woensdag 8 januari 2014

Gat in carbon stoeltje/zitting

Sommige problemen moet je gewoon rücksichtslos aanpakken en oplossen.

Een pijnlijke rugwervel is zo'n probleem.

Ik heb eerst Ymte een mailtje gestuurd met de vraag of ik zomaar een sleuf in de stoel van de XS kan zagen.

"Probeer het maar", was zijn antwoord, "we kunnen het altijd plaatselijk versterken door rondom het gat een extra matje te plakken."


Wat was er nou eigenlijk aan de hand?
Tijdens de LOL-tocht van afgelopen zondag kreeg ik weer last van dezelfde rugwervel.
Ondanks mijn slimme oplossing van een stukje tuinstoelkussen met een gat erin :( Zie: Klik hier.


Rondom de wervel wordt het helemaal dik en opgezet. Er zit gewoon vocht om de wervel.
Zelfs gewoon op een stoel met een zachte rugleuning zitten, doet dan nog pijn.

Dit vroeg dus om drastische maatregelen. Nadat ik Ymtes antwoord had gelezen, heb ik de decoupeerzaag gepakt en een mooie sleuf in de stoel gezaagd.
Afmetingen: ongeveer 10 cm lang en 3 cm breed.

Zie de foto's:





En hoe bevalt dit nou? 
Prima, echt heel erg fijn. Ik kan het iedereen aanraden. De stoel is ter plekke wel iets slapper geworden, maar de wervels hebben nu de ruimte die ze zo verschrikkelijk hard nodig hadden ;)


Je blijft toch bezig met zo'n fiets hè.

In de nieuwe Strada DF is hier al rekening mee gehouden. In de stoel van de DF is een ruimte voor de wervels uitgespaard, zodat je er ook zonder een matje in kunt rijden.

Ik heb trouwens nog wel gewoon mijn matje in de XS. Op de plek van de sleuf zakt het matje iets weg en daardoor hebben mijn wervels meer ruimte.

Mijn Roeifiets heeft in het midden van het zitje ook 'een verdiepte sleuf' net zoals de DF dus. Daarover ligt dan nog wel een matje.

7 opmerkingen:

  1. Dat is wel de oplossing natuurlijk, een stoel met verdiepte sleuf houd wel de nodige stevigheid, en ontziet de ruggegraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op de Roeifiets is het best wel een diepe sleuf. Ik kan het op de foto's van de DF niet zo goed zien, maar het ziet er minder diep uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het blijkt voor de zoveelste keer hoe persoonlijk deze fine-tuning is! Die verdiepte sleuf op de 209 heb ik juist provisorisch opgevuld omdat ik het prettig vind dat m'n ruggegraat wordt gemasseerd door het bolle deel van de zitting zoals-ie op de 222 zit. Door die massage wordt m'n rug weer lekker soepel :-)

    Ieder z'n meug...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien iets voor velomobielonderdelen: zitjes op maat...
    't Is wel een adequate oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit probleem ook met de spanzitting op de Sprint 26, daar een gat in knippen?
    Normaal helpt een stuk slaapmat erin. Maar voor de winter bleek dit ook niet steeds genoeg te zijn. Maar ik heb nog een kussen indien nodig.
    In de winter heb ik er normaal minder last van vanwege dikker gekleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Harry heeft ooit een lichtgewicht versie van zijn Quest gemaakt. Je begint dan met een witte fiets (dat scheelt al gauw een halve kilo), en je zet lichte componenten in de fiets. Een andere grap was een heel dun schuimmatje op de stoel, dat vastplakken en vervolgens met een grote gatenboor zo veel mogelijk stoel weghalen. Goed voor de ventilatie, en goed voor de massa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom heb ik dus ook een witte fiets :) en dat is echt de reden.

      Ventilatie is in de zomer wel leuk, maar het lijkt mij in deze periode te koud om met veel gaten in de stoel rond te rijden.

      Verwijderen