zaterdag 9 mei 2015

Verlaagde stugge veren - Durano+ - Het Loo

Vandaag met de XS een rondje van 65km gereden met daarin opgenomen mijn woon-werk-verkeer-route.


Reden: de verlaagde en stugge veren testen onder normale omstandigheden.

De bovenste foto is de XS met verlaagde veren. De onderste foto is van een jaar geleden.
Ik heb geprobeerd een foto te zoeken waarop de XS vanuit hetzelfde perspectief is gefotografeerd.
Als je naar het voorwiel kijkt, dan kun je wel zien dat de XS lager op haar voorpootjes staat.

Het 'probleem' dat zich direct aandient is natuurlijk het feit dat ik én de veren én de banden heb vervangen.
Nooit slim als je 'objectief' wilt beoordelen of een verandering positieve effecten heeft (gehad).


Durano+
Het rijden met de smaller Durano+ banden (28mm) ten opzichte van de bredere GreenGuards (40mm) vind ik duidelijk een verbetering.
De XS is veel gemakkelijk te manoeuvreren, het stuurt lichter en ik kan nu alle bochten probleemloos nemen zonder allerlei bijgeluiden.
Met de GreenGuards moest ik toch vaak de bochten een beetje binnen-buiten-binnen of net andersom rijden.
Met de Durano+ kan ik nu alle bochten in 1x nemen en hoef ik niet meer te steken.

Zelfs het fietsen over de Zutphense kinderkopjes ging eigenlijk zonder problemen. Ik heb echt het gevoel dat de Durano+ meer comfort biedt dan de gewone Durano's. Die zaten namelijk bij aflevering onder de XS.
De band heeft ook een beetje een zacht laagje rubber op het loopvlak, misschien dat dat voor het verbeterde comfort zorgt.


Verlaagde en stugge veren
Zoals ik al aangaf zijn de Zutphense kinderkopjes geen probleem. Zelfs stugge vering biedt dan blijkbaar voldoende comfort.
Waar ik van te voren een beetje bang voor was, waren de drempels. Nou, dat is dus echt geen enkel probleem. Wel even zorgen dat je niet met je hakken tegen de drempels aan knalt, maar dat moest ik met de GreenGuards ook al in de gaten houden. Ik heb geen enkele keer met de voetengatenkapjes de weg geraakt en ook niet met andere delen van de bodem ;-)

Het doel van de verlaagde en stugge veren was om ervoor te zorgen dat de XS minder zou overhellen.
Hier kan ik kort over zijn: dat doel is behaald.

De XS helt duidelijk minder over. Ligt strakker op de weg en stuurt gewoon een stuk lekkerder.
Is dit nou een objectieve waarneming? Dat denk ik niet, maar het voelt goed en daar gaat het om :-)


Ik vergelijk het maar met al die fantastische proefritten met de DF. Die fiets geeft mensen ook het gevoel dat ze opeens veel harder kunnen fietsen.

Blijkbaar heeft Clement Pillette (DF 12) op het Duitse Forum verslag gedaan van zijn objectieve waarnemingen (vermogensmeter) tussen een jaar lang woon-werk-verkeer met een XS en nu met zijn DF. Het verslag en zijn conclusies heb ik niet zelf gelezen, maar ik begreep van Richard (was bij vm.nl) dat er niet of nauwelijks verschil zat tussen de XS en de DF. Dit had bijvoorbeeld te maken met het feit dat hij met de XS met bredere banden kon rijden en daardoor op bepaalde stukken van zijn route harder kon rijden dan met de DF.
Ach ja, uiteindelijk gaat het om het gevoel, maar meten is weten.


Het Loo
Gisteren zijn mijn vrouw, onze 3 dochters en ik naar Het Loo geweest, daarna zijn we heerlijk uit eten geweest. Een mooie afsluiting van de vakantie. Maandag gaat het gewone leventje weer beginnen. Nou ja, gewoon. Ik ga eerst 3 dagen op Kamp en onze oudste dochter gaat beginnen met de Gymnasium-examens.

Wij wonen redelijk dichtbij Het Loo, maar we waren er nog nooit geweest. Mijn broer is vroeger koetsier bij de Koninklijke Stallen geweest en daar was ik dus al heel erg vaak geweest, maar ik had nog nooit de tuinen gezien en ook het paleis had ik nog nooit van binnen gezien.

Zie de foto's:
De Koningssprong spuit 13m hoog


 Jawel, ik ben echt 'een vader van 3 dochters'.

De Koninginnentuin
 
 

En ik was vandaag net op tijd thuis :-)

Tot de volgende keer maar weer.

5 opmerkingen:

  1. Volgens Clément is een DF met schuimkraag heel erg goed te vergelijken met een XS met racekap, maar ook maken de bredere banden onder de XS dat deze fiets 's winters waarschijnlijk sneller is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maarten,

      Heb jij misschien een link van de site/het forum waar Clement deze uitspraak doet?

      Verwijderen
  2. Op Facebook: https://www.facebook.com/clement.pillette/posts/10153414637684574?pnref=story

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Wim,

    You can also find my "report" here :
    http://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/das-df-ist-da.38191/page-78#post-639398

    The more I am collecting data, especially now that it is warmer and that the wind is getting lower, the more I think the XS without foam cover is slightly faster than the DF without foam cover. On the other hand, some other DF and DF riders are reporting that it's faster than the Quest; but none of them have a power meter. Also, the DF is really fun to ride and gives some good adrenaline kicks, perhaps that give extra power to the riders when they are just discovering the DF.

    Greetings, Clément

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wim, mijn Quest heeft ook een veel betere handling gekregen door de verlaagde en stuggere vering ik heb de achterveer ook 2 cm. verkort en maximaal laag staan (tot nu toe) geen last bij verkeersdrempels maar rij er, bij hoge bonken wel behoedzaam over hij helt haast niet meer over in bochten en met harde zijwind. Ik reed al op Durano+ zij zijn inderdaad een stuk comfortabeler dan de Durano ik denk dat ze ook langer meegaan (4000 met Durano tegen 6000 Durano+) tot nu toe. Al met al in mijn ogen en gevoel een goede opwaardering van de Q maar ik heb de DF nog niet afbesteld.

    BeantwoordenVerwijderen