zondag 13 februari 2022

XS vs SL

De Vergelijking

XS vs SL

De QuestXS heb ik gehad van 04-01-2013 tot 25-11-2017

Daarna kocht ik een DF en die had ik van 02-12-2017 tot 04-12-2021

Nu heb ik sinds 4 december 2021 een Milan SL MK7

 

Op 10 december maakte ik een overzicht van de verschillen tussen de DF en de SL.  

Klik hier

Op 08-12-2017 maakte ik dit overzicht van de verschillen tussen de XS en de DF.  

Klik hier

 

Nou miste ik nog een vergelijkend warenonderzoek van de XS en de SL

Ben ik online nog niet tegengekomen.


Ach, ik heb gewoon mijn ervaringen/de gegevens weer netjes in een schema gezet.

Eerst 2 foto's:





Vergelijkend Warenonderzoek

XS 2013

SL 2021


L: 260 - B: 76,5 - H: 85,5 - G: 27,5kg


L: 273 - B: 70 - H: 82 - G: 24kg


Bolt/Rolt makkelijk


Bolt/Rolt makkelijk


Heel stabiel in bochten


Zeer stabiel in bochten


Stuurt goed en makkelijk


Wil graag rechtuit en stuurt heel strak


Niet zijwindgevoelig


Nauwelijks zijwindgevoelig


Redelijke draaicirkel, helt enigszins over


Kleinere draaicirkel en helt niet over


Zithoek is meer rechtop


Zithoek is meer liggend


Uitstappen kan zonder op het zitje te gaan staan


Uitstappen gaat makkelijk, want de opening is eenvoudig groter te maken


Groot instapgat: knieën hebben ruimte met in-/uitstappen


Nog groter instapgat, met het combi-deksel kleiner te maken


Wel voetengaten; dus meer ventilatie


Geen voetengaten; dus warmer


Zitje is aan de body bevestigd


Zitje is gemakkelijk te verstellen


Zitje is minder nadrukkelijk 'aanwezig'


Zitje met lendensteun en flinke welving (onderrug)

 


Goed zicht schuin naar achteren door iets minder diepe zit


Goed zicht naar voren en heel goed zicht schuin naar achteren


Breed genoeg om met dichte wielkasten voldoende (spoor)breedte te hebben


Breed genoeg om met dichte wielkasten gemakkelijk te kunnen manoeuvreren


Dichte wielkasten: body blijft schoon en de bestuurder ook ;-)


Dichte wielkasten: body blijft schoon en de bestuurder ook ;-)


Is relatief stil, prettig voor de omgeving


Is relatief stil op goed asfalt, op klinkers rammelt er meer


Voldoende ruimte voor de armen en benen



Is overal iets smaller, maar dat is geen probleem


Er komt veel lucht binnen via de voetengaten


Er komt veel lucht binnen via de luchtinlaat en het ‘lampengat’


Een hele ‘schone en goed bollende’ vm


Een hele ‘schone en goed bollende’ vm

 

Net zoals in 2017 zeg ik nu weer: 

Conclusie: Maak je eigen keuze



De bedoeling van dit lijstje is enkel en alleen om 
voor mijzelf de zaken op een rijtje te zetten.
 
Ik denk wel dat de XS en de SL meer op elkaar lijken 
en meer overeenkomsten hebben dan de DF en de SL.

 

 

9 opmerkingen:

  1. Hallo Wim, heb je al ervaring met verkeersdrempels? Ik heb van verschillende kanten gehoord dat dit met de nieuwere Milans geen probleem is, omdat ze wat hoger op de wielen gezet kunnen worden. Ik zou ook graag met een Milan gaan rijden, maar bij mij in de buurt struikel je letterlijk over de verkeersdrempels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn MilanSL staat 1cm hoger. De GT staat nog iets hoger.

    Ik heb nauwelijks last van drempels. Hetzelfde als met de DF.

    Steile drempels rijd ik schuin over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En de GT staat nog wat hoger, zeker met 40 mm banden. Als je een proefrit gaat maken even door Swifterbant fietsen. In het dorp zijn enkele flinke drempels.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoger op de wielen voor verkeersdrempels, helemaal het einde! Behalve dat je in de bochten steeds meer in de remmen moet en sneller gaat omwaaien.
    Heb ik wat op gevonden (-:!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor Mick. De SL is zonder verhoging echt heel erg laag.

      Met verhoging hetzelfde als een normale DF.

      Verwijderen
    2. Ik kan slecht rekenen, heb ik 2 dingen op gevonden.
      Een gescheiden remsysteem (l-r) en een extra voorwieltje.

      Verwijderen
    3. Wat hebben een gescheiden remsysteem en een wieltje te maken met slecht rekenen?

      Verwijderen
    4. Ik doelde in eerste instantie alleen op het bokwieltje maar heb ook
      net als in de (hoge) Limit het gescheiden remsysteem weer in gebruik waardoor de fiets minder overhelt in een bocht.

      Verwijderen