maandag 23 december 2013

VM 'stormgevoeligheidslijstje'

Aan het eind van de middag ben ik door de 'storm' naar huis gereden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel van gemerkt heb.

Nou woon ik niet aan de kust, maar ik fiets altijd wel over een dijkweggetje langs de IJssel en dan komt de wind er toch ook wel lekker aan bulderen.

Ruim 10 jaar geleden reed ik in mijn Mango8 en ik kan mij nog herinneren dat ik dan altijd flinke klappen voelde tijdens een harde wind.

Nu met de XS45 merkte ik er echt niet zoveel van.
Ook niet bij een straat met een rijtje bomen of een straat waarbij er telkens een 'gat' tussen de huizen zit.
De vorige keer dat er een 'code Rood' was afgegeven, heb ik ook niet echt veel last gehad. Het is dus 'structureel' ;) 

Zijn er meer mensen met een XS of een andere VM die deze ervaring hebben?
Hoe doet de EvoK of een S het onder dit soort weersomstandigheden? En een WAW?
Ik ben vooral benieuwd naar de mening van rijders die eerst een andere VM hebben gehad of langere tijd in een andere VM hebben gereden. Zij kunnen het uit ervaring met elkaar vergelijken. Niet dat we daar nou wetenschappelijke conclusies uit kunnen trekken, maar het is wel leuk.

Zou er ook nog verschil zijn tussen de 20" en de 26" Quest?


Ik vraag me ook af hoe de StradaDF gaat presteren op dit vlak.
Hij 'staat iets hoger op de pootjes' dan een EvoK of S, maar hij heeft een lager zwaartepunt dan een Quest. De spoorbreedte wordt duidelijk minder dan de 'oude' Strada, maar ongeveer 6cm breder dan een Quest.


Mijn opzetje voor een rijtje van stormbestendige VM-en:

  1. WAW
  2. Evo K of S
  3. XS
  4. Quest
  5. Strada
  6. Orca/Versatile (vooral op deze plek vanwege gewicht)
  7. Sunrider (vooral op deze plek vanwege gewicht)
  8. Mango Sport
  9. Mango+

Bovenstaand rijtje is voortgekomen uit het brein van de auteur en totaal niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek of persoonlijke ervaringen.
Behalve dan het feit dat de XS wat mij betreft boven de Mango moet staan. Dat is wel gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

Iemand tips of suggesties?
Welke VM ben ik nog vergeten?
Waar zou de Alleweder moeten staan?

Nieuw lijstje n.a.v. de tips:
  1. WAW + Milan
  2. XS
  3. Quest
  4. Evo K of S (lager zwaartepunt dan de Strada daarom op 4)
  5. Strada
  6. Orca/Versatile (vooral op deze plek vanwege gewicht)
  7. Sunrider (vooral op deze plek vanwege gewicht)
  8. Mango Sport
  9. Mango+


3e poging (aangepast; dus eigenlijk de 4e):
  1. WAW
  2. Milan
  3. XS
  4. Alleweder A6
  5. Strada (--> daar zijn de meningen dus over verdeeld)
  6. Quest
  7. Evo K of S
  8. Alleweder (oude types)
  9. Sunrider (vooral op deze plek vanwege het gewicht)
  10. Orca/Versatile
  11. Mango Sport
  12. Mango+

'Laatste' poging:

  1. WAW (ligt sowieso als een blok op de weg)
  2. Milan (laag, dichte wielkasten)
  3. XS (laag, dichte wielkasten)
  4. Alleweder A6 (vanwege brede spoorbreedte)
  5. Quest (dichte wielkasten en smallere staart)
  6. Strada (open wielkasten en korte, brede staart)
  7. Evo K of S
  8. Alleweder (oude types)
  9. Sunrider (vooral op deze plek vanwege het gewicht)
  10. Orca/Versatile
  11. Mango Sport
  12. Mango+
Niemand heeft iets gezegd over de Mango's! Rijdt er eigenlijk nog iemand in een Mango?


Laatste aanvulling n.a.v. opmerkingen van Ed: 
De Strada moet toch echt boven de Quest. Onderweg naar de OBT waaide de Quest bijna van de dijk af, maar Ed had in zijn Strada nergens last van.

Dus de 'Allerlaatste' poging:
  1. WAW (ligt sowieso als een blok op de weg)
  2. Milan (laag, dichte wielkasten)
  3. XS (laag, dichte wielkasten)
  4. Alleweder A6 (vanwege brede spoorbreedte)
  5. Strada (open wielkasten en korte, brede staart)
  6. Quest (dichte wielkasten en smallere staart)
  7. Evo K of S
  8. Alleweder (oude types)
  9. Sunrider (vooral op deze plek vanwege het gewicht)
  10. Orca/Versatile
  11. Mango Sport
  12. Mango+


Dit soort luchten zag ik vanmiddag al langskomen.

25 opmerkingen:

  1. Hoi Wim, volgens mij is een Strada meer windbestendig dan een Quest, met name vanwege de grotere spoorbreedte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn reactie, onder die van Piet, was voor jou bedoeld Wilco.

      Verwijderen
  2. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat een quest duidelijk stabieler is, met veel wind, dan een evo k. Of dit aan de koetsvorm of zwaartepunt ligt durf ik niet te zeggen. Wel vind ik de besturing cruciaal op dit punt. Daar waar een evo k zeeer direct stuurt op hoge snelheid, is een quest veel vergevingsgezinder. Minder zenuwachtig dus, en dat is met veel wind duidelijk in zijn voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké, dat gaat het lijstje wel op z'n kop zetten..... :)

      Verwijderen
  3. Vanwege de spoorbreedte en de vormgeving van de neus zou ik de Versatile ook hoger plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Sunrider is best hoog en vangt daardoor beduidend meer wind. Ik denk dat de spoorbreedte dat 'niet goed gaat maken'.
      Heb je ervaring met deze VM?

      Verwijderen
    2. Ik heb nu al 6 jaar ervaring met de Versatile, nog geen enkel probleem gehad met de wind. In verhouding met een quest is hij korter en vangt daardoor minder wind. Aan de achterkant loopt de kont sneller omhoog. Hierdoor waarschijnlijk ook minder last van wind. Daarnaast is de besturing lekker direct dus corrigeren gaat ook vlot

      Verwijderen
  4. Dankjewel voor je reactie.
    Ik heb van 'ervaringsdeskundigen' gehoord dat de langere staart van de Quest juist voor stabiliteit zorgt.
    Er zijn ook 2 mensen die de staart van hun Mango verlengd hebben en die duidelijk een verbeterd rijgedrag opmerkten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. volgens mij had jij wind mee op je route, want ik had zijwind. Daarom merkte je weinig, behalve dat je snel ging waarschijnlijk. Ik ga een mooie gele stormstrip bestellen, want die helpt goed bij zijwind, achterop de muts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een extra rondje gereden en had dus wind van alle kanten :) Ook zijwind dus.

      Verwijderen
  6. De langere staart van de Quest zorgt voor een betere verdeling van de winddruk tussen "voor" de Veloteur, en "achter" de Veloteur.
    Verder mis ik de Milan in jouw lijstje. Ik denk dat'ie niet veel onderdoet voor de WAW maar ik kan het mis hebben. Over de Velotilt is nog weinig zinnigs te zeggen, maar deze velomobiel is dan ook nog niet commercieel verkrijgbaar.

    Leuke lijst, leuk artikel! Zet mensen aan het (mee)denken!

    Gr. Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Milan.....hoe kon ik die nou vergeten :(

      Als die niet zo laag was geweest, had ik er misschien wel in rond gereden :)

      Verwijderen
  7. Hoi Wim

    Ik heb alleen ervaring met de alleweder A6
    Ik kwam nog met storm op een dijk waar de Quest rijders dat niet meer aan durfden
    spoor breedte 84 cm (en bij die wind ook niet meer vooruit te branden)

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een mango en een carbon strada gereden en nu de carbon quest xs en vind de xs het meest stabiel met wind. Ik denk dat gesloten wielkasten beter zijn. Ik vraag me af of het veel uitmaakt wat het gewicht van de berijder is. Ik kan me zo voorstellen dat iemand van 100 kilo in een velomobiel minder last van de wind zal hebben dan iemand van 50 kilo in dezelfde velomobiel. groet monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké, de XS blijft dus 'stabiel' boven de Strada en de Mango ;)

      Verwijderen
  9. Beste Wim,

    Ik heb recent mijn Versatile verruild voor een Strada. Het verschil is enorm. In het gat tussen beide past vermoedelijk een heel breed assortiment aan velomobielen. De Versatile is zeer wind gevoelig. Door de relatief zachte vering heb je weinig voordeel van het gewicht met zijwind. Hij rolt bijna om in zijn vering. Door zijn hoogte is het wel een goede zeiler.

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verrassend. Een stukje omhoog geeft Piet aan dat de Versatile goed windbestendig is. Jij vergelijkt de Versatile met een Strada en je vindt de Strada een stuk stabieler.........terwijl veel mensen de Quest weer veel stabieler vinden dan de Strada. Dit zorgt ook weer voor verschuivingen :)

      Verwijderen
  10. Ik heb zelf in de sunrider gereden, en nu in de quest. Heb met beide niet zo veel moeite met veel wind. De Sunrider lijkt iets gevoeliger voor zijwind, is iets hoger, dus misschien daardoor? Maar door z'n grotere gewicht nooit het idee gehad dat die om zou waaien.

    Met de quest heb ik ook nog niet zo veel problemen gehad. Wel vandaag 1 keer het idee dat die me om zou waaien.

    Daarnaast heb je stabiliteit als hij geparkeerd staat. Hier op het werk stonden regelmatig een Versatile, sunrider en quest. ( nu Versatile en 2 questen )
    De versatile is enkele keren omgewaaid. en staat de laatste tijd bij wind verwachting hier op het gras met ankers vast in het gras.
    De Sunrider is 1 keer omgewaaid in die tijd. De quest heb ik nooit op z'n kant zien liggen.
    (mijn quest heb ik nu ook wel met extra ankers vast gezet. Wil het omwaaien liever voorkomen dan uitvinden bij welke windt hij omwaaid.


    Persoonlijk zie ik dus niet veel verschil tussen sunrider en quest. Sunrider lijkt iets gevoeliger, maar ondanks dat blijf je het gevoel hebben dat je stabiel op de weg ligt. De quest lijkt wat minder gevoelig, maar als het dan komt heb je ook wel sneller het idee dat hij je omwaait.

    RJ.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En ik heb ervaring met een Flevobike Alleweder en recent een Orca. De Alleweder bracht me vandaag bij rukwinden tot 100 km/u tot op het werk, zonder noemenswaardige problemen. Ook bij zijwind blijft de Alleweder behoorlijk stabiel, maar dit zonder te vergelijken met andere, want daar heb ik geen ervaring mee.
    De Orca lijkt het op dit vlak ongeveer gelijk te doen. Bij zijwaartse rukwinden heb je wel wat meer plaats nodig, maar dan treedt - ook weer bij allebei - het "zeileffect" op.
    Algemeen gesproken lijkt me, afgaande op eigen ervaringen, de WAW absoluut bij de stabielste te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Wim,

    Niet dat ik chauvinistisch wil zijn omdat ik zelf Strada rijd, maar dat je de Quest boven de Strada plaatst verbaast me wel. Op de site van velomobiel.nl staat letterlijk: "de fiets is iets stabieler door het bredere spoor" ; in het stukje waar de Strada word besproken en de verschillen met de Quest worden aangehaald. Testritten in beide fietsen deden mij ook besluiten tot aanschaf van de Strada, want die was aanzienlijk moeilijker op 2 wielen te krijgen dan de Quest.
    Toegegeven ik heb nooit langdurig met iets anders gereden dus kan dat niet vergelijken. De Strada is ondertussen 1x omvergewaaid, op de parking, onderweg heb ik nooit het gevoel gehad dat het onstabiel werd bij harde wind.
    Op de site van velomobielonderdelen.nl stond vroeger bij de stormstrips vermeld dat een Strada 1 tot 1½ Beaufort meer kan hebben dan een Quest, dit kan ik nu niet meer terugvinden.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, ik help wel even :-) Op de site staat: "Voordelen van de Strada zijn de kleinere draaicirkel, de grotere stabiliteit bij zijwind en hij is sneller in de bochten door het bredere spoor, natuurlijk is de kortere carrosserie vaak ook een voordeel. "
      Groetjes, Edwin.

      Verwijderen
    2. Zie hierboven:
      @Adri en Edberg: Dankjewel voor jullie reacties.
      Ik heb van 'ervaringsdeskundigen' gehoord dat de langere staart van de Quest juist voor stabiliteit zorgt.
      Er zijn ook 2 mensen die de staart van hun Mango verlengd hebben en die duidelijk een verbeterd rijgedrag opmerkten.

      Verwijderen
  13. Ik heb nu toch de Strada boven de Quest gezet. Iemand mee oneens?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb geen ervaring met de Strada. Maar denk dat hier wel meer dingen speelt. Stabiliteit waar vaak over gesproken wordt als het tussen die 2 gaat is denk ik vooral in bochten. Dat is ook bij het op 2 wielen krijgen van de fiets. Maar dat heeft niet direct te maken met stabiel zijn bij wind, en met name zijwind. Want daar kunnen de open wielkasten juiste een nadeel zijn. Die vangen meer wind die er niet uit kan en dus de fiets eerder opzij willen duwen. Terwijl dat bij de quest door de dichte wielen makkelijker langs/over de fiets gaat zonder de fiets zelf op zij te duwen, of zelfs op te tillen. Dan speelt ook nog het eigen gewicht, maar ook de lengte. Hoe lager je je stoel hebt, en dus hoe lager het zwaarte punt, hoe stabieler de fiets zal aanvoelen. En gisteren op de terugweg had ik een deel van mijn kerstpakket onder in de fiets liggen. De wind was misschien iets minder dan in de ochtend, maar de fiets voelde veel meer als een blok op de weg dan de heenweg. Ging om een paar kilo, maar wel helemaal onder in de fiets vervoerd.

    Wil je dus een goed lijstje maken, alle fietsen aanschaffen ( of lenen/huren ) en dan bij gelijke wind op gelijk stuk weg met zelfde bereider rijden. Maar dat zal wel een beetje te veel van het goede zijn voor dit overzicht :)

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt RJ: het definitieve lijstje staat er nu op. Ik ben het met jou eens. De Quest en Strada hebben weer van plek geruild ;)

      Verwijderen