zaterdag 16 september 2017

To Row a Bike or not.......


Rowingbike

Een vriend van mij heeft een maand geleden een Thys pre-CVT gekocht. Staat nu trouwens te koop op Marktplaats. Menigeen zal nu waarschijnlijk denken dat hij het roetsen niet leuk genoeg vond.
Nee hoor, niets is minder waar. Hij heeft juist een week geleden een zo goed als nieuwe 222 Revolver gekocht. Ook nog eens heel dicht bij zijn huis, hij hoefde er dus niet eens helemaal voor naar Middelburg te rijden. Met die vriend heb ik een intensieve whatsappberichtenwisseling gehad.

Gisteren zag ik op het nieuwe Nederlandse Ligfietsforum een vraag voorbij komen over de CVT of pre-CVT. Deze vraag werd nota bene gesteld door een mede-LOL-rijder. Ook met hem heb ik daarna een redelijk aantal mailtjes en whatsapjes uitgewisseld.


Zo kwam ik op de gedachte om met behulp van de info die op de site van Derk staat een soort overzichtje te maken van de diverse modellen.


Op de site www.rowingbike.com staat veel technische info.
Ik zal hieronder een soort samenvatting zetten en soms extra informatie of mijn eigen mening toevoegen.

De afkortingen: 
RR = Roller Ramp
CVT = Continuous Variable Transmission



Thys 222 Pre-CVT
Klik hier
Het belangrijkste verschil tussen het Revolver-systeem en pre-CVT is het schakelgemak. 
Bij de pre-CVT gaat dat moeilijker d.m.v. het opzij duwen van de stalen aandrijfkabel naar een volgende winding van de groef. Veel mensen schakelen er in de praktijk weinig mee, maar als je een beetje handig bent dan lukt dat best.
De kabelslijtage is op de pre-CVT vrij groot, na 300 tot 500 km moet je de stalen aandrijfkabel draaien of vernieuwen. Deze kost 5 euro.
De aluminium Snek slijt snel, daar kan je rond de 5000 km mee doen en dan moet je een nieuwe kopen. Deze kost €120,-


Thys 222 RR editie
Klik hier

Het is mogelijk om CVT fietsen met het RR systeem uit te voeren. Het RR systeem heeft een minder groot versnellingsbereik.
Op de Thys 222 RR versie is het freewheelsysteem van de in eigen beheer gemaakte achternaaf een grote verbetering. Het sperlager in deze naaf geeft instant grip bij de inzet van iedere slag. Daarvoor  moest Derk een compleet nieuwe naaf ontwikkelen om van de speling die je aan het begin van iedere slag met de Shimano-naaf had af te komen. De directe grip creëert 40 tot 45 maal per minuut een soort Rolls Royce gevoel. Op latere modellen is het sperlager dan ook een standaard geworden.


Thys 222 CVT
Klik hier

Het CVT schakelmechanisme is gemakkelijk te bedienen en uiteraard geheel traploos.
CVT betekent namelijk Continuous Variable Transmission. Denk aan de DAF Variomatic (klik hier).
Het klemsysteem bij de voetenslee werkt d.m.v. twee wiggen die de kabel inklemmen.
De levensduur van de wiggen wordt op minimaal 5000 km geschat. Zowel aandrijfkabel als wiggen zijn eenvoudig te monteren en niet duur in aanschaf.
De levensduur van de CVT-kabel is minimaal 1000 km en de aluminium Snek gaat 7000 km mee.

De THYS 222 CVT kan worden omgebouwd naar de Revolver versie. Er zijn diverse mogelijkheden.  
Optie 1: Revolver met stalen aandrijfkabel: de voetenslee voorzien van schakelring 
Optie 2: Rijden met Dyneema aandrijfkabel: van aluminium naar kunststof snek
Optie 3: Revolver én rijden met Dyneema aandrijfkabel
Als je zowel het schakelgemak van de Revolver wilt hebben en ook het plezier van de Dyneema aandrijving, combineer dan optie 1 en 2.


Thys 222 Revolver
Klik hier

De naam van de Thys 222 Revolver is gebaseerd op de ronddraaiende schakelring. 

Het revolversysteem is voortgekomen uit het CVT systeem en lijkt daar erg veel op. De efficiënte manier van schakelen is hetzelfde gebleven: er is één koppelingsknop die je met de rechterduim bedient.

Met ingeduwde koppelingsknop is een slag maken terugschakelen, een terughaalslag is opschakelen.
Het klinkt ingewikkelder dan het is.

Het Revolver systeem heeft in mijn optiek alleen maar voordelen. Ik heb zelf trouwens nooit met de andere systemen gereden. Nou ja, een klein proefritje met de pre-CVT van die vriend van mij dat was de enige keer.

  • Het hele aandrijfsysteem is ruim een halve kilo lichter geworden. 
  • De levensduur van de Dyneema aandrijfkabel is gemiddeld 1800 km volgens Derk. Ik rijd er nu sinds 2010 mee en ik ga meestal door de 3000km heen.
  • Je kunt een bergSnek monteren: 220 en 250m. Standaard is 178mm.
  • De kunststof Snek is gemakkelijk zelf te vervangen.
  • De lichte Dyneema armslagkabel (13 gram) is uitgerust met een schuifknoop waardoor je de lengte heel gemakkelijk, zelfs tijdens de rit, kunt verstellen.
  • Het schakelen is begrensd, je kunt niet te licht of te zwaar schakelen.
  • De Dyneema aandrijfkabel weegt slechts 24 gram, de Dynamax weegt 28gr.
  • De vergrendeling is simpel.
  • Lichtere en meer ergonomische rem- en schakelhandels.
  • Zeer gemakkelijk achterband verwisselen door het loshaken van het retourelastiek.


Thys 209 Carbon
Klik hier

Dit is dus mijn fiets.
De 209 carbon is de opvolger van de stalen 222.
De 209 is iets korter en compacter. Het scheelt precies 13cm.
De zithoogte is iets lager en de gewichtsverdeling ligt iets meer op het achterwiel.
De 209 is veel lichter. Het scheelt 5kg. Dat is bijna 1/3 van de 222 en bijna de helft van de 209.

Ik vind de 209 nog stabieler dan de 222. Stuurt en rijdt nog weer iets strakker.
Ik durf met de 209 genadeloos hard door de bochten en/of naar beneden te gaan.
Snelheden van 65km/u zijn geen probleem. Dan bedoel ik uiteraard van de Posbank af of de Holterberg.
Als de wind goed staat of als er geen wind is en ik ben ook nog in goede doen, dan kan ik er ook makkelijk een kruissnelheid van 35km/u mee rijden. Meestal rijd ik tussen de 23 - 33 km/u.



Uiteraard heb ik ook nog een tip: Koop gewoon de 209  ;-)




Dit was trouwens mijn oude 222. Een 2 x 406/20" uitvoering. 
Normaal gesproken heeft een 222 een 451 voorwiel en een 559 achterwiel.








18 opmerkingen:

  1. Dag Wim
    Volkomen gelijk.
    De 209 is het ultieme gevoel om in trance te komen.
    De 222 revolver kan er niet aan tippen.

    Groet Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ik nog vergeten.

      Het bijna delicate geluid van de 209 t.o.v. het toch enigszins heftige geluid van een 222.

      Verwijderen
  2. Ik ben erg blij met mijn 209, maar heb nooit kunnen ervaren dat het rijgedrag zoveel beter is dan de 222. Het mindere gewicht was ook niet direct merkbaar, het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik mijn hoogste gemiddelde met de 222 kon overtreffen. Wat betreft snelheid vind ik de roeifiets gemiddeld in vergelijking met andere open ligfietsen. Een High lof Low Racer is toch echt een stuk sneller. Maar dat is niet waar ik de roeifiets voor heb gekocht, gewoon lekker roetsen met behoorlijke snelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal de laatste zijn die beweert dat een Roeifiets een snelle open ligger is. Zeker niet als ik er op rijd ;-)

      Het gaat mij ook puur om de Roeibeweging. Snelheid is leuk, maar daar gaat het mij in eerste instantie niet om.

      Verwijderen
    2. Piet heeft mij overtuigd, ik blijf bij mijn 222 :-)
      Pas nog een nieuwe Revolverring ontvangen van Derk (50 euri, goed prijsje!).

      Verwijderen
    3. Voor mensen die op een bepaalde manier een gevoelige rug hebben -en daar hoor ik ook bij- heeft de 222 een groot voordeel boven de 209. In de meest recente posting op m'n weblog schreef ik hierover het volgende:

      "'k Heb de afgelopen dagen het zitje van de HP Scorpion aangepakt en heb hierbij m’n eigen ervaringen gebruikt met de roeifietsen THIJS 222 en de THYS 209.
      Qua ziteigenschappen was er een klein maar voor mij een belangrijk verschil tussen de 222 en de 209. Het zitje van de 222 had een subtiele welving naar boven waardoor m’n tamelijk gevoelige rug tijdens het roetsen een weldadige massage onderging. Kleine rugprobleempjes, zoals na een dagje werken in de tuin, waren verdwenen na een middagje roetsen.
      Ondanks alle voortreffelijke eigenschappen van de 209 vond ik het een groot nadeel dat het zitje ervan niet die welving naar boven had, maar eerder leek op een ondiepe kuil. Het massage-effect van de 222 was daarom totaal afwezig."

      Het grote voordeel van de roeifiets is:
      - zeer complete body work-out, en je blijft soepel :-)
      - in lastige verkeerssituaties (op vlak terrein, dat wel!) is het beter en veiliger manoevreren met de roeifiets omdat je één been kunt gebruiken voor de voortbeweging en het andere been kunt gebruiken voor evenwicht en om heel snel contact met de grond te maken. Dat is een omstandigheid waarom ik nooit ben gevallen met m'n roeifietsen :-)

      Verwijderen
    4. Ieder mens is duidelijk anders.

      Het zitje van de 209 past juist beter bij mijn rug, dan die van de 222. Ik heb wel een twee laags matje, zodat het zitje beter bij mijn lengte past. Lange mensen hebben een matje van 1 laag.

      Verwijderen
    5. Mick, alleen het delicate geluid van de 209 zou mij al overtuiged hebben.

      De 209 is zo extreem stil, dat zelfs herten niet wegrennen.
      De 222 zal altijd meer lawaai maken, omdat de voetenslee minder strak passend te krijgen is op de stalen spriet.

      Verwijderen
  3. Niet te volgen door iemand die geen ingewijde is. Na drie keer CVT gelezen te hebben afgehaakt. (Dus in de tweede zin al geloof ik). Te verhelpen door meteen in elk geval de afkortingen uit te schrijven. Wat is CVT, RR, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip.

      Dit bericht is ook wel een beetje bedoeld voor mensen die info willen lezen over de verschillende modellen.

      Eigenlijk is het niet eens zo interessant wat cvt of rr betekent. Het is gewoon een type-aanduiding.

      Verwijderen
    2. Leuk dat je toch belangstelling had Belle. CVT staat voor Continu Variabele Transmissie, met dat begrip is de automatische versnellingsbak van DAF groot geworden. Bij Rowingbike werkt dat totaal anders maar kun je spreken van "traploos verstelbare versnelling". Bij het Revolversysteem (dat veel beter werkt) is ieder tand een andere versnelling (en die ring kan 4,5x omdraaien!).
      RR staat voor 'Roller-Ramp' oftewel sperlager. Roeien is goed voor je rug en je buik o.a.

      Verwijderen
    3. Belle, ik heb de afkortingen nu in de tekst uitgeschreven.

      Ik weet niet of dit nou echt gaat helpen. Wordt het duidelijker als je weet dat RR Roller Ramp betekent?


      Mick, dankjewel voor de aanvulling.

      Verwijderen
  4. geen nadelen aan het revolver systeem? Dat is een beetje erg optimistisch. Het is een goed systeem, maar kan altijd beter.

    Zo is het schakelen via de voetenslede te bewegen ingenieus, maar ook vervelend.
    Lichter schakelen als je bergop rijd is dan ook een slag missen. Zo is het soms onmogelijk lichter schakelen tijdens de bergop.
    Tijdens een wedstrijd is het ook een minpunt want je verliest snelheid en candans tijdens het schakelmoment.

    Ook de kabel verbinding naar de voetslede vind ik een nadeel. Die sleept soms tegen het voorvork

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs op de steilste helling van de Posbank lukt het mij nog om terug te schakelen.

      Uiteraard is zelfs het in mijn ogen geweldige revolver-systeem te verbeteren. Ik zeg: Grijp je kans.

      Verwijderen
    2. Niet eens zo moeilijk Birger wat Wim schrijft. Neem een Pré CVT (met centrische achtervork), eigenlijk de goedkoopste die er 2dehands aangeboden worden.
      Zet daar een Nexus 8 in en klaar!
      Nou ja, moet je wel overgaan op kettingtransmissie natuurlijk en genoegen nemen met een strikt lineaire aandrijving.
      Maar dat geeft zeker meer transmissieverlies over het vlakke!

      Verwijderen
    3. @Wim
      Op een stijging van 8.7% max kan je dat inderdaad nog.
      Ga je boven 10% klimmen dan wordt het wel moeilijk

      Verwijderen
  5. Ik heb 24000 km met een 222 geforensd en nu 36000 op een 209.

    Vergeleken met de 209 is de 222 een rammelbak. M'n 209 rijdt nog als nieuw. Standaard rondom schijfremmen is ook een groot pluspunt. Het is ook makkelijker om de voorband te vervangen door de enkelzijdige voorvork. Op m'n 209 rijdt ik trouwens nog steeds met de origineel geleverde snek.

    Dit jaar ben ik voor het eerst met m'n roets op fietsvakantie geweest. Echt heerlijk om op zo'n stille fiets te rijden.






    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel MM. Jij, als zeer ervaringsdeskundige met beide modellen, kunt uiteraard heel goed vergelijken.

      Ik vergeet nooit dat MM uit Winterswijk het geluid van de 209 omschreef als delicaat. Deze uitspraak kon en kan ik alleen maar onderstrepen.

      Vooral die stilte tijdens het fietsen/roeien, dat vind ik echt geweldig.

      Verwijderen