vrijdag 17 oktober 2014

Compressiekousen werkt het wel/niet?

Nog steeds heb ik vaak koude voeten. Nou las ik dat compressiekousen dat probleem misschien kunnen verhelpen of verminderen.


Na flink zoeken op internet kwam ik uit op de PRO Compressiekousen van Herzog. €49,99
Bij 'mijn' sportkledingwinkel op de Markt in Zutphen krijg ik 10% korting en dat is toch altijd wel weer fijn.

Ik heb er nu een paar keer mee gereden en ik heb de indruk dat het helpt. Misschien zit het nog tussen de oren, maar dat merken we vanzelf. Iemand anders die ervaringen heeft met dit soort kousen/beenstukken?


De kousen hebben natuurlijk ook nog allemaal positieve 'bijwerkingen' waar ik ze helemaal niet voor gekocht heb.

  • Steun geven en stimuleren van de kuitspier
  • Betere doorbloeding van het onderbeen
  • Sneller herstel na een inspanning
  • Minder last van kramp en stijve kuiten

Zijn toch wel leuke bijwerkingen :-)


Na de LOL-toertocht heb ik mijn pijnlijke linker onderarm maar eventjes een weekje rust gegund.
Vorige week zondag heb ik wel een tocht met de XS gemaakt. Naar mijn broer die zijn Yurt/Ger weer op een andere plek heeft neergezet. Altijd weer een verrassing waar hij nu weer gaat wonen ;)
Zijn prachtige ezeltje Dyke heeft een nog prachtiger dochtertje gekregen. Ze heet Nora. Volgens mijn broer is dit een Ierse naam en betekent het 'trots'. Nou, dat zou ik ook zijn met zo'n prachtig veulentje.




De Yurt/Ger


Afgelopen woensdag had ik een studiedag in Monster. Om 6 uur vertrok ik uit Zutphen en om 3 voor 8 stond ik op de plaats van bestemming. Even een kopje koffie drinken en daarna heb ik erg veel nieuwe indrukken opgedaan. De evaluatie en de lunch was in onderstaande strandtent. Dat had een stuk slechter gekund. Mijn collega's en ik hebben heerlijk in de zon gezeten en gewandeld op het strand. Een zeer zinvolle en inspirerende studiedag. Ik kon de volgende dag direct een aantal 'verbeterpunten' doorvoeren.





Vandaag heb ik een heerlijk rondje geroeid. Niet zo ver, ik wil nog een beetje oppassen met die linker onderarm. Nergens last van gehad en het was genieten. Afstand: 40km.


6 opmerkingen:

  1. Ik gebruikte compressiekousen bij het hardlopen, in een poging om de kuitblessures te verminderen / voorkomen.
    Ze geven absoluut steun en ze zitten lekker, maar de andere bijverschijnselen zijn weer moeilijk meetbaar. Ik had toen echter wel de indruk dat ik met die kousen minder snel blessures had dan zonder. Of ze helpen tegen koude voeten weet ik niet, want ik heb nooit koude voeten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de oorzaak van het snel krijgen van koude voeten? Wellicht de doorbloeding? Ik loop zelf veel (met mijn hond) en doe dat sinds een aantal maanden op "barefoot" schoenen van Feelmax http://www.feelmax.nl/webshop/schoenen/ in mijn geval de Vasko. De filosofie achter dit concept is dat je voeten veel actiever zijn bij het wandelen en sterker worden en wellicht beter doorbloeden. Eigenlijk het tegenovergestelde van steunzolen, waarbij je luie voeten krijgt. Of het helpt tegen koude voeten op de fiets weet ik niet, maar de Feelmax bevallen mij goed, hoewel je het wel moet opbouwen. Uiteraard zijn de Feelmax voor fietsen bijzonder ongeschikt, want dan wil je juist Feelmin schoenen (zolen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beetje offtopic - alhoewel, 'koude voeten' - maar ik merk hetzelfde als jij met die barefootschoenen. Ruim twee jaar draag ik zowel in de vrije tijd (Merrell) als op mijn werk (Vivobarefoot) lichte schoenen met een dunne zool en een zero heel drop (dus helemaal vlak). Bevallen ook mij uitstekend, geen koude voeten, en vooral de voetafwikkeling is veel beter dan wanneer je bij elke stap met je hak tegen de grond 'knalt'. Hardlopen doe ik er niet mee (al kan het wel), en fietsen ook niet (daar is natuurlijk een harde zool nodig).

      Verwijderen
    2. Niet helemaal offtopic Marc, want ze verkopen ook van die sokken.....Maar, Wim, ik ben benieuwd, want de winter komt er ongetwijfeld aan. Nu heb je toch nog geen koude voeten?
      Ik heb vooral koude voeten daar waar het klikpedaal zit. daarvoor heb ik van die fijne voetverwarmers, hoewel pas bij lager dan -5 nodig.

      Verwijderen
    3. Dit kan gewoon geen toeval zijn. Ik heb vorige week schoenen bij Freemax besteld. Ik ben al langere tijd geïnteresseerd in Barefoot-schoenen. Grappig dat er nu 2 reacties zijn over deze schoenen.

      Verwijderen
  3. Ik heb in huis nog wel 'ns last van koude voeten (een benedenwoning). Dan stop ik ze 's avonds voor de buis even in reflecterende zakken waar het kattenvoer in gezeten heeft. De teruggekaatste warmte van je eigen voeten is ook perfect gereguleerd!

    BeantwoordenVerwijderen