vrijdag 14 juli 2017

One + nog meer One

Onderhoud

Tja, wat betekent zo'n titel nou weer?


Gisteren fietste ik, begeleid door een heerlijk zonnetje, naar Dronten. Het was namelijk weer tijd voor de jaarlijks check-up van mijn QuestXS. Even alles laten nalopen door de professionals, ondertussen genieten van alle mooie fietsen die daar staan en van de prachtige gesprekken die ik daar altijd heb.


























De QuattroVelo in de meest mooie kleurcombinaties. Groen-Wit, Rood-Wit, Oranje-Blauw, enz. enz.



 Mijn XS-je op de 'pijnbank'

De vrijloop is weer netjes schoongemaakt. 
Even flink doorgespoeld met Teflon van Interflon. Klik hier
Nico vroeg vorige week ook al of ik Teflon had.....niet dus. Daarom maar een busje gekocht.
De remmen zijn gereinigd, de spaken en de lagers zijn gecontroleerd, de kettingslijtage is gemeten, de tandwielen zijn schoongemaakt en alle kabels zijn gecontroleerd.

Mijn XS en ik kunnen er weer een jaar tegenaan.

 

Een helemaal nieuwe en extra lichte XS.
 Gemaakt van een extra fijne carbonvezel.
24kg
Wow, die wil ik ook wel. 

Die van mij weegt 28kg + de kruimels.
Bij inruil van mijn XS-je moet er ongeveer €4000,- bij.
Oei, dat is wel veel.
Toch nog maar even mee wachten.

Hieronder is de carbon achterbrug te zien en de extra 'rib' die voor meer stijfheid zorgt.
 

De extra fijne carbonvezelstructuur is goed te zien.



De Heen- en Terugweg


Op de heenweg reed ik met een kruissnelheid van 31, 33, 35 en zelfs 37km/u. Afhankelijk van de weg en de omstandigheden. Het laatste stuk in de polder reed ik dus 37km/u. In het begin 31km/u.

Kan natuurlijk nooit door die nieuwe banden komen......of toch wel. Ik ben bang van wel, want ik ben niet opeens een soort Daniel Fenn de Tweede geworden. Waar ik met de GreenGuards 32 reed, rijd ik nu 37km/u. Dat is dus 5km/u sneller en dat alleen door een paar bandjes.

Helaas zijn het wel een beetje dure bandjes. Het stel dat er nu op ligt, kostte nog €40,- per band.
Voor het nieuwe setje dat ik heb meegenomen, mocht ik nu €90,- neertellen.
Toch maar online bestellen dan......? Wel iets goedkoper, inclusief btw en verzendkosten €81,10 klik hier, maar dan moet ik wel 20 dagen of meer wachten.
Die €9,- gun ik Theo, Allert en Eva eigenlijk ook wel. Conclusie: ik koop ze toch maar bij hen.



Ook op de terugweg reed ik veel harder dan anders. Ik stop altijd wel een paar keer om de voetjes even tot rust te laten komen, want anders gaan ze protesteren.

Met een gemiddelde van 28km/u heb ik deze 136.72km afgelegd. Remmen om te stoppen kost dus wel iets. Op de bult van 't Harde heb ik dit keer de 75km/u aangetikt. Ook op hoge snelheid voelen deze banden heel prettig en met BikeOn erin vertrouw ik er maar op dat ik niet lek rijd.

Ik rijd nu met deze One-banden sinds woensdag 26 april 2017 en ik heb nog geen lekke band gehad, tenminste ik heb nog niet gemerkt dat ik een lekke band heb gehad. Ik hoef ze ook bijna niet meer op te pompen, blijkbaar werkt dat BikeOn spul echt.

Ik heb er gewoon al mijn ww-verkeer ritten mee gereden, de heen- en terugweg naar CV en nu dus naar Dronten.

 

Na bijna 5 uur fietsen was ik weer thuis na een heerlijk dagje fietsen, fietsen kijken en over fietsen praten. Echt vreselijk om zo je vakantie te moeten beginnen ;-)


Nu moet ik echt weer de 209 gaan pakken, want die staat al ruim een week stil.


Tot de volgende keer maar weer.




NB:
Oh ja, voor ik het vergeet. Kwam ik toch bij velomobiel.nl ook nog Belle en Dave tegen.
De reden van hun bezoek zal binnenkort vast wel op Kampeerwijzer.com te zien zijn.





17 opmerkingen:

  1. Hoi Wim, bedankt voor de foto's en de nieuwtjes. De voor-/buitenkantophanging van de carbon achterbrug, aan een aluminiumstripje, lijkt mij niet heel solide, maar dat zal vast wel meevallen. Wel fantastisch dat 24kg bereikt is!

    Wist je al dat Daniel Fenn de Eerste ;-) inmiddels bijna een nieuwe versie van die brug klaar heeft? Die weegt natuurlijk nog weer een stuk minder, en is iets langer zodat daarmee kan ook een 28" wiel gemonteerd kan worden (in de DF althans). (Bron: velomobilforum.de)

    Groet,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat aluminiumstripje, zoals jij het noemt, is blijkbaar wel stevig genoeg, want daar zitten alle achterbruggen in de velomobiel-stal mee vast.

      Die Daniel hè, die blijft ook aan het ontwikkelen. Mooi bericht en een 28" achterwiel heeft toch ook weer een paar voordelen.

      Verwijderen
  2. Wat ik vergeten ben om te vermelden is dat ik ook nog 4 Shredda's 40-406 van Roeifietser Piet heb overgenomen. Vandaar de titel.

    Twee van de vier gaan er waarschijnlijk onder de Mango+.

    De andere twee zijn reserve of ik gooi ze onder de Taifun als de Avocet te vaak lek gaan. Nu nog maar 1x, dat valt dus mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met snelle bandjes is de kans dat je hard moet remmen groter. Afgelopen woensdag moest ik zo hard remmen met de Greenspeed Scorchers dat de lucht van schroeiend rubber mij tegemoet kwam. One's zouden dan zijn doorgesleten en als je dat te vaak hebt wordt het wel erg duur. Wel een goede reden om iets voorzichtiger te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rijd niet zo hard :-) en altijd heel voorzichtig.

      Alleen op de Roeifiets geldt de regel: remmen-is-voor-watjes

      Verwijderen
  4. Inmiddels gelezen op Facebook: Belle en Dave verkopen hun velomobielen. Nou moe... Waar moet het naar toe met deze wereld?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bandjes zijn de enige merkbare snelheids verhogende of verlagende factor die ik zelf ooit ondervonden heb.

    Ik merk niets van kappen of schermen. Ik ga waarschijnlijk ook niet hard genoeg :-)

    En Paul : dat zag je toch wel aankomen ? De e-trikes bevallen zo goed dat velomobielen zonder e-motor vooral nadelen hebben ten opzichte van die trikes. En velomobielen met e-motor zijn erg beperkt in keus van model. Ik heb altijd de Strada heel geschikt gevonden om het e-model van vm.nl te worden. Maar vm.nl vind dat niet ( willen geen garantie gedoe met dure electronische onderdelen, accu's en motoren hebben ze een keer verteld )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens Belle rijdt ze met de XS veel gemakkelijker hoge snelheden dan met de E-Trike.
      Een vm blijft ook veel gemakkelijk op snelheid zei ze nog. Eigenlijk noemde ze in het kort alle voordelen van een vm en daarna bood ze de XS te koop aan.

      Als ik het goed heb onthouden, noemde ze het volgende: Met de XS 30-35 en met de Trike 25-30 met dezelfde inspanning.

      Verwijderen
    2. Het zat er inderdaad aan te komen, vind ik ook. Wel vreemd dat je met een velomobiel harder kunt rijden dan met een tot 45 km/u ondersteunde trike. Nou ja, ze kunnen natuurlijk beslissen wat ze zelf willen, ieder maakt eigen keuze's wat dat aangaat.
      Zou die lichte XS een fietsje voor Eva worden? Als antwoord op de lichte DF's? Zou zomaar kunnen......

      Verwijderen
    3. Tja, ik weet ook niet precies hoe het zit, maar dit is wat ze zei.

      De XS is voor een klant die graag een lichte fiets wilde.

      Verwijderen
    4. Quezzzt: "Maar vm.nl vind dat niet (willen geen garantie gedoe met dure electronische onderdelen, accu's en motoren hebben ze een keer verteld)"

      Dit begrijp ik heel goed. Er komt dan namelijk 'een hele wereld aan onderdelen' bij en al die klanten willen natuurlijk weer garantie, als er zo'n elektronisch onderdeel stuk gaat.

      En wat dacht je van het soort clientèle dat zulke fietsen gaat kopen. Dat zijn meestal geen 'echte fietsers'.
      Ik weet dat dit nogal zwart-wit is en gechargeerd en ik heb het uiteraard niet over Dave en Belle.

      Verwijderen
    5. Ik snap dat ook heel goed. Die mannen hebben flinke (technische )opleidingen genoten en weten exact op welke gronden ze wel of niet iets doen. Eigenlijk zijn het merkwaardig overgekwalificeerde fietsenmakers :-)))

      De zoektocht van hun buurman naar voor velomobielen geschikte motoren/accu's/aansturing die vaak teleurstellend was zal ook hebben bijgedragen aan een keuze het (nog) niet te doen.

      En natuurlijk dat veel modellen steeds lichter worden en motoren al snel vrijwel niet nodig zijn of zelfs de meeste tijd je hinderen. ( zelfs mijn zware Q rijdt bijna zonder inspanning 25+ km/u maar wel zonder klimmen uiteraard )

      Dan blijven alleen nog de luxe rijders ( bepaalde publiek waar jij het over hebt ) en de klimmers in vrijwel alle omringende landen die wel wat hulp willen. ( niet zijnde Adri :-) Die luxe rijders willen dan waarschijnlijk ook niet zo moeilijk in een mangat klimmen en dan kan ik idd begrijpen waarom men ze dan liever naar de e-Orca verwijst die daar wel in voorziet.

      Maar toch....ik zou in hun schoenen wel geprobeerd hebben een e-motor pakket te kunnen bieden om de "klimmende forenzen" in alle Europese omliggende landen makkelijker te verleiden voor een (vm.nl) velomobiel te kiezen. Ze worden inmiddels wel links en rechts gepasseerd door allerlei fietsvoertuigen die wel e-motoren hebben. Je kunt dan ook een moment missen waar je de velomobiel wat makkelijker in de markt had kunnen zetten omdat een groot deel van de fietsers dus toch een e-model schijnt te willen rijden.

      Verwijderen
  6. Tekst van Belle zelf:
    "Je gaat ook veel sneller. We reden gisteren tussen de steden 35-42 kilometer per uur (ja, net fietsvakantie achter de rug, dan wil het wel). Met dezelfde energie rij ik met de trike hooguit 29 kilometer per uur, meestal zelfs maar 25."

    Bron:
    https://kampeerwijzer.com/2017/07/14/te-koop-twee-velomobielen/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap dat wel : Nederland heeft ooit de F104 in dienst gehad wat in feite een soort raket met piepkleine vleugeltjes was. Kon met een enorme snelheid naar een (Russische) bommenwerper vliegen en die evt neerschieten...we hebben nooit meer zo'n snelle straaljager gehad.

    Maar als dat nu eens geen bommenwerper is die ze moeten onderscheppen maar uiterst wendbare (russische) luchtoverwichts jagers ? Dan heb je niets aan zo'n ding die met een enorme snelheid rechtdoor vliegt. Daar maken ze gehakt van.... We schijnen weer die fout te hebben gemaakt met de toekomstige logge en zware F35 maar das een ander verhaal...

    Wat heeft dat nou met velomobielen te maken ?? : veel modellen zijn vooral goed in heel hard rechtdoor rijden terwijl je opgesloten zit in een beschermende cocon.....en kunnen verder niet zoveel bijzonders. Wendbaarheid is in veel modellen ver te zoeken. Stabiel zijn ze ook niet allemaal. Off road lopen ze erg snel vast. In veel gevallen in beperkte ruimte voel je alsof je een enorme SUV rijdt....

    Zo'n e-trike is dan afhankelijk van wat de rijder wil een gebalanceerdere fiets, je kan er waarschijnlijk meer en makkelijker mee. En kan als het moet ook nog een redelijke snelheid halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die Bike-on werkt helaas niet, Wim. Wel in de labo opstelling die vm.nl heeft: met een speld een gaatje prikken, speld eruit halen en het spul het werk laten doen.
    De werkelijkheid: je rijdt lek, er blijft iets in de band zitten, waardoor bike-on er langs sijpelt. het stukje glas, dit keer, eruit gehaald, maar helaas blijft het spul erdoor sijpelen. En zo groot was dat gat niet. Dit twee keer mogen meemaken. Jammer van die dure bus ..........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een biba gezien die wel 10x lek was geweest. Vond Theo niet meer zo geschikt. Bij ieder lek voelde je een bobbel van dat BikeOn. Het had dus echt 10x de band gedicht.

      Laatst was mijn rechterband duidelijk iets minder hard dan links. Die is dus waarschijnlijk ook even lek geweest. Ik heb er echter niets van gemerkt.

      Geen idee waarom het bij jou niet werkt.

      Verwijderen
  9. @Wim Zo te lezen wordt de One straks niet meer gemaakt en ben je aangewezen op de duurdere Pro One: https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/schwalbe-one-28-406mm-wird-ersatzlos-gestrichen.49272/
    Een fiets waar een breed scala aan banden op past heeft zo zijn voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen