dinsdag 25 april 2017

Ik zie geen sterretjes * * * * *


Ster of geen ster

Op het blog van Tante Lies gaat het over 'Sterren op de schaal van Wilco'. Klik hier

Uit de reacties eronder begrijp ik dat deze sterren met één fiets, en dan bij voorkeur een Velomobiel, verdiend moeten worden. Iedere ster staat dan voor 10.000 kilometer.

Tja, dan ben ik met mijn drie fietsen toch wel heel erg in het nadeel.


"Ach, elk nadeel hep se voordeel."
(vrij naar dhr. J. Cruijff) 

Zie hieronder

Ik ben namelijk maar wat blij met dit drietal.





Goed, dan maar geen sterren. Toch ging ik er over lopen nadenken hoeveel liggende kilometers ik dan ongeveer gemaakt heb sinds 2001. En dan ga je tellen, tenminste ik wel. Aangezien ik geen Stravist o.i.d. ben, moeten jullie mij maar gewoon geloven.

Ik heb de getallen uiteraard in mijn voordeel afgerond, want menig tellertje heeft ook regelmatig eens een keer de geest gegeven en die kilometers heb ik ook nergens staan/genoteerd.

Dan kom ik uit op het volgende rijtje:
  • Baron: 4.000
  • Mango: 4.500
  • Rans': 7.500
  • Diverse Liggers: 750 
  • 222: 1.000
  • 209: 17.000
  • XS: 20.000
  • Seiran: 250

Dat maakt een totaal van: 55.000 ligfietskilometers


Dat zijn toch zeker al 5 sterren, vind ik. Misschien vinden sommigen dit niet veel na 16 jaar ligfietsen.
Helaas ben ik ook een paar jaartjes uit de running geweest :-( Om precies te zijn: 6 jaar.
Dan heb ik dus 10 jaar gedaan over deze kilometers. Dat is dus 5.500km p/j.

Ik heb namelijk 2 jaar kunnen ligfietsen, voordat ik ziek werd. Van zomer 2001 tot zomer 2003.
Daarna heb ik tot de zomer van 2009 niet of nauwelijks meer gefietst.
Ik ging nog weleens met de Mango naar mijn werk, maar dat was echt incidenteel.

Van ruim 200km per week ging ik in één keer naar 20km per week en daar was ik dan ook nog eens een keer een heel stuk vermoeider van. Meestal fietste ik toen trouwens 0km per week.

In het najaar van 2007 ben ik in Zutphen gaan werken en in het voorjaar van 2009 heb ik een Sinner ComfortE gekocht om weer een beetje meer met fietsen te kunnen beginnen. In het najaar van 2009 heb ik de Rans' gekocht en in het voorjaar van 2010 is het serieuze ligfietsen eigenlijk weer begonnen.
In juli 2011 heb ik de 209 gekocht en in januari 2013 de XS.

Conclusie: de meeste liggende kilometers heb ik gemaakt sinds het voorjaar van 2010



Sterren of geen sterren, ik ben er blij mee. 


Tot de volgende keer maar weer.





13 opmerkingen:

  1. Helaas Wim, sorry, maar dit is slechts 1 ster. Als je met de XS over de 20.000 gaat dan verdien je een tweede ster. Natuurlijk mag jij blij zijn met jouw kilometers. Maar de Schaal van Wilco staat ergens voor.

    Met een glimlach, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens heb ik ook nog een Seiran staan met ongeveer 8000 kilometer op de teller, die telt dus ook niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mijn telling dus wel.

      Verwijderen
    2. Bij mijn telling ook. Vandaag over een week is het 6 jaar geleden dat ik mijn eerste ligfiets kocht. Ik heb dan ruim 51000km gefietst. Ik reken in ligfietskilometers, niet in VM-kilometers. (Waarom zou je die km's apart tellen, ze stellen het minste voor, tenzij je die km's in de heuvels maakt) Kilometers met mountainbike en stadsfiets in dezelfde periode, tel ik uiteraard niet mee.
      Voor mij dus ook 5 sterren :-)

      Verwijderen
    3. In 6 jaar Ed, netjes. Mooie score.

      Ik vind jouw uitleg ook beter ;-)

      Verwijderen
  3. Helemaal prima, het is allemaal met een glimlach.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er ontbreekte een nul in je post Wim; " Iedere ster staat dan voor 1000 kilometer."

    Als het al bij 1000 is, kan ik iedere week een ster plakken. Als de eerste eigenaar dat ook zo gedaan had... oei.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad OEI. Ik heb dit later aangevuld voor de mensen die niet weten waar die sterren voor staan, maar dan moet ik natuurlijk wel de juiste informatie verstrekken.
      Onnauwkeurig foutje.

      Dankjewel = weer rechtgezet.

      Verwijderen
    2. @ CV: Petje af! 1000 km/week? Je fiets nogal wat af, dat zullen velen je niet na doen! Als ik tenminste ruim 140 km/dag zou fietsen, kon je me na 2 weken wel bij het grofvuil neerzetten..............;-) Of was het een foutje, en bedoelde je 1000 km/maand?

      Verwijderen
    3. Haha, scherp Adri. Er klopt nog wel meer niet aan mijn post zie ik nu; 'ontbreekte' moest zijn 'ontbreekt'. Maar nu Wim de 0 heeft toegevoegd, klopt het alsnog

      Ja, ik bedoelde 1000 km / maand. De vorige eigenaar reed trouwens ~30% meer.

      Maar als ik zo in de rijderslijst bij velomobiel.nl kijk, zijn er daar ook wel wat ordegrootte fouten gemaakt.

      140 km/ dag zou ik ook niet trekken, zeker niet met al dat zweten.

      Verwijderen