ACE Liberacer |
Fietsen heb ik al genoeg. Waarom dan toch nog een fiets erbij.......................?
Gewoon, omdat de kans zich voordoet.
Het een unieke fiets is.
Uniek lelijk vindt hier het thuisfront.............;)
Voorwielaangedreven..........leuk, bijzonder.
Met staartpunt..........heb ik nog nooit gehad.
Mooi ROOD is niet lelijk......of is er al iemand met zo'n blog.....;)
Eerste indruk:
Opstappen --> Oké
Wegrijden --> Geen probleem. Het is een ligfiets.
Stoppen --> Rem is goed.
Afstappen --> Oei, daar zit dus het beruchte addertje onder het gras.
Je kunt er wel mee fietsen, maar je moet er mee blijven fietsen. Afstappen is nog geen sinecure.
Volgens Mark Burgers van ACE is het geen Liberator, maar een LIBERACER
Mark: "Oh, ja, ik noemde de lage racers altijd "Liberacer". Volgens mij heb je dus een Liberacer. Leuk dat ie blijft rijden, doet me goed :-)"
Hey wim: als je echt wil vlammen: kettingbuis er af (het is het stukje ketting dat vertikaal loopt dat voor smerige broekspijpen zorgt), en zéker de retourzijde van de ketting niet over dat kettingwieltje laten lopen maar rechtstreeks naar het voorblad.
BeantwoordenVerwijderenAfstappen: voeten zo ver mogellijk naar achter plaatsen, met 1 hand (en je benen) jezelf opdrukken aan het stoeltje en je kont naar achter schuiven...
Als je snel genoeg rijdt ziet niemand dat het lelijk is ;-P
Hoi Teun,
BeantwoordenVerwijderenDankjewel voor deze tips.
Heb je ervaring met dit type fiets?
Wim
Mooie fiets, ik vermoed dat het moeilijk afstappen komt door het lage zwaartepunt...
BeantwoordenVerwijderenMaar wat Teun schrijft lijkt me niet juist. Als je het geleidewiel
uit de retourketting zou weglaten gaat de ketting toch de voorband raken bij het sturen?
mvg Mick
Allemachtig, wat ben ik blij dat mijn Quest zijwieltjes heeft ;-) ..
BeantwoordenVerwijderenGroet
Klaas
Hoi Klaas,
BeantwoordenVerwijderenHet wegfietsen en fietsen gaat prima. Deze fiets is heel stabiel. Het afstappen vergt nog wat oefening. Het voelt vooral nog een beetje onhandig.
Hoi Mick,
Het wiel/de band gaat dan zeker weten de ketting raken, maar ja dat hebben alle LARA's met een ketting die niet via het geleidewiel loopt. Dan maakt voor- of achterwielaandrijving niet veel uit.
Wim
en zo kan je alle velomobielers van LOL ook weer beter bijhouden, of zelfs de loef afsteken, met minder gewicht.
BeantwoordenVerwijderenHa Wim,
BeantwoordenVerwijderenMarlene is mijn vrowu, zij was nog ingelogd toen ik een reactie gaf.
Groet, Casper
Hoi Casper/Marlène.......;)
BeantwoordenVerwijderenDe LOL-toertochten blijf ik eerst nog met de Roets doen. Ik zal toch eerst kilometers moeten gaan maken met de Liberator, voordat ik er in een groep mee ga rijden.
Wim
Hoi Wim, ik heb ook een lage racer pur sang, ook een voorwielaangedreven versie, enkel het stoeltje ligt wat horizontaler.
BeantwoordenVerwijderenWim/Mick: ik vind de ketting minder hinderen dan op mijn M5 lowracer destijds, maar inderdaad, de ketting raakt de band wel...
Hoi Teun,
BeantwoordenVerwijderenIk heb even op jouw blog gezocht, maar ik kom geen andere LARA tegen dan de M5. Welke LARA heb jij nu dan nog?
Jij hebt trouwens ook al allerlei soorten liggers gehad....;)....ik ben dus niet de enige.
Wim
Voor weggebruik zou ik het toch orgineel laten. De winst is marginaal. Voorwielaangedreven fietsen (zoals ook mijn Raptobike) hebben de neiging de ketting er makkelijk af te gooien bij een bobbel. Een dubbele kettingbeschermer helpt al veel. Allen bij jou kan dat niet. Dat de band geraakt wordt hindert niet zo. Alleen je stuuruitslag wordt beperkt. In wedstrijdverband is dat geen bezwaar.
BeantwoordenVerwijderenWil je hem echt racy maken moeten de spatborden er af, achterwiel dicht, fietssteun eraf en die lichttotoren weg.
De kettingbuizen hebben idd weinig zin.
Of je dan kans maakt in een wedstrijd? MMmmm.
Hij lijkt me bijna 10 kg (staal!) zwaarder dan de meeste fietsen.
De duur snelheden liggen tegenwoordig op open fietsen rond de 45 km/uur en hoger......are you up to it?
De kettingloop ga ik inderdaad niet veranderen.
BeantwoordenVerwijderen"Racy" maken heeft ook niet echt zin, want zo snel ben ik toch niet.......;)
Kettingbuizen eraf.......mmm.......dat is misschien wel een goed idee. Op de Rans' zitten ook geen kettingbuizen en dat vind ik eigenlijk wel heel prettig. De 209 heeft niet eens een ketting, laat staan kettingbuizen........;)
Of ik er dan nog met een gewone broek op kan fietsen, is natuurlijk wel de grote vraag? Eigenlijk wil ik dat wel.
hoi wim
BeantwoordenVerwijderenik vind hemn mooi. hoe oud is het ontwerp?
hgr peter
Hoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenDat ben ik dus vergeten te vragen aan Mark van ACE....:(
Oorspronkelijk was het ontwerp nog mooier, vind ik. Eén van de vorige eigenaren heeft de neuspijp omhoog gericht. De neuspijp hoort dus eigenlijk in een rechte lijn te staan met het gedeelte waar de kettingrollen aan bevestigd zitten.
Voordeel van deze constructie is dat je niet snel het wiel raakt met je voeten.
Ach ja, Johan Cruijff heeft gewoon altijd gelijk: "Elk nadeel hep se voordeel."
Wim
Beste Wim,
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te zien dat mijn fiets nog steeds rondrijdt.
Ik heb de fiets in 1996 gebouwd naar eigen ontwerp met het aandrijf systeem van Mark toen ik als scholier bij ACE werkte. Hij was toen inderdaad mooier met de rechte neuspijp.
Wat betreft het afstappen: je moet als je wil afstappen niet tot nul afremmen, maar tijdens het laatste stukje snelheid je voeten op de grond zetten en je door de snelheid laten opstaan, het stuur rijdt dan boven je weg en je staat... Vanuit stilstand opstaan is inderdaad schier onmogelijk.
Groet Brecht