De Vergelijking
XS vs SL
De QuestXS heb ik gehad van 04-01-2013 tot 25-11-2017
Daarna kocht ik een DF en die had ik van 02-12-2017 tot 04-12-2021
Nu heb ik sinds 4 december 2021 een Milan SL MK7
Op 10 december maakte ik een overzicht van de verschillen tussen de DF en de SL.
Klik hier
Op 08-12-2017 maakte ik dit overzicht van de verschillen tussen de XS en de DF.
Klik hier
Nou miste ik nog een vergelijkend warenonderzoek van de XS en de SL.
Ben ik online nog niet tegengekomen.
Ach, ik heb gewoon mijn ervaringen/de gegevens weer netjes in een schema gezet.
Eerst 2 foto's:


Vergelijkend Warenonderzoek
|
XS 2013
|
SL 2021
|
L: 260 - B: 76,5 - H: 85,5 - G: 27,5kg
|
L: 273 - B: 70 - H: 82 - G: 24kg
|
Bolt/Rolt makkelijk
|
Bolt/Rolt makkelijk
|
Heel stabiel in bochten
|
Zeer stabiel in bochten
|
Stuurt goed en makkelijk
|
Wil graag rechtuit en stuurt heel strak
|
Niet zijwindgevoelig
|
Nauwelijks zijwindgevoelig
|
Redelijke draaicirkel, helt enigszins over
|
Kleinere draaicirkel en helt niet over
|
Zithoek is meer rechtop
|
Zithoek is meer liggend
|
Uitstappen kan zonder op het
zitje te gaan staan
|
Uitstappen gaat makkelijk, want de opening is eenvoudig groter te maken
|
Groot instapgat: knieën
hebben ruimte met in-/uitstappen
|
Nog groter instapgat, met het combi-deksel kleiner te maken
|
Wel voetengaten; dus meer ventilatie
|
Geen voetengaten; dus warmer
|
Zitje is aan de body bevestigd
|
Zitje is gemakkelijk te verstellen
|
Zitje is minder nadrukkelijk
'aanwezig'
|
Zitje met lendensteun en flinke
welving (onderrug)
|
Goed zicht schuin naar
achteren door iets minder diepe zit
|
Goed zicht naar voren en heel goed zicht schuin naar achteren
|
Breed genoeg om met dichte
wielkasten voldoende (spoor)breedte te hebben
|
Breed genoeg om met dichte wielkasten gemakkelijk te kunnen manoeuvreren
|
Dichte wielkasten: body
blijft schoon en de bestuurder ook ;-)
|
Dichte wielkasten: body blijft schoon en de bestuurder ook ;-)
|
Is relatief stil, prettig
voor de omgeving
|
Is relatief stil op goed asfalt, op klinkers rammelt er meer
|
Voldoende ruimte voor de
armen en benen
|
Is overal iets smaller, maar dat is geen probleem
|
Er komt veel lucht binnen via de voetengaten
|
Er komt veel lucht binnen via de luchtinlaat en het ‘lampengat’
|
Een hele ‘schone en goed bollende’ vm
|
Een hele ‘schone en goed bollende’ vm
|
Net zoals in 2017 zeg ik nu weer:
Conclusie: Maak je eigen keuze
De bedoeling van dit lijstje is enkel en alleen om
voor mijzelf de zaken op een rijtje te zetten.
Ik denk wel dat de XS en de SL meer op elkaar lijken
en meer overeenkomsten hebben dan de DF en de SL.
Hallo Wim, heb je al ervaring met verkeersdrempels? Ik heb van verschillende kanten gehoord dat dit met de nieuwere Milans geen probleem is, omdat ze wat hoger op de wielen gezet kunnen worden. Ik zou ook graag met een Milan gaan rijden, maar bij mij in de buurt struikel je letterlijk over de verkeersdrempels.
BeantwoordenVerwijderenMijn MilanSL staat 1cm hoger. De GT staat nog iets hoger.
BeantwoordenVerwijderenIk heb nauwelijks last van drempels. Hetzelfde als met de DF.
Steile drempels rijd ik schuin over.
En de GT staat nog wat hoger, zeker met 40 mm banden. Als je een proefrit gaat maken even door Swifterbant fietsen. In het dorp zijn enkele flinke drempels.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de tip!
BeantwoordenVerwijderenHoger op de wielen voor verkeersdrempels, helemaal het einde! Behalve dat je in de bochten steeds meer in de remmen moet en sneller gaat omwaaien.
BeantwoordenVerwijderenHeb ik wat op gevonden (-:!
Nee hoor Mick. De SL is zonder verhoging echt heel erg laag.
VerwijderenMet verhoging hetzelfde als een normale DF.
Ik kan slecht rekenen, heb ik 2 dingen op gevonden.
VerwijderenEen gescheiden remsysteem (l-r) en een extra voorwieltje.
Wat hebben een gescheiden remsysteem en een wieltje te maken met slecht rekenen?
VerwijderenIk doelde in eerste instantie alleen op het bokwieltje maar heb ook
Verwijderennet als in de (hoge) Limit het gescheiden remsysteem weer in gebruik waardoor de fiets minder overhelt in een bocht.