vrijdag 12 januari 2018

januari-LOL


LOL-toertocht 
7 januari 2018


De Heenweg

Koud, het was koud afgelopen zondag. Toch reden er 3 open liggers mee. Ik niet. Ik moet eerst meer kilometers gaan maken met de 209, voordat ik weer een LOL-tocht kan rijden.

Op dit moment rijd ik rondjes van 30/40km. De afgelopen LOL-tocht was 70km. Dat is met de DF trouwens wel een lachertje. Eigenlijk is het best saai om met een vm deze tochten te rijden.

Ik ga zo snel mogelijk weer met de Roeifiets meerijden. Dan heb ik tenminste 70km wat te doen.
Met de DF ben ik nu wat vaker heen en weer langs de groep gaan rijden om het nog een beetje warm te krijgen.

De snelheid lag dit keer wel iets lager dan normaal. Wat dat betreft had ik gemakkelijk met de 209 kunnen gaan. Normaal gesproken ligt de snelheid rond de 25km/u. Soms zelfs nog iets hoger, vooral als het warm is.

Nu lag de snelheid tussen de wielmaten van de nieuwe Trike van Casper in ;-) 

 Catrike Speed 16"/20"
Echt een mooi Trikeje


Ja, ja, echt waar. Die snelheidsduivels van LOL reden afgelopen zondag met een kruissnelheid die regelmatig tussen de 16 en 20km/u lag. Dat gaat met een DF wel heel erg langzaam ;-)
Gelukkig was het wel weer erg gezellig en hadden we zo voldoende tijd om als vanouds te kletsen.


Gerrit en Emil zijn de andere twee open liggers.


Paul heeft ook weer op een geweldige manier verslag gedaan van deze tocht. Klik hier.
Mijn gewichtheffersskills komen in het filmpje trouwens wel erg goed uit de verf.


Deelnemers:
  • Gerrit: Challenge Fujin
  • Emil: Challenge Focus
  • Casper: Catrike Speed
  • Edwin: Strada
  • Paul: Strada
  • Arjen: Quest
  • Henk: Quest
  • Nico: Quest
  • Tonnie: QV
  • Marc: DFxl
  • Wim: DF



De Dikke van Dale  klik hier


In Deventer, Arjen had de route gemaakt, gingen we pauzeren. De wind kwam uit het noordoosten; dus ging het eerste gedeelte van de tocht die kant op. Via Wilp-Achterhoek en Nijbroek kwamen we uit op de Bandijk langs de IJssel. Daarna reden we via Terwolde naar onze pauzeplek in Deventer.



"Nog maar 4 stukken appeltaart.....", hoorde ik opeens iemand zeggen. Bijna was ik opgestaan om een andere pauzeplek te gaan zoeken. Volgens mij hadden meer LOLlers die neiging. Uiteindelijk bleek er ook nog Cheesecake te zijn en er waren nog voldoende stukken Brownies. Marc ging voor allebei. Ik had gelukkig ook nog een zakje met nootjes bij mij.

Na de pauze bleef de routemaker Arjen in Deventer en moesten de 10 overgebleven LOL-rijders zelf de weg terug vinden naar huis. Gelukkig bleek Paul -MooiGeelisNietLelijk ook de weg te kennen ;-)


De 3 open liggers in 1 foto


De Terugweg

Via het mooie dijkweggetje langs de IJssel hadden we, ondanks het hoge water, tot Wilp wel gewoon kunnen rijden, maar we gingen dit keer via de 'Hoofdweg'.
Vind ik persoonlijk toch iets minder prettig. Veel automobilisten die behoorlijk kort langs komen rijden om de gehele LOL-sliert te passeren.

10 Liggers/Velo's achter elkaar is toch een behoorlijk eind. Daarom ben ik eigenlijk een voorstander van 2-aan-2 rijden. De rij is dan veel korter, automobilisten kunnen gemakkelijker inhalen en als er tegenliggers aankomen, dan moeten ze wel achter de rij wachten. Rijd je met een lange enkele rij, dan gaan ze ondanks de tegenliggers toch inhalen, soms is het dan opeens behoorlijk krap.

Het laatste stuk reden we wel via het dijkweggetje over de Voorster Klei. Gelukkig maar, want dat rijdt echt heerlijk rustig.

Er is daar enorm veel ruimte teruggegeven aan de rivier. Lees hier. De nieuwe dijkweg is onder andere een gevolg van deze ontwikkeling. Fijn dat veel mensen daar nu van kunnen genieten.

Na 70km was ik weer thuis.



Mannen, weer bedankt en tot de volgende keer.








5 opmerkingen:

  1. Ja met 16-20 km p.u. hoef je nu niet echt schijfremmen te hebben op je trike.
    Kun je haast net zo goed je voet aan de grond zetten om te remmen (-;
    maar het valt me mee dat Casper nog Kojaks heeft kunnen vinden voor 16" wielen...En nou ja, met cheese-cake krijg je de gulle lach wel weer terug natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, de (gemiddeld bewogen) snelheid tijdens LOL-tochten. Een regelmatig terugkerend onderwerp. Ging het dit keer nu echt zo veel langzamer dan tijdens de vorige tochten? Ik heb er een paar nagekeken:
    juli 20,8
    aug 21
    sept was ik niet bij ivm rondje IJsselmeer de dag ervoor.
    okt 21,7
    nov 21,8
    dec 20,9
    dec 20,8 Eindejaarstocht
    jan 20,1
    De snelste LOL-tocht van het laatste half jaar ging dus wel 1,7km/u sneller dan deze laatste tocht. Wauw. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, meten is weten.

      Het voelde wel anders, maar ja ik zat nu in de DF en de meeste ritten zit ik op de 209.

      Jij trekt natuurlijk het gemiddelde wel een beetje naar elkaar toe met de 2x 16km die je met >40km/u aflegt ;-)

      Verwijderen
    2. Nee, juist niet, deze gemiddelden gaan alleen over de LOL-kilometers. Mijn heen -en terugreis gaan inderdaad wel iets sneller. (maar geen >40) :-)

      Verwijderen
    3. Eigenlijk had ik het ook niet over het gemiddelde, maar over de kruissnelheid. De conclusie zou dus nu dus kunnen zijn, dat een hogere kruissnelheid bij een LOL-tocht niet leidt tot een hoger gemiddelde.

      De kruissnelheid lag afgelopen zondag namelijk echt een stuk lager dan normaal. We rijden echt nooit 15 km/u, zelfs niet als het heel hard waait. Alleen op de Posbank ;-)

      Verwijderen