zondag 4 januari 2015

LOL-ligfiets-promotie-toer


Na een aantal 'trainingsritjes', mijn tocht naar Peter de Ovaal en de OBT2014 met de XS was ik de laatste weken niet echt meer toegekomen aan het roeifietsen. Afgelopen donderdag heb ik een rondje van ruim 30km geroeid en dat smaakte toch wel weer naar meer. Om dat nu, tijdens de LOL-tocht in de praktijk te gaan brengen, leek mij niet zo slim. De kruissnelheid was toch wel iets gezakt en na ruim 30km vond ik het ook wel weer prima. Dus vandaag rijd ik met de XS.


In winteroutfit tijdens eerste Roeifiets-rondje van 2015.

Wederom starten we met 11 rijders. Bas is nieuw en hij rijdt mee met een Hurry, Marc is weer met de M5 en Gerrit/BoCycle met zijn Fujin. Hendrie is weer van de partij in zijn gele XS, Edwin en Paul in de Strada. Casper, Pieter Jan, Arjen en Nico in de Quest en ik met mijn XS-je.


Tja, wat was het nou voor een rit vandaag........? 
Ik heb vandaag meer bos en bosweggetjes gezien, dan ik normaal gesproken in een maand zie.
Ook hebben we verschillende dorpskernen doorkruist. Ik heb de volgende namen voorbij zien komen: Almen, Lochem, Borculo, Ruurlo, Vorden en Warnsveld.

Het was in ieder geval een zeer verrassende route, éénmaal moesten we met het hele spul keren en daarna gingen we linksaf een weggetje in waarvan ik het van te voren niet voor mogelijk had gehouden dat ik daar met de QuestXS zou kunnen rijden.

Ik denk dat ik er nu uit ben........!


Gerrit bracht mij, tijdens de pauze, op het idee. 
Hij vroeg namelijk hoe we meer mensen naar Cycle Vision en op een ligfiets kunnen krijgen?
Ik denk dat dit eigenlijk niet zomaar gaat lukken.
De voordelen van een ligfiets zijn tegenwoordig heel simpel 'te koop' door een E-bike aan te schaffen en de voordelen van een Velomobiel 'koop' je met een Pedelec. Hiermee bedoel ik natuurlijk vooral de voordelen die Het Grote Publiek ziet en die veel ligfietsers ook vaak 'prediken'.

Namelijk: met minder moeite meer (en vooral harder) fietsen.

Dat kan dus ook met een elektrische fiets denken veel mensen dan, daar heb ik niet zo'n 'rare fiets' voor nodig.

Want dat blijft toch een 'nadeel' van zo'n ligfiets. Veel mensen vinden het een 'rare fiets'.
Persoonlijk vind ik dit een enorm groot voordeel van een ligfiets en ik heb dan ook de twee raarste ligfietsen gekocht die er maar zijn: een Roeifiets en een Velomobiel.

De reden dat ik met een Roeifiets rijd heeft puur te maken met het feit dat de roeibeweging niet te evenaren valt en dat het echt 'een compacte sportschool' is. De Fun-factor is erg groot bij deze fiets.
Met de XS rijd ik vanwege het comfort en de fantastische mogelijkheid om mijn actieradius zo extreem te vergroten. Bijkomend voordeel is, zeker met de Sinner-velomobielkap, dat ik zo goed als niet hoef na te denken over mijn kledingkeuze. Ik droeg vandaag hetzelfde als in het voor- en najaar.


Links met gesloten vizier en rechts met het vizier geopend. 
Oordeel zelf over de helderheid van het iets dikkere Sinner-vizier + Pinlock-visor.

Ik denk dan ook dat de vraag van Gerrit zou moeten zijn: Hoe krijgen we meer ligfietsers naar Cycle Vision?
Volgens mij rijden er heel veel mensen op een ligfiets rond die nog nooit naar CV zijn geweest. Ik denk dan ook dat één van de doelstellingen van de organisatie zou moeten zijn om die mensen 'binnen te halen' en als ze dan ook nog lid van de vereniging worden, dan heb je echt twee vliegen in één klap.

Tijdens de koffie en het appelgebak werd ook nog het benaderen van de Duitse markt genoemd. Van Mark/ACE hebben verschillende mensen gehoord dat hij een behoorlijk aantal trikes met elektrische ondersteuning aan onze oosterburen verkoopt. Venray ligt ook 'tegen Duitsland aan' en dus ligt dat wel een beetje voor de hand. Maar hoe krijg je die mensen naar 'onze CV'? Misschien is een E-Trike of Trike race wel een goed idee.


Maar goed, wat voor een rit was het nou vandaag?

Het was een LOL-ligfiets-promotie-toer.

We hebben vandaag aan veel mountainbikers laten zien dat je ook met een zeer comfortabel voertuig over belachelijk smalle en modderige hobbelweggetjes kunt rijden.

We hebben aan veel wandelaars en zelfs een rennende Matthijs van Nieuwkerk (nou ja, hij stond volgens mij stil) laten zien met hoeveel lol ligfietsers rondrijden en vooral hoeveel lol ze veroorzaken bij de rest van de verkeersdeelnemers.

We hebben aan o.a. een zwaaiende bejaarde dame laten zien hoe rustig en beheerst wij door een winkelstraat kunnen rijden.

En last but not least hebben wij aan ongelooflijk veel inwoners van al die dorpskernen, waar we vandaag kris kras doorheen zijn gereden, laten zien hoe mooi en kleurrijk onze fietsen zijn en met welk een speels gemak wij al die snelheidsbeperkende maatregelen weten 'te omzeilen'.

Mannen bedankt, het was weer een gedenkwaardige tocht.

9 opmerkingen:

  1. Ligfietspromotie-idee: de fiets waarmee u sneller rijdt dan Mathijs van Nieuwkerk kan praten! En een mooi verslag Wim.

    Groet, Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb jij echt Matthijs van Nieuwkerk gezien? En heeft hiij ons gezien? Want dan weet ik nog wel een promotiemedium voor ligfietsen / Cycle Vision.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb jij Matthijs dan niet gezien?

      Het was bij het spoor in de buurt van Almen. Hij woont daar namelijk vlakbij in een boerderijtje.

      Verwijderen
  3. Hoi Wim, heb jij om de pinlock te monteren geboord in je vizier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vraag heb je 30/12 ook al gesteld :-) en toen gaf ik het onderstaande antwoord:

      Nee, de pinlock-visor zat er al op toen ik de kap kocht van Tristan.

      Harry van Sinner heeft vorige week ook een pinlock-visor gekocht. Hij kan er straks waarschijnlijk meer over vertellen.

      Verwijderen
    2. En je moet er inderdaad twee gaatjes in boren.

      Verwijderen
  4. Mmmm, ik was zeker aan het bijkomen van de OBT. Ik dacht ergens gelezen te hebben van een Sinnerkap die 'Pinlock ready' was. Ik las het lager in het bericht ook. Nou ja, nu weet ik zeker, er moet geboord worden! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt wel gelijk, hoor, met je vergelijking met de e-bike. Zowel van de kant van de conventionele fietsers als die van de ligfietsers wordt vooral gefocust op snelheid. Het grote comfortvoordeel van de ligfiets komt daarmee volledig in de schaduw te staan. Hoe langer de afstand, hoe duidelijker dat wordt. Nadeel is wel dat het erg dure fietsjes blijven, zeker indien je ze ook ondersteund wil hebben.

    BeantwoordenVerwijderen