donderdag 24 februari 2022

Mooi Twente

Die andere ligfietsclub uit het oosten des lands. 

Beetje vaag. Al rijdend genomen.
Ieniemienie-MilanSL vs Dikke-kont-Strada

Naast LOL is er dus nog een club. Veel LOL-rijders rijden dan ook met beide clubs mee.
LOL rijdt op de eerste zondag van de maand en MooiTwente op de derde zaterdag.

Tja, als je op zondag gaat fietsen, dan houd je de zaterdag over voor klusjes.
Als je echter op zaterdag gaat fietsen, dan houd je de zondag over als rustdag.

Dat vind ik wel heel prettig, want vooral de laatste jaren (o.a. na mijn achillespeesruptuur) heb ik die hersteltijd meer dan ooit nodig. Het rijden op zondag gaat namelijk steeds meer zijn tol eisen.
Er is gewoon geen hersteltijd, want daarna komt er weer een week met ww-verkeer.

Sinds de CML heb ik sowieso extra tijd nodig om te herstellen, maar het lijkt erger te worden.
Of is het gewoon de leeftijd ;-)

Ik had al eerder tochten met MT gereden, maar totnutoe was LOL altijd echt mijn enige kluppie. 

Ik denk dat LOL en Mooi Twente veel overeenkomsten hebben, maar er zijn ook verschillen die op het eerste oog misschien niet zichtbaar zijn en ook lastig onder woorden zijn te brengen.
Ik doe toch een poging: er lijkt iets meer sprake van rust te zijn. Er is bijvoorbeeld vaker tijd voor een tweede bakkie koffie.

 

Toertochten 2022

Ik heb op zaterdag 15 januari deze tocht gereden.  Klik hier Startplaats: Rijssen

Ik heb op zaterdag 19 februari deze tocht gereden. Klik hier Startplaats: Delden

 

Mooi Twente heeft verschillende startplaatsen, maar ik moet telkens een flink stuk rijden.

De Passage Rijssen --> 25km

Hotel Hof van Twente Hengevelde --> 35km

Aparthotel Delden --> 38km

Hotel de Herikerberg Markelo --> 20km

Semmelink Lochem --> 12km


Als ik echter onderweg ergens kan afhaken en het daardoor rond de 100km wordt, dan is dat voor de zaterdag met de MilanSL geen probleem.
Ik heb ook een keer met de Roeifiets meegereden, maar toen reed ik met de fiets in de auto naar de startplaats.

Word ik nu een echte MT-rijder of kruipt het LOL-bloed toch nog waar het eigenlijk niet gaan kan?
Ik heb geen idee, de tijd zal het leren en we gaan het vanzelf zien en ontdekken.

 

MilanSL

Dan nog een paar open-klep-foto's van de MilanSL. Gewoon, omdat het kan.





 

Tot de volgende keer maar weer.

 


10 opmerkingen:

  1. Ja, dikke kont wel Wim, maar de laatste jaren betrap ik mezelf er op dat ik toch steeds genuanceerder kan denken over die dingen.
    Zo zal een Strada ongetwijfeld een kleinere draaicirkel hebben dan jouw Milan of welke andere vm met dichte wielkasten ook.
    Maar ook is de kettingloop voor de voeten prettiger als je gevoelige voeten hebt.
    Het zou me niet verbazen als jou achillesklachten net zo iets zijn als de brandende voetzolen waar ik in de DF last van had!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De SL heeft een kleinere draaicirkel dan de XS en de DF.

    Ik heb helemaal geen achillespeesklachten. Hoe kom je daar nou bij??? Ik heb in 2018 een afgescheurde achillespees gehad, dat kwam door touwtjesspringen ;-)

    Brandende voetenzolen komen 9 van de 10 keer door niet goed passende en vooral te grote schoenen. Je voeten schuiven dan bij iedere omwenteling iets heen en weer in je schoenen en dat zorgt voor die brandende pijn. Sinds mijn laatste goed passende schoenen, links naar 44 en rechts 43, heb ik nooit meer last gehad. Daarvoor was het echt de hel, altijd last. Nu dus nooit meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Wim, de diagnose over jouw voeten kun je beter stellen dan ik natuurlijk.
      Bij de Flevobike AlleWeder heb de oorzaak behalve in de schoenen ook nog in de schoenPLAATJES gezocht (-: Maar ik loste het pas op met een V.nl-achtige kettingloop.
      Ook nu weer had ik geen last (zelfs niet bij en na de Fortenroute) op de Cheetah open ligfiets maar kwamen de voetklachten gelijk terug na (proef)rijden met het derde voorwieltje, MET DEZELFDE SCHOENEN/PLAATJES!
      How about that (-:?

      Verwijderen
    2. Geen idee, maar waarom zou je voetenklachten krijgen door de kettingloop? Hoe is dat mogelijk? Komt er een andere spanning op de ketting door de loop? Heeft dat dan weer effect op jouw voeten? Ik heb hier nooit iets van gemerkt. De hoogte van de trapas heeft wel effect, maar de trapas in de DF zit verhoudingsgewijs vrij laag. Misschien kan dat ook een oorzaak zijn. Als de trapas lager zit, dan is je beenstand anders en ook de houding van je voeten op de pedalen.

      Verwijderen
    3. het is wat Leo van Alligt ook al heeft proberen uit te leggen. Als een rol de ketting erg uit de kortste weg trekt krijg je een grote statisch krachtverlies op de as van die rol. Je moet dan dus meer kracht leveren dan nodig is (daarom hebben gewone ligfietsen en trikes ook maar 1 rol nodig.
      Bovendien scheelt het een volledige mantelpijp om het aandrijfdeel van de ketting!

      Verwijderen
    4. Ach, ik fiets bijna krachtloos :-)

      Daarom merk ik er niks van ;-)

      Maar zonder gekheid, ik vind het wel een interessant verhaal.

      Verwijderen
  3. Je kunt het zelfs zien aan de hoeveelheid assenstaal dat nodig is voor de ophanging van de rollen bij de ligfiets/ VM.nl methode namelijk slechts doorsnee 8 mm.
    Tegen die van de FAW/DF methode, 8 mm (achter) plus maar liefst 10 mm (voor)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie luxe, 2 clubs. Hier maar 1 club die af en toe naar hier komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen