zaterdag 10 januari 2015

SINNER vs VMO *

 

Met de Sinner-kap vind ik mijn XS mooier, met de Vmo-kap vind ik dat mijn XS meer opvalt.

 


Zoveel hoofden, zoveel zinnen.


 
De Sinner-kap  is iets hoger dan de Vmo-kap. Het voordeel daarvan voor mij is dat ik meer ruimte heb voor mijn hoofd, om bijvoorbeeld iets meer rechtop te gaan zitten. Het nadeel is dat de kap iets minder aerodynamisch is.



 Smaken verschillen.



 
 De Sinner-kap ligt aan de zijkant iets meer aangesloten dan de Vmo-kap.



Zoveel mensen, zoveel wensen. 



Bij de Sinner-kap zit de 'oorgat-constructie' in het gezichtsveld.
Bij de Vmo-kap zit de 'vizier-versteller' in het gezichtsveld.




 Voor elk wat wils.




Het vizier zover geopend dat ik er net onderdoor kan kijken.
Bij allebei de kappen verstoort het vizier de aerodynamica niet of nauwelijks.


Het Sinner-vizier wordt geopend en gesloten door het vizier met de hand of een vinger te verschuiven.
Het Vmo-vizier wordt geopend en gesloten door eerst de ene vizier-versteller te verzetten en dan de andere. 


Het Sinner-vizier heeft met een Pinlock-visor een helder beeld.
Het Vmo-vizier heeft met een deflector een helder beeld.


Voordeel van een Pinlock-visor is dat je zelfs bij stilstand met een gesloten vizier nog 
'een goed en helder beeld van de werkelijkheid' hebt.
Nadeel: Het kost ongeveer €30,-


 

  
En mijn 'winnaar' is:

De Sinner-kap ligt op mijn XS.

De Vmo-kap is vanochtend verkocht.


* namen van de kappen staan in de titel en in het bericht op alfabetische volgorde.



Aanvulling: 
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in nog zo'n vergelijking, dan wil ik diegene verwijzen naar de Ligfiets& van 2011-4.
De toenmalige hoofdredacteur JosH. heeft daarin een artikel geschreven genaamd "Petje op, petje af".
Daarin vergelijkt hij dezelfde kappen als die ik met elkaar heb vergeleken.

De conclusie van Jos (bron zie hierboven):
"Het is duidelijk. Petje af voor beide partijen. Ze maken erg mooie producten met hetzelfde basisprincipe.
Sinner scoort bij mij een, onverwacht, punt met de gaten in de zijkant en de ruimte voor je gezicht.
Wim revancheert zich ruimschoots met keuze wat betreft hoogte en kleur."
"........................................"
"De kappen van de twee aanbieders zijn allemaal mooi bedacht en uitgevoerd. En het zijn echte concurrenten. Hoewel de prijzen van de kappen flink uiteenlopen zal de keuze toch gemaakt gaan worden op basis van gebruiksdoel. Ik denk dat er in de komende tijd nog veel details aangepast gaan worden. En dus laat ik mijn geld nog even liggen en doe nog even een gewoon petje op."

26 opmerkingen:

  1. Je vergelijkt een tweedehands Velomobielonderpdelen kap van de eerste generatie.
    Deze vergelijking is zinloos want deze kap is niet meer te koop.
    Je hebt de Sinner kap van Tristan Willbrandt gekocht die juist, met steekhoudende argumenten, de voorkeur geeft aan de nieuwe Velomobielonderdelen kap. Die argumenten zijn op mijn blog terug te vinden.
    Maar per saldo, smaken verschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze op persoonlijke ervaringen gebaseerde vergelijking betreft een tweedehands Sinner-kap en een eveneens tweedehands Vmo-kap.

    Dat de ene kap nog wel te koop is en van de andere kap de volgende generatie doet niets af aan deze persoonlijke vergelijking van twee tweedehands kappen.

    Niet iedereen kan/wil nieuwe kappen kopen voor respectievelijk € 545,- (Sinner-kap) en € 699,- (Vmo-deelbarekap).

    In een ouder blogbericht van mij staat een citaat van Tristan waarin hij aangeeft dat de mogelijkheid tot het monteren van een pinlock-visor een ander voordeel is van een Sinner-kap.
    Zie: http://roeifietsen.blogspot.nl/2014/12/pinlock-visor-ovalen-en-een-aangepaste.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Wim,

    Mooie vergelijking, ik vond de keuze destijds moeilijk, beide kappen hebben hun specifieke voor- en nadelen. Met beiden heb ik proefgereden in Dronten, de uiteindelijke keuze is gevallen op de deelbare kap, omdat die altijd mee kan in de fiets. De Sinner is mooier om te zien op jouw fiets, naar mijn mening dan........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Adri. Ik ben het helemaal met je eens.

      Het meenemen van de deelbare kap vond ik nog niet zo heel simpel. Vooral het vizier zonder beschadigingen vervoeren vond ik nogal een opgave. Moet je toch erg goed in een doek of plastic verpakken, denk ik zo. Ik had nog niet echt een geschikte manier gevonden. Hoe doe jij dat?

      Verwijderen
    2. Heel simpel eigenlijk, ik heb van een groot vel bobbeltjesplastic een soort "envelop"gemaakt met 3 vakken, alle delen kunnen dan apart in een vak, ook het vizier is op deze manier goed beschermd. Dat stuk plastic weegt ook nog heel weinig dus dat is ook een voordeel. Het liggende deksel gaat natuurlijk gewoon mee onder de motorkap.
      Tijdens mijn proefrit beviel de Sinner ook heel goed qua uitzicht en ventilatie. enkel het vizier trilde nogal. Met de ervaring die ik ondertussen heb zou dat zo opgelost zijn, maar toen stond mijn VM loopbaan nog aan de basis natuurlijk......
      De envelop past prima naast de wielkast linksachter, en blijft goed liggen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Het vizier van de Velomobielonderdelen.nl kap verstel ik inmiddels met gekruiste onderarmen in één handeling. Kost nog geen seconde en rij dan dus even met de armen los. Bij mijn vorige kap had ik een grote ty rep door het vingergaatje getrokken omdat je met een handschoen aan de kap nauwelijks kon verstellen. Ik gebruik de nieuwe generatie Velomobielonderdelen.nl kap nu een paar maanden in volle tevredenheid inmiddels is er wel 1 rammeltje gekomen maar dat is ook afhankelijk hoe je hem is de instapgat-rand plaatst dus het is niet altijd aanwezig. Er zijn twee extra bevestiging klimstroken aan bevestigd die ik (nog) niet gebruik en heb al een paar storm ritjes overleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op jouw blog heb ik zeer positief gereageerd over de nieuwe vmo-kap. Sluit echt schitterend aan op een Quest. Op de XS vind ik het toch iets minder mooi, ook wat de nieuwe versie betreft.

      Dat verzetten met gekruiste armen heb ik ook geprobeerd, helaas was ik niet zo handig.

      Verwijderen
  5. Ik weet nog dat Wim in zijn blog schreef dat het VMO vizier minder hoog kwam (om er onderdoor te kijken) dan die van Sinner. Ik wist allang dat dat onzin was en de foto's hier laten dat ook duidelijk zien. Je dient Wim's blog te genieten voor wat 't is: vlot leesbaar, prachtige foto's en een middel om zijn producten te verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop wel dat het voor iedereen duidelijk is over welke Wim je het hebt.

      Dit is namelijk mijn blog en ik heet toevallig ook Wim :-)

      Verwijderen
    2. Ik begreep toentertijd ook al niet precies wat WimS daarmee bedoelde.

      De stand van de vizieren is bij een gelijke opening nagenoeg gelijk. Dat is op de foto's inderdaad erg goed te zien.

      Verwijderen
  6. Hoi Wim,

    Ik zou bij kapgebruik (ongeacht welke) het minivizier wel even verwijderen, want dan is de fiets nog aerodynamischer...

    Groet,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het erg koud is, dan vind ik het mini-vizier wel prettig. Houdt erg goed de koude wind weg uit de kap.

      Nu het iets warmer is, heb ik het mini-vizier inderdaad verwijderd.

      Verwijderen
  7. Hallo Wim,
    Mooie duidelijke vergelijking tussen 2 kappen zoals ze op dat moment zijn. Ben met je eens dat het vizier verstellen en interne ruimte van de Sinner beter is. Heb de VMO kap ook op verschillende punten aangepast, gelukkig heb ik mijn kap 3 jaar terug al besteld in de lage uitvoering zoals ze nu meer verkocht worden. Maar het liefst rijd ik zonder, is wel zo fris. Alleen met bar slecht weer rijdt ik ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De afgelopen week heb ik iedere dag met de kap gereden. Het was inderdaad niet altijd nodig, maar wel lekker gewoon in een t-shirtje.

      Ik ben wel benieuwd welke aanpassingen jij aan de vmo-kap hebt gedaan?

      Verwijderen
    2. Hallo Wim, de hoekjes die in de kap zitten breder gemaakt zodat je de strookjes met klittenband die je gebruikt om het vizier te openen, schuin naar achteren kunt doen, zo komen ze niet onder de kap uit, wat erg lastig is, als het vizier gesloten is. En ik heb het kleine vizier wat voor ontwaseming zorgt veel lager gemaakt zodat ik er overheen kijk als ik in de Quest zit, anders moet je door 2 schermpjes kijken, en de kleine beslaat heel snel. Als ik de kap zou gebruiken voor lange tochten, dan zou ik de schaal aan de binnenkant weghalen zodat je meer ruimte krijgt om te drinken en zo, is nu te klein.

      Verwijderen
    3. Hoi Peter,
      Je moet inderdaad ook niet door de deflector kijken, maar eroverheen.
      Dat schuin naar achteren zetten van de verstelpootjes had ik ook al ontdekt.

      Verwijderen
    4. He, he, maar als je laag in de fiets zit, wil je dat wel zo houden, en dan is dat schermpje veel te hoog en zit te ver van het vizier af.

      Verwijderen
    5. Dan moet je toch echt even de 'gebruiksaanwijzingen' op de site van velomobielonderdelen.nl lezen, want daar staat dat je de deflector op maat moet knippen en er overheen moet kijken. Dat kleine schermpje is de deflector en die beslaat, zo hoort dat ook. Het grote vizier wordt op deze manier ontwasemt en beslaat dan dus niet.

      Verwijderen
  8. kleuren kan je kiezen, behalve bij 2dehands materiaal natuurlijk.
    ik heb een witte sinner kap op de witte top van mijn mango+ sluit perfect aan en ziet er gelikt uit.
    De zijgaten hebben het voordeel dat praten met medefietser goed mogelijk blijft en als je speeksel overhebt dit ook gemakkelijk naar buiten kan werken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben voor een volgend blogbericht bezig met een overzicht van de voor- en nadelen van allebei de kappen.

      De voordelen die jij noemt was ik vergeten, vooral de laatste had ik nog niet aan gedacht ;-)

      Verwijderen
  9. Wat ik nog mis is een foto van binnen. Dave heeft een Sinner-kap en het gevoel dat hij ermee in een bunker rondrijdt. Zijn idee van een Velomobielonderdelen/Schermer-kap is dat het vizier dichter bij je ogen zit en dat je hierdoor minder last zult hebben van tunnelvisie. Klopt dat idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Belle,
    Ik heb wel foto's van de binnenkant, maar bij allebei de kappen is het lastig om een goed beeld te krijgen. Uiteindelijk is het er toch niet zo enorm ruim daaronder ;-)

    Dat woord 'bunker' ben ik al eens eerder tegengekomen, namelijk bij de producent van de Vmo-kap :-)

    Het heeft allebei z'n voor- en nadelen. Bij de Sinner-kap heb je minder last van de zon, maar je kunt hoge verkeerslichten minder goed zien. En bij de Vmo-kap is dat precies andersom.

    De bovenkant van de Sinner-kap loopt verder door naar voren en dat geeft Dave waarschijnlijk dat gevoel.
    Bij de Vmo-kap zit het vizier dichter op je gezicht en dat vond ik weer niet prettig.

    Ik vond de Vmo-kap juist erg benauwend en bij de Sinner-kap heb ik het gevoel dat er veel ruimte voor mijn gezicht is.

    Ach ja, ik zei het al: Zoveel hoofden, zoveel zinnen/kappen ;-)

    Ik ben een vervolg aan het schrijven. Een Sinner vs Vmo deel II. Daar komen o.a. bovenstaande punten ook weer in terug.

    Wordt vervolgd dus.

    Als Dave de Sinner-kap nog wil verkopen, dan er zijn bij LOL wel een aantal gegadigden en ik ken nog een vm-rijder die interesse heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim, bedankt voor je uitgebreide reactie. Degene bij de producent van de Schermer-kap heeft zeker ook in het leger gediend vanwege de bunker-associatie. Dave heeft de kap te koop staan op ligfiets.net maar wil niet lager gaan dan 375 euro. Hij heeft er maar vier keer mee gereden dus de kap is als splinternieuw. Hij verliest er dan 75 euro op, dat is genoeg 'leergeld'. Degene die de kap koopt heeft dus een nieuwe kap met 75 euro die meteen opgehaald kan worden. Er waren wat mensen die de kap opgestuurd wilden hebben maar daar is de kap te groot en te kwetsbaar voor. Zulke grote dozen vind je niet bij het postkantoor.

      Verwijderen
  11. Oh hoor net dat hij de kap van ligfiets.net heeft afgehaald omdat hij gek werd van de Marktplaats-taferelen maar wie zonder gezeur 375 wil betalen voor de kap (hij is wit) is de nieuwe eigenaar.

    BeantwoordenVerwijderen