vrijdag 3 januari 2014

Lycra-voetengaten-afdichtingsklusje

Tja, een paar weken geleden van Marc zo'n heel stuk Lycra 'gekregen' om de voetengaten mee te kunnen afdichten tegen de kou en er vervolgens helemaal niets mee doen :(

Aan de andere kant, het is ook nog steeds niet koud.

Nu was er echter een goede reden. Ik ga eens een tijdje met spd-sandalen fietsen om te kijken of dat mijn voet-problemen zou kunnen verhelpen. Marc is in ieder geval zeer enthousiast over deze sandalen.

Tot nu toe wilde ik 'niet aan de sandalen', omdat de zool niet echt heel stijf is. Maar misschien komen mijn problemen juist wel voort uit die super stijve carbon fietsschoenzolen. Ach, die niet waagt die niet wint.


Vanmiddag heb ik dus de voetengaten van de XS dicht gemaakt met Lycra. Marc had alleen maar geel ;) Bij WimS te koop voor €12,- en dan krijg je een stuk van 0.5 x 1.4m. Ook geel. Bij Marc kostte het tot nu toe nog niets ;)

Zie de foto's en mijn zwarte tape is breder dan mijn witte, vandaar.






Ik ben benieuwd hoe het fietst. Want toen ik uiteindelijk klaar was, had ik geen tijd meer om het nog uit te proberen :(

Mijn voetengaten zijn ongeveer 13cm breed en ik heb een stuk lycra van 15 cm genomen. Op de site van WimS staat dat je het stuk lycra iets smaller moet knippen dan de voetengaten en het dan op spanning moet trekken. Ik wilde juist niet veel spanning, omdat ik behoorlijk ver met mijn hakken/voeten onder de fiets uitkom en dan komt er wel heel veel spanning op de tape.

Oh ja, ik heb de voetengatenkapjes gewoon laten zitten.

4 opmerkingen:

  1. Dag Wim,
    Toch zul je merken dat het advies om de Lycra kleiner te houden zin heeft. Lycra rekt een factor 4 tot 6 en zelfs als je de Lycra flink opspant merk je er met rijden niks van.
    Nu de Lycra niet strak staat zal het gaan klapperen en is er weinig meer over van de gewenst afdichting.
    Ik liet zelf altijd de linker Lycra helemaal dicht. Een recentere methode, Elly Boetekees rijdt daar succesvol mee, is onder één voetengatm twee elkaar overlappende stukken Lycra zetten. Mooi winddicht en toch stap je er zo doorheen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klappert inderdaad wel iets met rijden. Ik heb het echter eerst geprobeerd met lycra dat strak stond, maar dat gaf veel wrijving. Bij de XS komen mijn voeten behoorlijk ver 'onder de gaten uit' en dan moet dat lycra echt enorm ver oprekken. Het bleef dan niet goed aan de body vastzitten.

      Verwijderen
  2. En heb je alleen getaped of ook de tape vastgenaaid? Bij alleen tapen komt ie snel weer los en ben je het kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen