donderdag 4 april 2013

Hoog gemiddelde?!

Lang geleden heb ik besloten mij niet meer druk te maken over mijn eigen snelheid of over de snelheid van anderen.

Dat ga ik dus nu ook niet doen :)

Maar toch vraagt een mens zich soms iets af...
Bijvoorbeeld: Hoe belangrijk is de gemiddelde snelheid?

Als ik al die blogs links en rechts zo lees, dan vinden een aantal mensen het gemiddelde erg belangrijk. Ik moet bijvoorbeeld elke dag een stukje naar de fietsenstalling lopen met de XS aan de hand. Daardoor gaat uiteraard je gemiddelde snelheid naar beneden. Toen is er door mede-VM-ers gesuggereerd dat ik dan mijn fietscomputertje zou kunnen loskoppelen. Heeft in mijn geval echter niet veel nut, want ik heb een draadloze versie.
Vind ik een hoger gemiddelde zo belangrijk dat ik elke dag de moeite ga nemen om het fietscomputertje los te koppelen en buiten het bereik van de zender te houden, terwijl ik met de XS aan de hand loop? Ik dacht het niet hè.

Toch vraag ik mij dan af, zouden andere VM-rijders dat nou wel doen?

Ik rijd bijna mijn gehele ww-route boven de 35km/u. Regelmatig ook al hele stukken boven de 40. Toch staat mijn gemiddelde bijna altijd op 25km/u.

Hoe hoog is de kruissnelheid van iemand die een gemiddelde van 35km/u op de teller tevoorschijn 'tovert'. Rijden deze mensen echt allemaal met snelheden boven de 45km/u? Of halen die wel het tellertje uit de houder als er een stukje gelopen moet worden?

Nogmaals: Ik ga mij er niet meer druk over maken.

Ik rijd notabene regelmatig op een Roeifiets en daarvan is toch algemeen bekend dat het niet tot één van de snelste fietsen behoort :)
Het genieten is echter des te groter.

Ik ga mij dus niet meer druk maken over 'mijn gemiddelde'.
Ik blijf ook met de XS genieten en ik ga proberen de fiets zo lang mogelijk heel te houden.
Misschien rem ik dan wel te vaak voor een hoog gemiddelde of rijd ik toch net niet op de hoogst mogelijke snelheid door die ene haakse bocht of haal ik net niet voor die tegemoetkomende auto een groepje fietsers in. Mijn streven is om veilig deel te nemen aan het verkeer. Dan maar met een 'bedroevend laag gemiddelde'.

Ik ga mij er niet druk over maken ;)

31 opmerkingen:

  1. Hallo Wim,

    Ook ik lees natuurlijk al die hoge gemiddeldes, en weet ook niet goed wat ik er mee aan moet. Vergelijken met mijn situatie gaat zowiezo niet, ik rijd in heel ander terrein dan het hoofdzakelijk vlakke Nederland. Mijn Strada gemiddeldes lagen de hele winter op ongeveer hetzelfde als ik in vorige fietsbare (droge) periodes met de racefiets haalde naar het werk dus met rugzak op, reflexvestje aan en uiteraard ook verlichting. Dat varieerde tussen de 22 en de 28 km/h afhankelijk van de omstandigheden. Op besneeuwde en gladde wegen gaat het niet zo snel. Mijn snelste enkele reis was 31,7 gemiddeld, met de racefiets haal ik ongeveer 2 keer per seizoen een gemiddelde van 30 km/h als ik alleen rijd. Ik maak me er dus ook niet heel druk om, fiets zo snel als mogelijk, en geniet wel van elke rit, dat staat voorop!
    Net als jij dat doet, zeker op je roets!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof dat ik 1 van die figuren ben die blogt over gemiddelde snelheden, haha.
    Heb meelij met mijn door beroepsdeformatie verminkte geest die alles in getallen en voortgang wil vangen. :-)
    Lekker niet aan meedoen als je er geen zin in hebt. Maar, om antwoord e geven op je vragen, bij mij gaat de teller aan als ik wegrijdt van huis en ik zet hem stop als ik aan ben komen rijden op mijn werk. In en uit stappen telt niet mee, voor een stoplicht wachten wel. Veel fietscomputers stoppen automatisch als ze detecteren dat de fiets stilstaat en beginnen weer als je rijdt, maar die van mij dus niet. Ik heb nu mijn PR op 35 km/h gemiddeld, kruissnelheid ligt dan op 40-45km/h met uitschieters naar boven en beneden. En ik kom helemaal bezweet aan, maar goh, wat voelt dat lekker als je hard gaat. Heel veel is afhankelijk van je route. Ik mijd alle drukte, anders gaat de lol eraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als Wim zijn fiets duwt gaat zijn computertje meten...met hooguit 5 km/u dus. Het zal het gemiddelde alleen onderuit kunnen halen op een erg korte rit. Maar toch, de minimum snelheid van het gemiddelde is dan laag.

    Iemand met een gemiddelde van 40 km/u kan goed zijn meting hebben ingeschakeld toen hij al 40 km/u reed....lekker 40 km/u hebben doorgereden en zijn computertje hebben uitgezet voordat zijn snelheid onder de 40 km/u zakte.

    Een ander kan 'eerlijker' zijn geweest en wel vanaf 0 km/u zijn gaan meten maar die moet dan enige tijd sneller dan 40 km/u hebben gereden.

    Mijn gemiddelde snelheid in en om Lelystad staat ook rotsvast op 25 km/u. Komt door woon-werk over stadsfietspaden. Maak ik me ook niet druk om, als ik daar hard ga rijden, gaat mijn Quest niet lang mee.



    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wim,

    Je hebt 't over mij. Ik bedoelde natuurlijk nooit dat je moest loskoppelen. Veel te veel gedoe natuurlijk. Ik bedoelde: stop met meten. Als je geïnteresseerd bent in hoe snel je gefietst hebt, dan kun je je gemiddelde enzo aflezen op het moment dat je stopt met fietsen en begint te lopen. Het uitrijden/uitrennen na een finish wordt toch ook niet meegeteld?

    Zelf wil ik inderdaad ook altijd statistieken hebben. Maar ik beschouw het stukje door het winkelcentrum van Apeldoorn niet als fietsen maar als lopen. Dat is in ieder geval niet waar ik in geïnteresseerd ben, dus ik zet de teller altijd op 0 bij het hetzelfde stoplicht. Je meet immers dat wat je wilt weten toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij dat jouw blogs juist niet over snelheden gaan. Behalve deze dan :-). Ik denk vaak bij die fantastische snelheden: "goh als je je echt zo goed bent waarom laat je dat dan niet op de wedstrijden zien". Een "kijk mij nou goed zijn" blog klik ik zo snel mogelijk weg. Vandaar dat ik de jouwe en die van wim schermer wel met veel plezier lees. (Zo weer wat vrienden gemaakt :-)) groetsjes monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sommigen laten de gemiddelde snelheden ook op wedstrijden zien :-)

    Maar inderdaad zoveel rijders zoveel interesses. Mij intereseren de ( Nederlandse ) bloemetjes, schaapjes, zonsopgangen en verzichten wat minder. Maar ja die zie ik elke werkdag al langdurig vanuit een ander geel voertuig wat ik bestuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Adri: Duidelijk. Ik heb met de Roets een keer een gemiddelde van net boven de 35 gehaald. Op een hele lange dijkweg. De meting gestart aan het begin van de dijk en aan het einde van de dijk vol in de remmen :) Ik had toen op de gehele terugweg, met de wind in de rug, een gemiddelde van 30,4km/u. Maar dat was dus alleen over de terugweg. Heen en terug was het 26,4.

    @Magic: Ik ben het volledig met je eens dat het gemiddelde zeer afhankelijk is van je route en ik heb gewoon geen snelle ww-route. Bestaan er trouwens echt tellertjes die beginnen met meten als je beweegt? Weer iets geleerd.

    @Quezzt: Goed om te lezen dat ook jouw gemiddelden rond de 25 liggen. Mijn ww is inderdaad vrij kort. Ongeveer 15km. Soms iets langer, want dan rijd ik een extra rondje. Maar ook dan kom ik bijna niet boven de 25 gemiddeld.

    @Arjen: Ik bedoelde niet specifiek jou, er waren meer mensen die mij deze suggestie deden, maar jij was er inderdaad één van. Jij zegt dat je het tellertje op 0 zet, maar ik zou niet weten hoe dat met een standaard fietstellertje moet of heb jij het over een gps? Als ik mijn teller op 0 zet, dan ben ik ook de laatste gegevens kwijt:(

    @Monique: Dankjewel. Die gedachtes over snelle rijders met hoge gemiddelden heb ik ook vaak :) De andere Wim schrijft trouwens ook nog wel regelmatig over hoe hard hij wel niet gaat, maar hij doet dan juist weer wel mee aan wedstrijden en hij doet het daar dan ook nog eens een keer verbijsterend goed. Zeker als je ook nog eens zijn leeftijd in ogenschouw neemt. Hij prepareert zijn Q uiteraard tot het extreme, maar uiteindelijk moet het motortje toch het werk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wim je hebt waarschijnlijk dezelfde Cateye als ik ( recente Quest ) en die reset je met mode en start knop tegelijk indrukken. Alleen de totaal km stand blijft behouden. De startknop zit helemaal onderaan het dingetje, iets wat mij een paar maanden kostte om daar achter te komen ;-) Maar wellicht wist je dat wel en bedoel je wat anders.

    Beginnen met meten waneer je wilt is echt iets voor (sport/navigatie) GPS toestelletjes. Zo kun je gemakkelijk "hoge gemiddelden" neerzetten, maar die zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met de Cateye die meet zodra je beweegt.

    Ik meen gelezen te hebben ( manual van de Cateye, kwestie van modelnummer/letters inkloppen in zoekmachine ) dat die automatische meetfunctie wel uit kan. Volgens mij is de aanduiding AT in de Cateye een indicatie dat automatisch meten aan staat.

    Als dat klopt, is de vraag of je dat wel moet willen natuurlijk. Ik zou continue vergeten het ding aan te zetten, al zal waarschijnlijk de totaal kilometerteller en de snelheidsmeter wel blijven werken, alleen de opslag niet.



    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik kijk eigenlijk nooit naar het gemiddelde,
    boeit me eigenlijk niet, als ik rustig door trap rij ik 25 kilometers weg in een uur, lekker belangrijk met welk gemiddelde, ik vind verkeers veiligheid veel belangrijker dan het vast willen houden van een bepaalde snelheid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Da's een interessante discussie. Want je moet soms wel iets van jezelf blootgeven.

    Inderdaad, sommige blogs hebben een heel hoog "kijk mij nou goed zijn" gehalte. Sommige velomobilisten zijn zelfverklaarde vijanden van de automobiel, maar hebben wel de denktrant van een onprettig soort automobilisten: snel, snel, snel! opzij, opzij, opzij!

    En ja, m'n CatEye enduro fietscomputertjes staan alle op AT mode: er wordt alleen gemeten als de fiets niet stilstaat; alleen de klok loopt gewoon door :-)

    Voor mij zijn momentane snelheden en gemiddelden 'n nuttige graadmeter voor m'n algehele conditie, al moeten ze natuurlijk voorzichtig worden geïnterpreteerd. Als zodanig zijn ze voor mij een nuttige "vinger aan de pols", maar ook niet meer dan dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wim, je kan de garmin instellen dat hij afslaat onder een bepaalde snelheid. Dus dan meet hij bv alleen als je boven de 25 komt en dan heb je een heel leuk gemiddelde.
    Sommige sportverslagen vind ik wel geweldig en indrukwekkend, zoals het LEL verslag van Theo Homan (rowingbike.com)
    Quezzt, er is toch meer dan vergezichten en snelheden verslaan in de fietser zijn/haar belevingswereld? Soms mis ik het gevoel en/of de beleving in een blog, bv als iemand kapot van het werk in de kou in het donker een lekke band krijgt, ik wil dan best weten wat er echt door iemand heen gaat. De meeste bloggen zijn een soort opsomming van hoe lang een band meegaat en snelheden :-) Maar ja je hebt gelijk, interesses verschillen en dat is maar goed ook! grz Monique (overweegt zelf een blog te schijven maar er zijn er al zo veel en eigenlijk voegt het niets meer toe)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Wim,

    N.a.v. de reacties nog een kleine toevoeging mijnerzijds. Ook ik heb een auto-start functie op de computer, wel heb ik de originele computer vervangen voor een met trapfrequentie, omdat ik al jaren veel meer let op trapfrequentie dan op snelheid. Dat kan ook veel op gevoel, maar dan komt het al gauw voor dat je toch net iets te zwaar gaat trappen, met te lage frequentie dus. Voor mij ligt het ideaal tussen 90 en 100 omwentelingen, dat kan voor elk individu uiteraard anders zijn. Bergop haal ik dat helaas niet altijd....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Monique: Een blog bijhouden doen volgens mij veel mensen in eerste instantie voor zichzelf. En als dan blijkt dat andere mensen het leuk vinden om te lezen, dan is dat mooi meegenomen.
    Alleen je snelheid registreren als het >25 is, vind ik wel iets voor een psycholoog:)

    @Wijnandt: Op mijn tellertje staat ook AT. Ik wist echter niet wat daar de betekenis van was. Is mij ooit door iemand aangeraden en blijkbaar ben ik 'het waarom' vergeten.

    @Magic: Blijkbaar heb ik dus ook een tellertje die begint met meten als ik beweeg. Ik druk ook eigenlijk nooit op een knopje; dus ik had het ook eigenlijk wel kunnen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Adri: In de Mango8 had ik vroeger ook een trapfrequentiemetertje en op de Rans' ook. Ik fiets ook meestal tussen de 90 en de 100. Als de snelheid wat hoger wordt, dan gaat mijn frequentie ook omhoog. Boven de 35 zit ik toch vaak op een frequentie van rond de 110.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik moet er dan nog wel even bij vermelden dat ik korte cranks heb. 155mm. Met kortere cranks ligt blijkbaar de frequentie meestal iets hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Wim,

    Als de snelheid hoger word schakel ik meestal op om zo toch op m'n "juiste" omwentelingen te blijven. Alleen na een snelle afdaling als ik begin mee te trappen ligt de frequentie wel eens op 120, maar dat hou ik niet zo lang vol.
    Bedankt nog voor de uitleg en de links naar de Roets info, het was zeer verduidelijkend, en ik vond het zeer interessant om te zien. Zit eigenlijk zeer ingenieus in elkaar zo'n roeifiets!
    Vooral zeer handig dat je zelfs in stilstand kan schakelen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kijk, toch interessant. Ook ik vraag me al langer af hoe men aan die hoge gemiddelden komt. Het is mij éénmaal gelukt om 36 gem. te rijden vanaf Dronten naar huis. Maar toen zat alles mee. Weinig wind, rond zes uur 's avond dus bijna niemand op straat, geen stoplichten op rood. Maar daarvoor moest ik evengoed toch wel bijna voortdurend 40 of meer kruisen. Ook ik meet gewoon met de standaard teller die start als ik ga rijden en stopt als ik weer stop. Dus alle langzame stukjes tellen mee. En dan is inderdaad meestal mijn gemiddelde ergens tussen 25 en 30. Als ik de teller zou laten starten als ik lekker op snelheid ben en weer laat stoppen als ik in het dorp langzaam moet rijden zal mijn gemiddelde ook al snel boven de 30 komen schat ik zo. Ik heb afgelopen paastreffen gemerkt dat ik prima met de snelle heren mee kom, ook berg op, dus die 10 km verschil in de gemiddelde snelheden is voor mij door deze discussie wel een beetje verklaard :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Monique zoals je zelf zegt mis je de beleving vaak van bepaalde velomobielrijders momenten.

    Aan jou om dat hiaat te vullen ;-))

    Er is dus wel degelijk iets om toe te voegen. En net als Wim zegt, zo'n Blog is meer een openbaar dagboek, lekker belangrijk of mensen dat wel of niet lezen. Het is best leuk zelf na een tijd terug te lezen hoe je over dingen dacht. Of zelfs dingen te herontdekken, wat mij wel eens overkomt.

    En dan is er natuurlijk nog een verschil in de belevingswereld van mannen en vrouwen - hoe je er ook over denkt, feit is dat vrouwen en mannen een andere hersenstructuur en sturende hormonen hebben - dat ingebakken manlijke onderlinge competitiedrang al snel irritant wordt. De een heeft er meer neiging toe dan de ander, al moet je wel kijken naar hoe het zich uit voor je denkt erboven te staan.....ik moest zelf lachen om "Pennenstrijd, vooral gebezigt door intellectuelen en/of vakgenoten" wat betekent dat ook die zich aan primitief gedrag te buiten gaan, alleen op een andere manier ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En wat tpm betreft, ik zit altijd tussen de 80 en 90. Mooi te zien in de filmpjes met tpm/bpm/snelheid meter die ik er altijd in zet.

    70 is te zwaar en voel ik mijn knieeen, 100 te snel want dan kan ik heb ik het gevoel mijn kracht niet meer kwijt te kunnen en krijg ik ook last van mijn knieeen.

    Rond de 80 tpm voel ik een 'juiste' druk op de beenspieren wat voor mij het lekkerst draait.

    Het zal wel niet ideaal zijn, maar het rijdt gewoon het fijnst.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gemiddelden kunnen natuurlijk wel iets over aanpassingen aan je fiets en je conditie zeggen.
    Onderling vergelijken is zinloos,het verschil in omstandigheden en route kan zo een paar kilometer schelen.
    Als ik fiets fiets ik met een voor mij leuke belasting..en toch is snelheid leuk.
    De leeftijd begint ook te spelen ha ha
    Als het maar leuk gaat de accenten liggen bij een ieder net even anders,dat is ook mooi.



    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Rudolf: Jij bent toch diegene met de Sinner Mango Sport die van die wielkast-opvullende strips heeft gemaakt?! Dat zag er echt wel mooi en strak uit. Heb je al het gevoel dat het echt iets doet of zit het gewoon lekker tussen de oren? Waar trouwens niets mis mee is, want dat geldt voor ons allemaal ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dag Wim.
    Ik ben iemand die iets technisch perfect wil hebben,met mijn budget en mogelijkheden.
    Als ik dan naar de wielkasten kijk is mij dat een doorn in het oog qua luchtstroming en dus snelheid,met mijn type band dan tenminste.
    Ik heb een Mango vanwege de wendbaarheid op mijn woonwerkroute en ik woon op 25 km van Sinner Bikes.

    Scheelt het? Ik fiets een 20 jaar woon/werk op een normale fiets,en ga dan redelijk snel,24 tot 30 km/h niet gemiddeld.
    De Mango heb ik nog niet zo lang,en er is ook een andere trapbeweging. Waar ik misschien meer aan gewend raak.
    Ik heb een vaste route een paar maal vastgelegd,zonder en met aanpassingen en dan zie je een verschil van een 3km/uur gemiddeld,ook de top lag hoger.
    Voor mij is het meer dan tussen de oren zitten met bovenstaande uitkomsten.
    Inmiddels heb ik ook een een Sinner kap en zijn de gemiddelden weer iets gestegen.
    Gisteren een top gehaald van 48 km/h en stukken in de wind op met 35a36 het ging mooi,het gemiddelde was echter laag met 31km/h.
    Voor mij is het fietsen leuk,het onderhoud is leuk,het nadenken over verbeteringen is leuk,het in de schuur kloten met epoxy en carbon is leuk en ga zo maar door.
    Het moet er wel nog goed uit blijven zien en bruikbaar zijn natuurlijk.
    Ik zie het niet als een onderlinge strijd om de snelste te zijn of iets dergelijks,wel wil ik het maximaal haalbare er uit halen,ofterwijl met zo weinig mogelijk energieverbruik door de lucht gaan.
    Groeten..Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Gezien het groot aantal reacties is het wel een onderwerp dat leeft ;-)
    Ook ik probeer mij (zeker nu nog in het begin) niet helemaal te focussen op mijn gemiddelde. Maar ik vind het wel leuk om aan de hand van mijn gemiddelde snelheid de (hopelijk) vooruitgang te meten in fietsprestatie. Zo fiets ik regelmatig met mijn MTB hetzelfde rondje van bijna 10km in het bos en daar heb je geen stoplichten of ander oponthoud. De gemiddelde snelheid is dan een goede indicatie hoe snel of langzaam ik het rondje heb gefietst. Dat is ook de reden waarom ik mijn fietscomputer (Garmin Edge) zo heb ingesteld dat deze bij stilstand voor bijvoorbeeld een stoplicht de teller ook stopt. Immers, of het groen of rood is heb je totaal geen invloed op en zou dit dus ook een vertekend beeld geven op je fietsprestatie.
    Daarnaast is het ook puur een richtlijn voor mijzelf en niet om mij te vergelijken met anderen (andere omstandigheden, andere manieren van meten, andere conditie etc).
    Zelfs de gemiddelde snelheid op mijn Garmin, mijn Strava-app en de Quest fietscomputer geven na een rit verschillende waardes aan. Om te vergelijken gebruik ik dus altijd maar één device. En ik ben er ook al achter gekomen dat het vaak veel relaxter fietsen is zonder de fietscomputer (direct in het zicht ;-) De gemiddelde snelheid is eigenlijk ook maar een raar fenomeen en kan heel frustrerend werken als je er teveel waarde aan hecht. Je kunt nóg zo hard fietsen op wat lange rechte stukken om je gemiddelde snelheid omhoog te brengen (vaak slechts in tiende stappen), sta je even stil dan loopt deze veel harder terug dan je lief is. In die zin heeft het ook altijd meer zin om op langzame stukken/klimmen proberen iets harder te gaan dan op snelle stukken nog sneller. Bij langzame stukken is de snelheid al veel lager en omdat het daardoor ook langer duurt is de bijdrage aan de v-gem. dus ook groter (het mes snijdt aan twee kanten).
    Bijkomend 'voordeel' van de gemiddelde snelheid, met name bij langere tochten vind ik dat je ongeveer weet hoe lang je onderweg bent (ervan uitgaande dat er geen rare uitschieters naar boven of beneden te verwachten zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ooit liet ik me ook helemaal gek maken door mijn eigen fietscomputer.
    Dat ging zo ver, dat ik ten behoeve van een nog hoger gemiddelde niet echt meer "gebruik maakte van de verkeersregels" en ook gevaarlijk hard langs onoverzichtelijke dwarswegen reed.
    Dat is nu voorbij.

    Ik heb de fietscomputer uit mijn fiets gehaald en rij het tempo waarbij ik me lekker voel.
    Ik ben weer de baas over mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb, als ik alleen fiets, een haat/liefde verhouding met mijn fietscomputer (Garmin Edge 200). Die geeft permanent de juiste actuele en gemiddelde (gps) snelheid aan.

    Als de snelheid tijdens zo'n solorit naar mijn gevoel te laag is, dan probeer ik er wat aan te doen. Het kan dan aan mezelf liggen, slechte dag, conditie-achterstand, maar het kan ook aan de fiets liggen (lucht-, rolweerstand) of aan de omstandigheden (wind, helling, temperatuur). Soms wil ik het niet weten, dan dek ik het zicht op de snelheidsmeter af. Maar ik meet wel altijd praktisch de hele rit. Die upload ik naar Garmin Connect en publiceer ik af en toe op Twitter (@mavawa) zodat volgers alle ritgegevens kunnen lezen (voor wat het waard is).

    Kortom: tijdens het rijden maak ik me er wel eens druk om. Maar daarna nooit. En tijdens een gezamenlijke tocht ook nooit. Het genieten is voor mij het belangrijkste, of het nou langzaam of snel gaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nou Wim, je maakt heel wat los! Vooral bij jezelf lijkt het wel, hoe vaak je zegt je niet meer druk te maken om je gemiddelde;)
    Ach, het is voor mij leuk, voor mezelf, stamt nog uit de racefietstijd. Bovendien moet je er eerlijk over zijn en vanaf start tot finish meten.
    Belangrijker is de genietfactor. Als je daarvoor nodig hebt dat je weet hoe je gemiddelde is, prima.
    Stoor je vooral niet aan anderen, dat leidt alleen maar af.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Casper: Om precies te zijn zeg ik 3x dat ik mij er niet meer druk over ga maken ;) Maar ik vond vooral die herhaling wel leuk om in mijn verhaaltje te verwerken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Wim, ik zeg ook elke ochtend 3x tegen mezelf dat ik me niet meer druk maak over het gemiddelde, maar als ik er eenmaal in lig...dan vind ik het toch ook wel weer grappig om er vol voor te gaan . Niet omdat ik harder zou gaan dan anderen (dat ga ik niet, integendeel), maar gewoon om de uitdaging met mezelf en om mijn eigen conditie te zien verbeteren. Iemand in de vele reacties probeerde te kietelen om met races mee te doen (laat dan maar eens zien hoe hard je echt kan), maar dat haalt vrees ik het slechtste in me boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Wim,

    Een roets kan echt wel hard hoor :-)

    http://app.strava.com/activities/47864537

    Toegegeven, het hoge gemiddelde heb ik voornamelijk te danken aan de harde wind die er stond. En dat er het rustig was op de weg. En genieten dat het was.

    Groets,

    Maas

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ongelofelijk wat een reacties. ;-)
    Positief, respectvol en toch wel leerzaam gelukkig.
    Lijkt wel de LML hier....

    Genoeg inspiratie voor een nieuwe blogpost van mij over dit onderwerp.
    Bedankt Wim!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Als ik deze gemiddelden lees dan doe ik het nog niet zo verkeerd als 1-maand-Quester.
    Ik heb flink de route mee, maar dan nog is PR 31.2 (met AT) gemiddeld over 100 km (50 heen naar mijn werk, 50 terug) niet verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen