donderdag 22 augustus 2013

209 - XS - 209 - XS - 209 en ook nog een M5

Na een heerlijk vakantieweekje in het Italiaanse dorp Porlezza gelegen aan de oostelijke zijde van het Meer van Lugano kon ik deze week gelukkig weer lekker roeien en fietsen.

Tijdens mijn eerste 3 vakantieweken was het toch niet gelukt om veel kilometers te maken. De augustus LOL-tocht krikte het gemiddelde gelukkig nog iets op ;)

Daarom ben ik sinds zondag elke dag een tocht aan het rijden. Zondag ben ik kalm aan begonnen met de 209 en is het een rondje van 40km geworden. Maandag mocht de XS mee en stond de teller op 65, dinsdag de 209: 55km en woensdag weer met de XS: 60km.


Vandaag gingen we met hele gezin naar de IKEA in Almelo. De kast die onze oudste dochter had uitgezocht zou echter niet in de auto passen, als we allemaal mee zouden gaan. Toch wilde iedereen mee. 
Oplossing: de Roeifiets op de heenweg in de auto en ik zou na het IKEA-bezoek op de 209 naar huis gaan, zodat de kast met de rest van het gezin in de auto zou passen.
Zo bedacht, zo gedaan.


Ook dit tochtje was ongeveer 60km en daarmee heb ik de afgelopen 5 dagen 300km gereden. Ik heb namelijk tussendoor ook nog een boodschappenrondje met de M5 gereden.


De route van vandaag ging via Delden, Goor, Diepenheim en Gelselaar naar Lochem. Daarna ging ik langs het Twentekanaal naar Almen en Eefde. Via Zutphen roeide ik uiteindelijk naar huis. 
Veel wegwerkzaamheden en wegen die net bestrooid waren met split zorgden ervoor dat ik regelmatig van mijn route ben afgeweken. Uiteindelijk heb ik er precies 3 uur over gedaan. 
Ondanks/dankzij het lage tempo, het zoeken naar een geschikte route en het regelmatig stoppen om bijvoorbeeld iets leuks te bekijken, heb ik echt genoten van deze tocht. 

De Watermolen

In de buurt van Diepenheim zag ik restaurant Den Haller in een mooie Saksische boerderij naast een fantastisch mooie watermolen. Daar gaan we echt een keer eten. Wat een fantastisch mooi plekje.
Ook vond ik bijvoorbeeld het dorp Gelselaar echt geweldig om door te fietsen. Allerlei verschillende typen huizen en middenin het dorp diverse oude boerderijen en een stukje verderop nog een schuur die al redelijk op instorten stond. Dit maak je in de meeste dorpen toch niet mee. Ik vond de sfeer daar echt heel plezierig.

Brede fietssuggestiestroken en nog een smal weggedeelte voor de auto's. Zo kan het dus ook.
Als je goed kijkt is er ook nog een 'echte roeier' te zien.
De weg langs het Twentekanaal is afgesloten voor gewoon verkeer, maar met de fiets mag je er gewoon langs. Ook leuk om daar eens te fietsen. Dat is dan toch het voordeel van zo'n routeplanner. De MIO stuurt mij via weggetjes die ik zelf nooit zou kiezen.

Dst: 61.14
Max: 31.5
Time: 3.00.00
Av: 20.3

1 opmerking:

  1. Herkenbare beelden Wim, ik mag mij gelukkig prijzen om in deze omgeving te wonen. Soms voel ik me een toerist in eigen woongebied, als ik er doorheen fiets. Geesteren (Gld) schijnt trouwens de status 'beschermd dorpsgezicht' te krijgen. Dat maakt het fietsen over al die keitjes weer een beetje goed ;)

    BeantwoordenVerwijderen