woensdag 23 juli 2014

1e vakantiedag --> naar vm.nl

21/7: Afgelopen maandag was mijn eerste vakantiedag. Vorig jaar ben ik op mijn eerste vakantiedag met de XS naar Dronten gereden voor een check-up en klein onderhoud. Groot onderhoud kon toen nog niet, want de fiets was pas een half jaar oud. Nu een jaar later heb ik besloten om hier een traditie van te gaan maken. Op die manier ben ik ook meteen echt vrij van mijn werk. Vrij in gedachten en vrij in handelen.

De weerberichten waren niet heel gunstig, maar ja het is tenslotte mijn eerste vakantiedag ;)

Nico wilde meer kilometers gaan fietsen las ik in de LOL-Whatsapp-groep. Dus besloot ik mijn ritje daar te noemen. Wat bleek, er waren meer gegadigden om mee te rijden. Vanwege de weerberichten haakte Paul af, maar Lorenz en Nico waren hier maandagochtend present. Lorenz had nieuwe tandwielen en kettingen nodig en Nico niets.

Het zou, naar later bleek, een gedenkwaardige tocht worden. Ik heb zelden in korte tijd zoveel water over mijn XS heen gehad. Oftewel, het regende......veel.....lang......en soms ook heel hard.

De weg naar Dronten kan ik nu zo langzaamaan wel dromen. Alleen het eerste gedeelte laat ruimte voor improvisatie. Na Epe is het gewoon altijd maar rechtuit. Eerst het bultje bij 't Harde, dan om Elburg heen en daarna die heerlijke lange rechte weg met zo'n hele langzame en kilometerslange bocht naar links. Geweldig.
Vlak voor Dronten begon het echt serieus hard te regenen. Dus het gas er een beetje op en met een mooi gangetje van rond de 35 reden we uiteindelijk het Ligfiets-Mekka binnen. Bij de rotonde links, een keer rechts, nog een keer links en meteen weer rechts....nog 100m......en ja hoor. We waren er weer.

Dezelfde fietsen staan nog voor de deur. Oh nee, de gele met lange blauwe strepen staat er niet. Binnen is er ook niets veranderd. Dezelfde werktafels, veel nieuwe VM-en die wachten op hun nieuwe eigenaar en dezelfde gezichten. Oh nee, toch niet die ene-wiens-naam-niet-genoemd-mag-worden is er niet meer. Gelukkig blijkt dat heel erg mee te vallen. Ymtes naam valt gewoon en er vallen op dat moment geen akelige stiltes. Toch vind ik het raar en als even later net lijkt of het gaat onweren.......oh nee, het is een DF die langs komt, heb ik toch de indruk dat niet alles meer hetzelfde is.

Maar goed, we komen hier voor de Questen en dan zijn we bij vm.nl nog steeds aan het goede adres.

Eerst gaan we echter ons natte kloffie boven aan een kledingrekje hangen en de reserve-outfit komt dus goed van pas. Eva brengt ons een kopje koffie/thee. Het is hier goed toeven.

De Quest van Lorenz staat zelfs nog eerder op de werktafel dan mijn XS-je, maar aan zijn fiets moet dan ook echt serieus groot onderhoud verricht worden. Ik heb alleen van die vage klachten en verzoeken.



Mijn lijstje dit keer:
-remmen blijven soms hangen, vooral in/na een bocht, -achterwiellager of iets daar in de buurt maakt lawaai, -spaakspanning controleren, -achteras scheef? 55m achterband liep aan, -ketting controleren + de lengte ervan, -stukje van de body-top-rand afzagen, want die raak ik met mijn schoenen.

Theo zorgt ervoor dat alles weer in orde komt en om half één staat de XS weer naast de tafel. Alle klachten waren terecht, behalve het achterwiellager. Daar was blijkbaar niets mis mee.

Ondertussen kijk ik ook altijd goed rond bij vm.nl. Ik heb toch altijd wel zo'n 'snoepwinkel-gevoel'.
Hieronder twee gloednieuwe 2-kleurige vm-en. Ik vind het wel mooi, maar ik zie toch mijn eigen XS-je ook erg graag.




De Kuifjes-raket-Quest van Allert vind ik ook nog steeds erg mooi en het koepeltje/de racekap van Theo vind ik echt de allermooiste van al dat soort kappen. Deze is dan ook niet afgeleid van het oorspronkelijke vm.nl-model, waar alle andere kappen wel van zijn afgeleid.

Tijdens ons verblijf is het buiten uiteraard droog en we hebben nog niet besloten om te vertrekken of de eerste druppels beginnen al te vallen. Strakke planning noem ik dat.

Eerst weer die mooie lang weg, Elburg, het bultje bij 't Harde, Epe en Emst. Daar drinken we even een kopje koffie. Hadden we niet moeten doen.......we stappen uit de fiets.....hè, het is bijna droog......koffie.....kom op, we gaan......regen, regen en nog eens regen.
Zo verschrikkelijk hard dat ik het fietspad niet meer kan zien. Ik rijd gewoon door een laag water. Voor de tweede keer die dag, ben ik drijfnat. Het is echter niet koud; dus het is goed te doen.

Na 130,31km ben ik thuis. Echt een tocht om nog eens over te kunnen vertellen :)


23/7: Vanochtend heb ik weer een mooi rondje met de Roeifiets gereden. Via Deventer, richting Holten en via Laren en Zutphen weer naar huis.
Met deze temperaturen draag ik dan het officiële roeifietszomerpak van Derk Thijs.
De voorkant is zilvergrijs en reflecteert het zonlicht behoorlijk goed. De gevoelstemperatuur ligt met deze kleding zeker 5 graden lager, dan met mijn gewone fietskleding.
Afstand: 60km.

  

14/7: Vorige week zondag ben ik naar mijn broer in Noord Frankrijk gereden. Zijn Bowtop had het begeven en ik heb hem samen met zijn spulletjes, de pony en het ezeltje met de auto en de trailer opgehaald.



Wel mooi daar.

1 opmerking:

  1. Hallo WIm,
    Toen ik de dag erna bij vm.nl arriveerde, kwam jullie heroïsche tocht nog ter sprake. Ze waren onder de indruk van de hoeveelheid regenwater die jullie meegenomen hadden ;-)

    groet
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen