig. Je had er al heel snel een duidelijke mening over en meestal was die niet positief.

      Verkoop dat ding nou aan Peter, zie het als een afgesloten hoofdstuk en ga nou niet zuur lopen doen onder een blog van iemand die wel enthousiast is over dit vervoermiddel en daar maar Honderd Euro per maand voor reserveert.

      Verwijderen