woensdag 19 oktober 2011

Grote Beurt Rans na 2 jaar ww-verkeer

Vandaag ben ik met de Rans' Stratus XP naar Gerrit Tempelman van de Ligfietsshop in Dronten geweest.

De weg van Kampen naar Dronten was afgesloten; dus ik heb de hele polder gezien..........:-(
Met de auto valt dat dan toch ook wel weer mee..........;-)

Ik wist wel dat er het één en ander vervangen moest worden, maar het was uiteindelijk toch meer dan ik had verwacht.

Ik wilde de Rans echt winterklaar maken; dus moesten die "rare" open rem- en derailleurkabels vervangen worden door kabels die van het begin tot het eind gesloten zijn.
Ook was het misschien wel verstandig om er nieuwe buiten- en binnenbanden op te leggen (wel weer Kojaks, want die bevallen mij goed). Van Kojaks wordt namelijk gezegd dat oude banden niet meer zo geweldig lekbestendig zijn.
De ketting was na ruim 5000km behoorlijk versleten evenals de derailleurwieltjes.
De cassette was nog niet eens zo heel erg versleten, maar het zat er wel tegenaan; dus toch ook maar een nieuwe cassette erop.
De laatste tijd glijd ik regelmatig met mijn schoenen van de pedalen en Gerrit had een heel mooi setje pedalen liggen met van die stalen puntjes, zodat het gemakkelijker is om de voeten op de pedalen te houden.
De Shimano pedalen PD-MX 30.

Al met al was ik daar van 11.00 tot 13.30 uur, maar op de rekening heeft Gerrit toch maar 1,5 uur ingevuld. De reactie van mijn vrouw was: "Die wil ook niet rijk worden."

Ik heb op De Gouwe en De Vliet even proef gereden. Nou, nou, de eerste paar meters leek er wel muziek uit de fiets te komen...........dat waren dus de spaken die door Gerrit even goed op spanning zijn gezet. Het was even gezellig "ploink, ploink", maar al snel kon ik genieten van een fiets die weer helemaal super netjes loopt en rijdt. Nog even met ruim 30km/u langs Velomobiel.nl, zodat ze daar hebben kunnen zien dat niet alleen een Quest hard kan.......;-)

Dit was de eerste grote beurt van de Rans en zonder de pedalen was ik iets minder dan €240,- kwijt.
Dat is dus €0,33 per dag en ongeveer €0,05 per kilometer.
Volgens mij niet echt goedkoop, maar de oude banden kan ik nog gaan gebruiken als zomerbanden en de cassette was misschien nog niet echt nodig geweest.
Nu is het weer allemaal netjes voor elkaar en dat vind ik wel net zo prettig.
Eigenlijk vind ik het ook helemaal niet interessant of het nou wel of niet goedkoop is........het is gewoon een heerlijke fiets om mee te fietsen........en daar gaat het uiteindelijk om.

3 opmerkingen:

  1. Wim , bedankt voor je reaktie op m,n blog . Hieronder mijn reaktie.

    Dankjewel Wim , er zit echt veel reflectie op de zijkant dus in de avond is hij prima zichtbaar , ik zal van de week eens een foto maken met flits van de zijkant dan kun je goed zien wat en waar alles reflecteert.

    Ik heb je blog aan m,n favo,s toegevoegd , weer wat leesvoer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja Wim, 0,05 per kilometer is natuurlijk niet echte veel. Een grote beurt aan een auto kost meer! En hoe was de reactie toen je zo snel langs velomobiel reed?

    Het allerbelangrijkst: je geniet van je opgewaardeerde Rans!

    Groet, Casper

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Casper,
    Ik reed zo snel dat ze mij waarschijnlijk niet gezien hebben....;-)
    Ja, genieten doe ik zeker.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen