donderdag 22 augustus 2024

M5 Minimal.Bike 6,7kg --> Zoefie

21 augustus 2024



Hoe het allemaal begon.


Op het Nederlandse Ligfietsforum stond op 18 augustus 2024 om 20:55 uur het volgende bericht van ZoefZoef:

"Ik presenteer u: de eerste minimal.bike die ik sinds het bestaan van deze fiets aangeboden zie worden op de tweedehandsmarkt.

Iemand weleens op zo'n fietsje gereden? Ik wist van het bestaan ervan, heb 'm volgens mij ook een keer gezien bij M5 maar heb verder geen enkel idee hoe zoiets rijdt. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Leuk ogen doet het in ieder geval wel."



Ik las bovenstaand bericht en ging direct naar 2dehands.be om de advertentie te bekijken. Daarna stuurde ik mijn eerste bericht met een prijsvoorstel. 

Op maandag om 07:03 uur kwam de reactie van de verkoper. Zullen we elkaar in het midden treffen?

Om 08:40 uur was de koop rond en had ik een M5 Minimal.Bike gekocht.

Op mijn verzoek hebben de verkoper en ik elkaar ook fysiek in het midden tussen onze woonplaatsen getroffen.


Hoe wist ik zo zeker dat ik deze fiets wilde hebben?

Waarom kon ik deze fiets ongezien kopen?


Ach ja, toen ik mijn M5 CHR bij Bram Moens ophaalde heb ik een kort proefritje met de Minimal.Bike gemaakt. Dit was voldoende voor mij. Ik wist dat ik er ooit eentje zou willen hebben. Wat een geweldig fietsje. Het is een waar kunstwerk.



Op 2dehands.be stond: Compacte stadsfiets Carbon 

Beschrijving in de advertentie:

Zeer knappe en uiterst wendbare lichte stadsfiets.

Eyecatcher tot en met!

Maat: past voor iedereen.


MINIMAL BIKE D10

Gewicht: 6,7 kg

10 speed SRAM XO

Aluminium AERO wielen

Alu chain ring

banden: ETRTO 451mm met 26mm breedte


Gekocht in 2018 voor de prijs van 3632 euro (incl BTW)

Prijs te bespreken, maar geen absurde biedingen aub.

Richtprijs is toch ca 1000 euro


Op 4 augustus 2024, 19:04 uur was deze advertentie geplaatst.

Deze fiets stond dus al 2 weken te koop.

Op 19 augustus 2024, 08:40 uur was de koop rond.


Nieuwprijs van deze Minimal.Bike in deze uitvoering: iets meer dan €3700,-

Voor zo'n kunstwerk in nieuwstaat vind ik 25% van de nieuwprijs keurig.



Minimal.Bike achtergrondinformatie:


17 november 2016:

Om fris te blijven is het volgens mij (Bram Moens) noodzakelijk om af en toe ook eens iets te doen wat buiten je dagelijkse bezigheden valt. 

Hoewel het in dit geval nog steeds om fietsen gaat, maar dan rechtop tegen de wind in....


De start vond plaats aan de balie van M5 in oktober 2014 tijdens een bezoek van Aart Roelandt. 

Al jaren vroeg ik hem namelijk of hij misschien een leuk product wist wat in carbon gemaakt kan worden. 

Zijn voorstel aan mij was: bedenk/teken/maak een lichte carbon stadsfiets. 


Na een aantal schetsen werd al snel de basisvorm bepaald.


Behalve het hoofdframe en de voorvork heb ik ook nog diverse houten sturen met vleugelprofiel gemaakt. Deze zijn uitgemond in twee verschillende carbon productiesturen. Een met geïntegreerde remgrepen en duimuitsparingen en de andere met cilindrische carbon buisuiteinden waar standaard schakelaars en remhendels op kunnen. 


Een van de belangrijkste doelstellingen voor mij was om alle onderdelen zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Verder geen lelijke klemmen rondom zadel- of stuurpen maar onopvallend in het frame opgenomen.


Door de speciale eigenschappen van carbon en met name dit super Toray 800/1000 was het verder mogelijk om de standaard frameconstructie volledig los te laten en daardoor de vormvrijheid helemaal uit te buiten.


Als laatste speciale dank voor Bob Vroegh van Bob Lab voor zijn 3D Solid Works bijdrage aan dit project!
Voor alle verdere info zie de speciale website: www.minimal.bike
 


M5 Minimal Bike is an ultra lightweight bicycle (6.7 kg), in which carbon is the primary material. 

The bike is designed according to an integrated approach. By optimal integration of components the bicycle is characterized by a minimalistic design.


Minimal Bike wins Bike Innovation Award 2017 of bicycle country the Netherlands.

De Minimal Bike van M5 is een innovatief ontworpen fiets, waarbij door een minimalistische en een zoveel mogelijk geintegreerde benadering van de fiets met zijn onderdelen, een totaal ander en super licht (vanaf 6.7 kg met schijfremmen!) model is ontstaan. De jury is van mening dat duidelijk te zien is dat bij het ontwerp en het produceren van deze fiets is nagedacht over elk detail. Een geintegreerd balhoofd, het carbon frame, de onzichtbaarheid van de kabel en natuurlijk het unieke (licht)gewicht. M5 heeft een fiets gecreëerd waarmee je gezien mag worden en die voldoet aan een behoefte in bijvoorbeeld stedelijk gebied.


Een paar maanden geleden won the MINIMAL BIKE al de Dutch Bike Innovation Award 2017, maar nu dus ook de hoogste prijs bij onze oosterburen, namelijk de prestigieuze 2017 German Bicycle Brand Contest!




Op de site van Minimal.Bike staat:

minimal.bike D10, including:

  • wheels: ETRTO 451 mm
  • tyres ETRTO 451:  PRIMO Comet high pressure slick tire 26 mm 
  • 10 speed rear derailleur with SRAM XO twist shifter and 11-25 cassette
  • standard saddle
  • aluminium aero rims with flat aero spokes
  • disc brake front & rear
  • carbon wing handlebar with integrated brake levers
  • aluminium chain ring protector
  • Frame

    Full carbon TORAY® 800/1000 U.D.

  • Wheelbase

    943 mm

  • Rims

    Aluminium aero 40 mm

  • Wheels

    ETRTO 451  26 - 48 mm

  • Brakes

    160 mm disc front and rear

  • Pedals

    Platform type, colour anodised aluminium

  • Rear cassette

    11-25

  • Chain ring

    50 teeth

  • Trail/naloop

    58 mm

  • Offset/vorksprong

    19 mm


Achtergrond Informatie Carbon:


UD carbon is er in verschillende gradaties (low modulus en high modulus). 

Toray T700 is het meest gebruikte carbon in de fietsindustrie. 

Tegenwoordig zie je steeds meer blends van Toray T700 en T800. 

T800 is een lichtere en stijvere carbonspecificatie. 

Je ziet soms ook Toray T1000 als gebruikt materiaal. 100% Toray T1000 is onlogisch. 

Een onderdeel wordt daarmee ontzettend duur en veel te stijf. 

Een blend van meerdere types is uiteraard wel mogelijk


T1000-koolstofvezel heeft een elastische modulus van ongeveer 590 GPa, wat sterker is dan T800-koolstofvezel, die een elastische modulus heeft van ongeveer 550 GPa .

T800 carbon is sterker en lichter en 11% sterker dan T700 in termen van treksterkte.



Gelukkig komen nu de foto's:
























Na ruim 30 jaar heb ik dus weer een keer een gewone rechtopfiets. Nou ja, gewoon.



Tot de volgende keer maar weer.

4 opmerkingen:

  1. Hoe je het voor elkaar krijgt om weer een heel bijzondere fiets te scoren weet ik niet, maar proficiat! Een heel speciaal en mooi fietsje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Tja, naar aanleiding van de tip van iemand op het Nederlandse Ligfietsforum dus.

      Verwijderen