zaterdag 31 januari 2015

DeRond-demper

De titel ga ik verderop uitleggen. 
Na rijp beraad met mijzelf en anderen heb ik besloten de titel en de tekst enigszins aan te passen. 
Ik ben er wel een beetje klaar mee en ik ga weer gewoon lekker fietsen en erover schrijven. 
Dit dient gezien te worden in het licht van een gebaar van goede wil.


Roeifiets-tochten

Na alle 'commotie' werd het tijd voor een paar gewone tochten met de Roeifiets. Sinds ik de XS heb, merk ik dat ik bij de huidige weersomstandigheden liever in de XS zit dan op de 209. Als het dan weer een keer iets zonniger is, dan pak ik toch onmiddellijk de Roeifiets. Heerlijk.
Uiteraard fiets ik zoals altijd gewoon 4x per week mijn ww-verkeer met de XS.


Op de foto hieronder een agrarisch weiland dat wordt 'teruggegeven' aan de natuur.


Op één van de tochten passeerde ik Deventer, blijft toch een mooi plaatje zo.



En nou die titel.

Sinds zaterdag 17 december ben ik de gelukkige eigenaar van een door Peter de Rond/Ovaal aangepaste achterdemper.
Op de rekening staat een bedrag van €37,50 en dan heb ik er nog maar €2,50 voor de montage bij gerekend ;-) Zo komen we op het mooie ronde bedrag uit van €40,-

Ondertussen mag ik mijzelf een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van deze DeRond-demper.





Mijn ervaring

Wat ik vooral zo goed vind van de DeRond-demper is de eenvoud. Als de fiets 'inveert' is er tegendruk en als de fiets 'uitveert' ook.
Op mijn ww-route heb ik één behoorlijk heftige drempel. Met de niet-aangepaste demper was ik dan een beetje de controle kwijt. Ik had echt even geen vast asfalt meer onder de wielen. Nu blijven de banden contact houden met de weg. Ik kan zonder problemen met nog hogere snelheden over de drempel rijden.

Een ander positief punt vind ik dat ik verder helemaal niets merk van de aangepaste demper.

Ook met hobbels en bobbels die elkaar in hoog tempo opvolgen, heeft deze demper geen enkele moeite.
Er hoeft geen olie langs een dunne opening geperst te worden, waardoor de demper nog op de terugweg is terwijl de volgende hobbel of bobbel al weer gepasseerd wordt. Deze demper kan niet leeglopen en dus ook geen schade aan je fiets veroorzaken.




LOL

Morgen is het weer een LOL-dag. De eerste zondag van de maand en dus gaan we een rondje fietsen.

Casper heeft op Ligfiets.net een oproep gedaan: "Ik nodig iedereen uit zijn of haar kap op te doen, zodat we een vergelijkend warenonderzoek in de praktijk kunnen doen." Klik hier

Ik gaf al aan dat het dan een saai 'vergelijkend warenonderzoek' gaat worden, want de LOLlers die een kap hebben, hebben een Sinner-kap :-)

We gaan het morgen zien.

Tot de volgende keer.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    In de tijd dat ik mijn Strada aanschafte kwamen de dempers van Risse net op de markt, en de eerste reacties waren toen zo positief dat ik er ook een liet monteren i.p.v. de originele bij Velomobiel.nl, tot nu toe geen problemen gehad. Peter de R. was na testen van beide modellen niet erg onder de indruk en ontwikkelde zijn eigen systeem, op basis van de originele velomobiel.nl demper. Mensen die daarmee gingen rijden waren zonder meer tevreden over de werking, en niet meer bang voor leeglopers of olieverlies van hun Risse. Een win-win situatie denk ik, een originele demper kost circa € 50,-- + de aanpassing die Peter doet, dan heb je voor € 90,-- een demper die prima werkt, van het overschot kun je weer andere leuke dingen doen.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim, je mag mijn Risse Astro 5 demper wel eens lenen hoor, geen probleem. Kan je tenminste zelf ervaren en vergelijken met de originele veerpoot en de gedempte PdR variant.

    Overigens is mijn kleerhanger/hulpframe ook gebroken geweest, maar dat was een halfjaar vóórdat ik met de Risse begon te rijden. Daarna geen kleerhangerproblemen gehad (wel Risse-problemen maar da's een ander verhaal). Dus in mijn beleving is er geen causale relatie tussen kleerhanger en demper.

    Groet,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meningen over de Risse blijven dus verdeeld. Er zijn inderdaad ook VM-en met kleerhangerproblemen zonder Risse. Mijn XS is er één van :-)
      Ik hoor en lees echter dat er mensen zijn die wel een verband vermoeden.

      Verwijderen
  3. Oei, oei Wim. Op het randje. ;-)
    Ik voel mij toch geroepen wat ruis weg te nemen voor zover ik kan.
    De Risse? Ik heb, ondanks herhaaldelijk aandringen van Wim S., geen ervaring mee. Dus ik ben niet positief of negatief. Ik heb het simpelweg beredeneerd voor mijzelf.
    Sterker nog: Ik heb Peter indertijd geadviseerd een Risse te proberen! Met zijn rijstijl een goede kandidaat dacht ik toen. Maar even als kappen kan ik niet voor hem beslissen. Hij was niet tevreden. Dat kan.
    Vergeet niet dat de Risse ook steeds in ontwikkeling is. Ook fouten die gemaakt zijn door zowel gebruikers(jawel, ik ken er een paar) als Wim zelf zijn debet aan een wisselend positief en negatieve berichtenstroom. Wim heeft voor zover ik weet begin problemen het hoofd geboden. (eerst zelf beproeven voor aflevering, er zijn vele retour fabriek gegaan) Die credit moet je hem nageven.
    Let wel. Ik ben Wim niet aan het verdedigen. Probeer slechts nuance aan te brengen.

    Ik heb het aanschaffen zelf vaak genoeg overwogen. Ik zag er uiteindelijk geen noodzaak toe. Mijn toenmalige WW-route met heftig slecht wegdek en soms hoge snelheden heb ik niet meer. Daarna had ik er geen behoefte aan i.v.m. het gering aantal situaties waar ik dergelijk echt gevaarlijk situaties tegen kwam. Ik koos bewust voor een super dikke achterband op lage druk (3 bar). Probleem voor 99,9% opgelost. Bij die laatste 0,1% neem ik het risico voor lief of neem het gas eraf.

    De bewering dat de klerenhanger zou breken door de Risse demper geloof ik geen hout van.
    Ik heb zoals gezegd geen Risse demper en mijn klerenhanger is ook gebroken geweest. Zoals bij velen. Een typisch geval voor een serie nieuwe Questen waar geen volledig dragend frame meer in zit. (26 inch achterwiel dus.) De kracht van elke demper moet via een afsteunlip 'de hoek om' naar de body. Die was te zwak. Ook niet spanningsvrij monteren of een ongeval doet hem voortijdig sneuvelen. Daar is kosteloos actie op ondernomen door VM.nl. Ze geven immers nog steeds levenslange(!) garantie op hun producten. Waarvoor hulde! Uiteraard zijn daarna nieuw afgeleverde fietsen standaard met die versterking opgeleverd.

    Dat de vinding van Peter Ovaal ook werkt komt mij logisch voor. Ik ken het principe uit mijn motortijd als Desmodromische (klep)bediening van Ducati. Als een veer op een gegeven moment een beweging op eigen kracht niet meer kan volgen zet je daar een hulpveer tegenover die hem terug dwingt. Simpel, doeltreffend en goedkoop bovendien.

    Dus voor beide veersystemen is wat (positiefs) te zeggen.
    De originele VM.nl doet zijn werk uiteraard ook goed. Alleen de basisbenadering is anders. Het moest kostbesparend, liefst in eigen beheer gemaakt worden volgens eigen specificaties; Simpele constructie, onderhoudsarm, eenvoudig zelf te onderhouden met eenvoudige materialen en gereedschappen. Ook als de veer/demper stuk is moet je daar kunnen komen waar je naar onderweg was onder hinderlijk oponthoud.
    Dat daarbij concessies gedaan zijn in super fijn gevoeligheid bij zeer kleine (klinkers)en zeer grote oneffenheden(drempels) in het wegdek is dan niet te vermijden. Voornoemde eisen wegen bij VM.nl zwaarder. Al meer dan 14 jaar.

    Het is dus goed dat er commerciële verbetering op de markt verschijnt en dat daarbij concurrentie is.
    Alles goed wat mij betreft, als de consument er maar niet de dupe van wordt van onderlinge strijd en afgunst. Dat lijkt me nu dus niet het geval.

    P.s. de vering/demping van de Intercitybike DF is standaard rondom lucht EN instelbaar......alleen gaat niet plat bij leegloop. Mmmmm...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Randje? Dat is nou het leuke, er is geen randje meer. ;-)

    Dankjewel Corn Dolly voor de mooie en duidelijke bijdrage. Meer dan een goede aanvulling op mijn bericht.

    Ik heb al een filmpje gezien van Daniel waar hij laat zien hoe de vering van de DF werkt. Zelfs zonder lucht. Waarom kan dat dan niet bij een Risse........?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was er bang voor dat je 'vriend' dit zou lezen. Zij reactie is onverwacht buiten proportie op zijn eigen blog. Zoals Casper voorstelt, jullie zouden elkaar eens irl moeten ontmoeten en alles uitpraten. Niet publiekelijk via blogs. De zaak gaat niet op het randje maar over de top nu. Bad publicity

      Verwijderen
    2. Dat ben ik nu wel met je eens. Hieronder wordt zelfs door een anoniem iemand naar mijn ziekte geïnformeerd. Geen idee waarom???

      Ik vind dat het nu wel erg op de persoon wordt gespeeld. Alsof ik in mijn eentje iets zou kunnen betekenen, dat is echt te veel eer.

      Hij stelt dat ik stelselmatig negatief ben over de producten. Als je echter al mijn blogberichten zou analyseren, dan kom je volgens mij heel erg weinig berichten tegen die over zijn producten gaan. Meestal gaat het over tochten, roeifietsen en over LOL.

      Verwijderen
  5. Hoi Wim,

    Als niet gebruiker van klerehangers toch mijn mening hierover.
    Mijns insziens zijn deze klere(n)hangers gewoon vanuit mechanisch oogpunt niet goed ontworpen. (er zitten harde overgangen in, met daarop bovendien ook nog een las) Elke werktuigkundige zal je dit vertellen. Ook de verbeterde variant is niet optimaal, wel beter, maar niet optimaal. (er zitten nog steeds harde overgangen in, maar kennelijk is het net genoeg)

    Ik zou zelf overigens niet zonder demping durven te rijden, veuls te gevaarlijk als je hard rijdt. Ik gebruik een DT Swiss instelbare olie gedempte veerpoot. Een veerpoot met alleen maar veren (tegenveer) dempt niet, en is ook niet instelbaar. Dan maar wat meer betalen, ik vind dat het wel waard.

    Groet
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rudolf,
      Dankjewel voor je reactie. Altijd fijn om ook geluiden van de 'andere kant' te horen met goede argumenten.

      Mijn Roeifiets is zelfs totaal ongeveerd, zou ook niet kunnen trouwens. Maar dat is toch geen enkel probleem hoor. Zelfs 60+ is geen centje pijn.

      Ik vermoed dat er ook wel meer redenen zijn dat die klerenhangers stuk gaan, maar van verschillende kanten is toch ook de Risse als 'schuldige' aangewezen. Ik ben geen deskundige, ik blog over dingen die ik interessant vind en die ik links en rechts lees en opvang :-)

      Verwijderen
    2. Hoi Wim,

      Op een racefiets reed ik vroeger ook tegen de 60 in een sprint, en heb toen ook vering nooit gemist. Maar dit is een andere fiets. Op de racefiets kreeg ik het bijvoorbeeld nooit voor elkaar om met (enige) wielspin weg te rijden, en met de velomobiel wel. Oorzaak zit er in dat de druk op het wiel een stuk lager is dan bij de racefiets, en het wiel dus minder grip heeft.
      Mijn andere velomobiel (de Alleweder ook zonder klerehanger) heeft polymeer veren achter, en deze veren zorgen voor enige demping, maar toch was dit niet genoeg want de achterkant brak nog wel eens uit op klinkerwegen. Ik heb dit opgelost door een veel dikkere achterband te monteren. Nu drentelt het achterwiel minder.
      Dit betekent wel dat ik nooit smalle slicks kan monteren, en dat kost toch snelheid !

      Groet
      Rudolf

      Verwijderen
  6. Over de vering kan ik niets zeggen en dat doe ik dus ook niet, over het verwerken van commotie wel.
    Mij helpt ter afwisseling van de roeibeweging de kantelknik-besturing ook erg goed om lekker in m'n vel te zitten.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Mick,
      Ik moet het ook gewoon niet groter maken dan het is. In de Roeifietswereld zeggen ze: "Wie........?"

      Verwijderen
  7. Beste Wim,

    Ik kocht mij Strada tweedehands met een Risse Astro 5 demper. Naar mijn idee een mooi product. Hij doet wat hij zou moeten doen. Echter, ik heb ondertussen de derde in mijn Strada zitten. De vorige twee lekten lucht en olie. Ik heb beide keren een nieuwe van Wim S. ontvangen. Een uitstekende service waar ik liever geen beroep op doe.

    Volgens Wim s. is de demper bedoeld voor een druk van ca. 20bar. In de velomobielen wordt een druk van ca. 7bar toegepast. Hierdoor worden de afdichtingen niet strak genoeg aangedrukt en loert lekkage achter elke felle bult in de weg.

    Ik ben een bredere achterband gaan gebruiken en rijd nu al tijden zonder problemen. Een smalle Kojak met een aanzienlijke druk geeft alle dreunen door aan de demper. Een brede Kojak ontziet de demper.

    Ik heb geen ervaring met de standaard demper van velomobiel.nl, wel met die van een Versatile. Waar de Versatile bijna omrolde in zijn eigen wielophanging is de strada met een Risse demper een zeer strakke verademing.

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      Goed om te lezen dat mensen tevreden zijn over hun Risse. Marc (zie hierboven) is ook tevreden met zijn derde demper.
      Over de service heb ik al eerder geschreven en ook ik was toen zeer complimenteus. Daar is echt niets mis mee bij velomobielonderdelen.nl.

      Verwijderen