zondag 5 mei 2013

#LOL open ligger bevrijdingstoertocht

Ja ja, het ging nu toch echt een keer gebeuren. Een toertocht met vooral Open Liggers. Casper had een oproep gedaan om, indien mogelijk, met een Open Ligger te komen. Velen gaven hieraan gehoor.

  • Zo was daar uiteraard Casper met zijn Taifun
  • Marc kwam vanuit het verre Neede met de RaptoBike
  • Nico was met zijn Fuenda inclusief Rohloff naaf present. 
  • Edwin kwam vanuit Apeldoorn mij oppikken met zijn GreenMachine
  • Arjen durfde het zowaar aan om met zijn FlevoRacer met ietwat achterstallig onderhoud ons te vergezellen. 
  • Bert reed mee met zijn M5 HogeRacer.

Lorenz had eigenlijk geen tijd, maar hij kwam naar Het Volkshuis om met ons een kopje koffie te drinken en aangezien wij toch richting Dieren gingen reed hij in zijn Quest tot Laag Soeren met ons mee.

Dan waren er dit keer ook twee nieuwe deelnemers.
Paul 'Mooi-Geel-Is-Niet-Lelijk' reed mee met zijn Strada en Jeroen was vanuit 's-Heerenberg onze kant opgekomen met zijn prachtige zelfgebouwde Lara van Carbon.

En ik natuurlijk met de Carbon Thys 209 Rowingbike oftewel mijn Roets.

Vandaag mocht ik voorop :(
Nou, dat is echt iets wat ik graag doe ;)
Maar ja, ik ken de weg op De Posbank ondertussen wel redelijk goed en ik ging er vanuit dat het allemaal wel goed zou gaan.

Via de Lange Juffer gingen we nu een keer omhoog en na het koffie/thee drinken en appelgebak eten bij Het Paviljoen konden we een keer heerlijk via allerlei mooie (en vooral smalle) fietspaadjes gaan genieten van de prachtige omgeving van dit stukje Nederland. Normaal gesproken is het fietsen over dit soort weggetjes geen optie met al die kliko's. Nu moest alleen Paul zich zien te redden en aangezien ik geen klachten heb gehoord, ga ik ervan uit dat dit goed is gegaan. Regelmatig kwamen we groepjes racefietsers tegen, maar ik heb het daar al wel eens veel erger meegemaakt. Het zonnetje scheen heerlijk en ik heb echt genoten.


Via Terlet en Loenen kwamen we uiteindelijk weer bij het Apeldoorns Kanaal. Iets daarvoor namen we afscheid van Bert en Arjen en bij het kanaal gingen Edwin en Paul ons verlaten.

Met z'n vijven reden we via Klein-Amsterdam naar Empe en daar haakte ik af, nadat ik uiteraard de mannen weer bedankt had voor de gezellige tocht.

De laatste loodjes waren dit keer voor Nico iets te zwaar. Het viel toch een beetje tegen op de Fuenda, denk ik.

Ritgegevens:
Afstand: 67,4 km
Gemiddelde snelheid: 22,5 km/u
Maximale snelheid: 51,3 km/u
Tijd actief: 3 uur
Maximale hoogte: 97m
Totale stijging: 343 m
Totale daling: 347 m
Calorieën: 2387

6 opmerkingen:

  1. Hallo Wim,

    Je bent me net voor met je verslag. Het was inderdaad mooi fietsen daar.

    Ik heb me met de gele kliko prima gered op de smalste stukjes. En zo smal waren die fietspaadjes nu ook weer niet ;-)

    groet
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima verslag, Wim. Wim Rutten heb je gemist? Hij reed nog wel een stukje mee Zutphen uit, maar daarna was-ie weg.

    Alleen een kleine correctie: we reden niet de hele Lange Juffer op, maar we begonnen op de Schaapsallee, en het laatste stukje voordat we rechtsaf sloegen de Burg. Bloemersweg op, was de Lange Juffer. Kijk maar eens hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag inderdaad op de foto's van Paul dat WimR toch echt nog wel een stukje heeft meegefietst. Dat had ik dus gemist.

    De Lange Juffer. Ja, je hebt gelijk. Ik noem die lange weg eigenlijk altijd Lange Juffer, maar het is inderdaad de Schaapsallee. Klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de wielrenvolksmond heet het wel de Lange Juffer, jokken om bestwil denk ik.
    Wim, bedankt voor de route!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad Wim, ik ging op het einde nog redelijk stuk. Ik vermoed een stukje ontwenning van langere rit afstanden met de fuenda (zonder klik pedalen) en onvoldoende(geen) knabbelen/energie vernieuwers. Daarbij de Posbank op met de heuveltjes waar ik me toch al niet heel goed in voel. Ik had stiekem gehoopt dat het zonder quest en met de rohloffnaaf wel makkelijker zou gaan, maar ik ben kennelijk gewoon geen berggeit.

    Buiten het stuk gaan wel weer genoten van een heerlijke rit met mede liggers, dus ook van mijn kant dank voor de route.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Casper: graag gedaan. Dankzij Edwin toch nog de juiste afslag gevonden naar de brandtoren. Ik vind het daar zo ontzettend mooi. Ech genieten.

    @Nico: Nogmaals graag gedaan. Tja, zo'n open ligger fietst toch heel anders dan een Quest. Met de Q fiets je met weinig inspanning 25km/u. Met de Fuenda is dat al hard werken :)

    BeantwoordenVerwijderen