vrijdag 3 juli 2015

LOOK schoenplaten Keo grip - XS verlaagd - 54T of 41T

- LOOK schoenplaten Keo grip

De schoenplaatjes waren al een keer van schoen verwisseld. Op de roeifiets klik ik namelijk altijd als eerste met mijn rechtervoet in. Met de linkervoet wordt dus afgezet en daardoor slijt dat plaatje veel harder.



Nu was het plaatje ondertussen wel heel dun geworden en als het onderweg afbreekt, dan moet je dus ter plekke de plaatjes gaan vervangen. Ik reed namelijk al wel een paar weken met nieuwe plaatjes in mijn tas rond. Vandaag was dus de dag aangebroken dat de boel vervangen moest worden.

Op de foto hieronder de benodigdheden.


En zo ziet dat er dan weer nieuw en netjes uit. Hoe lang zal het dit keer duren?



De ieniemienie-bescherm-stukjes die onder de hak van de Bont-schoenen zitten, waren al een keer versleten en de Sidi-exemplaren die er nu onder zaten waren ondertussen ook al weer 'op'.



Daar moest dus iets anders op verzonnen worden, want de bevestigingsboutjes en -moertjes waren ook niet meer van een fantastische kwaliteit. Gewoon een nieuw 'hakje' eronder plakken dus maar. Dat valt dus nog niet mee onder zo'n Carbon/kunststof zool. Allerlei verschillende soorten lijm hebben het mogen proberen, maar geen enkele kon deze taak tot een goed einde volbrengen.
 

In de schuur lagen echter nog van die imitatie-tuin-crocs-gevallen. Even flink de schaar erin en ik had opeens twee prachtige hakken met flink veel lijmoppervlak. Met Poly Max - High Tack in het lijmpistool moest het gewoon gaan lukken. En dat is het ook. De hakken zitten er nu ondertussen bijna een maand onder en het bevalt verschrikkelijk goed. Eindelijk kan ik nu gewoon en fatsoenlijk lopen met/op mijn Bont-raceschoenen.




- XS verlaagd met korte en stijve veren.

De XS heeft nu twee maanden korte en stijve veren. Daardoor is de XS nog weer een flink stuk lager dan ze al was. Op foto's is dit ook best goed te zien. Er is nu zo weinig van de voorwielen te zien dat ik nog niet de behoefte heb gevoeld om de kapotte wieldoekjes te vervangen door nieuwe. Nou ja, de wieldoekjes waren niet kapot. Die glasvezel 'dingen' waren geknapt.



Raakt de XS nou veel sneller een drempel?
Nee, eigenlijk niet. Zelfs de wc-borstel-houder-kapjes hebben nog nooit een drempel geraakt.

Helt de XS minder over in de bochten?
Ja, 100% zeker weten. Op een aantal plaatsen op mijn woon-werk-route moet ik schuin een drempel op- en dus ook afrijden. Met de oude veren ging de XS dan regelmatig op 2 wielen een bocht door. Nu niet meer. Behalve soms nog op een rotonde en dat werd natuurlijk weer net gezien door één van de LOL-rijders.

Is het stuurgedrag van de XS veranderd?
Ja, maar dit zou in theorie ook door de Durano+ kunnen worden veroorzaakt. Toch denk ik dat de korte en stugge veren hier ook zeker positief aan bijdragen. Het lijkt wel of de fiets nog strakker stuurt.

Zijn dit nou echte verbeteringen of verbeeld ik het mij?
Stugge veren geven een voertuig een zogenoemd 'sportief' karakter en dat zal ook vast wel voor een VM gelden. Het voelt iedere dag als een verbetering en dat vind ik wel prettig.


- 54T of 41T

Peter 'de Ovaal' had mij al eens de tip gegeven om op de heenweg op het middelste blad te gaan rijden en op de terugweg op het grootste. Op die manier verslijten/gebruik je niet alleen het middelste blad en een paar achtertandwielen, maar verdeel je de slijtage over meer onderdelen. Slimme en goede tip.
Verklaring van de tip: Op de heenweg doen de meeste fietsers het iets rustiger aan dan op de terugweg.

In de winter rijd ik toch wel heel veel alleen op het middelste blad, maar in het voorjaar ging ik steeds vaker op de terugweg op het grootste blad rijden. Op een bepaald moment vergat ik om weer terug te schakelen en reed ik dus de heenweg ook op het grootste blad. Ik had dit eerst niet in de gaten, totdat ik op de snelheidsmeter keek. Ik reed opeens ruim 5km/u harder. Hoe kon dat nou?

Met verschillende mensen heb ik hier ondertussen over gesproken, maar een echte verklaring heb ik nog niet gevonden. Zelf denk ik dat ik te vaak in een versnelling blijf 'hangen' en daardoor niet meer versnel. Op het grootste blad zijn de stapjes groter en versnel ik dus automatisch iets meer. Misschien ligt mijn ideale cadans nu ook net op een iets andere 'positie' (tandwiel-kettingblad combi) en rijd ik daardoor iets harder. Ik weet trouwens niet of iemand dit laatste begrijpt.

Theo van velomobiel.nl had nog een andere reden om op een zo groot mogelijk kettingblad te gaan rijden.
De snelheid van de ketting wordt groter, als je op een groter blad gaat rijden. Blijkbaar is dat ook beter voor het materiaal. Voorwaarde is wel dat je dezelfde cadans aanhoudt en dezelfde snelheid. Ergens anders las ik trouwens dat een hogere kettingsnelheid juist zorgt voor meer slijtage. Wie het weet mag het zeggen?

Het heeft wel even geduurd voordat ik dit aan iemand anders kon uitleggen. Toen Theo het uitlegde was het volstrekt logisch, maar toen ik het aan mijn mede-LOLlers wilde uitleggen, lukte dit echt voor geen meter.

Ik denk dat ik het nu wel kan:
Stel je rijdt 30km/u met een cadans van 90 op het middelste kettingblad. Dan rijd je achter bijvoorbeeld op het 6e tandwiel. Dit is uiteraard afhankelijk van je kettingbladen en je cassette.
Schakel je nu over op het grootste kettingblad, dan moet je achter gaan terugschakelen naar bijvoorbeeld het 4e tandwiel om met dezelfde cadans te kunnen blijven fietsen.

De ketting passeert nu tijdens één omwenteling veel meer tanden op het kettingblad en op het achterste tandwiel en heeft een hogere omwentelsnelheid. De ketting legt dus een grotere afstand af bij dezelfde snelheid van de fiets.
Ook het feit dat de ketting contact maakt met meer tandjes zorgt dus voor een verminderde kracht per tandje. Dit zorgt blijkbaar voor minder slijtage aan de ketting, de kettingbladen en de cassette.

Ik ben benieuwd of iemand dit heeft kunnen volgen en of het nou eigenlijk wel klopt?
Graag lees ik jullie opmerkingen, tips of uitleg hieronder.

Tot de volgende keer maar weer.

12 opmerkingen:

  1. Ik wissel ook regelmatig tussen 53 en 39 in mijn geval. Op het kleine blad hoor je de ketting en/of het kettingtandwiel wel een stuk minder dan op het grote blad. Mijn technisch inzicht is niet voldoende hier een verklaring voor te vinden, maar zal dat misschien met dezelfde kettingsnelheid te maken hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mijn XS maakte de ketting altijd een vervelend geluid op het grootste blad en op het middelste blad was de ketting redelijk stil.

      Sinds ik de ovale kettingbladen heb, is de ketting juist het meest stil op het grootste blad. Op het middelste blad heb ik nog steeds zo'n tikgeluid. Zie één van de vorige blogberichten daarover.

      Verwijderen
  2. Hallo Wim,

    Je schrijft: "Op de heenweg doen de meeste fietsers het iets rustiger aan dan op de terugweg". Dat kan ik alleen maar bevestigen (vwb woonwerk). Ook in het in een versnelling blijven hangen en daardoor niet meer versnellen is iets wat ik vaak doe. Ik zie dan iets van 30+ op de teller en denk "Ach da's eigenlijk hard zat", terwijl ik nog best harder zou kunnen fietsen. Maar dat levert zo weinig tijdswinst op dat ik het niet doe.

    Dat met die hogere omwentelsnelheid snap ik niet helemaal maar de laatste opmerking over meer tandjes dus minder kracht is 100% duidelijk ;-). Overigens gebruik ik uitsluitend het middenblad.

    groet,
    Paul


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het soms toch gewoon leuk om hard te fietsen. En 45+ is dan toch best lekker.

      Ik ga maar eens googlen op die omwentelsnelheid, want ik weet nu ook niet meer of ik het wel echt begrijp :-)

      Verwijderen
  3. Hoi Wim,

    Ik heb zelf met Look gereden vanaf 1986 tot 2005, toen ben ik overgestapt op SPD. De reden voor overstappen was onder andere het snelle slijten van de schoenplaatjes. Bij mij waren ze na 12 tot 18 maanden zover weg dat ze vervangen moesten worden, ondanks dat ik zo weinig mogelijk liep met m'n schoenen. Gelijk met de overstap naar SPD ben ik ook overgestapt in goede MTB schoenen, omdat je daat min of meer gewoon mee kan lopen, vergeleken met wegraceschoenen. De SPD-plaatjes liggen helemaal tussen de loopranden op de zool, zodat je bij lopen de plaatjes totaal niet verslijt. Dat de plaatjes van metaal zijn helpt natuurlijk ook......
    Sinds 2005 heb ik slechts 1x nieuwe plaatjes moeten monteren, vind ik zeer acceptabel op 10 jaar tijd!
    Het aanschaffen van schoenen met een harde carbonzool is ook een goede keus geweest, ik heb totaal geen last van drukpunten door de zogenaamde puntbelasting die sommigen aan de SPD pedalen toeschrijven.
    Mijn vering ga ik ook aanpassen, er komen stijve rode veren in de poten binnenkort, dat zou het waggelen tijdens aanzetten moeten voorkomen. Ik ben benieuwd!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is het precies andersom. Ik heb jarenlang met spd-pedalen gefietst, maar was toch niet tevreden. Ik had behoorlijk veel klachten en ben uiteindelijk aan een zoektocht begonnen naar het juiste schoeisel en de juiste pedalen.

      Na flink zoeken en uitproberen ben ik terecht gekomen bij LOOK, vooral omdat ze niet van metaal zijn. In de winter geleidt metaal de kou veel beter dan kunststof. Daar hebben we nu geen last van ;-) maar straks wel weer.

      Een leuke bijkomstigheid was dat ik de Bont raceschoenen met veel korting kon kopen. Daar kan ik de komende jaren nog heel veel schoenplaatjes voor kopen ;-)

      Dat spd-schoenen zolen hebben waarmee je goed kunt lopen, weet ik uiteraard. Ik heb zelf jarenlang met zulke schoenen gefietst en dus ook gelopen.

      Door beschermkapjes over de look-schoenplaatjes te doen en met mijn nieuwe 'hakken' kan ik nu echter ook probleemloos met mijn raceschoenen lopen en gelukkig ook nog fietsen ;-)

      Ach ja, het blijft toch een quest hè.

      Verwijderen
  4. Het verhaal klopt, bij dezelfde cadans en snelheid, maar met een groter tandwielblad voor verplaats je meer kettingschalmen, het afgegeven vermogen(kracht) is hetzelfde, want de fiets versneld niet, het enige verschil is een hogere kettingsnelheid, hierdoor is de kracht per kettingschalm lager/kleiner, dus slijt hij minder. Uiteraard moet je achter terug schakelen, als je voor groter schakelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig, ik ben blij dat er iemand is die kan bevestigen dat het verhaal toch echt klopt.

      Zoals ik al aangaf, begon ik toch wel steeds meer te twijfelen of het wel klopte.

      Verwijderen
  5. Ik haal ~43 km/u in prakijk met het middenblad dus strikt genomen is er geen enkele reden om wat anders te gebruiken bij woon-werk ritten.

    Nu overlapt mijn 57T voor wel wat versnellingen dus kan ik die ook gebruiken maar bij diverse viaducten moet ik dan weer terugschakelen en er soepel wil dat niet ( moet er eens naar kijken idd )

    Bij snellere ritten gebruik ik 57T wel maar die is voor mij eigenlijk te groot moet ik toegeven. Ik haal nooit een redelijk toerental in de hoogste versnellingsverhouding/rij daarvoor dan nog te langzaam. ( ~50 km/u ) Wellicht was ietjse groter dan 53 optimaal geweest voor mij.

    Omdat ik 57T heb is de ketting ook zo lang dat het kleinste kettingwiel er voor spek en bonen aan zit. Daar loopt de ketting vanaf in versnellingen hoger dan 3.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 54T heb ik ook in overleg met Peter de Ovaal op basis van de snelheden die ik meestal rijd.

      Als ik jou was zou ik toch overwegen om een kleiner blad te monteren. Vooral om de door jouw geschetste problemen met de ketting te vermijden.

      Verwijderen
  6. Sinds een week heb ik ook korte/stijve veren in de Quest. Wereld van verschil, zou nooit meer terug willen naar het geschommel! Met 90 kg eigen gewicht en een glasvezel Quest is dat gewoon te zwaar voor de standaard veren. Veiligheid in de bochten is zeer sterk toegenomen, ook de gemiddelde snelheid is voor mijn gevoel hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Reinier, dankjewel voor je reactie. Altijd leuk om een naam te zien die ik (volgens mij) nog niet ken.

      Goed om te lezen dat het voor jou ook een goede oplossing blijkt te zijn om met korte veren te gaan rijden.

      Ik ben 'maar' 75kg en mijn XS is van Carbon, toch vind ik het verschil ook al zeer opvallend.

      Verwijderen