zaterdag 11 juli 2015

Geen brood meer! En wat nu?



Twee jaar geleden ben ik gestopt met brood eten.

Brood uit de supermarkt at ik al jarenlang niet meer. In dat brood zitten blijkbaar bepaalde vetten waar ik allergisch op reageer.

Ik at uitsluitend nog brood van de Driekant uit Zutphen. Klik hier. En dan ook nog alleen Biologisch Speltbrood. Wel met gist, want met zuurdesem vind ik nog steeds minder lekker.

Op een bepaald moment at ik per dag 8 sneetjes brood. Na het ontbijt (half 7) had ik om 10:00 uur altijd al vreselijk veel zin in een dubbele boterham. Om 12:00 uur en om 14:30 uur nog een keer. Meestal at ik dan de laatste 2 om ongeveer 5 uur op. Dat komt dus neer op ongeveer 2 boterhammen per 2,5 uur.

Doe ik dan misschien heel zwaar lichamelijk werk, waardoor ik zoveel brood moest eten? Nou, dat nou ook weer niet echt. Ik ben wel de hele dag aan het rondlopen, maar echt fysiek zwaar is mijn werk zeker niet.

Toch had ik soms, na 3 uur niets eten, trillende handen en zwarte vlekken voor mijn ogen.

Op een bepaald moment begon ik ook allergische reacties te vertonen na het eten van het biologische Driekant Speltbrood.

Toen ging ik googelen en dan kom je al snel in een wereld terecht waar ik liever niet wil zijn. Een wereld van diëten, dieetgoeroes, 'wetenschappers' en weet ik veel wat allemaal nog meer. Blijkbaar kun je verslaafd zijn aan koolhydraten en 'Paleo' blijkt niet alleen 'oud' te betekenen. (Paleolithicum = oude Steentijd) Klik hier.

Na alles overdacht te hebben en ook flink te hebben afgewogen, heb ik besloten om te stoppen met brood eten. Let op: Ik ben dus niet gestopt met het eten van koolhydraten. De Paleo-hooligans hadden me nog niet helemaal te pakken. Het grootste nadeel van het Paleodieet vind ik namelijk de enorme hoeveelheden vlees die genuttigd dienen te worden. Denk hierbij aan de Ecologische Voetafdruk. Klik hier.


Welk dieet volg ik nu dan? Heel simpel: GEEN !!!

Ik probeer zo goed mogelijk te voelen wat goed voelt.



Ontbijt:

Amaranth met speltpops en speltcrunch.
Dit roer ik door de Standyoghurt/Biogarde.
Daar doe ik ook nog een kiwi of een appel doorheen.
Ooit is mij wel verteld dat yoghurt en fruit geen goede combinatie is, maar mij bevalt het goed.
Gewone yoghurt eet ik niet, want dat valt en ligt als een blok beton in mijn maag.






















Lunch:

Meestal eet ik zelfgemaakte tomaten- of pompoensoep zonder look.
Dus géén prei, ui, bieslook, knoflook, enz. 
De recepten heb ik gekregen van een collega die vroeger kok is geweest en zij begrijpt dat je 
ook op het kruidenpotje moet kijken om te zien of daar misschien look in zit.


Ik ben namelijk extreem allergisch voor LOOK (m.u.v. de pedalen). 

Ik kan zelfs niet in dezelfde ruimte/hetzelfde huis zijn waar een maaltijd met look wordt bereid.

Gevolgen van een 'look-besmetting' zijn: enorm opgezette darmen, verschrikkelijke krampen van 

soms wel enkele uren en daaropvolgend nog een vreselijk nare en vaak pijnlijke diarree. 


Als ik geen soep heb meegenomen, dan eet ik noten. Gewoon van die ongezouten en ongebrande noten.
Bij de Lidl hebben ze verschillende soorten en dan valt het qua kosten ook nog enigszins mee.Aan de andere kant kostte een Speltbrood bij de Driekant in Zutphen ook al bijna €4,- en dan doe je er ook nog beleg op.


Van Wasa eet ik soms ook van die Thin Crisp met Rosemary & Sea Salt. Dit eet ik dan bijvoorbeeld in combinatie met van die snoeptomaatjes.

Dan zijn er ook in diverse supermarkten van die Speltcrackers te koop, soms met kaas of met nootjes erop.

Ook eet ik regelmatig sla en dan doe ik daar een blikje met vis door, zonder het blikje.

Fruit eet ik overdag ook altijd tussendoor.



Avondeten/Diner:

Meestal eten we 's avonds rijst of mihoen met groente en vis/vlees/ei.
Of een stoofschotel.
 Of een gerecht met pasta.
We roerbakken ook veel.
Aardappels eten we niet zo vaak. Soms van die balletjes met aardappelpuree erin of Rösti of zoiets.
We eten NOOIT sausjes uit potjes of zakjes, want daar zit eigenlijk altijd wel ui of knoflook in.
We maken dus altijd alle sauzen zelf. 
Vaak op basis van tomaten, maar bijvoorbeeld ook met Ketjap/woksaus en (verse) kruiden.



Conclusie: 
Ik eet dus NOOIT iets met look. 
Veel mensen vinden dit saai, ik wil niet meer anders.

Ik eet eigenlijk ook altijd weinig van alles. 
Behalve groente, die eet ik echt in grote hoeveelheden.

Ik drink nooit melk en eet/drink sowieso erg weinig zuivelproducten. 
Dat voelt namelijk ook niet zo goed.
 

13 opmerkingen:

  1. Wat ik best wel macaber vond om te zien was een documentaire (Keuringsdienst van Waarde) over hoofdhaar van chinezen dat op grote schaal gebruikt schijnt te worden om de kneedbaarheid van het deeg te verbeteren. Dat eten we dus op O-:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik meen ooit gehoord te hebben dat ze een stofje gebruiken dat ook in hoofdhaar voorkomt.

      Dat er ook echt hoofdhaar gebruikt zou worden, heb ik ook wel eens gehoord ik dacht/hoopte echter dat dat niet echt waar zou zijn.

      Verwijderen
  2. Hoi Wim, het lijkt ook mij heel verstandig om een goede opmerkzaamheid te ontwikkelen voor de gevolgen van wat je tot je neemt, zeker als je er zo enorm gevoelig voor bent. Eigenlijk beperkt zich die opmerkzaamheid niet alleen tot het stoffelijke, maar da's weer een ander verhaal :) Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben inderdaad nogal gevoelig.

      Dit geldt trouwens niet alleen voor het stoffelijke en dat is niet eens zo'n heel ander verhaal.

      Verwijderen
  3. Ik bak sinds 2 jaar mijn eigen brood. Het enige wat erin zit is volkorenmeel, gist, water en zout. Nooit kneden, want dan maak je alles kapot. Een zetsel maken, lang laten gisten. Ik eet nog maar de helft van het aantal boterhammen als voorheen.
    lees maar eens op een etiket wat er in brood zit, je kan het niet eens uitspreken......

    Verder is (veel) vlees niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leeuwen eten anders de hele dag Gnoe en dat lijken ze niet erg te vinden.

      Verwijderen
    2. ......die leeuwen bedoel ik dan natuurlijk. :-)

      Verwijderen
  4. Voor iedereen verschillend dus, ik heb geen last van overgevoeligheid voor wat dan ook, en eet alles...........Nou ja, voedsel dan........☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me heerlijk om gewoon 'alles' te kunnen eten.

      Verwijderen
  5. Als je geen brood eet krijg je dan nog wel voldoende jodium binnen? Jodium wordt toegevoegd aan het bakkerszout. Ik bak ook zelf mijn dagelijkse brood, maar ben niet allergisch voor gist of gluten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zelf je brood bakt, dan moet je dus wel bakkerszout toevoegen.

      Ik heb hier al wel over nagedacht en jodium komt ook voor in bijvoorbeeld eieren en vis. Deze producten eet ik wel gewoon.

      Zie ook: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx

      Verwijderen
  6. De ene is er weer gevoeliger voor dan de andere. Is maar net wat iemand gewent is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is grappig Kim. Als je op jouw naam klikt, dan kom je bij elektrische fietsen terecht.

      Ik denk dat je account is gehackt ;-)

      Verwijderen