zaterdag 26 november 2016

Continental Contact II vs Schwalbe GreenGuard


KOUD-KOUDER-KOUDST


Lekker warm en erg goed zichtbaar. 
Automobilisten passeren mij duidelijk met meer tussenruimte. 
Ik word echt beter gezien door verkeer van links en rechts. 
Ik koop nooit meer een zwarte/donkere jas :-)




BANDEN

In mijn bericht van 5 november stelde ik een vraag over de meest perfecte band. Nou ja eigenlijk vroeg ik iets over de Continental buitenband 37-406 Contact II.

Piet gaf aan dat PeterC die banden onder zijn DF heeft. Ik meende dit ook al ergens te hebben gelezen.
Ymte bevestigde dit verhaal een maand later, tijdens de afgelopen LOL-tocht. Ook gaf hij aan dat PeterC er tevreden over is.

Zoals uit de foto's hieronder al blijkt, heb ik nu die Conti's onder mijn XS liggen.


Maximaal 5 Bar, dat is niet veel. 6 Bar gaat ook prima ;-)



Continental Contact II vs Schwalbe GreenGuard

Conti
37-406
max. 5 Bar
min. 4 Bar
420 gram
SafetySystem 
180 TPI (3 lagen; dus 60 EPI per laag)

GG
40-406
max. 7 Bar
min. 4 Bar
530 gram
GreenGuard 3 mm
67 EPI (3 lagen = 3x67=201 TPI)


Mijn ervaring bestaat uit 2 weken rijden:
8 ritten woon-werk-verkeer 
1 ritje naar Futurum in Apeldoorn en weer terug
1 rit Apeldoorn-Deventer-Zutphen


Conclusie:

Accelereren: 
Conti +   GG -
Hobbelweggetjes: 
Conti +   GG -
Op snelheid blijven: 
Conti +/-   GG +
Lekbestendigheid:
Conti +   GG +
Manoeuvreren:
Conti +   GG +/-


Uiteraard is dit allemaal nog erg voorbarig en de gegevens zijn verkregen via het
fantastische pseudowetenschappelijke Wimeriaanse Uit-de-Duim-zuig-onderzoek.

Er zullen ongetwijfeld nog meer gegevens uit dit onderzoek voortkomen 
en ik zal niet schromen om dit met jullie te delen.

Al met al voelen de Conti's iets prettiger. 
Het rubber lijkt op de één of andere manier hobbels glad te strijken.
Ze voelen zeker niet trager.
Accelereren gaat echt een stuk sneller. Zou dat door het gewicht kunnen komen?




SCHOENEN


Deze Northwave Arctic Commuter R GTX Raceschoenen Geel/Zwart maat 46 heb ik 2 jaar geleden aangeschaft. Ik heb deze schoenen in het zwart al in de mountainbike/spd-uitvoering, maat 45. Maat 45 is echter toch iets aan de kleine kant en aangezien ik nu ook in de herfst/winter de Look-pedalen op de Roeifiets laat zitten, roei ik nu met deze Arctic in de race-uitvoering.

Lekker warm en extreem opvallend. Ze lijken bijna licht te geven. Ik ben er erg blij mee.




LOL

Volgende week rijden we weer een LOL-toertocht. Aangezien ik het roeien rustig aan het opbouwen ben, zal ik met de XS meerijden. Op dit moment zijn er 6 aanmeldingen, maar ik mis zelfs nog een groot aantal 'harde-kern-leden' :-(  Ik ben benieuwd of we nu het record van 15 deelnemers gaan halen.



OBT16

Over een maand is het weer zover. Op dit moment zijn er al 82 inschrijvingen.

De titel van de tocht op Ligfiets.net is "Oliebollentocht voor Velomobielen 2016".

Binnen LOL ontstond een tijdje terug een gesprek/'discussie' of er ook mensen op een open ligger mee mogen rijden.

Gezien de titel zou ik zeggen van niet. Toen ik geen Mango meer had en nog geen XS heb ik nooit overwogen om mee te gaan rijden. In mijn beleving is dit echt een tocht voor vm-en. Wat vinden jullie?



Tot de volgende keer maar weer. 




14 opmerkingen:

  1. Voor wbt de obt vind ik dat als er een open ligger zou mee willen doen daar geen probleem van gemaakt moet worden. Maar aangezien het karakter van de tocht zal hij zich aan het overgrote deel velomobielen moeten aanpassen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het gewoon nooit doen. Het heet niet voor niets een Velomobieltocht.

      LOL is bijvoorbeeld een Ligfietsclub en pertinent geen VM-club. Open liggers zijn bij ons meer dan welkom. Het geeft toch een hele andere sfeer of je met een hele rij kliko's op stap bent of er rijden nog echt bikkels op een open ligger mee ;-)

      Verwijderen
  2. Toen ik nog geen velomobiel had gevraagd of het mocht, en werd prompt uitgenodigd om foto's te maken van de oliebollentocht. Een foto die ik toen heb gemaakt wordt nog steeds gebruikt op ligfiets.net. Maar meerijden mocht echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was er voorgaande jaren geen appelflappentocht voor open liggers? De NW-schoenen heb ik ook een maat groter dan mijn andere fietsschoenen. Niet dat ze klein uitvallen, maar extra lucht en ruimte geeft warmte. Jan Reus heeft voor mij (doorschijnende) voetenbakjes gemaakt van carbon. Als ik met de NW de plaatjes helemaal naar achteren zet lukt het net. Jan heeft ooit dergelijke bakjes voor zichzelf gemaakt en de maat bleek overeen te komen met de afmetingen van mijn voetengaten (42 cm).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      Als je al voetenbakjes hebt, dan heb je toch geen winterschoenen meer nodig ;-) ?

      Er is sowieso 1 Appelflappentocht geweest. Ik wilde toen met de 209 meerijden, maar uiteindelijk was het toen verschrikkelijk slecht weer. Volgens mij hebben er toen 6 rijders de tocht gereden.
      Een week daarvoor was de OBT geweest en toen was het stralend weer en warm. Erg oneerlijk verdeeld. Of er ooit nog meer Appelflappentochten zijn gereden weet ik eigenlijk niet.

      Verwijderen
    2. Of een week daarna.......?

      Verwijderen
    3. Hoi Wim, Misschien zijn de winterschoenen dan inderdaad niet meer nodig in de Quest, dat hoop ik wel. Op dit moment heb ik een bakje om uit te proberen, het tweede bakje komt deze week. Het is wel zo dat kou door de metalen pedalen en -schoenplaatjes wordt doorgegeven, wellicht dat de NW schoenen wel fijn zijn als het echt koud wordt. En anders kan ik ze op de roets gebruiken.

      Verwijderen
    4. "Het is wel zo dat kou door de metalen pedalen en -schoenplaatjes wordt doorgegeven,......."

      Daarom rijd ik onder andere met LOOK. Is van kunststof, geen metaal.

      Verwijderen
  4. Na allerlei spannende verhalen gelezen te hebben van ontploffende banden, durf ik de maximum toegestane druk niet te overschrijden. Daar heb jij volgens mij iets minder last van Wim. Hoop voor je dat ze prima bevallen en lang meegaan:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het maximum is inderdaad 5, maar je kunt er tijdelijk wel 8 Bar inpompen.

      Ik pomp er 6 Bar in, daarna verwijder ik de pomp (meestal hoor je dan al iets lucht ontsnappen) en druk ik altijd 1x op het nippeltje van het Franse ventiel. Ik denk dat er daarna nog 5,2 Bar in zit. Het is dus minder spectaculait dan het lijkt :-)

      Verwijderen
    2. De lucht die je hoort ontsnappen komt voor het grootste gedeelte uit de slang van de pomp, denk ik zo.
      Misschien 2x drukken op het ventieltje om tot de gewenste 5,2 bar te komen ? ;-)

      Verwijderen
    3. Ik wist gewoon dat iemand dit zou zeggen ;-)

      Op de één of andere manier raak ik altijd dat pinnetje als ik de kop van de pomp eraf haal. Dus eigenlijk raak ik dat pinnetje al 2x :-)

      Verwijderen
  5. Volgens Wim Schermer draait de Conti sportc. 2 ook niet zo licht. Misschien is het wel meer mijn voorkeur voor ballonbanden op een ongeveerde fiets.
    Helaas is een Supermoto zelfs voor de 222 te dik, de Furious Fred zal er om spannen (beter niet riskeren dus). De Marathon Supreme kan er bij mij net om maar bij jou niet.
    Ik zag wel een interessante Michelin voor een zeer zacht prijsje. Maar waarschijnlijk een TE zacht prijsje om werkelijk snel te zijn: https://www.athleteshop.nl/michelin-mtb-band-wildrun-r-38629?gclid=CjwKEAiA1ITCBRDO-oLA-q_n8xYSJADjBQfGIjgP5TsiQ39m5PNuAo5kz_JggwI30ZSKXlXLv7xHuhoCN7fw_wcB
    Die kan er ook bij jou goed om qua maat. Maar goed, we zijn nu even voorzien helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, vrdrd, je hebt het over 406 bandjes!
      Maar ook dan heb ik mogelijk een tip. Op dezelfde site vind je goedkope Shredda's. Zowel in 406 als in 451 en ook nog een 'lichtere variant'. Maar die laatste kosten dan ook gelijk wel ruim het dubbele.

      Verwijderen