woensdag 5 augustus 2015

DF proefzitten - four out of five


Afgelopen zondag had ik gehoord dat Paul Mooigeelisnietlelijk deze week nog een bezoek aan Dronten wilde gaan afleggen. Via de whatsapp heb ik maandag gevraagd wanneer hij zou gaan en dat bleek de volgende dag al te zijn. Op mijn vraag of ik mee mocht, kwam een bevestigend antwoord. Ook weer geluk gehad. Ik mocht mee.

Tja, dinsdag..... En dinsdag zou de enige regenachtige dag worden deze week. Ach, dacht ik nog, dat valt vast wel mee. Dus niet.

Het regende op de heen- en de terugweg. Van de vijf ritten die ik de afgelopen tijd naar Dronten heb gereden, ben ik 4x nat geregend. Vandaar de titel 'four out of five'.


Nou ja, eigenlijk maar 1x. De andere keren zat ik heerlijk onder mijn Sinner-kapje.

Met de aanschaf van die kap ben ik achteraf toch wel erg blij. Het maakt van de XS nog meer een 360-dagen fiets. Die 5 (en 1x in de 4 jaar 6) dagen haal ik er trouwens altijd bewust af, want er zijn soms van die dagen dat je echt niet in je fiets wilt zitten ;-)


Om kwart over 7 hadden Paul en ik bij de Ecofacterij in Apeldoorn afgesproken. Paul reed voorop en de route die hij rijdt, is voor mij een nieuwe variant. Via Apeldoorn-Noord, Gortel en Doornspijk naar Elburg.


Echt een geweldig mooie route. Door het bos en over de hei. 
Niet echt geschikt als het erg mooi weer is, want dan word je volgens mij gek van de 'grijze-E-bike-golf'. 

Via zo'n prachtig betonplaten weggetje reden wij dwars door en over de Veluwe. 
Echt genieten.
 

Met een mooi gemiddelde van bijna 26km/u reed Paul bij Velomobiel.nl het terrein op. Ik ging dit keer een straatje verder. Om precies te zijn, ik ging naar InterCityBike om te gaan proefzitten.

Proefzitten? 
Ja, proefzitten! 
In een DF? 
Nee, in mijn eigen XS. 
??? 
Maar wel op een DF-stoel.
???
 
De DF-stoel heeft een uitsparing ter hoogte van de ruggenwervels. Net zoals mijn Carbon Thys 209.

In het stoeltje van de XS heb ik al een keer een sleuf gezaagd ter hoogte van mijn pijnlijke ruggenwervel.
En een gat ter hoogte van een pijnlijk heupbot, als gevolg van beenmergpuncties. Meer info: lees hier.

Hierboven zie je de achterkant van mijn stoeltje met het gat en de sleuf.

Volgens Ymte zou de DF-stoel wel passen in de XS en vandaar dat ik op deze regenachtige dinsdag met Paul naar Dronten ben gereden. De DF-stoel past inderdaad in de XS en Ymte had nog een exemplaar liggen dat erg kritische klanten als een minder mooi exemplaar zouden betitelen. Ik zag er echt niets aan.
Kostte maar €100,- terwijl een mooi exemplaar €225,- kost. Dat vond ik dus wel een mooi aanbod.

Het leek net of Ymte niet zo enthousiast was om de stoel ook op dat moment te gaan inbouwen.
Volgens hem kon ik toch wel zelf een paar gaatjes boren.
Dat klopt ook wel, maar ik wilde wel graag even proefzitten op een DF-stoel in mijn XS.

Als er gaatjes geboord gingen worden, dan moest ik de stoel wel kopen. Dat begrijp ik, want de stoelophanging bij de DF is anders dan bij de XS. Nog maar niet boren dus.
Met een paar stukjes hout onder de stoel kon ik echter ook wel gaan zitten zonder iets te beschadigen.

Eerste tegenvaller: 
De beugel waar de bovenkant van de stoel op rust, moest vervangen worden door een Quest-exemplaar.
Het XS-exemplaar is namelijk smaller en nu wiebelde de DF-stoel aan de bovenkant.

Tweede tegenvaller: 
De DF-stoel pas wel in een XS, maar ik pas er dan niet meer echt goed bij in :-(
Het pas wel, maar ik zat niet lekker. Ik zat wel net zo diep in de fiets met mijn onderlichaam, maar met mijn bovenlichaam zat ik meer naar voren en dus hoger. Blijkbaar is de DF-stoel aan de bovenkant iets minder gebogen.

Als ik iets vervelend vind, dan is het wel om met mijn schouders de rand van het instapgat te raken. Als je bijvoorbeeld door een gat in de weg rijdt. Ik heb juist mijn XS-stoel zo diep mogelijk in de fiets geplaatst om dat te voorkomen.

Conclusie: Het feest gaat niet door.


Na nog een heerlijk kopje koffie te hebben gedronken met Ymte, kon ik mij één straatje verderop gaan melden bij Paul. Ymte, nogmaals bedankt voor de koffie en de hulp.

De mannen van Velomobiel.nl waren wel enigszins verbaasd toen ik de werkplaats binnen kwam rijden, want ik had geen afspraak met ze. Blijkbaar had Paul niet verteld dat wij samen op pad waren. Uiteraard waren ze wel 'erg blij' om mij weer te zien ;-) Volgens Theo is het erg gezellig als ik er ben, maar het werk duurt allemaal wel iets langer.
Nou heb ik gelukkig dit keer wel een getuige in de persoon van Paul, die kan beamen dat ik toch echt niet de enige ben die veel te vertellen heeft. De mannen van velomobiel.nl lieten zich dinsdag ook niet onbetuigd.

Het ging dit keer onder andere over 'De-fiets-van-hij-die-niet-genoemd-mag-worden' en op Paul zijn blog komt ook vast nog wel een review over 'een niet zo dempend onderwerp'.


Goed, geen DF-stoel dus. En ik had mij daar nog wel zo op verheugd, want ik heb de indruk dat deze stoel iets meer steun biedt om het naar voren schuiven tegen te gaan. Dat was nog een andere reden om naar de DF-stoel te gaan kijken. Ik zak namelijk vaak een beetje onderuit, tijdens het fietsen.

Aangezien ik aan de lange kant ben voor een XS, is mijn stoeltje zo laag mogelijk in de fiets bevestigd.
Als je de stoel aan de voorkant iets hoger zou plaatsen, dan zou dat misschien het wegzakken voorkomen.
Dit gaat echter niet lukken, want dan kom ik weer te hoog in de fiets te zitten en dan kom ik met mijn knieën tegen de bovenkant van de body aan.

Maar wat zou er nou gebeuren als ik de stoel aan de bovenkant nog iets zou laten zakken en dan aan de onderkant iets hoger? Theoretisch gezien ontstaat er dan iets meer een kuipje waar je met je billen in zit.
Dat zou er dan misschien weer voor kunnen zorgen dat ik minder snel onderuit zak.
Voor dit experiment heb ik zo aan het eind van de dinsdagmiddag nog wel even tijd.

 Om dit te realiseren moet ik wel eerst een paar gaatjes boren in het 'stoelophang-systeem-ding'. 
Gelukkig ben ik erg goed in gaatjes boren ;-)

 En ook een paar gaatjes in de 'stoel-ophangplaten'.
Die 2 gaatjes aan de rechterkant had ik er de vorige keer al in geboord.
Nu dus nog een gaatje eronder.
Die 3 gaatjes aan de linkerkant zijn 'origineel'.

En in de 'body-bevestigingsplaten' moest ik een soort van extra sleufje maken, want anders kon ik met geen mogelijkheid deze boutjes in de desbetreffende gaatjes krijgen.


Conclusie: Het is gelukt.


Ik zit nu met mijn bovenlichaam nog iets dieper in de XS. 
Het stoeltje is aan de voorkant iets omhoog gekomen.
Ik zak nu minder snel onderuit.
Ik had verwacht dat ik op deze manier de body vaker met mijn knieën zou raken.
Dat valt dus heel erg mee. 
Ik had verwacht dat de trapas iets naar voren zou moeten. 
Dat lijkt echter niet nodig te zijn.
Ik heb er nog geen lange tocht mee gereden, maar tot nu toe ben ik erg tevreden.
De tijd zal leren of deze constructie een blijvertje is.


Tot de volgende keer maar weer.

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ach ja, eerst met een hamer een klap geven op zo'n stalen pen met scherpe punt op de juiste plek, zodat de boor niet wegschiet. Dan eerst een gaatje boren met een klein boortje en daarna met de juiste maat. Kost iets meer tijd, maar dan zit het gaatje wel op de goede plek. :-)

      Verwijderen
  2. Het klopt Wim, de heren van vm.nl zaten behoorlijk op hun praatstoel. Waarschijnlijk kwam dat omdat jij er nu bij was ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Krijg ik nou toch nog de schuld Paul?

      Ik moet zeggen dat ik het altijd gezellig vind bij de mannen van velomobiel.nl.

      Mocht dat mede mijn 'schuld' zijn, dan vind ik dat eigenlijk wel een compliment.

      Verwijderen