Het was nog best een beetje frisjes en toen ik om 9.10 uur in de XS stapte, was het zelfs gewoon nog behoorlijk koud en mistig.
Via een mooie route over dijkweggetjes en een pontje waar ik nog nooit gebruik van had gemaakt kwamen we uiteindelijk in Doesburg aan.
Veel mensen hebben buiten onze fietsen bewonderd en toen we uiteindelijk wegreden werd er door diverse mensen van alles gezegd en geroepen. Niet te verstaan natuurlijk als je met je hoofd boven zo'n klankkast hangt, terwijl je over van die historisch verantwoorde klinkertjes/kinderkopjes rijdt.
Over de mij zo bekende Posbank ging de route verder, terwijl het zonnetje heerlijk begon te schijnen. Eén van de nieuwe deelnemers bleek toch iets minder goed de weg te kennen dan hij liet voorkomen en met een hele sliert volgers misten we uiteindelijk de afslag naar de Schaapsallee. We zaten op de Lange Juffer en het fietspaadje rechtdoor heet blijkbaar ook nog zo. Uiteindelijk gingen we rechtsaf via de Imboschweg naar Eerbeek.
Door een communicatiefoutje van mijn kant ontstond er een misverstand over waar we de kwijtgeraakte groepsleden weer zouden ontmoeten. Nogmaals mijn excuses hiervoor.
Misschien is het toch handig om, vooral als er nieuwe of minder vaak meerijdende deelnemers zijn, van te voren even de 'fietsen in een groep etiquette' door te nemen.
- Het belangrijkste is wat mij betreft dat je nooit degene die achter je fietst 'uit de spiegel mag kwijtraken'. Dan moet je stoppen. Als iedereen dit doet, dan staat na verloop van tijd de hele groep verspreid langs de weg stil. De voorste/achterste rijders zouden dan bijvoorbeeld even poolshoogte kunnen gaan nemen om te zien wat er aan de hand is. Wie dit doen, kun je van te voren afspreken.
- Sterke en snelle rijders hebben vaak de neiging om vooraan te gaan fietsen. Achteraan moet er echter veel harder 'gewerkt' worden door de deelnemers.
Ben je dus een snelle en sterke rijder, ga dan achteraan in de groep rijden.
Ga je toch vooraan, dan komen de minder sterke rijders uiteindelijk achteraan te rijden waar ze telkens moeten remmen en weer optrekken om de gaten dicht te rijden. Dat is juist het zwaarst en dat zouden dus eigenlijk die sterke rijders moeten doen.
Ook moeten die vooraan rijdende sterke rijders telkens wachten op de achterblijvers. Als die achterblijvers dan eindelijk zijn gearriveerd en blij zijn dat ze ook even kunnen uitrusten, dan willen de snelle rijders weer vertrekken, omdat ze al zo lang hebben staan wachten .....en zo is de vicieuze cirkel weer compleet.
- Het is leuk dat er meer mensen mee rijden, maar dat zorgt er dus ook voor dat we misschien iets meer moeten gaan regelen/afspreken.
Terug naar de tocht: Via Spankeren en Leuvenheim zijn we naar Zutphen gereden waar we op een goede manier afscheid van elkaar hebben genomen. Met Hendrie heb ik samen het laatste stuk naar huis gereden.
Dan rest mij nog het vermelden van het gemiddelde ;)
De MIO-gegevens:
Gemiddelde snelheid: 22,8 km/u
Afstand: 75,4 km
Maximum snelheid: 63,3 km/u
Tijd actief: 3:18 uur
Maximale hoogte: 100m
Totale stijging: 288m
Totale daling: 268m
Calorieën: 2589
De Hartslagmeter-gegevens 07-04-13:
Starttijd: 09.11 uur
Trainingstijd: 3:45 uur
Gemiddelde HR: 114
Hoogste HR: 150
Calorieën: 1528
In HR-zone: 20%
Mannen van #LOL, weer bedankt.
En Casper in het bijzonder, heel erg bedankt voor de mooie tocht, de heerlijke appeltaart en uiteraard de koffie.
Wim, de nieuwe deelnemer heet Johan V... zie http://www.ligfiets.net/event/3132/nieuw-de-nijl-organiseert-1e-tourtocht.html en http://denijl.eu/
BeantwoordenVerwijderenHij vroeg tijdens de koffiepauze aandacht voor de Ronde van Nijmegen http://rondevannijmegen.nl/2013/
Groet, Marc
@Marc:
BeantwoordenVerwijderenDankjewel voor de aanvulling.
met snellere rijders voorop kom je wel vaker op de foto....
BeantwoordenVerwijderenHele snelle rijders rijden gewoon langs de groep heen en weer :p
BeantwoordenVerwijderenGoed dat je weer eens het fietsen in een groep etiquette noemt Wim.
BeantwoordenVerwijderenSimpel maar soms lang niet altijd nageleefd.
Voor de snelle rijder die voorin geraakt om wat voor een rede dan ook. Doe eens wat nuttigs met die energie. Werp je op als weg/kruising afzetter en laat de groep passeren. Dan kan je weer even aanzetten.
Ook als front fotomaker kan je (in overleg met de voorrijder!) ver vooruit sprinten en iedereen op de foto of film vastleggen. Voor nieuwelingen vast wel leuk een actiefoto van zichzelf in de stoet.
T'is maar een tip.
Wim, jou valt weinig te verwijten, zie mijn blogpost.
BeantwoordenVerwijderenGoeie tips die we zeker gaan bespreken de volgende keer.
en bevalt et groeps rijden met de vm je een beetje?
BeantwoordenVerwijderen@Marcel,
BeantwoordenVerwijderenIk reed met de Roets ook altijd al mee met de #LOL-tochten. Met de XS vind ik het niet echt anders. Soms ligt de snelheid nu iets hoger :)