donderdag 15 januari 2015

Zoveel hoofden, zoveel kappen




Zoveel hoofden, zoveel kappen

Onderstaande punten zijn mijn persoonlijke ervaringen 
en ze geven dan ook mijn mening weer over:

de Sinner-velomobielkap en  
de Vmo-deelbare-racekap (vorige versie) 
voor de QuestXS.

Met allebei de kappen heb ik ongeveer hetzelfde aantal ritten gereden 
in vergelijkbare weersomstandigheden.




+  punten Sinner-velomobielkap XS

-  punten Vmo-deelbare-racekap XS
De vorm sluit mooi aan op een XS.
De vorm sluit minder mooi aan.
 
Kapconstructie is erg stevig, vormvast en stil.

Kapconstructie is minder stevig, beweegt gemakkelijk heen en weer en veroorzaakt geluid.
Veel ruimte in de kap, het is mogelijk om uit een bidon te drinken en er valt veel licht in de fiets.
Minder ruimte in de kap, het is lastig om uit een bidon te drinken en er valt minder licht in de fiets.
De prijs €545,-
(alleen in zwart of wit)
De prijs €729,-
(in iedere kleur) (de nieuwe versie kost €699,-)
Onbelemmerd zicht, als het vizier gesloten/geopend is.
Zicht wordt enigszins belemmerd door bedieningspootjes/stabilisatiestaafjes als het vizier (iets) geopend is.
Vizier is stabiel en kan in één beweging met één vinger verzet worden.
Vizier zit vast met twee bedieningspootjes en kan door meerdere handelingen met één of twee handen verzet worden.
Mogelijkheid tot het plaatsen van een Pinlock-visor.
Het is niet mogelijk om een Pinlock-visor te plaatsen, vizier is te dun.
Harde wind heeft geen invloed op de vorm van het vizier.
Harde wind vervormt het vizier, dit zorgt voor vertekening.
Gaten naast de oren: Je hebt meer contact met het verkeer om je heen en goed zicht opzij als het vizier bewasemd is.
Geen gaten naast de oren: Je hebt minder contact met het verkeer en minder zicht opzij als het vizier bewasemd is.
Weinig last van invallend zonlicht, doordat de kap verder naar voren doorloopt.
Meer last van invallend zonlicht.


+  punten Vmo-deelbare-racekap XS

-  punten Sinner-velomobielkap XS
Opvallende kleur
Onopvallende kleur 

Kap in gewenste kleur laten spuiten kost niets.
Kap in gewenste kleur laten spuiten kost €152,- extra. Totaal €697,- en daarmee vervalt het pluspunt 'prijs'.
Deelbaarheid en de mogelijkheid om de kap in delen mee te nemen in de fiets.
Niet deelbaar en daardoor onmogelijk om de kap mee te nemen in de fiets.
Ontwasemen door middel van een deflector, die in de gewenste maat geknipt kan worden.
Ontwasemen door middel van een opstaand randje.
Zicht wordt niet belemmerd door de kapconstructie.
Zicht wordt enigszins belemmerd door de kapconstructie.
Vizier is helder en vertekent het zicht niet, het is 1mm dik.
Vizier vertekent op bepaalde punten enigszins het zicht (bijv. rondom het verstel-gat), het is 2mm dik.
Vizier kan heel precies in een gewenste positie gezet worden. Bijv.: aan één kant meer/minder sluiten, zodat je de regen kunt tegenhouden.
Vizier kan niet of nauwelijks aan één kant meer of minder gesloten worden.
Gewicht: 900 gram en de kap is in verschillende hoogtes met een variatie van 4,5cm te bestellen.*
Gewicht: 1000 gram en de kap is niet in verschillende hoogtes te bestellen.
Geen gaten naast de oren en dus ook geen last van koude wind en inregenen.
Gaten naast de oren en dus last van koude wind en inregenen.
Goed zicht naar boven, hoge verkeerslichten zijn bijvoorbeeld goed te zien.
Beperkt zicht naar boven, hoge verkeerslichten zijn moeilijk te zien.



*De vorige versie van de Vmo-kap was in verschillende hoogtes te bestellen, daar kan ik nu geen informatie over vinden op de website van vmo.

"De nieuwe deelbare racekap heeft een andere bevestiging van de hoed, waardoor de vorm precies even effectief is als de vaste racekap. Naast een veel betere stroomlijn is de kap nu nog beter waterdicht."
Bron: velomobielonderdelen.nl

Hieruit begrijp ik dat er verder geen aanpassingen zijn gedaan aan de constructie van de kap en het vizier. 
In mijn optiek is deze vergelijking dus nog steeds relevant en ook zinvol.


Mijn conclusie:
  • Het belangrijkste pluspunt van de Sinner-velomobielkap vind ik toch wel de stevigheid/constructie van de bovenkant/de hoed.
    Als je er met je hand van bovenaf flink hard op duwt, dan verandert er niets aan het model van de kap.
    Dit komt uiteraard door de 'oorgaten-constructie' die zich precies naast je gezicht bevindt.
    Ik moet zeggen dat mij dit echt een veilig gevoel geeft.
     
  • Een ander groot voordeel vind ik het vizier en de mogelijkheid om dit met één vinger zeer snel en nauwkeurig te kunnen openen/sluiten/verstellen.


Naar aanleiding van mijn vorige bericht kreeg ik trouwens opeens heel veel Duitse bezoekers; dus even gekeken waar die vandaan kwamen.

Leuk, ik word genoemd op het Duitse Velomobielforum. 
http://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/wim-schermer-haube.40568/



AANVULLING:


Na het plaatsen van bovenstaand bericht over de racekappen ben ik 
per direct verwijderd van de bloglijst van de producent van de Vmo-kap. 
Dit gebeurde binnen 5 minuten.



23 opmerkingen:

  1. Mooie objectieve vergelijking van beide kappen, een proefrit met beiden kan ook helpen de definitieve keus te maken. De Sinner beviel mij ook goed, los van het wat klapperende vizier. De deelbaarheid en mee kunnen nemen in de fiets bepaalde echter de uiteindelijke keus.
    Jij hebt met beiden een tijd rondgereden, dus heb je van beiden goed de voor- en nadelen kunnen ervaren. Nuttige informatie voor mensen die er nog niet helemaal uit zijn voor zichzelf!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was inderdaad mijn bedoeling om een mooi overzicht te maken met al mijn positieve en negatieve punten/ervaringen.

      Voor zover ik nu kan zien, is mij dit niet in dank afgenomen door de producent van de vmo-kap.

      Het lijkt er namelijk op dat ik direct na het plaatsen van dit bericht van zijn bloglijst ben verwijderd.

      Verwijderen
    2. Verwijderen uit de bloglijst? Zo kinderachtig zal Wim S. toch niet zijn? Je beschrijft zoals ik het zie zeer objectief je ervaringen met beide kappen, die je beiden in gebruik hebt gehad. Van beiden noem je zowel voor- als nadelen op, je uiteindelijke keuze voor de Sinner kap doet er niets toe, dat is personelijk, ieder die je post leest kan zijn/haar voordeel doen met jouw ervaringen en aan de hand daarvan een eigen keuze maken.
      Je geeft ook geen advies richting één van de kappen, dat laat je geheel aan de lezer.
      Precies zoals het hoort dus............niets op aan te merken, dus waarom iemand dan uit de bloglijst verwijderen? Ik zie daar geen reden voor!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Is toch echt gebeurd en zelfs door WimS in een mail aan mij bevestigd.
      Onderstaande tekst komt uit dat mailtje:

      Uitingen die me irriteren en onterecht de reputatie van sommige Velomobielonderdelen.nl producten beschadigen zal ik niet meer plaatsen.
      Jouw blog zal daarom op mijn blog niet langer een podium krijgen.

      Verwijderen
    4. Zonde en jammer, en zo onterecht! Uiteraard moeten we Wim S. zijn mening daarover respecteren, maar ik zie dat beschadigen van de producten van Velomobielonderdelen echt niet in jouw vergelijking van de kappen.
      Maar goed, dat is slechts mijn mening...........

      Verwijderen
    5. Hoi Adri,

      Ik respecteer zijn mening wel en ik zal dan ook nooit zijn blog uit mijn lijst verwijderen.

      Ik heb wat hem betreft echter geen recht op mijn eigen mening.

      Is wel erg actueel :-(

      Verwijderen
    6. Dan heb je nog meer stof om in je censuurverhaal te gebruiken, ik ben benieuwd!

      Verwijderen
  2. leuk lijstje...ik twijvel nog erg.... ik vind zonder kap rijden nog altijd lekkerder dan met..
    maar met hoosbuien en extreme kou ( komt die nog? ) is het wellicht aangenaam...
    ik heb ff met e sinner gereden maar die gaten zijn soms best irri en vervelend....inregenen en kou om de oren... en de vmo kap geen ervaringen mee....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Vandaar ook de titel. de één wil dit en de ander wil dat. Mooi, dat er een keus is.

      Verwijderen
  3. Overzichtelijk gemaakt met zo'n tabel. Ook voor mij als 'hard core' open rijder interessant om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi overzicht hoor en als ik een kap overweeg is dat de Sinner. Echter ik heb (bijna) geen woonwerk en zit nog in de "fase" voor- en nadelen wel/geen kap. Het lijkt mij vooral veel gedoe om het vizier schoon te houden/maken zonder krassen te veroorzaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op het blog van Twilwel/Harry beschrijft hij hoe hij het vizier schoonmaakt. Ook WimS heeft een uitleg beschreven.

      Ik heb het vizier nu één keer schoongemaakt. Als het is nat geregend, dan laat ik het bij de verwarming drogen.
      Ik heb daarvoor van die vloeistof gebruikt, waarmee je ook brillenglazen kunt schoonmaken.

      Ik merk ook dat ik bij tegenliggers toch even het vizier iets open zet en dan heb je sowieso goed zicht. Met het vizier helemaal dicht, wordt het ook al snel te warm.

      Verwijderen
  5. Aan de ene kant vind ik dat jij je mening en bevindingen natuurlijk gewoon neer mag zetten. Ik zie ook eigenlijk niks wat pertinent niet waar is. Wel pluspunten van de VOD kap die er in jouw relaas alleen als nadeel uitkomt : gewicht. Ja de kap rammelt inderdaad makkelijk, en de wind wil er ook graag aan trekken met vervorming als gevolg. Maar hij is waarschijnlijk zo omdat de keus is gemaakt hem heel licht te maken. Minder gewicht in een voertuig aangedreven op enkel menskracht heeft ook voordelen. Welliswaar in dit geval misschien niet heel merkbaar, maar wel verdedigbaar als weloverwogen keus. Als er niet gelet zou zijn op gewicht zouden onze menskracht aangedreven voertuigen veel zwaarder zijn geweest.

    Waarom Wim precies zo boos is weet ik niet, maar ik had mezelf al voorgenomen nooit meer tekeer te gaan als hij weer een reclame uitlating doet die niet te reproduceren is door de klant. Dit om de reden dat ik mensen die bij Wim werken niet wil treffen met eventuele mindere verkopen, zover daar al sprake van is. Ik zou ook niet graag willen dat iemand mijn salaris kortwiekt, en al zeker niet als je je best doet nieuwe producten te maken en oude te verbeteren.

    Op die kappen markt is natuurlijk behoorlijk concurrentie ontstaan en als mensen die concurrentie aanprijzen, ja natuurlijk kan ik me dan voorstellen dat Wim dat irriteert want die voelt dat wellicht in de omzet. Het antwoord daarop moet zijn innovatie ( nieuwe modellen evt voor velomobielen die nog geen kap hadden, verbeteringen aan oude modellen enz ) maar dat doen ze gelukkig al volop en geen woede....maar ik begrijp de irritatie wel. Ik heb er waarschijnlijk eerder ook al aan bijgedragen met de snelheidsclaims die ik vond dat die niet klopten.

    Ik hoop dat als Wim's boosheid weggezakt is dat hij het gedane herstelt, omdat het meer een uiting was van ( ik vind wel begrijpelijke ) irritatie. Maar niet een irritatie die elke blog zal herhaald worden want zo vaak kun je het niet over een kap hebben :-) En je mag het over een kap hebben. Die vrijheid van meningsuiting staan nu juist de kranten van vol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb als pluspunt van de Vmo-kap wel degelijk het gewicht genoemd. Kijk nog maar een keer.

      Het verschil is echter wel erg klein, namelijk 100gram en als ik de rubberen beschermrand van de Sinner-kap verwijder dan is het verschil waarschijnlijk nul :-)

      Verwijderen
    2. Met andere woorden de Sinner-kap is met ongeveer hetzelfde gewicht veel sterker en veel steviger dan de Vmo-kap.

      Dit zijn nou precies de meningen die niet meer op te zien zullen zijn op het blog van de producent van de Vmo-kap.

      Gelukkig laat Ligfiets.net wel zien dat ze de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel hebben staan, door juist nu een bericht over kappen te plaatsen en helemaal bovenaan een link naar dit bericht te zetten.

      Verwijderen
    3. Sorry Wim idd niet goed gelezen, ik kan geen speld tussen jouw bevindingen en lijst van pro's en con's krijgen, zover het de VOD kap betreft. Ik ben wel een tevreden gebruiker maar ik herken de genoemde zwakkere punten wel.

      Verwijderen
  6. Ik moet nog 1 puntje kwijt : dat je met oorgaten beter hoort wat er naast je gebeurd vind ik waarschijnlijk moeilijk aantoonbaar : met de VOD kan heb je een paar cm achter het fictieve gat in die kap al einde kap en die sluit nooit naadloos aan op de hoofdtunnel/smurfenmuts dus daar komt ook geluid binnen, buiten het feit dat de kap flinterdun op zich is ( wat zoals jij zegt nadelen geeft ) en vrijwel geen geluid stopt behalve windgebulder in je oren.

    Ik vraag me ook af waarom niemand die gaten afdekt met lexan en daar kleine boorgaatjes in maakt wat regendruppels en wind stopt maar wel ventialtie geeft ( tegen beslaan van dat ruitje ) en geluid doorlaat en je zicht niet echt hindert. Mis ik een praktische redden waarom dat niet werkt ? ( wel kantelruitjes gezien, geen ruitjes met boorgaatjes ) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herken eigenlijk alles wel wat je schrijft over de kap van Velomobielonderdelen.nl. Ik ben het echter niet eens met één ding: je keuze. Maar dat is het mooie: 2 verschillende producten, je kan kiezen. Ik ben het niet eens met je keuze om gewoon persoonlijke dingen, mijn prioriteiten liggen anders dan de jouwe, niets mis mee lijkt me.

    Ik ben met name voor de VMO-kap gegaan vanwege het deelbare aspect. Nu is dat punt eigenlijk van m'n lijsje verdwenen want de ervaring leert dat ik het ding eigenlijk nooit uit elkaar haal maar gewoon op de neus van m'n fiets vervoer als ik zonder kap rijd.
    Toch zou mijn keuze bij de kap van VMO blijven en dan met name vanwege het aspect 'zicht' want daarin blinkt de VMO-kap uit.
    Ik herken me in de voor- en nadelen van de kap.

    Persoonlijk had ik nog een ervaring erbij geplaatst die weer ten gunste is van de Sinnerkap: de ruimte voor je hoofd. Wim S. heeft er geen problemen mee, maar ik wel: ik kan een 0,5L flesje cola niet aan m'n mond zetten en dan drinken, wat in de ruimere Sinnerkap wel kan. Voor mij niet voldoende argument om mijn keuze te veranderen maar voor iemand anders wellicht weer wel.

    Wat betreft het verwijderen van jouw blog van de blog van Wim? Tja, vergelijkbare dingen hebben we al vaker gezien. Ik vind het een beetje jammer. Volgens mij heb je een net bericht geplaatst met nette omschrijvingen zonder met duidelijke voorkeur voor de ene, de ander af te kraken. Juist omdat het totaal verschillende kappen zijn en je voor verschillende eigenschappen kan kiezen, vind ik het geen concurrenten van elkaar. Als Wim S. jouw blog dan weert van de zijne, dan vind ik dat eigenlijk best vreemd.

    Welke kap je ook hebt, ik denk dat je aan beide producten veel plezier kan beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je mooi reactie.

      Ondanks je keuze zal ik je bericht niet verwijderen ;-)

      Als pluspunt van de Sinner-kap had ik het ruimteaspect onder de kap wel meegenomen. Misschien heb je eroverheen gekeken.

      Het gaat om deze tekst: "Veel ruimte in de kap, het is mogelijk om uit een bidon te drinken en er valt veel licht in de fiets."

      Verwijderen
    2. Inderdaad overheen gelezen (ik ben kriskras door de tabel gegaan; beetje onlogisch eigenlijk)

      Verwijderen
  8. Ik heb geen behoefte om de gaten af te dichten. Ik vond de afgelopen week de frisse wind wel lekker, anders was het al bijna te warm geweest. Met de OBT14 had ik oorwarmers op, vond ik ook heel prettig fietsen.

    De 'oorgaten' zitten echt direct naast je oren en daardoor hoor je de geluiden om je heen heel direct.
    Ik vond dat ik met de Vmo-kap veel meer van het verkeer was afgesloten.
    (Wat heerlijk trouwens om dit gewoon zonder aarzeling te kunnen typen, zonder mij af te vragen of ik op iemands tenen ga staan.)

    Waarom niemand lexan met gaatjes probeert weet ik ook niet. Het klinkt wel logisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Quemo heeft een heel goed punt wat ik ook ervaren heb, maar was vergeten : kan idd niet uit een flesje drinken met mijn kap erop !

    Veel rijders hebben dat eenvoudig opgelost met een fles met drinkslang, maar toch....het was best een dorstig uurtje rijden die CV2013 toen ik daar ook achterkwam :-)))

    BeantwoordenVerwijderen